شروع کار با برنامه نویسی پایتون

اگر حتی علاقه متوسطی به دنیای برنامه نویسی دارید، احتمالاً حداقل چند بار نام پایتون را شنیده اید. اخیراً، پایتون در راس لیست سالانه زبان های برنامه نویسی برتر IEEE Spectrum برای سال 2018 قرار گرفت. علیرغم محبوبیت، برخی هنوز با جزئیات این زبان برنامه نویسی آشنا نیستند.

 در این راهنمای جامع، ما در مورد موضوعات زیر مختصراً به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید درک عمیق تری از پایتون ایجاد کنید:

  • پایتون چیست؟
  • برای کیست؟
  • برای چه چیزی باید استفاده شود؟
  • شروع کار با پایتون
  • چگونه پایتون را یاد بگیریم

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی است که توسط برنامه نویس هلندی Guido van Rossum در سال 1990 ایجاد و در سال 1991 منتشر شد. اگرچه پایتون به عنوان یک زبان سطح بالا طبقه بندی می شود، این شهرت به دلیل سادگی و سهولت استفاده است. به همین دلیل، پایتون هم برای مبتدیان و هم برای توسعه دهندگان فصلی مورد علاقه طرفداران است.

این زبان با تأکید بر قابلیت خواندن و فضای سفید، راه حل های ساده، فرآیندهای موثر در زمان و مجموعه ای کامل از کد را برای کاربران فراهم می کند که درک آن برای تقریباً همه افراد درگیر در پروژه آسان است.

چه در این زمینه تازه وارد باشید و چه به دنبال برنامه مناسب برای ایجاد یک برنامه جدید پویا باشید، دلایل بسیار زیادی برای یادگیری پایتون وجود دارد.

با این حال، عاقلانه نخواهد بود که سادگی پایتون را به دلیل عدم تطبیق پذیری اشتباه تلقی کنیم. این یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که می تواند برای انجام تعدادی از عملیات پیچیده به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد.

این لیستی از مارک های مشهوری است که از پایتون (اگر نه به طور انحصاری، بعنوان بخشی از ترکیبی از زبان ها) برای توسعه، محصولات، برنامه ها و بازی های ویدیویی که توسط صدها میلیون نفر در سراسر کشور استفاده می شود، استفاده کرده اند:

  • Spotify
  • Netflix
  • Dropbox
  • Google
  • Instagram
  • Reddit
  • YouTube
  • Battlefield 2
  • The Sims 4
  • Overwatch

این تنها بخشی از گردهمایی چشمگیر خلاقیت های متنوع است که اعتبار کامل یا جزئی را به پایتون می دهند. شایعات حاکی از آن است که حتی ناسا نیز از پایتون برای برنامه ها بهره می برد. رابین فردریش، مهندس ارشد پروژه اتحاد فضایی یونایتد در مصاحبه ای با CNET این مسئله را به طور كامل جمع بندی كرد و گفت: “پایتون به ما اجازه می دهد بدون پیچیدگی زبان، از پیچیدگی برنامه هایی مانند WAS برآییم.” پس اگر برای سازمان ملی هوانوردی و فضایی به اندازه کافی خوب باشد، برای شما نیز کافی است.

حقایق سریع پایتون

  • بر اساس یک گزارش تحقیقاتی که در سال 2014 در وب سایت رسمی انجمن ماشین آلات رایانش منتشر شد، پایتون محبوب ترین زبان تدریس مقدماتی در دانشگاه های برتر آمریکا بود که جایگزین زبان قدیمی صنعت شد: جاوا.
  • پایتون در فهرست زبان های برنامه نویسی برتر IEEE Spectrum در رتبه 1 شماره 2018 قرار گرفت. پایتون جلوتر از C ++، JavaScript و سایر زبان های بسیار محبوب که برای دهه ها به شدت مورد استفاده قرار گرفته اند، ظاهر شد.
  • Dropbox Desktop، برنامه ای با صدها میلیون کاربر، کاملاً با پایتون ساخته شده است.
  • توسعه دهندگان متخصص اغلب به کتابخانه های جدید و مفید پایتون کمک می کنند که به راحتی می توانند برای کاهش زمان کار و افزایش کارایی استفاده شوند.
  • پایتون از نوع کراس پلتفرم و منبع باز است که باعث می شود زبانی کاملاً همه کاره باشد و بتواند روی هر سیستم عاملی عملکردی بی نقص داشته باشد.

