چرا Oracle را انتخاب کنیم؟


Oracle به عنوان یکی از برترین سیستم های پایگاه داده مورد استفاده در شرکت های سراسر جهان تاسیس شده است. در این مقاله، سینتیا جیکیتی حرفه خود را به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار اوراکل توصیف می کند و برخی از مزایای اوراکل را پوشش می دهد.
به عنوان یک متخصص توسعه برنامه ها، اهداف شغلی من انجام کارهایی است که توانایی های من را به چالش بکشد، مرا در لبه فناوری نگه دارد و درآمد مناسبی برایم داشته باشد. من در دو دهه گذشته فعالیت خود را به عنوان توسعه دهنده برنامه های Oracle آغاز کرده ام و نمی توانستم خودم را در کار دیگری ببینم. با گذشت چند سال از کار با چند فناوری دیگر، با اطمینان می توانم بگویم که اوراکل در مورد تحقق اهداف شغلی من بهتر از همه است. هدف از این مقاله الهام بخشیدن به یک نسل در حال رشد از متخصصان فناوری اطلاعات با برجسته کردن برخی از نقش های توسعه برنامه هایی است که من از آنها لذت می برم و نحوه پشتیبانی آنها توسط فناوری های Oracle.
همانطور که در هر حرفه ای مهم است، ابزارهای موجود برای انجام کار به اندازه دانش و تجربیات لازم برای انجام کارآمد و موثر آن ضروری است. اساساً داشتن دانش بنیادی در مورد نرم افزار و چگونگی بکارگیری ابزارهای خاص در اجرای راه حل نرم افزاری بسیار مهم است. در هسته اصلی برنامهOracle یک پایگاه داده رابطه ای وجود دارد که در آن داده ها به طور منطقی در جدول ها سازماندهی می شوند و جداول از طریق روابط اصلی و خارجی برای ایجاد یک سیستم بهم پیوند می خورند. نقش های مختلف توسعه ای وجود دارد که می توان در جهان اوراکل انجام داد، از جمله: توسعه پایگاه داده، توسعه رابط کاربر، توسعه رابط برنامه، برنامه های ابری و توسعه هوش تجاری.
یکی از بزرگترین نقاط قوت اوراکل این است که همراه با مجموعه ای یکپارچه از ابزارهای توسعه است که از هر رویکرد توسعه و هر سیستم عاملی پشتیبانی می کند. ابزارهای توسعه Oracle از ابزارهای سنتی مدیریت پایگاه داده، ابزارهای توسعه میان رده مبتنی بر جاوا، تا چهارچوب ها و سیستم عامل های معاصر که برنامه های پیچیده ابر و معماری را هدایت می کنند، متغیر است. از این ابزارها برای ساخت و ارائه راه حل های پیشرفته و هوشمند استفاده می شود که داده های برنامه های کاربردی میزبانی شده توسط پایگاه های اطلاعاتی اوراکل را مدیریت می کنند.
در طول دو دهه گذشته در صنعت، من شاهد پیشرفت فن آوری های Oracle همراه با ابزارهای موجود برای توسعه برنامه ها بوده ام و درک کرده ام که به روز نگه داشتن مهارت های شخص برای حفظ اهمیت در صنعت چقدر مهم است. آنچه برای من مهم بوده است این واقعیت است که به محض کسب مهارت های اصلی در زمینه توسعه فنی، تا زمانی که فناوری های پرطرفدار و چگونگی ادغام اوراکل در محصولات خود را درک کنم، ارتقا آسان تر خواهد بود.

کار یک توسعه دهنده Oracle

به عنوان یک توسعه دهنده برنامه های Oracle، کار من شامل توسعه و حفظ روال هایی است که داده ها را در پایگاه داده ایجاد و نگهداری می کند و داده ها را به گونه ای ارائه می دهد که برای اهداف مورد نظر خود عملیاتی شود. من برنامه های افزودنی برای برنامه های کاربردی خارج از جعبه اوراکل، برنامه های سفارشی و رابط هایی ایجاد کرده ام که برنامه های Oracle را به سایر برنامه های خارجی مرتبط می کند. Oracle همچنین فن آوری ها و ابزارهایی مانند SOA را فراهم می کند که باعث می شود با برنامه های مبتنی بر هر فناوری ارتباط متقابل برقرار شود. مهارت ها و فن آوری های مختلفی برای ایجاد و حفظ برنامه های کاربردی در زندگی واقعی لازم است و زیبایی Oracle این است که با ابزارهای اختصاصی مربوط به هر مرحله از چرخه زندگی یک برنامه یکپارچه می شود.
نمودار زیر یک تصویر ساده از معماری برنامه های سیستم مبتنی بر Oracle است. این ردیف پایگاه داده، طبقه میانی و سطح رابط است که در آن اطلاعات بین یک پایگاه داده Oracle و کاربران نهایی، سایر برنامه ها یا سایر پایگاه های اطلاعاتی جریان دارد.

