طرح کمپین بازاریابی: چیست و چگونه ایجاد کنیم؟

اگر متوجه شدید که شعارها و آهنگهای تبلیغاتی یا عنوان یک شرکت را تکرار می کنید، قطعاً تبلیغات بازاریابی آنها برای شما مفید بوده است.

این چیزی است که در مورد یک کمپین بازاریابی عالی وجود دارد. کمپین بازاریابی همیشه راهی دارد که می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. آنها مارک ها را زنده می کنند.

کمپین های بازاریابی محصولات را از طریق انواع مختلف رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و سیستم عامل های آنلاین تبلیغ می کنند. کمپین ها فقط به تبلیغات متکی نیستند و می توانند شامل نمایش ها، کنفرانس ویدیویی و سایر روش های تعاملی باشند. مشاغل فعال در بازارهای بسیار رقابتی و صاحبان امتیاز ممکن است کمپین های بازاریابی مکرر را آغاز کرده و منابع قابل توجهی را برای تولید آگاهی و فروش برند اختصاص دهند .

کمپین های بازاریابی را می توان با اهداف متفاوتی طراحی کرد، از جمله ایجاد تصویر نام تجاری، معرفی کالای جدید، افزایش فروش کالای موجود در بازار یا حتی کاهش تأثیر اخبار منفی. تعریف هدف یک کمپین معمولاً میزان نیاز به بازاریابی و موثرترین رسانه برای دستیابی به قشر خاصی از جمعیت را تعیین می کند.
روش های زیادی برای بازاریابی محصولات و خدمات به مشتریان وجود دارد، از بروشورهای پستی گرفته تا هماهنگی حمله رعد اسا در شبکه های اجتماعی. شرکت های کوچک می توانند دعوت نامه های فروش ویژه را از طریق ایمیل ارسال کرده و به هر مشتری که دعوتنامه را ارائه می دهد یک محصول رایگان ارائه دهند. شرکت های بزرگتر می توانند از تبلیغات و آژانس های حرفه ای پولی، برای جلب مخاطبان بیشتر استفاده کنند.

اندازه شرکت هر اندازه باشد، مهم این است که شخصی به مدیریت هجوم ترافیکی که یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند اختصاص یابد. اگر از مشتریان می خواهید در لیست ایمیل خود ثبت نام کنند، باید مطمئن شوید که لیست به خوبی مدیریت شده و مشتریان جدید پیام های استقبال کننده دریافت می کنند. اگر بازدید از وب سایت شما افزایش یابد، باید محتوای خود را به طور مداوم به روز کنید تا این بازدید را به فروش سود آور تبدیل کنید.

به همین دلیل بسیار مهم است که کسب و کار شما یک کمپین بازاریابی کامل داشته باشد، به خصوص اگر به دنبال ایجاد یک نشان خاص در صنعت هستید.

ما دائماً در مورد کمپین های بازاریابی خود وسواس داریم، اما چند بار متوقف می شویم تا دقیقاً بدانیم که این به چه معناست و چگونه می توان مرحله به مرحله به موفقیت رسید. به طور معمول، یک کمپین بازاریابی یک توالی برنامه ریزی شده از فعالیت ها و فرایندهایی است که باعث ارتقا یک محصول، خدمات یا منابع فردی می شود. انبوهی از کانالها برای ارائه نتایج موثر استفاده و هماهنگ می شوند.

موفق ترین کمپین های بازاریابی طیف وسیعی از ابزارهای پیچیده را در خود جای داده است، اما با برنامه ریزی و تحقیقات جامع آنها پشتیبانی می شود. یک کمپین با موفقیت کمتر این عنصر اصلی برنامه ریزی را از دست خواهد داد. شما ممکن است یک یا دو آگهی، تست A / B یک صفحه فرود را تهیه کنید، یا ایمیل انفجار گاه به گاه را امتحان کنید، اما هیچ تلاش هماهنگ و متصل و برنامه اختصاصی وجود ندارد. کمپین های موفق بازاریابی نمی توانند از هم گسیخته و اتفاقی باشند. این درخواست شکست است، و در عوض، شما باید این موارد ضروری را در ذهن داشته باشید و آنها را برای تمام مبارزات خود حیاتی بدانید.

آنچه شما قبل از اقدام به راه اندازی یک کمپین جدید به آن نیاز دارید، یک برنامه بازاریابی مشخص است.

بنابراین در این مقاله، همه مواردی را که باید در مورد یک برنامه بازاریابی و نحوه ایجاد برنامه ای که معجزه آسا است را بدانید، مرور خواهیم کرد.

