مهندس شبکه

مهندس شبکه چه کاری انجام می دهد؟

مهندسان شبکه شبکه های رایانه ای را که مشاغل و سازمان ها از آن استفاده می کنند طراحی, ساخت, پیاده سازی و نگهداری می کنند. این شبکه ها ممکن است شامل سیستم تلفنی، اینترانت, اکسترانت و غیره باشند. مهندسان شبکه مسئول نگهداری از این سیستمهای ضروری هستند که ممکن است شامل ارزیابی عملکرد, انجام کامل تعمیر و نگهداری منظم, تشخیص مشکلات و رفع مشکلات باشد. مسئولیت های شغلی مهندس شبکه شامل موارد زیر است:

  • حفظ شبکه های رایانه ای و کلیه سیستم های مرتبط از جمله نرم افزار, سخت افزار و برنامه ها
  • حفظ دیوارهای آتش, به روزرسانی نرم افزار آنتی ویروس, پیاده سازی سیستم های امنیتی داده و انجام پشتیبان گیری از داده ها برای محافظت از اطلاعات مهم
  • نصب و پیکربندی تجهیزات شبکه مانند روترها, سوئیچ ها, بالانس کننده های بار, VPN ها, شتاب دهنده های WAN و سرورهای پروکسی
  • انجام نظارت و عیب یابی مداوم برای یافتن راه های ابتکاری برای بهبود عملکرد شبکه
  • انجام کارهای تعمیر و نگهداری منظم مانند برنامه ریزی به روزرسانی ها, انجام به روزرسانی های شبکه, مدیریت تنظیمات امنیتی و نصب وصله ها یا بسته های سرویس
  • همکاری با خدمات پشتیبانی شخص ثالث و ارائه دهندگان خدمات برای اطمینان از عملکرد بهینه شبکه ها

مهندسان شبکه برای کمک به ارتباط بین کاربران, داده ها را برای انتقال بین رایانه ها در یک شبکه فعال می کنند.

به عنوان یک مهندس شبکه, مسئولیت راه اندازی, توسعه و نگهداری شبکه های رایانه ای در داخل یک سازمان یا بین سازمان ها را بر عهده خواهید داشت. شما کاربران را, که می توانند کارمندان, مشتریان, مشتریان و تأمین کنندگان باشند, پشتیبانی می کنید و مشکلات پیش آمده را عیب یابی می کنید. این ممکن است, در بعضی موارد, شامل طراحی شبکه های جدید باشد.

هدف شما این است که از یکپارچگی زیرساخت شبکه با دسترسی بالا اطمینان حاصل کنید تا حداکثر عملکرد را برای کاربران خود فراهم کنید.

شما ممکن است به عنوان بخشی از تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات سازمان یا در خارج از کشور به عنوان بخشی از یک شرکت مشاوره شبکه فناوری اطلاعات که با تعدادی مشتری کار می کند, کار کنید.

شبکه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • computer
  • voice
  • firewall

سایر عناوین شغلی مورد استفاده برای این حوزه کاری عبارتند از:

  • معمار شبکه / معمار شبکه کامپیوتر
  • پشتیبانی شبکه / مرکز پشتیبانی
  • مهندس پشتیبانی / امنیت / سیستم
  • مهندس پشتیبانی / فناوری اطلاعات
  • مدیر شبکه
  • پشتیبانی از خط اول / دوم
  • مهندس VoIP / Cisco.

انواع شبکه

می توانید با انواع مختلفی از شبکه کار کنید, مانند:

  • LANs – شبکه های محلی, منطقه محدودی مانند خانه, دفتر کار یا گروه کوچکی از ساختمان ها را به هم پیوند می دهد.
  • MANs – شبکه های کلانشهرها, منطقه وسیعی مانند دانشگاه را بهم پیوند می دهد.
  • WANs – شبکه های گسترده ای که در سطح ملی یا بین المللی به هم پیوند می خورند.
  • WLAN – شبکه محلی بی سیم
  • GANs – شبکه های منطقه جهانی, ترکیبی از همه موارد فوق با فن آوری های ارتباطات ماهواره ای
  • SAN – فضای ذخیره سازی / سیستم / سرور / شبکه کوچک
  • CAN – شبکه منطقه / پردیس / کنترل کننده / خوشه
  • PAN – شبکه منطقه شخصی
  • DAN – شبکه منطقه میز
  • VoIP – صدا از طریق شبکه پروتکل اینترنت.

الزامات مهندس شبکه

مهندسان شبکه برای انجام این نقش باید دانش تخصصی و یک مهارت هدفمند داشته باشند. برای موفقیت به عنوان مهندس شبکه, شرایط زیر لازم است:

تحصیلات

مهندسان شبکه حداقل به مدرک کارشناسی نیاز دارند. علاقه مندان به این رشته باید در رشته ای مانند علوم کامپیوتر, فناوری اطلاعات, مدیریت امنیت شبکه یا مهندسی سیستم های رایانه ای مدرک تحصیلی را دنبال کنند. 

