چگونه سرآشپز حرفه ای (Chef) شویم؟

آشپزها و سرآشپزها

آموزش و صلاحیت ها

بیشتر آشپزها و سرآشپزها مهارت های خود را از طریق تجربه کاری می آموزند. بعضی دیگر در دانشگاه، مدرسه فنی، مدرسه هنرهای آشپزی آموزش می بینند. تعداد کمی از طریق برنامه های کارآموزی یاد می گیرند.

تحصیلات

اگرچه تحصیلات متوسطه برای سرآشپزها مورد نیاز نیست، اما بسیاری از آنها در آموزشگاه های فنی، هنرستان های آشپزی شرکت می کنند. داوطلبان معمولاً برای ورود به این برنامه ها باید دیپلم دبیرستان یا معادل آن را داشته باشند.
دانشجویان در برنامه های آشپزی بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می گذرانند و مهارت های آشپزی خود را تمرین می کنند. برنامه ها تمام جنبه های کار آشپزخانه را شامل می شود، از جمله برنامه ریزی منو، روش های بهداشتی مواد غذایی، و روش های خرید و موجودی. بیشتر برنامه های آموزشی همچنین دانشجویان را ملزم می کنند که از طریق دوره کارآموزی در آشپزخانه تجاری تجربه کسب کنند.

سابقه کار در مشاغل مرتبط

بیشتر آشپزها و سر آشپزها در موقعیت های دیگری مانند یادگیری مهارت های آشپزی از سرآشپزهایی که در رستورانها کار می کنند شروع می کنند. بسیاری از افراد سالها قبل از کسب تجربه کافی برای ارتقا به سمت آشپز یا سر آشپزی، در آشپزخانه ها کار می کنند.

آموزش

برخی از آشپزها و سرآشپزها در محل کار آموزش می بینند، جایی که آنها مهارت های یکسان در یک برنامه آموزش رسمی را می آموزند. برخی از آنها در برنامه های مربیگری آموزش می بینند، جایی که زیر نظر یک آشپز باتجربه کار می کنند. سرآشپزهای مجری، سرآشپزها و آشپزهای بزرگ که در رستوران های مجلل کار می کنند اغلب سالها آموزش و تجربه دارند.برخی از آشپزها و سرآشپزها از طریق برنامه های کارآموزی با حمایت مالی موسسات حرفه ای آشپزی، انجمن های صنفی یا اتحادیه های صنفی با هماهنگی وزارت کار ایالات متحده یاد می گیرند. برنامه های کارآموزی به طور کلی 2 سال به طول می انجامد و دستورالعمل ها و آموزش های ضمن کار را شامل می شود. كارآموزان باید حداقل 1000 ساعت از هر دو دستورالعمل و آموزش های ضمن خدمت را در محل کار خود بگذرانند. دوره ها به طور معمول بهداشت و ایمنی مواد غذایی، مهارت های اساسی چاقو و عملکرد تجهیزات را پوشش می دهند. کارآموزان بقیه دوره های آموزشی خود را با یادگیری مهارت های عملی در آشپزخانه تجاری و زیر نظر سرآشپز می گذرانند.
شرایط اولیه لازم برای ورود به برنامه کارآموزی به شرح زیر است:
• حداقل سن 17 سال
• تحصیلات دبیرستان یا معادل آن
• نمره قبولی در غربالگری سوء مصرف مواد
برخی از آشپزها و سر آشپزها آموزشهای رسمی را در نیروهای مسلح یا از زنجیره های فردی هتل یا رستوران می بینند.

کیفیت های مهم

مهارت های تجاری: سرآشپزهای مجری و سرآشپزهایی که رستوران خود را اداره می کنند باید تجارت رستوران را درک کنند. آنها باید بدانند که چگونه بودجه لازم با توجه به قیمت ها را برای تهیه تعیین کنند و کارگران را مدیریت کنند تا رستوران سودآوری داشته باشد.

مهارت های ارتباطی: سرآشپزها باید دستورالعمل های خود را به طور واضح و مؤثر با کارمندان در میان بگذارند تا سفارشات مشتریان به درستی آماده شود.

خلاقیت: آشپزها و سرآشپزها برای تهیه دستور العمل های جالب و ابتکاری باید خلاق باشند. آنها باید بتوانند از مواد مختلف برای ایجاد وعده های غذایی جذاب برای مشتریان خود استفاده کنند.