برنامه بازاریابی چیست؟

ما می دانیم که یک کمپین بازاریابی یک سری اقدامات کاملاً مشخص است که برای تحقق یک هدف بازاریابی مانند راه اندازی محصول جدید یا ایجاد آگاهی از برند انجام می شود. 

و یک طرح بازاریابی اساساً یک نقشه راه است که همه آنچه برای اجرای یک کمپین بازاریابی نیاز دارید را مشخص می کند.

بنابراین، یک برنامه تبلیغاتی جامع بازاریابی معمولاً دارای مجموعه ای از اهداف بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی برای دستیابی به آنها و تاکتیک های بازاریابی است که همه چیز را عملی می کند. همچنین به عنوان راهنما برای کل تیم بازاریابی در مورد چگونگی دستیابی به اهداف کمپین عمل می کند و اطمینان حاصل می کند که همه در یک صفحه هستند.

مشاغل فعال در بازارهای کاملاً رقابتی ممکن است مبارزات مکرر بازاریابی را آغاز کرده و منابع قابل توجهی را برای تولید آگاهی و فروش برند اختصاص دهند.

اگر فکر می کنید کل این کار بی معنی است یا ارزش این را ندارد که وقت خود را صرف آن کنید، آنچه را که در ادامه به شما خواهیم گفت، درک شما را تغییر می دهد:

چرا باید یک برنامه تبلیغاتی بازاریابی ایجاد کنید؟

در دنیای بازاریابی، آمادگی نداشتن نوعی ریسک نیست که بخواهید بپذیرید. به همین دلیل همیشه خوب است که برنامه ای روی دست خود داشته باشید. بیایید برخی از دلایل اینکه چرا باید یک برنامه تبلیغاتی بازاریابی ایجاد کنید را بررسی کنیم:

1. جهت دهی را فراهم می کند

نکته مهم در مورد داشتن یک برنامه این است که همیشه به ما می گوید چه کاری انجام دهیم، چگونه آن را انجام دهیم و چه زمانی آن را انجام دهیم. طرح کمپین بازاریابی به تلاش شما جهت رسیدن به هدف جهت می دهد.

با راهنمایی و راهنمایی مناسب، این اطمینان را می دهد که همه کارمندان شما از قبل می دانند چه چیزی را باید به دست آورند و چگونه باید آن را بدست آورند. این باعث کاهش هر نوع فعالیت همپوشانی و بیهوده می شود و به بهبود کارایی تیم شما کمک می کند!

2. خطرها را کاهش می دهد

هر بار که قصد انجام کاری را دارید، همیشه موانعی وجود دارد که سعی می کند شما را سرنگون کند و برنامه ها یک روش عالی برای پیش بینی این شرایط غیر منتظره و عدم اطمینان هستند.

برنامه ریزی قبلی به شما امکان می دهد مشکلات آینده را پیش بینی کنید و به شما کمک می کند تا آمادگی مقابله با آنها را داشته باشید، بنابراین احتمال خطرات موثر بر تلاش شما را کاهش می دهد. با در دست داشتن یک برنامه بازاریابی، همیشه یک قدم جلوتر خواهید بود!

3. ایده های بدیع را تشویق می کند

این باید بهترین قسمت در مورد ایجاد یک برنامه بازاریابی باشد. برنامه ریزی جایی است که همه ذهن خود را جمع می کنند تا ایده های خلاقانه و ابتکاری برای این کمپین ارائه دهند.

در روند تعیین اهداف و پیش بینی شرایط آینده، شما را ترغیب می کنند که متفاوت فکر کنید و روشهای خلاقانه ای را برای جدا کردن کمپین خود از سایر مشاغل جستجو کنید.

اکنون که دانستیم یک برنامه بازاریابی برای کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است، بیایید مراحل واقعی ایجاد یک برنامه را دنبال کنیم!

مراحل نوشتن کامل برنامه بازاریابی

1. مخاطبان هدف را شناسایی کنید

شما نمی خواهید تمام وقت و انرژی خود را صرف مخاطبی کنید که علاقه ای به محصول شما نداشته باشد.

به همین دلیل، قبل از اینکه واقعاً شروع به ایجاد یک طرح کنید، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید که محصول شما واقعاً برای آنها مهم خواهد بود. وظیفه شما این است که مخاطبان خاص خود را بشناسید و دریابید که علایق اصلی آنها چیست. شما می توانید این کار را با مراجعه به پایگاه مشتری فعلی خود یا گوش دادن به صحبت های مردم در شبکه های اجتماعی انجام دهید. مخاطبان مناسب را پیدا کنید و سپس می توانید نحوه دستیابی به آنها را تعیین کنید!