در هر ردیف از معماری برنامه که در بالا نشان داده شده است، کار توسعه وجود دارد و Oracle ابزارها و فن آوری های لازم را برای توسعه یک سیستم کامل فراهم می کند. لزوماً لازم نیست که یک فرد در همه فن آوری ها متخصص باشد، اما درک چگونگی تعامل آنها با یکدیگر برای ساختن یک سیستم یکپارچه ضروری است. ابزارهای اوراکل حتی وظایف غیر فنی را نیز بر عهده دارند که به همان اندازه در توسعه نرم افزار یا در حفظ سیستم های تولید بسیار ضروری هستند. موارد زیر برخی از نقش هایی است که من درگیر آنها می شوم و چگونگی پشتیبانی ابزارهای اوراکل از تحقق اهداف کار را بیان می کند.

مدل سازی داده ها

تجزیه و تحلیل الزامات و طراحی راه حل، گام های اساسی برای هر راه حل نرم افزاری است، زیرا این اطمینان را حاصل می کند که محصول تولید شده نیازهای عملکردی یا غیر عملکردی آن را برآورده می کند. مدل سازی داده ها تکنیکی است که در برنامه های پایگاه داده برای تعیین نیازهای تجاری استفاده می شود که بعداً برای اهداف برنامه نویسی به نیازهای نرم افزاری تبدیل می شود. مدل سازی داده ها می تواند در مرحله تجزیه و تحلیل کسب و کار به عنوان ابزاری ارتباطی در کاوش نیازهای سیستم با سهامداران آغاز شود. در این مرحله، مدل داده در سطح بالایی به عنوان مناسب برای تجسم نیازها و کاوش مفاهیم دامنه انجام می شود.
برای اهداف طراحی سیستم، یک مدل داده ساختارهای داده ای که داده های برنامه را نگهداری می کنند و نحوه ارتباط آنها برای ایجاد یک سیستم را نشان می دهد. مدل سازی داده ها در این مرحله به ویژه برای اهداف اطمینان از تفسیر دقیق نیازهای داده های یک سیستم و ویژگی های هر نهاد داده کاملاً مشخص است. مدل داده توسعه دهنده اصلاح مدل داده تجزیه و تحلیل تجارت است، با جزئیات داده های واقعی که توسط سیستم گرفته می شود و بعداً به یک پایگاه داده ترجمه می شود.
Oracle SQL Developer، با Data Modeler، ابزاری گرافیکی برای ایجاد مدل های داده که بهره وری را افزایش می دهد و ایجاد پایگاه داده را ساده می کند، یکپارچه شده است. Data Modeler همچنین کد SQL را ایجاد می کند که برای ایجاد جداول پایگاه داده نشان داده شده توسط مدل داده مورد نیاز است. توسعه دهندگان پایگاه داده می توانند از این ابزار برای زمینه سازی نیاز داده های برنامه و طراحی پایگاه داده مورد نیاز استفاده کنند. از همه مهمتر، Data Modeler می تواند از منابع مختلفی ورودی بگیرد و خروجی صادر کند، گزینه های مختلف قالب بندی را فراهم می کند و از طریق مجموعه ای از قوانین طراحی از پیش تعریف شده، مدل ها را معتبر می کند.