آموزش مداوم برای مهندسان شبکه نیز مهم است. این زمینه با سیستم ها و برنامه های جدیدی که به طور منظم منتشر می شوند به سرعت تغییر می کند. یک مهندس شبکه باید روندها و گزارش های صنعت را دنبال کند, در مورد پیشرفت های جدید تحقیق کند و ادامه تحصیل را در طول مشاغل خود دنبال کند.

آموزش

مهندسان شبکه معمولاً قبل از ادامه این حرفه چندین سال تجربه در نقش های مرتبط دارند. آنها در حین کار در موقعیت های ابتدایی فناوری اطلاعات آموزش های ضمن کار را می بینند. 

هنگامی که مهندسان شبکه با یک شرکت شروع به کار می کنند, آنها معمولاً یک دوره کوتاه کارآموزی در حین کار را می بینند زیرا بیشتر کارفرمایان انتظار دارند که دانش عمیق موجود در مورد بسیاری از برنامه ها و سیستم ها را داشته باشند. 

مهندسان شبکه فرصت های آموزشی مستقل را دنبال می کنند تا از آخرین نسخه های سیستم ها و نرم افزارهای رایج مطلع شوند. دوره های آنلاین, آموزش ها می توانند به تکمیل دانش موجود کمک کرده و اطمینان حاصل کنند که مهندسان شبکه با جدیدترین تحولات در دنیای IT در جریان هستند.

گواهینامه ها

بسته به پیکربندی شبکه شرکت, ممکن است مجوزهای اضافی برای یک مهندس شبکه برای پیمایش صحیح سیستم لازم باشد. داشتن گواهینامه های پیشرفته قابلیت اشتغال شما را افزایش می دهد. برخی از گواهینامه های حرفه ای ارزشمند برای یک مهندس شبکه عبارتند از:

Cisco Certified Network Professional (CCNP)

گواهینامه CCNP مسیریابی و سوئیچینگ مدت هاست که یک استاندارد صنعتی است و روش مناسب برنامه ریزی, پیاده سازی و تأیید شبکه ها را پوشش می دهد. گواهینامه CCNP Enterprise در 24 فوریه سال 2020 جایگزین گواهینامه مسیریابی و سوئیچینگ خواهد شد. کسانی که دارای گواهینامه مسیریابی و سوئیچینگ CCNP هستند اعتبار را برای گواهینامه جدید دریافت می کنند.

بسیار خبره در سیسکو(CCIE)

CCIE یک گواهینامه پیشرفته است که بر همکاری, مرکز داده, امنیت, ارائه دهنده خدمات, مسیریابی و سوئیچینگ و موضوعات بی سیم تمرکز دارد. داوطلبان باید 18 ماه پس از قبولی در آزمون کتبی, در آزمون آزمایشگاه قبول شوند. کمتر از 1٪ از کل متخصصان شبکه به این گواهینامه می رسند.

بسیار خبره در سیستم های اطلاعات امنیتی (CISSP)

گواهینامه CCISP متخصصان را برای طراحی و مدیریت برنامه های امنیت سایبری تجهیز می کند. این گواهینامه برای مهندسین شبکه که مسئولیت های کلیدی در اجرا و به روزرسانی برنامه ها و پروتکل های امنیتی دارند ایده آل است.

CompTIA Network+

گواهینامه CompTIA Network + متخصصان را برای طراحی و پیاده سازی شبکه ها, پیکربندی دستگاه های شبکه, پیاده سازی استانداردهای امنیتی و عیب یابی آماده می کند. در حالی که سایر گواهینامه های CompTIA می توانند رزومه را بیشتر تقویت کنند, این بهترین انتخاب برای مهندس شبکه برای شروع است.

مهارت ها

مهندسان شبکه یک مجموعه مهارت دارند که آنها را برای ارزیابی و مدیریت بهینه سیستم ها مجهز می کند. مهارت های ترجیحی آنها عبارتند از:

مهارت های تحلیلی

مهندسان شبکه به طور منظم اثربخشی شبکه های خود را تحلیل می کنند. برای آنها مهم است که بی نظمی های شبکه را شناسایی و حل کنند. 

مدیریت زمان

وقتی مهندس شبکه زمان خرابی یا به روزرسانی را مدیریت می کند, مدیریت زمان بسیار مهم است. این متخصصان باید وظایف خود را با دقت برنامه ریزی کنند تا مطمئن شوند پروژه ها را در مهلت مقرر به اتمام می رسانند. 

ارتباطات

مهندسین شبکه برای برنامه ریزی به روزرسانی ها, بهینه سازی عملکرد شبکه و عیب یابی با معماران شبکه, متخصصان فناوری اطلاعات و دیگران در شرکت همکاری می کنند. توانایی برقراری ارتباط هم کلامی و هم کتبی مهم است.

حل مسئله

حل مسئله قسمت اصلی کار به عنوان مهندس شبکه است. این متخصصان باید از نظر کارایی و اثربخشی سیستم ها را ارزیابی کنند تا از عملکرد بهینه شبکه اطمینان حاصل کنند.