زبردستی: آشپزها و سرآشپزها به مهارت دستی عالی از جمله تکنیک های مناسب چاقو برای برش، خرد کردن و تکه زدن نیاز دارند.

مهارت های رهبری: آشپزها و سرآشپزها باید توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان آشپزخانه و ایجاد روابط کاری سازنده و همکاری با آنها را داشته باشند.

استقامت جسمی: آشپزها و سرآشپزها اغلب شیفت طولانی انجام می دهند و گاهی اوقات کل شب ها را روی پاهایشان می گذرانند و نظارت بر تهیه و سرو غذا را بر عهده دارند.

حس چشایی و بویایی: آشپزها و سر آشپزها باید حس چشایی و بویایی خوبی داشته باشند تا کیفیت غذا را مورد بازرسی قرار دهند و وعده هایی را که مشتریان از آنها لذت می برند، طراحی کنند.

مهارت های مدیریت زمان: آشپزها و سرآشپزها باید به طور کارآمد زمان و وقت پرسنل خود را مدیریت کنند. آنها اطمینان حاصل می کنند که وعده های غذایی به درستی آماده می شوند و به موقع از مشتریان پذیرایی می شود، خصوصاً در ساعات پر کار

چشم انداز شغلی

پیش بینی شده است که اشتغال آشپزها و سرآشپزها از سال 2014 تا 2024 رشد 9 درصدی داشته باشد، سریعتر از متوسط برای همه مشاغل.
رشد جمعیت و درآمد منجر به تقاضای بیشتر غذاهای با کیفیت بالا در مکانهای مختلف غذاخوری خواهد شد. در نتیجه، انتظار می رود که تعداد بیشتری رستوران و سایر مکانهای غذاخوری برای رفع رضایت مشتری برای صرف غذا در خارج از منزل باز شود.
علاوه بر این، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای غذای سالم و سرویس سریعتر را ترجیح می دهند. این روند به رشد رستوران های روزمره سریع کمک می کند، نمایندگی بخشی از رستوران های با سرویس محدود که در آن مصرف کنندگان هزینه را قبل از غذا می پردازند. بسیاری از این موسسات جدید به آشپز و سرآشپز بیشتری نیاز دارند.
مصرف کنندگان همچنین به درخواست غذاهای سالم تر از ابتدا در رستوران ها، کافه تریا ها، فروشگاه های مواد غذایی و خدمات پذیرایی ادامه می دهند. برای اطمینان از غذاهای با کیفیت بالا، این موسسات به طور فزاینده ای آشپزهای باتجربه را برای نظارت بر تهیه غذا استخدام می کنند.

دورنمای شغل

فرصت های شغلی باید برای آشپزها و سر آشپزهایی که چندین سال سابقه کار دارند بهترین باشد. بیشتر فرصت های شغلی ناشی از نیاز به جایگزینی کارگرانی است که شغل را ترک می کنند. سرعت، نیاز به زمان و سطح بالای انرژی مورد نیاز برای این مشاغل اغلب منجر به گردش مالی بالا می شود.

درآمد

سطح دستمزد آشپزها و سرآشپزها از نظر منطقه و کارفرما بسیار متفاوت است. دستمزد معمولاً در رستوران ها و هتل های مجلل، جایی که بسیاری از سرآشپزهای مجری کار می کنند، و همچنین در کلان شهرها و مناطق تفریحی بیشترین میزان پرداخت را دارد.
از هر 20 آشپز و سرآشپز حدود 1 نفر در سال 2014 به صورت مستقل اشتغال داشته است. برخی از آشپزهای مستقل رستوران یا کترینگ خود را اداره می کنند.
بیشتر آشپزها و سر آشپزها تمام وقت کار می کنند و اغلب صبح زود، اواخر شب، آخر هفته و تعطیلات کار می کنند. بسیاری از آشپزها و سر آشپزها و سرآشپزهایی که شغل شخصی خود را اداره می کنند بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند زیرا نظارت بر تحویل محصولات غذایی در اوایل روز را انجام می دهند و از بعد از ظهر برای تهیه موارد خاص منو استفاده می کنند.