2. تعیین اهداف

اهداف پایه و اساس هر برنامه را تشکیل می دهد، به همین دلیل مهمترین گام در هر فرآیند است.
بیایید ساده شروع کنیم. چرا این کمپین را اجرا می کنید؟ دوست دارید کمپین شما برای تجارتتان چه نتیجه ای بگیرد؟

اگر در تعیین هدف کمپین خود مشکلی ندارید، کار را به طور گسترده شروع کنید. نگاهی به اهداف زیر بیندازید. کدام یک بیشتر با هدف شما مطابقت دارد؟

  • یک محصول یا خدمات جدید را تبلیغ کنید.
  • آگاهی از برند را افزایش دهید.
  • بازخورد یا محتوای مشتری را جمع آوری کنید.
  • پول درآورید.
  • تعامل کاربر را افزایش دهید.
  • یک رویداد در آینده را تبلیغ کنید.

این یک لیست مشخص است، که به شما ایده برخی از اهداف کلی کسب و کار را می دهد که یک کمپین می تواند به آنها کمک کند.

از خود بپرسید که شما قصد انجام چه کاری را دارید، آیا به دنبال ایجاد آگاهی از برند یا هدایت بیشتر یا افزایش مشتریان موجود هستید؟

برنامه بازاریابی خود را با تعیین اهدافی واقع بینانه شروع کنید که امیدوارید در پایان کار خود به آن برسید و در مورد آنها مصمم باشید.

به عنوان مثال، چیزی مانند: “ایجاد 15٪ افزایش فروش از طریق شبکه های اجتماعی”، هدفی کاملاً خاص است که به شما و تیم شما جهت می دهد تا به سمت آن تلاش کنند. این امر می تواند بیشتر تجزیه و تحلیل شود تا مشخص شود که در چه کانال های رسانه های اجتماعی و چگونه این کار امکان پذیر است.

3. ایده های کمپین بازاریابی ایجاد کنید

حالا که شما مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده اید گام بعدی این است که توفان مغزی خلاق، ایده های ارزش محور برای کمپین بازاریابی خود را ارائه دهند.

به کمپین هایی که در گذشته اجرا کرده اید فکر کنید، کدام یک کار کرده اند و چرا. شما همچنین باید رقبا و مبارزات آنها را مطالعه کنید تا ایده بهتری در مورد چگونگی برجسته شدن در کمپین بازاریابی خود داشته باشید.

4- کانالهای بازاریابی خود را انتخاب کنید

هنگامی که در مورد ایده های کمپین خود تصمیم گرفتید، گام بعدی این است که کانال های رسانه ای را برای کمپین خود انتخاب کنید. این تعیین می کند که چگونه می خواهید کمپین خود را تبلیغ کنید.

شما گزینه های بسیار متنوعی دارید که شامل بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات، بازاریابی تأثیرگذار و موارد دیگر است. حتی می توانید کانال های مختلف بازاریابی را با هم ترکیب کنید و به یک کمپین بازاریابی یکپارچه داشته باشید!

5. ارائه یک پیشنهاد

برنامه مبارزات بازاریابی شما باید مخاطبان هدف شما را به برند شما علاقه مند کند. این بدان معناست که کمپین شما باید دارای یک پیام کلیدی باشد یا انگیزه ای برای دعوت در مخاطبان ایجاد کند.

بسته به اینکه محصول یا خدمات شما چیست، می توانید یک دوره آزمایشی رایگان، تخفیف محدود، کتاب الکترونیکی یا حتی وبینار رایگان ارائه دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که هر آنچه را که به مخاطبان خود پیشنهاد می دهید با عملیاتی که دوست دارید بعد از تبلیغات شما انجام دهند همسو باشد!

6. منابع مورد نیاز را تعیین کنید

هنگامی که شما در حال ایجاد یک برنامه بازاریابی هستید، باید ایده خوبی در مورد تمام منابعی که برای کمپین خود نیاز دارید داشته باشید. شما باید از خود بپرسید که آیا برای کمک به کارزار خود به فریلنسر یا آژانس خارجی نیاز دارید یا تیم داخلی شما می تواند آن را مدیریت کند. شما همچنین باید تمام دارایی های خاص خلاقیت مانند پرونده ها، فیلم ها، تجهیزات و غیره را که نیاز دارید و از جایی که می خواهید آنها را تهیه کنید، فهرست کنید.

