10 شغل عالی و پردرآمد در هوش مصنوعی که باید در سال 2022 دنبال کنید

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی (AI) فرصت هایی را برای آینده باز کرده است. از اکتشافات فضایی گرفته تا تشخیص ملانوم، امواجی را در سراسر صنایع ایجاد می کند و چیزهای غیرممکن را ممکن می کند. در نتیجه، رشد مداومی در مشاغل هوش مصنوعی وجود داشته است—LinkedIn متخصصان هوش مصنوعی را در میان «شغل‌ های رو به افزایش» در سال 2021 قرار می ‌دهد. در این پست وبلاگ، ده شغل عالی و پردرآمد هوش مصنوعی را که در سال 2021 و پس از آن می ‌توانید دنبال کنید، بررسی می‌ کنیم.

آیا هوش مصنوعی شغل خوبی است؟

بله، زیرا:

  • مشاغل هوش مصنوعی فراوان هستند و استخدام ها در چند سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.
  • شکاف استعداد بالایی وجود دارد- متقاضیان واجد شرایط کافی برای موقعیت های خالی نیستند.
  • متخصصان هوش مصنوعی حقوق بالایی دریافت می کنند که تقریباً 100000 دلار است.
  • به عنوان یک صنعت به سرعت در حال توسعه، فرصت های رشد در مشاغل هوش مصنوعی متنوع است.
  • مشاغل هوش مصنوعی منعطف هستند. شما می توانید یک مترجم آزاد، مشاور، محقق، شاغل باشید یا حتی محصولات هوش مصنوعی خود را بسازید.

چشم انداز شغلی فعلی هوش مصنوعی چیست؟

چشم انداز شغلی فعلی هوش مصنوعی کاملا امیدوار کننده است. اداره آمار کار ایالات متحده انتظار دارد از سال 2019 تا 2029 اشتغال علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، 11 درصد رشد کند. این امر باعث ایجاد حدود 531200 شغل جدید در صنعت خواهد شد. به نظر می رسد که این یک تخمین محافظه کارانه است. براساس مجمع جهانی اقتصاد، «متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین» دومین شغل در فهرست مشاغل با افزایش تقاضا است.

همانطور که صنعت بالغ می شود، مشاغل در هوش مصنوعی نه تنها از نظر تعداد بلکه پیچیدگی و تنوع نیز افزایش می یابد. این راه  را برای حرفه‌ای ‌های مختلف باز می‌کند. چشم‌ انداز هوش مصنوعی اخلاقی نیز در حال بررسی است.

چه مشاغل هوش مصنوعی را می توانید دنبال کنید؟

علیرغم اینکه هوش مصنوعی یک رشته جدید و خاص است، مشاغل در آن یکسان نیستند. در هوش مصنوعی، انواع مختلفی از مشاغل نیاز به مهارت و تجربه خاصی دارند. بیایید یک به یک به ده مورد برتر نگاه کنیم.

1. مهندس یادگیری ماشین

مهندسان یادگیری ماشین در تقاطع مهندسی نرم افزار و علم داده هستند. آنها از ابزارهای کلان داده و چارچوب های برنامه نویسی برای ایجاد مدل های علم داده مقیاس پذیر آماده تولید استفاده می کنند که می تواند ترابایت داده بلادرنگ را مدیریت کند.

مشاغل مهندس یادگیری ماشین برای هر کسی با پیشینه ای که ترکیبی از علم داده، تحقیقات کاربردی و مهندسی نرم افزار است، بهترین است. مشاغل هوش مصنوعی به دنبال متقاضیانی با مهارت های ریاضی قوی، تجربه در یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه های عصبی و برنامه های کاربردی ابری و مهارت های برنامه نویسی در جاوا، پایتون و اسکالا هستند. همچنین به مهارت کافی در توسعه ابزارهای IDE مانند Eclipse و IntelliJ کمک می کند.

میانگین حقوق یک مهندس یادگیری ماشین در ایالات متحده 131000 دلار است. سازمان هایی مانند اپل، فیس بوک، توییتر و غیره به میزان قابل توجهی بیشتر پرداخت می کنند (در محدوده 170000 تا 200000 دلار). اطلاعات بیشتر در مورد حقوق مهندس ML را اینجا بخوانید.

2. دانشمند داده

دانشمندان داده، داده‌ها را جمع ‌آوری می‌ کنند، آن‌ ها را تجزیه و تحلیل می ‌کنند و بینش ‌هایی را برای طیف وسیعی از اهداف جمع‌ آوری می‌ کنند. آنها از ابزارها، فرآیندها و الگوریتم های مختلف فناوری برای استخراج دانش از داده ها و شناسایی الگوهای معنادار استفاده می کنند.