مدیریت پروژه

مهندسان شبکه ممکن است چندین جنبه از یک پروژه را از طراحی اولیه تا اجرای نهایی هماهنگ کنند. توانایی هماهنگی دقیق این پروژه ها برای به حداقل رساندن خرابی ها و اختلالات, اطمینان حاصل می کند که آنها محصول یا خدمات رضایت بخشی را ارائه می دهند. 

تجربه کاری

اگر بخواهید به سمت مهندسی شبکه بروید، تجربه در زمینه های مرتبط مانند پشتیبانی فناوری اطلاعات، سرویس و تعمیر می تواند مفید باشد.

حضور در سیستم کاربری سیستم های IT نیز مفید است زیرا به شما ایده ای از انواع مشکلاتی که ممکن است بوجود آید می دهد.

کارفرمایان

شما می توانید برای هر سازمانی با سیستم های بزرگ و پیچیده فناوری اطلاعات کار کنید. کارفرمایان معمولی عبارتند از:

  • بانک ها و جوامع ساختمانی
  • گروه های خرده فروشی
  • ادارات بزرگ دولتی
  • مدارس، بیمارستان ها و مقامات محلی
  • شرکت های تاسیساتی
  • ارائه دهندگان حمل و نقل
  • مشاوره مدیریت.

برخی از سازمان ها، از جمله بسیاری از مقامات محلی و سایر ارگان های بخش دولتی، تمام سیستم های فناوری اطلاعات خود را به متخصصان واگذار می کنند، بنابراین این شرکت های متخصص اغلب جای افراد خالی از مهارت در شبکه را دارند.

مهندسان شبکه می توانند توسط یک شرکت بزرگ فناوری اطلاعات استخدام شوند تا سیستم های خود شرکت را مدیریت کنند یا در خدمات قراردادی خود کار کنند.

شرکت های بزرگ، مانند مایکروسافت، طیف گسترده ای از خدمات نصب و پشتیبانی مشتری را ارائه می دهند و آنها فارغ التحصیلان و کارکنان باتجربه را در تمام زمینه های پشتیبانی فناوری اطلاعات استخدام می کنند.

چگونه می توان مهندس شبکه شد

برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه، باید آموزش های بسیار خاصی را دنبال کنید تا بتوانید با سیستم های پیچیده و نرم افزارهای مورد استفاده در شبکه های رایانه ای امروزی مجهز شوید.

1. آموزش رسمی را دنبال کنید

حداقل مدرک کارشناسی فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا یک رشته مرتبط را کسب کنید. برای گسترش فرصت های شغلی و افزایش پتانسیل درآمد خود، کسب مدرک کارشناسی ارشد را در نظر بگیرید. 

2. گواهینامه های مربوطه را بدست آورید

گواهینامه های صنعت مربوط به موقعیت مهندسی شبکه مورد نظر خود را کسب کنید. شما می توانید CompTIA Network + را به عنوان یک گواهینامه سطح ابتدایی کسب کنید. 

3. درباره پروتکل های شبکه اطلاعات کسب کنید

با پروتکل های شبکه آشنا شوید. QoS، HSRP، IPSEC، BGP، OSPF و 802.11 همه پروتکل های مهمی هستند که ممکن است به عنوان مهندس شبکه با آنها روبرو شوید. اگر در دوره های دانشگاهی خود در مورد این موارد نیاموخته اید، شایسته است که در این پروتکل ها آموزش ببینید یا از طریق مطالعه مستقل یا یک برنامه آموزشی سازمان یافته آنها را فرابگیرید.

4- مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید

مهارت های ارتباطی قوی می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک مهندس شبکه سرآمد باشید. روش هایی را که می توانید اصطلاحات فنی را ساده کنید مشخص کنید و فعالیت های خود را به روش قابل فهم تری برای دیگران توضیح دهید.

5. تجربه صنعت را کسب کنید

بسیاری از شرکت ها به دنبال مهندسان شبکه با سابقه فناوری اطلاعات و شبکه هستند. برای کسب تجربه به دنبال فرصت های شغلی سطح پایین باشید. یک شغل را به عنوان یک تکنسین راهنما، مدیر ارشد سیستم ها یا یک متخصص پشتیبانی سطح ابتدایی در نظر بگیرید.

6. رزومه خود را تکمیل کنید

یک رزومه دقیق تهیه کنید که گواهینامه های مربوط به فناوری، تجربه کاری مرتبط و مجموعه مهارت های مطلوب شما را برجسته کند. جزئیات مسئولیت های خود را که در نقش های قبلی بر عهده داشتید بنویسید، بر مهارت های ارتباطی، مهارت های تحلیلی و توانایی های اثبات شده حل مسئله تأکید کنید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی کارشناس شبکه دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک شبکه و تسلط بر این موضوع کمک می کند.

توسعه حرفه ای

با توجه به ماهیت صنعت که به سرعت در حال تغییر است و مهارت های مورد نیاز، شما باید آموزش را بخشی ثابت از پیشرفت شغلی خود کنید.

با این حال، شما اغلب مجبورید به دنبال آموزش های مناسب برای خود باشید، به خصوص اگر به دنبال ارتقا سطح شغلی، اشتغال به کار خود هستید.