پایتون برای کیست؟

آنچه پایتون را به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل کرده است، مخاطبان متنوع آن است. از یک طرف، دانش آموزان در حال یادگیری استفاده از پایتون به عنوان مقدمه ای اولیه در زبان های برنامه نویسی هستند. از طرف دیگر، توسعه دهندگان سطح بالا از پایتون استفاده می کنند تا برنامه های بعدی را بسازند.

این که آیا به فکر شروع یک حرفه در زمینه فناوری هستید، یا در حال حاضر یک مغز متفکر برنامه نویسی هستید، پایتون بسیار توصیه می شود.

پایتون برای مبتدیان

به سرزمین برنامه نویسی خوش آمدید، جایی که ما به معنای واقعی کلمه با کد صحبت می کنیم. یک دسته معمول از براکت ها، ویرگول ها و شناسه های ناآشنا می تواند به راحتی هرکسی را که هنوز به کدنویسی تسلط ندارد، غرق کرده و دلسرد کند. این همان چیزی است که باعث می شود Python چنین شگفت انگیزی در زبانهای پیچیده تری مانند Java و CSS پیدا کند.

دقیقاً مانند ژاپنی یا فرانسوی، کد نویسی زبانی است که دارای مجموعه قوانین خاص خود و آداب ناگفته است. شما باید مانند سایر زبانهای خارجی به کد یادگیری نزدیک شوید. اگر سعی در یادگیری زبان آلمانی داشتید، با یک رمان غلیظ آلمانی درباره die verwandlung (The Metamorphosis کافکا) شروع نمی کردید؟

البته که نه! شما با حداکثر تلفظ اصلی کلمات ساده و رایج شروع می کنید.

نگاهی به این مقایسه بین جاوا و پایتون بیندازید. هر دو متن دقیقاً همان هدف را انجام می دهند، اما پایتون بسیار ساده تر است.

پایتون برای کاربران باتجربه

با کدام زبان کدگذاری راحت ترید؟ PHP، CSS، JavaScript؟ اگر مدتی است که کدنویسی می کنید، به احتمال زیاد الگوهای مختلف و روش های دیگری را برای به حداقل رساندن زمان صرف تایپ کردن عملکردهای تکراری در پیش گرفته اید.

به همین ترتیب باشد، شما هنوز هم وقت زیادی را صرف کد غیرضروری می کنید – زمانی که می توانید برای پیشرفت حرفه خود و گسترش افق دید خود اختصاص دهید. این بزرگترین مزیت استفاده از پایتون برای پروژه های شما است، خصوصاً پروژه هایی که پیچیده و مداوم هستند و به تکرار و نمونه سازی زیاد نیاز دارند. پایتون به شما امکان می دهد بدون ایجاد دردسر در تایپ کردن تمام ویژگی ها و شاخص های اضافی، روی ساخت یک برنامه کاربردی تمرکز کنید.

این زبان برنامه نویسی همچنین از لحاظ انعطاف پذیری فوق العاده است که می تواند با تعدادی از زبانهای مختلف یکپارچه شود و در هر سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرد. اگر برای جنبه های خاصی از پروژه های خود به زبان دیگری نیاز دارید، همیشه می توانید همان کاری را که گوگل انجام می دهد انجام دهید. وقتی نوبت به استفاده از پایتون می رسد، موضع اولیه گوگل در این زمینه “پایتون در هرجایی که می توانیم، ++ C در صورت لزوم” بود.