مدارک اولیه مورد انتظار از یک دانشمند داده عبارتند از:

  • مدرک پیشرفته آمار، ریاضیات، علوم کامپیوتر و غیره.
  • درک داده های بدون ساختار و تجزیه و تحلیل آماری
  • تجربه با ابزارهای ابری مانند Amazon S3 و پلتفرم Hadoop
  • مهارت های برنامه نویسی با Python، Perl، Scala، SQL و غیره
  • دانش کاری Hive، Hadoop، MapReduce، Pig، Spark و غیره.

میانگین حقوق یک دانشمند داده 105000 دلار است که با تجربه می تواند تا 200000 دلار برای یک مدیر علوم داده افزایش یابد.

3. توسعه دهنده هوش تجاری

توسعه دهندگان هوش تجاری (BI) داده های پیچیده داخلی و خارجی را برای شناسایی روندها پردازش می کنند. به عنوان مثال، در یک شرکت خدمات مالی، توسعه دهنده هوش تجاری می تواند شخصی باشد که داده های بازار سهام را برای کمک به تصمیم گیری های سرمایه گذاری زیر نظر دارد. در یک شرکت محصول، می تواند کسی باشد که روند فروش را برای اطلاع از استراتژی توزیع نظارت می کند.

با این حال، بر خلاف یک تحلیلگر داده، توسعه دهندگان هوش تجاری خودشان گزارش ها را ایجاد نمی کنند. آنها معمولاً مسئول طراحی، مدل ‌سازی و نگهداری داده ‌های پیچیده در پلتفرم ‌های داده مبتنی بر ابر بسیار قابل دسترس برای کاربران تجاری برای استفاده از داشبورد هستند.

مدارک مورد انتظار از یک توسعه دهنده BI عبارتند از:

  • مدرک لیسانس در رشته های مهندسی، علوم کامپیوتر یا رشته های مرتبط
  • تجربه عملی در طراحی انبار داده، داده کاوی، SQL و غیره.
  • آشنایی با فناوری های BI مانند Tableau، Power BI و …
  • مهارت های فنی و تحلیلی قوی

توسعه دهندگان هوش تجاری به طور متوسط 86500 دلار حقوق می گیرند که با تجربه به 130000 دلار می رسد.

4. دانشمند محقق

نقش دانشمند محقق یکی از آکادمیک ترین مشاغل هوش مصنوعی است. آنها سوالات جدید و خلاقانه ای می پرسند تا توسط هوش مصنوعی به آنها پاسخ داده شود. آنها در چندین رشته در هوش مصنوعی از جمله ریاضیات، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و آمار متخصص هستند. انتظار می رود که محققان مانند دانشمندان داده، مدرک دکترا در علوم کامپیوتر داشته باشند.

سازمان های استخدام کننده از دانشمندان پژوهشگر انتظار دارند که دانش و تجربه گسترده ای در درک رایانه، مدل های گرافیکی، یادگیری تقویتی و پردازش زبان طبیعی داشته باشند. دانش بنچمارک، محاسبات موازی، محاسبات توزیع شده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی امتیاز محسوب می شود.

دانشمندان محقق تقاضای زیادی دارند و حقوق متوسط 99800 دلار دارند.

5. مهندس/معمار کلان داده

مهندسان و معماران کلان داده، اکوسیستم هایی را توسعه می دهند که عمودی ها و فناوری های مختلف کسب و کار را قادر می سازد تا به طور موثر ارتباط برقرار کنند. در مقایسه با دانشمندان داده، این نقش می تواند بیشتر احساس شود، زیرا مهندسان و معماران داده های بزرگ معمولاً وظیفه برنامه ریزی، طراحی و توسعه محیط های کلان داده در سیستم های Hadoop و Spark را دارند.

اکثر شرکت ها افراد حرفه ای با مدرک Ph.D را ترجیح می دهند. در ریاضیات، علوم کامپیوتر یا رشته های مرتبط. با این حال، به عنوان یک نقش عملی تر از مثلاً یک دانشمند محقق، تجربه عملی اغلب به عنوان جایگزین خوبی برای فقدان مدارک پیشرفته در نظر گرفته می شود. از مهندسان کلان داده انتظار می رود که مهارت های برنامه نویسی در ++C، جاوا، پایتون یا اسکالا داشته باشند. آنها همچنین باید در داده کاوی، تجسم داده ها و انتقال داده ها تجربه داشته باشند.