توسعه و مدیریت بانک اطلاعاتی

تمام عملیات روی داده ها در برنامه پایگاه داده Oracle با استفاده از عبارات Structured Query Language (SQL) انجام می شود. از ایجاد اشیا پایگاه داده، از کد زبان تعریف داده (DDL) گرفته تا مدیریت داده که با استفاده از پرس و جوهای زبان دستکاری داده (DML) استفاده می کنید. SQL زبان استاندارد ANSI برای هر پایگاه داده رابطه ای است. در جایی که دستورات DDL شما را قادر می سازد ساختار پایگاه داده را ایجاد و تغییر دهید، دستورات DML شما را قادر می سازد تا محتویات را جستجو و تغییر دهید.
Oracle نسخه اختصاصی SQL خود را با نام Oracle SQL دارد که پیاده سازی استاندارد ANSI است و فراتر از ویژگیهای استاندارد SQL است. Oracle SQL با توسعه فناوری پایگاه داده اوراکل تکامل یافته است و ویژگی هایی را برای استفاده از فناوری پایگاه داده پیشرفته فراهم می کند. همچنین شامل استفاده از توابع است که فقط با یک زبان رویه ای امکان پذیر است. به عنوان مثال، ساختار رمزگشایی منطق IF THEN ELSE را شبیه سازی می کند. ناگفته نماند که برای استفاده کامل از ویژگی های Oracle SQL، باید ویژگی هایی را که برای نسخه پایگاه داده آنها در دسترس است دانست و این اطلاعات به طور کلی با یادداشت انتشار نسخه پایگاه داده در دسترس است.


نشانگرهای Oracle یکی دیگر از ویژگی های قدرتمند Oracle SQL است که به کاربران امکان می دهد چندین ردیف را به صورت ردیف به ردیف دستکاری کنند. با استفاده از مکان نما، Oracle یک منطقه حافظه ایجاد می کند، که به عنوان منطقه زمینه شناخته می شود، برای پردازش عبارات SQL. می توان به طور صریح مکان نما را برای درخواست های DML نامید و تعریف کرد که چندین ردیف را برمی گرداند یا به طور ضمنی برای درخواست های تک ردیف تعریف می شود. منطقه زمینه شامل تمام اطلاعات مورد نیاز برای پردازش بیانیه است. به عنوان مثال، تعداد ردیف های بازیابی شده و غیره.
در عملیات واقعی، معمول است که جزئیات دستور SQL باید اجرا شود تا زمان اجرا مشخص شود، به عنوان مثال در جایی که جزئیات دقیق توسط ورودی کاربر هدایت می شوند یا پردازش توسط برنامه انجام می شود. Oracle SQL از ساخت و اجرای نمایش داده های پویا پشتیبانی می کند. این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کوئری ها و مکان نماهایی انعطاف پذیر ایجاد کنند که متن کامل آنها در زمان اجرا به صورت پویا تعیین شود.


پایگاه داده خصوصی مجازی (VPD) یک ویژگی امنیتی قدرتمند پایگاه داده اوراکل است که امنیت داده ها را در سطر جدول و سطح ستون اعمال می کند. VPD زمانی مفید است که محافظت های امنیتی مانند امتیازات و نقش ها به اندازه کافی تنظیم نشده باشد. به عنوان مثال، می توانید به همه کاربران اجازه دسترسی به جدول یک کارمند را بدهید اما یک سیاست امنیتی ایجاد کنید تا دسترسی کارمندان در همان بخش کاربر را محدود کند. اساساً، پایگاه داده یک عبارت WHERE پویا را به دستور SQL صادر شده علیه جدول، که سیاست امنیتی Oracle VPD برای آن اعمال شده اضافه می کند. دستورWHERE فقط به کاربرانی اجازه می دهد که اطلاعات کاربری آنها سیاست امنیتی را داشته باشد تا به داده های محافظت شده دسترسی پیدا کنند.
Query Optimizer یکی دیگر از ویژگی های Oracle SQL است که مخصوصاً برای مدیریت عملکرد بسیار مفید است. تمام عبارات SQL اوراکل از بهینه ساز برای تعیین کارآمدترین روش برای دستیابی به داده های مشخص شده استفاده می کنند. بهینه ساز از آمار پایگاه داده جمع آوری شده برای سیستم و مسیرهای دسترسی موجود برای تعیین مقرون به صرفه ترین برنامه اجرایی استفاده می کند. توسعه دهندگان SQL اوراکل می توانند با استفاده از نکات، تغییر هدف بهینه ساز یا تازه سازی آمار پایگاه داده، بر طرح اجرای پیش فرض ایجاد شده توسط بهینه ساز تأثیر بگذارند.