7. برآورد معیارهای کمپین

معیارهای کمپین، ارزیابی کمی اثربخشی کمپین شما است.

در یک برنامه تبلیغات بازاریابی، ضروری است که شما معیارهای تبلیغات را تخمین بزنید تا بتوانید در مورد پولی که باید هزینه کنید و بازده سرمایه گذاری خود تصمیم گیری کنید.

در اینجا چند نمونه از معیارهای اندازه گیری بر اساس اهداف کمپین ذکر شده در بالا آورده شده است .

  • برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید: پیش خرید، فروش، افزایش
  • برای افزایش آگاهی از نام تجاری
  • برای جمع آوری بازخورد یا محتوای مشتری: ذکرهای اجتماعی، تعامل
  • برای درآمدزایی: سود، فروش، افزایش
  • برای افزایش تعامل کاربر: اشتراکات وبلاگ، اشتراک های اجتماعی، تعاملات ایمیل
  • برای تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیط، فروشنده یا رزرو سرگرمی، موارد اجتماعی

اگر کمپین شما شامل تلاش های بازاریابی متعددی (مانند رسانه های اجتماعی، نامه های مستقیم و تبلیغات رادیویی) است، عاقلانه است که تعیین کنید چگونه کمپین خود را در هر رسانه اندازه گیری می کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید من کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر خود (UGC) را در شبکه های اجتماعی، ایمیل و وبلاگ خود اجرا می کردم.

ابتدا شاخص های اصلی عملکرد (KPI) خود را برای هر رسانه تعریف می کنم که ممکن است به صورت زیر باشد:

  • تعاملات Instagram (لایک و نظر) و برچسب های نمایه
  • نرخ باز و نرخ کلیک را از طریق ایمیل ارسال کنید
  • بازدید از وبلاگ، تعداد کلیک و اشتراک های اجتماعی

سپس، من کمپین اصلی خود را KPI تعریف می کنم: هشتگ های مارک دار Instagram.

در حالی که KPI های فوق نشان می دهد که کمپین من چقدر به مخاطبانم نزدیک شده و آنها را جذب می کند، KPI اصلی من به من می گوید که چقدر به هدف SMART خود نزدیک هستم.

در آخر، بیایید به یک سوال دیگر بیندیشیم: “موفقیت” برای شرکت شما چگونه است؟ مطمئناً رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده هیجان انگیز است، اما این همیشه ممکن نیست. چه چیزی (خارج از هدف شما) موفقیت شماست (یا بعنوان یک نقطه عطف)؟ چه چیزی باعث می شود که اگر کمپین شما شامل رسیدن به هدف شما نباشد، احساس ارزش کنید؟

هنگام تعیین چگونگی اندازه گیری کمپین خود، راه اندازی برخی از ایست های بازرسی در این راه را در نظر بگیرید. اگر کمپین شما شامل افزایش آگاهی از نام تجاری است و هدف شما رسیدن به 50 ذکر روابط عمومی در پایان سال است، برخی از اعلان های معیار را در 10، 25 و 40 ذکر تنظیم کنید.

این نه تنها به شما یادآوری می کند که به هدف نهایی خود ادامه دهید، بلکه باعث افزایش روحیه در تیم شما می شود و به شما یادآوری می کند که سرمایه گذاری در وقت و پول شما در حال نتیجه دادن است.

8. بودجه ایجاد کنید

پس از محاسبه معیارهای تبلیغات خود، نیازهای مالی کمپین را مشخص کنید، که می تواند برای ایجاد بودجه برای کمپین بازاریابی شما استفاده شود.

شما می توانید با کسر کل هزینه کالاها از درآمد کل کمپین، برآورد سود کل خود را از این کمپین بدست آورید. 

نتیجه

کمپین های بازاریابی محصولات را از طریق انواع مختلف رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و سیستم عامل های آنلاین تبلیغ می کنند.

تعریف هدف یک کمپین معمولاً تعیین می کند که چه مقدار بازاریابی لازم است و چه رسانه هایی برای دستیابی به بخش خاصی از مصرف کنندگان موثرتر هستند.

شرکت هایی که به دلیل فشارهای منفی عمده فروش خود را از دست می دهند، غالباً از کمپین های بازاریابی برای اصلاح تصویر خود استفاده می کنند.