مهندسان کلان داده با میانگین حقوق 151300 دلار، جزو پردرآمدترین نقش‌ها در هوش مصنوعی هستند.

6. مهندس نرم افزار

مهندسان نرم افزار هوش مصنوعی محصولات نرم افزاری را برای کاربردهای هوش مصنوعی می سازند. آنها وظایف توسعه مانند نوشتن کد، یکپارچه سازی مداوم، کنترل کیفیت، مدیریت API و غیره را برای وظایف هوش مصنوعی گرد هم می آورند. آنها نرم افزاری را که دانشمندان داده و معماران از آن استفاده می کنند، توسعه و نگهداری می کنند. آنها در مورد فناوری های هوش مصنوعی جدید مطلع و به روز می شوند.

انتظار می رود یک مهندس نرم افزار هوش مصنوعی در مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی مهارت داشته باشد. آنها باید مهارت های برنامه نویسی را به عنوان مهارت های آماری/تحلیلی داشته باشند. شرکت ها معمولاً به دنبال مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی، فیزیک، ریاضیات یا آمار هستند. برای استخدام به عنوان مهندس نرم افزار هوش مصنوعی، گواهینامه های هوش مصنوعی یا علم داده نیز مفید هستند.

میانگین حقوق یک مهندس نرم افزار 108000 دلار است. این مبلغ بر اساس تخصص، تجربه و صنعت شما تا 150000 دلار می رسد.

7. معمار نرم افزار

معماران نرم افزار سیستم ها، ابزارها، پلتفرم ها و استانداردهای فنی را طراحی و نگهداری می کنند. معماران نرم افزار هوش مصنوعی این کار را برای فناوری هوش مصنوعی انجام می دهند. آنها معماری هوش مصنوعی را ایجاد و حفظ می کنند، راه حل ها را برنامه ریزی و پیاده سازی می کنند، جعبه ابزار را انتخاب می کنند و از جریان روان داده اطمینان می دهند.

شرکت ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی انتظار دارند که معماران نرم‌ افزارشان حداقل مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، سیستم‌ های اطلاعات یا مهندسی نرم ‌افزار داشته باشند. به عنوان یک نقش عملی، تجربه به اندازه صلاحیت آموزشی مهم است. تجربه عملی با پلتفرم های ابری، فرآیندهای داده، توسعه نرم افزار، تجزیه و تحلیل آماری و غیره، شما را در جای خوبی قرار می دهد.

معماران نرم افزار به طور متوسط 150000 دلار حقوق می گیرند. با تخصص در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده، حقوق شما می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

8. تحلیلگر داده

برای مدت طولانی، تحلیلگر داده کسی بود که داده ها را جمع آوری، پاکسازی، پردازش و تجزیه و تحلیل می کرد تا بینش جمع آوری کند. در بیشتر موارد، اینها کارهای پیش پا افتاده و تکراری بودند. با ظهور هوش مصنوعی، بسیاری از کارهای پیش پا افتاده خودکار شده اند. بنابراین، نقش تحلیلگر داده برای پیوستن به مجموعه جدید مشاغل هوش مصنوعی ارتقا یافته است. امروزه، تحلیلگران داده، داده هایی را برای مدل های یادگیری ماشین آماده می کنند و بر اساس نتایج، گزارش های معناداری می سازند.

در نتیجه، یک تحلیلگر داده های هوش مصنوعی باید بیشتر از صفحات گسترده بداند. آنها باید در موارد زیر مهارت داشته باشند:

  • SQL و سایر زبان های پایگاه داده برای استخراج/ پردازش داده ها
  • پایتون برای پاکسازی و تجزیه و تحلیل
  • داشبوردهای تجزیه و تحلیل و ابزارهای تجسم مانند Tableau، PowerBI و غیره.
  • هوش تجاری برای درک بازار و زمینه سازمانی

یک تحلیلگر داده به طور متوسط 65000 دلار حقوق می گیرد. با این حال، شرکت های فناوری پیشرفته مانند فیس بوک، گوگل و غیره بیش از 100000 دلار برای نقش های تحلیلگر داده می پردازند.

9. مهندس رباتیک

مهندس رباتیک زمانی که ربات های صنعتی در اوایل دهه 1950 محبوبیت پیدا کردند، شاید یکی از اولین شغل های هوش مصنوعی باشد. از خطوط مونتاژ تا آموزش زبان انگلیسی، رباتیک راه طولانی را پیموده است. مراقبت های بهداشتی از جراحی ها به کمک ربات استفاده می کند. ربات های انسان نما برای دستیار شخصی ساخته می شوند. وظیفه یک مهندس رباتیک این است که همه اینها و موارد دیگر را به وقوع بپیوندد.

