مدیریت فناوری اطلاعات چیست؟

در حالی که دنیای تجارت همچنان در حال پیشرفت است، یکی از غالب ترین زمینه های تغییر در حوزه فناوری است. در بسیاری از موارد، فناوری بنیادی است که سازمانها به آن اعتماد می کنند، زیرا نه تنها چارچوبی برای موفقیت ارائه می دهد، بلکه هویتی است. با توجه به کارکنان زیادی که می توانند سیستم های اطلاعاتی، سیستم های سخت افزاری، معاملات مالی، ذخیره داده ها و ارتباطات را مدیریت و پردازش کنند، ضروری است که سازمانها مدیران فناوری اطلاعات را که به خوبی آموزش دیده و توانمند هستند، پیدا کنند.

مشخصات مدیریت فناوری اطلاعات

گاهی اوقات به عنوان مدیریت سیستم های رایانه ای و اطلاعاتی یا مدیریت پروژه های اطلاعاتی شناخته می شود، مدیریت فناوری اطلاعات (IT) با کلیه مدیریت فعالیتهای مبتنی بر رایانه در یک سازمان سروکار دارد. یک مدیر فناوری اطلاعات اغلب وظیفه برنامه ریزی اهداف IT در داخل سازمان را بر عهده خواهد داشت و سپس با تیم هایی اعم از فنی و غیر فنی کار می کند تا این اهداف را در داخل سازمان اجرا کند. مدیریت فناوری اطلاعات باید در مورد آخرین فن آوری ها به روز باشد و بتواند دستورالعمل هایی را به سایر مدیران بخش و کارمندان در حسابداری، امور مالی، بازاریابی، تولید و حمل و نقل ارسال کند.

تعداد بیشتری از سازمان ها فناوری اطلاعات را در مرکز استراتژی های خود قرار می دهند. در دنیای دیجیتال، بخش های فناوری اطلاعات وظیفه دارند بیش از هر زمان دیگری کار کنند و در حال تبدیل شدن به یک نقطه اتکا برای اختراع مجدد هستند.

موارد ضروری مدیریت فناوری اطلاعات

یک محیط فناوری اطلاعات از تعداد زیادی سخت افزار، شبکه و مولفه های نرم افزاری شامل رایانه ها، سرورها، روترها، برنامه ها، خدمات خرد و فناوری های تلفن همراه تشکیل شده است. یک زیرساخت فناوری اطلاعات می تواند در محل، در ابر یا در یک سیستم عامل ترکیبی باشد که هر دو را ادغام کند.

مدیران IT سیستم های IT را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همیشه در دسترس هستند و به طور قابل اعتماد کار می کنند. مسئولیت ها و وظایف مدیریت فناوری اطلاعات عبارتند از:

  • تعیین الزامات تجاری برای سیستم های IT
  • مدیریت بودجه و هزینه های فناوری اطلاعات
  • نظارت بر ایمنی و انطباق
  • کنترل سیستم و امنیت شبکه 
  • پیاده سازی نرم افزار، سخت افزار و سیستم های داده جدید
  • ارائه پشتیبانی فنی یا میز تحریر

بخشهای IT معمولاً توسط مدیر ارشد اطلاعات (CIO) اداره می شوند. آنها استراتژی ها و اهداف IT را برای تجارت تعیین می کنند و از اجرای آنها اطمینان حاصل می کنند.

بسیاری از CIO معتقدند که نقش آنها طی دو تا سه سال آینده تکامل می یابد. آنها انتظار دارند از تعمیر و نگهداری و مدیریت به فعالیتهای استراتژیک با ارزش بالاتر تغییر کنند. یک مسئولیت اصلی “اجرای تغییرات معنادار دیجیتال از طریق ایجاد ابزارهای جدید، راه حل ها و مدل های تجاری” خواهد بود.

چرا مدیریت فناوری اطلاعات مهم است

IT تقریباً کلیه فعالیتهای سازمانی را پشتیبانی می کند اتوماسیون، پردازش داده ها و اتصال همیشه روشن دریچه ای برای توانایی ها و کارایی های غیرقابل تصور بوده است. تفکیک فناوری از عملیات روزمره ممکن است غیرممکن باشد.