بیشتر بخوانید : ۵ مزیت برتر پایتون

اینها فقط چند نمونه بارز از دلیل استفاده از پایتون است، اما این لیست ادامه دارد: کتابخانه های بسته بارگذاری شده، انتخاب گسترده ای از ماژول ها، و منبع بی پایان دوره های آنلاین و پایگاه داده ها که می توانید برای یادگیری سریع زبان از آنها استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، پایتون تقریباً 30 سال است که فعالیت می کند. این یک زبان بالغ است که سالها پشتیبانی و تنظیم دقیق آن را پشتیبانی می کند.

موارد استفاده اولیه

پایتون برای چه کاری خوب است؟ سوال بهتر این است که پایتون برای چه چیزی خوب نیست؟ نامگذاری های کوچک شخصی، پروژه هایی در مقیاس شرکتی، اهداف آموزشی، رباتیک. این زبان کاملاً شگفت انگیز تقریباً در هر چیزی قابل دستکاری است. با این حال، این زبان معمولاً برای سه منظور اصلی استفاده می شود.

1. علم داده

علم داده اصطلاحی گسترده است که می تواند شامل تجزیه و تحلیل، تجسم، یادگیری ماشینی و غیره باشد. با ساختار ساده و قابلیت های پیشرفته، از پایتون می توان برای انجام تعدادی از وظایف و عملیاتی که بخشی از علم داده است استفاده کرد. الگوریتم های توصیه نوار جستجو، جمع آوری داده های کارآمد، مرتب سازی و تجزیه و تحلیل , همه اینها را می توان با پایتون به دست آورد.

2. فیلمنامه نویسی

پایتون بستر ایده آل برای نوشتن اسکریپت های کوچک است که می تواند کارهای یکنواخت را خودکار کند. تقریباً برای هر چیزی می توانید اسکریپت بنویسید، از مرتب سازی ایمیل تا برجسته سازی کلمات کلیدی. اگر بدانید که چگونه می توانید به راحتی یک اسکریپت در پایتون ترسیم کنید، در واقع هیچ محدودیتی در زمان صرفه جویی در انجام کارهای دستی تکراری ندارید.

3. توسعه وب

پایتون با ابزار و چهارچوبی قدرتمند برای توسعه دهندگان وب همراه است که می تواند زمان کار را کاهش دهد و عملکرد را افزایش دهد. چارچوب های مبتنی بر پایتون مانند Django و Flask برای ساخت قسمت انتهایی یک برنامه وب بسیار عالی هستند، چه یک وب سایت ساده یک صفحه ای و چه یک برنامه تلفن همراه پویا.

این سه مورد همان چیزی است که پایتون بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما این زبان توسط طیف گسترده ای از نقش های مختلف برای تکمیل طیف وسیعی از وظایف و اهداف مختلف استفاده می شود. با تطبیق پذیری و محبوبیت روزافزون، درک دلیل آن آسان است.

شروع کار با پایتون

نصب پایتون ساده است. در واقع، ممکن است از قبل آن را داشته باشید. بسیاری از توزیع های UNIX و Linux شامل یک نسخه به روز هستند و چند رایانه HP Windows نیز وجود دارد که از قبل با نصب آن ارائه شده است.

برای اینکه بفهمید آیا در حال حاضر به پایتون دسترسی دارید یا نه، نام را در پنجره خط فرمان خود تایپ کنید. اگر به روزترین نسخه را ندارید، زیاد نگران آن نباشید. پایتون به حفظ سازگاری به عقب اشاره کرده است.

اگر متوجه شدید که هنوز آن را ندارید، فقط باید یک بارگیری ساده انجام دهید. وقتی برنامه راه اندازی شد، می توانید بلافاصله از آن استفاده کنید. اگر از قبل با زبان های مختلف برنامه نویسی کاملاً آشنا هستید، در صورت تمایل به آزمایش آن بپردازید.

پایتون را بیاموزید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، پایتون تقریباً با منابع و اطلاعات بی حد و حصری پشتیبانی می شود که می توانید برای توسعه مهارت های خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان، آنها را الک کنید و با هم ترکیب کنید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی پایتون دارید؟اکنون بیاموزید.