طراحی UX وب سایت شما پایان نمی یابد

طراحی UX چیزی است که بیشتر ما با وب سایت از طریق آن ارتباط برقرار می کنیم. اما چرا چیزی نیست که ما فراتر از وب سایت گسترش دهیم؟
به همین دلیل است که من این را می پرسم:
به عنوان یک مصرف کننده، بسیار نادر است که تنها تعامل شما با یک مارک از طریق وب سایت آن است. به عنوان مثال یک سایت تجارت الکترونیکی را در نظر بگیرید. شما محصولی را از آن خریداری می کنید و بعد چه اتفاقی می افتد؟
• شما یک ایمیل تأیید دریافت می کنید.
• هنگام ارسال بسته، ایمیل دیگری دریافت می کنید؛
• هنگام تحویل بسته ممکن است یک ایمیل یا پیام کوتاه دیگر دریافت کنید.
• بسته را بازیابی کرده و باز می کنید.
• شما خرید خود را باز کرده و از آن استفاده می کنید.
اینها همگی تجربه قبلی کاربر در سایت هستند. اگر در این راه فقط یک کوتاهی وجود داشته باشد، به راحتی می تواند اعتمادی را که پس از پیدا کردن سریع و خرید آنچه در سایت لازم داشتید، از بین ببرد.
بنابراین، کاری که امروز می خواهم انجام دهم این است که 10 مورد را بررسی کنم که طراحی UX باید فراتر از وب سایت باشد تا اطمینان حاصل شود که تجربه کاربر در خرید از وبسایت تجربه خوب و بی نقصی است.

بیشتر بخوانیم: صنعت UX / UI (راهنمای مبتدیان)

گسترش طراحی UX فراتر از وب سایت

به عنوان یک طراح وب، ممکن است فکر کنید که این قسمت از UX زیر چتر مسئولیت های شما قرار نمی گیرد و ممکن است در این مورد درست عمل می کنید.
برای اینکه مارک ها واقعاً موفق و سودآور باشند، کسی باید در ابعاد بزرگتر موارد را به دقت بررسی کند و اطمینان حاصل کند که تجربه کاربر بدون هرگونه فاصله از سایت، بدون نقص است. حداقل، شما باید تحقیق و استراتژی UX را که برای سایت مشتری انجام می دهید، به اشتراک بگذارید تا تیم آنها بتواند اطمینان یابد که سایت به سایر حوزه های تجاری نیز انتقال می یابد.
اینها مواردی هستند که باید در موردشان فکر کنید:

  1. برنامه تلفن همراه
    این روزها غیر معمول نیست که وب سایتها دارای برنامه تلفن همراه مشابه نیز هستند. این طرح نیازی به یکسان بودن ندارد زیرا کاربران موبایل تمایل دارند رفتاری متفاوت از آنچه در دسک تاپ دارند انجام شود.
    با این گفته، یک برنامه نباید کاربرانی که به استفاده از دسکتاپ عادت دارند را مجبور به یادگیری مجدد نحوه پیمایش یا تعامل با نام تجاری کند. بنابراین، مارک تجاری، طراحی رابط کاربر، سرعت، امنیت و ناوبری همه باید با آنچه در زمینه استفاده از قبل مشخص شده است هم تراز باشند.
  2. ایمیل ارسال کنید
    اکثر وب سایت ها با ایمیل ارتباط مستقیم دارند. به عنوان مثال، خبرنامه های وبلاگ، ایمیل های تأیید خرید و پیگیری های مربوطه در وب سایت شروع می شوند.
    مصرف کنندگان به خوبی می دانند وقتی آدرس ایمیل خود را تحویل می دهند، در ازای آن نامه الکترونیکی دریافت می کنند. در بسیاری از موارد، ایمیل ها به درستی انجام می شوند. اما اگر چیزی در این میان درست عمل نکند، این ارتباط می تواند به راحتی از بین برود.
    برای حفظ UX، ایمیل ها باید به شرح زیر باشد:
    • همان نام تجاری و سبک بصری وب سایت؛
    • یک موضوع، تبریک یا پیشنهاد شخصی
    • پیام رسانی مداوم با عنوان سایت، به ویژه هنگامی که صحبت از CTA می شود.
    نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که اگر کسی تمایل به دریافت ایمیل ندارد بتواند ان را لغو کند. بنابراین، گزینه “لغو اشتراک” باید در منطقه ای باشد که به راحتی قابل تشخیص است و دارای رنگ قلم کاملاً متضاد است.
  3. رسانه های اجتماعی
    رسانه های اجتماعی کانال دیگری است که معمولاً به یک وب سایت متصل می شود. در حالی که نمی توانید زیبایی وب سایت های رسانه های اجتماعی را کنترل کنید، تصاویر و پیام رسانی در پست ها باید با مارک تجاری باشد.
    این بدان معناست که مواردی مانند الگوهای رفتاری و ایموجی که از روشهای محبوب ارتباطات اجتماعی هستند فقط در مواردی استفاده می شوند که به طور معمول بخشی از هویت برند باشند. در غیر این صورت، باید راه های دیگری برای برقراری ارتباط جذاب پیدا کنید.
    قسمت دیگری از تجربه کاربر که باید به آن فکر کنید، پشتیبانی از مشتری است. شبکه های اجتماعی شباهت زیادی به فروشگاه رفتن دارند. اگر کسی در خرید یا خدمات دریافتی خود مشکلی داشته باشد، افراد زیادی در آنجا حضور دارند تا شاهد شکایت باشند. رسانه های اجتماعی فقط این موارد را تقویت می کنند بنابراین کیفیت مراقبت از مشتری باید با نحوه مدیریت نام تجاری در مکان های دیگر سازگار باشد.
  4. پیام کوتاه
    لازم نیست هر مارکی از طریق پیام کوتاه به مشتریان متصل شود. اگرچه احتمالاً شرکتهای تجارت الکترونیک، سایتهای خبری و ارائه دهندگان خدمات شخصی این کار را خواهند کرد.
    با این وجود یک مارک از پیامک استفاده می کند، همان دستورالعمل های UX همانند سایر کانال ها در اینجا اعمال می شود:
    • پیام ها را مختصر نگه دارید؛
    • اطمینان حاصل کنید که مرتبط و ارزشمند هستند.
    • از پیام و طراحی مارک دار استفاده کنید.
    • از امتیاز سو استفاده نکنید و تعداد زیادی را ارسال کنید.
    • انصراف را آسان کنید.
    اساساً، اگر نمی توانید آن را به عنوان ارزش افزوده پیشنهادی برند تبدیل کنید، از آن استفاده نکنید.
  5. تلفن
    هر وب سایتی که شماره تلفن خود را منتشر کند باید انتظار داشته باشد که از طرف مشتریان تماس گرفته شود. گرچه در اینجا چیزی برای طراحی بصری وجود ندارد، اما تجربه تماس تلفنی با یک شرکت باید با آنچه آنها در جاهای دیگر تجربه می کنند سازگار باشد.
    یکی از راه های انجام این کار، طراحی سیستم مسیریابی آسان برای پیگیری است. برای تماس گیرندگان باید ساده باشد که می توانند شماره را انتخاب کنند. علاوه بر این، نباید هیچ حلقه بی پایانی وجود داشته باشد. اگر تماس گیرنده گزینه ها را به اتمام رسانده است، باید بلافاصله آنها را به نماینده بفرستید.
    روش دیگر برای اطمینان از سازگاری، پایبندی به یک اسکریپت است که برای مراکز تماس برای شرکت ها و همچنین دفتر وکیل محلی استفاده می شود. از هر تماس گیرنده باید با همان لحن استقبال کرد و به همان شیوه رفتار کرد (البته به شرایط بستگی دارد).
  6. تبلیغات
    این روزها مکان های زیادی وجود دارد که مارک ها می توانند تبلیغ کنند:
    • جستجوی گوگل؛
    • شبکه های اجتماعی؛