در عین حال، هنگامی که سیستم ها عملکرد کمتری دارند یا از کار می افتند، یک سازمان آسیب پذیر است. در یک شبکه رو به پایین، داده های از دست رفته یا بدافزار می تواند به شدت بر عملکردهای روزمره تأثیر بگذارد. 

شیوه های مدیریت فناوری اطلاعات مطمئن هستند که فناوری های اطلاعاتی ایمن، بسیار در دسترس بوده و در اوج خود عمل می کنند.

CIO ها همچنین در اتخاذ سیستم های جدید برای بهبود عملیات نقش اصلی را دارند. یک مدیر IT پیشنهاد می کند: “فن آوری های نوظهور، مانند یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل، چت بات ها و بلاکچین، می توانند در ارائه خدمات ما کاملاً متحول شوند.”

مجله CIO می گوید: “IT در پرتگاه تغییرات بی سابقه است.” “هر شرکتی که اکنون در زمینه فناوری فعالیت می کند، شاهد تغییراتی بزرگتر در آینده است: اتوماسیون، بودجه غیرمتمرکز فناوری، تصویب سریع خدمات مبتنی بر ابر و اخیراً هوش مصنوعی به عنوان یک ضرورت تجاری.” 

CIO ها ممکن است بیش از سرمایه گذاری در آخرین سرویس یا سیستم به کار خود بپردازند. تحول دیجیتالی به نوآوری و امکان استراتژیک نیاز دارد. “برای ما، نقش CIO دیگر مدیر فن آوری قدیمی نیست. هیچ مکالمه ای در اتاق هیئت مدیره وجود ندارد که بدون CIO درگیر باشد. “

دیگری خاطر نشان می کند: “من فکر می كنم كه CIO ها باید از مهارت كاری بیشتری برخوردار شوند.” ما باید در تجارت ادغام و ریشه دوانیم، بنابراین می دانیم كه چگونه از فن آوری برای حل چالش های تجاری استفاده كنیم و از منظر صنعت به آینده نگاه كنیم. “

ویژگی های اصلی مدیریت موثر IT

نظارت بر پروژه ها و عملیات فعلی فناوری اطلاعات همیشه بخشی از اختیارات مدیریت فناوری اطلاعات خواهد بود. اما CIO های امروزی نیاز به استفاده از فناوری در روش های جدید و نوآورانه دارند تا به تجارت کمک کنند تا با تغییرات سریع همگام شود.

نرم افزار و ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات می توانند به شما کمک کنند. داده ها و تجزیه و تحلیل، و همچنین cloud، برخی از زمینه هایی است که CIO ها دنبال کرده اند. در همان زمان، آنها به دنبال هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT) و موارد دیگر برای آماده سازی برای آینده هستند.

تجزیه و تحلیل

یک راه حل تجزیه و تحلیل می تواند به سرعت ترابایت داده های عملیاتی را استخراج کند تا علت اصلی تأثیرات سرویس را پیدا کند. به شناسایی گلوگاه های احتمالی، پیش بینی وقفه ها و بهره وری بیشتر کمک می کند. سازمان ها اطلاعاتی در مورد داده ها یا مسائل پردازش، روند منفی فناوری اطلاعات و ناهنجاری ها به دست می آورند و اقداماتی را برای جلوگیری از هرج و مرج سیستم انجام دهند.

فراتر از اپتیک داخلی، تجزیه و تحلیل اطلاعاتی را برای کمک به شرکت ها در درک بهتر مشتریان خود فراهم می کند، که به نوبه خود می تواند استراتژی کسب و کار را هدایت کند.

پردازش ابری

سرویس های ابری مقیاس پذیری، امنیت داده، خدمات بازیابی اطلاعات و موارد دیگر را ارائه می دهند. استفاده از ابر می تواند باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه های زیرساختی شود. این می تواند از تمام جنبه های کسب و کار، از عملیات گرفته تا امور مالی بهره مند شود و به موقعیت سازمان برای راه حل های مبتنی بر ابر تحول آفرین در آینده کمک کند.