توسعه برنامه

SQL یک زبان غیر رویه ای است که مشخص می کند چه داده هایی باید مورد استفاده قرار گیرند اما نمی تواند عملیات منطقی یا نحوه انجام عملیات را مدیریت کند. این امر SQL را در هنگام توسعه برنامه هایی که منطق تجارت واقعی را اجرا می کنند، ناقص می گذارد. این نیاز به زبان برنامه های رویه ای است که ساختارهای کنترل مانند حلقه ها یا شاخه های شرطی را که در SQL در دسترس نیستند و برای ایجاد رویه ها و توابع استفاده می شوند، پیاده سازی می کنند.
با Oracle، رویه ها و توابع می توانند در پایگاه داده توسعه و ذخیره شوند. این به عنوان برنامه نویسی سمت سرور شناخته می شود و مزیت اصلی این روش این است که رویه ها، عملکردها و عوامل ذخیره شده را می توان از هرجای دیگر فراخوانی کرد. همچنین، زیر برنامه های سمت سرور با متمرکز کردن پردازش برنامه روی سرور، مقیاس پذیری را افزایش می دهند. این به مشتریان امکان استفاده مجدد از کد را می دهد. علاوه بر این، از آنجا که برنامه های فرعی از قبل در پایگاه داده قرار دارند، سوئیچینگ زمینه و ترافیک شبکه کاهش می یابد. بنابراین، تماس ها سریع و کارآمد هستند.
Oracle همراه با زبان رویه اختصاصی خود، PL / SQL، برای ایجاد برنامه های سمت سرور است که به صورت کامپایل شده در پایگاه داده ذخیره می شوند و آنها را برای اجرای آسان تر در زمان اجرا آماده می کند. PL / SQL پسوند رویه ای SQL است که با پایگاه داده ترکیب می شود و از تمام عبارات، توابع و انواع داده های Oracle SQL پشتیبانی می کند. بانک اطلاعاتی اوراکل همچنین از پشتیبانی، توسعه، تدوین، ذخیره سازی و استقرار برنامه های جاوا پشتیبانی می کند. برنامه های ذخیره شده جاوا روی پایگاه داده اجرا می شوند و مستقل از برنامه هایی هستند که در سطح میانی اجرا می شوند. آنها با SQL با استفاده از یک مدل اجرای مشابه PL / SQL ارتباط برقرار می کنند. این ادغام با چنین ابزارهای قدرتمند توسعه برنامه، به اوراکل برتری نسبت به سایر پایگاه های ارتباطی را می دهد.

نگهداری برنامه ها

بیشتر کار من به عنوان توسعه دهنده برنامه ها حفظ برنامه های Oracle است که قبلاً استفاده شده اند از جمله اصلاح قابلیت های موجود برنامه ها برای تأمین نیازهای در حال تغییر کسب و کار، رفع اشکالات و تنظیم عملکرد برنامه های با سرعت متفاوت. تنظیم عملکرد همیشه چالش برانگیز است زیرا مشکلات عملکردی می تواند در نتیجه چندین مسئله از طراحی ضعیف برنامه تا منابع ناکافی سیستم باشد. حتی اگر منابع سیستم به اتمام برسند یا مدیریت ضعیفی داشته باشند، با استفاده از پیچیده ترین ابزارهای توسعه، عملکرد سیستم خراب می شود. در چنین سناریوهایی، تنها با افزایش منابع مورد نیاز می توان مشکل را برطرف کرد. در غیر این صورت، تنظیم عملکرد و برنامه های اساسی مورد نیاز است.

توسعه دهنده Oracle SQL دارای ابزارهای مانیتورینگ جلسه ای و SQL است که می تواند به شناسایی عملکرد سیستم برای هدف گذاری کمک کند. طرح اجرای مسیری که توسط Optimiser انتخاب شده است نیز به شناسایی مناطق موردنظر در یک جستجوی SQL کمک می کند. از این اطلاعات می توان برای تنظیم بهتر SQL برای عملکرد بهتر استفاده کرد و همچنین می تواند به این موضوع که آیا ساختارهای پایگاه داده مانند فهرست برای سرعت بخشیدن به اجرا نیاز هستند، بپردازد.


نتیجه
می دانیم در توسعه برنامه ها چه کاری باید انجام شود، اما داشتن ابزارهایی برای انجام کار با کارآیی بیشتر بسیار راضی کننده است. کار با فناوری های Oracle یک سفر یادگیری و توسعه مداوم است. با انجام هر کار چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. مسلماً، برای موفقیت به عنوان یک متخصص IT، باید دانش بنیادی خوبی داشته باشید و یک رویکرد سیستماتیک برای حل مسئله که همراه با تجربه است ایجاد کنید. همچنین شناختن ابزار موجود و استفاده بیشتر از ویژگی های ارائه شده توسط ابزار نیز به همان اندازه مهم است. در Oracle مجموعه ای از ابزارها برای کارآمدتر کردن توسعه برنامه ها طراحی شده اند. کارهای زیادی وجود دارد که می توان به عنوان یک حرفه فنی در حوزه اوراکل انجام داد.