    • شبکه های تبلیغاتی؛
    • تلویزیون؛
    • رادیو؛
    • پادکست ها؛
    • وبلاگ ها؛
    • بیلبوردها؛
    • ایمیل مستقیم.
    هنگام طراحی یک کمپین تبلیغاتی، باید پیام های پیوسته، زیبایی شناسی (در صورت لزوم) و CTA ارائه شود. اگر آگهی های مربوط به یک مارک تجاری با هم سازگار نباشند، ممکن است در شناخت نام تجاری یا پیشنهاد آن توسط مصرف کنندگان تأخیر ایجاد شود. یا بدتر، اصلاً تشخیص داده نشوند.
  7. بسته بندی
    برای مارک هایی که محصولات را می فروشند، باید به این فکر کنید که بسته بندی چگونه بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. بسته های در نظر گرفته شده نیز دو نوع هستند.
    اولین مورد بسته بندی خود محصول است. مارک تجاری باید به صورت روز مشخص و مطابق با سایتی باشد که از آن خریداری کرده اند.
    همچنین بسته بندی باید به راحتی باز شود. هیچ چیز ناامیدکننده ای نسبت به خرید در نهایت نباید وجود داشته باشد، حتب باید در نظر بگیرید که برای بیرون آوردن کالا از بسته بندی به ابزاری نیاز دارید یا نه. همچنین باید به فکر بسته بندی کالاهایی باشید که حمل می شوند.
    محصول باید به خوبی درون بسته بندی قرار بگیرد. یک بسته بسیار جادار کاملاً بی فایده به نظر می رسد. بسته بندی حباب و پر شده با کاغذ نیز همین طور خواهد بود.
    وجود برچسب حمل و نقل در بسته نیز مهم است. اگر وب سایت خرید آسان را انجام می دهد، بسته بندی باید راهی مناسب برای بازگشت کالا در صورت عدم رضایت داشته باشد.
  8. محصول
    خود محصول باید با انتظارات تعیین شده توسط وب سایت همسو باشد.
    از SaaS مثال بزنید. شما یک صفحه فرود عالی و صفحه فروشگاه برنامه های تلفن همراه برای تبلیغ آن ایجاد کرده اید. عالی به نظر می رسد، سریع بارگذاری می شود و رفت و آمد آسان است. اما اگر محصول خودش زشت، بی نظم، کند، یا به دردنخور باشد، تمام کارهایی که برای بازاریابی آن انجام دادید در نهایت فقط تبلیغات کاذب است.
    بنابراین، اطمینان حاصل کنید که انتظارات قبل و هنگام خرید به درستی براورده می شود.
  9. نمای بیرونی تجارت
    برای شرکت های تولید آجر و ملات، نمای بیرونی تجارت به همان اندازه که در داخل آن اتفاق می افتد، اهمیت دارد.
    بارزترین موردی که باید روی آن تمرکز کرد، زیبایی ساختمان است. آیا جذاب به نظر می رسد؟ آیا در منطقه امن است؟ آیا علامت مشخصی در اطراف آن وجود دارد؟ آیا یافتن آن آسان است؟
    اما باید در مورد تجارب کاربری که در خارج از ساختمان اتفاق می افتد نیز فکر کنید. به عنوان مثال، اکنون انتخاب وانت در حاشیه است. موارد مختلفی وجود دارد که می تواند بر میزان رضایت مشتری از تجربه تأثیر بگذارد مانند یافتن وانت در آن منطقه به سختی است، یا افرادی که سفارشات را تحویل می دهند همیشه روحیه خوشایندی ندارند.
    نمای بیرونی کسب و کار باید همیشه تأثیر خوبی در آنچه در داخل رخ می دهد ایجاد کند.
  10. داخلی کسب و کار
    در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد “طراحی” فضای داخلی کسب و کار برای یک UX خوب فکر کنید:
    • دکور؛
    • چیدمان؛
    • علامت گذاری؛
    • وسایل؛
    • قابلیت کشف محصول؛
    • در دسترس بودن (محصولات یا افراد)؛
    • کیفیت خدمات به مشتری؛
    • روند پرداخت.
    مهم نیست که این شرکت چه کاری انجام می دهد خواه یک خرده فروش بزرگ مانند Walmart باشد یا کسب و کار طراحی مستقل خود شما. اگر تأسیسات یک کسب و کار خوب به نظر نرسد، بدون نقص فعالیت کند یا یک تجربه شخصی به فرد خوب ارائه دهد، بازگشت مردم برای کار بسیار سخت خواهد بود.
    بنابراین، تمام کارهایی که شما برای طراحی یک وب سایت ساده انجام می دهید، باید در فضای داخلی کسب و کار نیز استفاده شود.

نتیجه گیری

بسته به نوع شرکتی که برای آنها سایت ایجاد می کنید، برخی از کانال ها و پیشنهادهای بالا ممکن است مرتبط نباشند. امیدوارم، این مقاله برای شما راهکاری باشد که شما بتوانید طراحی و استراتژی UX را از وب سایت گسترش دهید.
اگر بتوانید تجربه کاربری با کیفیت بالا را از یک کانال به کانال دیگر حفظ کنید، مشتریان شما رشد بیشتری خواهند داشت، سودآوری خود را افزایش می دهند و همچنین وفاداری خود را حفظ می کنند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده UI/UX دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک UI/UX و تسلط بر این موضوع کمک می کند.