بسیاری از شرکت ها میزبان برنامه های اصلی کسب و کار در رایانه های اصلی هستند که هر روز میلیون ها معامله را پردازش می کنند. قابلیت Cloud به دپارتمان های IT کمک می کند تا سیستم های اصلی خود را مدرن کنند , در حالی که CIO ها را برای تمرکز بر سایر اولویت ها آزاد می کند. سازمانها از سطح بالاتری از بهره وری و عملکرد با سربار کمتر بهره مند می شوند.

هوش مصنوعی و محاسبات شناختی

سیستم های هوش مصنوعی داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند، مشکلات را یاد می گیرند و پیش بینی می کنند تا به مدیران فناوری اطلاعات کمک کند کیفیت خدمات بهتری ارائه دهند. همچنین، چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به عنوان عوامل مجازی عمل کنند و برای حل مشکلات فنی با کاربران صحبت کنند. مشتریان همچنین می توانند از آنها برای یادگیری محصولات و خدمات استفاده کنند. با پیشرفت، محاسبات شناختی ممکن است برای کمک به شرکت ها در مدیریت فناوری اطلاعات و تسریع در نوآوری حیاتی شود.

اینترنت اشیا

سیستم عامل های اینترنت اشیا با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از دستگاه ها و حسگرها، به حل پیشگیرانه مسائل و بهبود بهره وری کمک می کنند. مدیران فناوری اطلاعات می توانند به سرعت درک کنند که سازمان به درستی چه کاری انجام می دهد و چه کارهایی می تواند بهتر انجام دهد.

یادگیری شناختی بیشتر به تجارت امکان می دهد تا مقدار IoT را باز کند. از طرف دیگر، این می تواند چندین جریان داده را برای شناسایی الگوها و فراهم آوردن زمینه بیشتر از مواردی که در دسترس است ترکیب کند. سنسورهای هوشمند نیز بدون نیاز به مداخله انسان توانایی تشخیص خود و سازگاری با محیط خود را دارند.

محیط کار مدیر IT

طبق گزارش اداره آمار کار وزارت کار ایالات متحده، بیش از 367،000 مدیر IT و سیستم های اطلاعات رایانه ای در سال 2016 استخدام شده اند که تقریباً یک پنجم آنها در زمینه “طراحی سیستم های رایانه ای و خدمات مرتبط” مشغول به کار هستند. اطلاعات، امور مالی و بیمه، مدیریت شرکت ها و بنگاه ها و تولید دیگر صنایع با گزارش بالا برای مدیران فناوری اطلاعات بودند. همانطور که انتظار می رود، بیشتر موقعیت های مدیریت فناوری اطلاعات فرصت های شغلی تمام وقت است که معمولاً شامل 40+ ساعت هفته است. در حالی که برخی از مدیران فناوری اطلاعات می توانند از راه دور کار کنند، معمولاً حضور در سایت با دسترسی به سیستم های IT، کارکنان و تولید بیشتر است.

چشم انداز شغلی برای مدیریت فناوری اطلاعات

پیش بینی می شود فرصت های شغلی در زمینه های رایانه ای و سیستم های اطلاعاتی و مدیریت فناوری اطلاعات با بیش از میانگین کشوری با نرخ 12٪ تا سال 2026 افزایش یابد. افراد داخلی اطمینان دارند که حرفه مدیریت IT را انتخاب می کنند، زیرا بیشتر شرکت ها و سازمان ها الگوی تجارت خود را به یک پلت فرم دیجیتالی تغییر می دهند.

آینده برای مدیریت فناوری اطلاعات درخشان به نظر می رسد. این تنها در شرایط مطلوب رشد خواهد کرد زیرا کسب و کارها می فهمند که باید در روش های فناوری فعلی باقی بمانند یا عقب بمانند. برای یک حرفه بازرگانی که به فناوری علاقه مند است و دیگران را در یک سازمان هدایت می کند، سمت مدیر IT یک انتخاب عاقلانه است.