مهندسان رباتیک ربات هایی با هوش مصنوعی می سازند و نگهداری می کنند. برای چنین نقش‌ هایی، سازمان‌ ها معمولاً درجات پیشرفته مهندسی، علوم کامپیوتر یا موارد مشابه را انتظار دارند. علاوه بر مهارت‌ های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، از مهندسان رباتیک انتظار می‌رود که CAD/CAM، سیستم ‌های بینایی ۲ بعدی/۳ بعدی، اینترنت اشیا (IoT) و غیره را نیز درک کنند.

میانگین حقوق یک مهندس رباتیک 87000 دلار است که با تجربه و تخصص می تواند تا 130000 دلار نیز برسد.

10. مهندس NLP

مهندسان پردازش زبان طبیعی (NLP) متخصصان هوش مصنوعی هستند که در زبان انسانی، از جمله اطلاعات گفتاری و نوشتاری تخصص دارند. مهندسانی که روی دستیارهای صوتی، تشخیص گفتار، پردازش اسناد و غیره کار می کنند، از فناوری NLP استفاده می کنند. برای نقش یک مهندس NLP، سازمان ها انتظار دارند مدرک تخصصی در زبان شناسی محاسباتی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است مایل باشند متقاضیانی را با مدرک علوم کامپیوتر، ریاضیات یا آمار در نظر بگیرند.

علاوه بر تجزیه و تحلیل آماری عمومی و مهارت های محاسباتی، یک مهندس NLP به مهارت هایی در تکنیک های استخراج معنایی، ساختارهای داده، مدل سازی، n-gram، مجموعه ای از کلمات، تجزیه و تحلیل احساسات و غیره نیاز دارد. تجربه با Python، ElasticSearch، توسعه وب و غیره می تواند مفید باشد.

میانگین حقوق یک مهندس NLP 78000 دلار است که با تجربه به بیش از 100000 دلار می رسد.

کدام صنایع متخصصان هوش مصنوعی را استخدام می کنند؟

امروزه بیش از 15000 شغل در زمینه هوش مصنوعی در لینکدین فهرست شده است. سازمان ها در طیف وسیعی از صنایع استخدام می کنند. به نظر می رسد صنعت با بیشترین تعداد مشاغل باز هوش مصنوعی، فناوری با شرکت هایی مانند اپل، مایکروسافت، گوگل، فیس بوک، ادوبی، آی بی ام، اینتل و غیره برای نقش های هوش مصنوعی است.

به دنبال این موضوع نیز شرکت‌های مشاوره مانند PWC، KPMG، Accenture، و غیره هستند. سازمان‌ های مراقبت ‌های بهداشتی بیشتر استخدام می‌کنند-GlaxoSmithKline چندین موقعیت شغلی مرتبط با هوش مصنوعی دارد. بازیکنان خرده فروشی مانند والمارت و آمازون و شرکت های رسانه ای مانند وارنر و بلومبرگ نیز استخدام می کنند.

سوالات متداول شغلی هوش مصنوعی

  • آیا می توانید بدون تجربه وارد هوش مصنوعی شوید؟

به عنوان یک زمینه عملی، عامل تعیین کننده یک متخصص هوش مصنوعی توانایی آنها در اجرای پروژه ها است. این فقط می تواند از تجربه حاصل شود. بنابراین، برای یافتن شغل در هوش مصنوعی باید تجربه عملی داشته باشید، حتی اگر دقیقاً تجربه کاری شرکتی نداشته باشید. به عنوان مثال، Springboard’s Data Science Career Track شامل 14 پروژه در دنیای واقعی است تا شما را با استفاده از هوش مصنوعی در چالش های تجاری راحت کند.

  • برای رسیدن به یک موقعیت هوش مصنوعی سطح ابتدایی به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

همه موقعیت های هوش مصنوعی یکسان نیستند. همانطور که در لیست بالا مشاهده می کنید، نقش های مختلف ممکن است به مهارت ها/تجارب متفاوتی نیاز داشته باشند. با این حال، تقریباً همه نقش‌ های سطح ابتدایی انتظار دارند:

  • مدرک تحصیلات تکمیلی در علوم کامپیوتر، ریاضیات یا آمار
  • آشنایی با Python و SQL
  • دانش تجزیه و تحلیل، پردازش و تجسم داده ها
  • آشنایی با فناوری های ابری
  • هوش تجاری در مورد صنعت، بازار، رقابت و غیره.

  • آیا برای کار در هوش مصنوعی به مدرک نیاز دارید؟

اکثر شرح مشاغل آنلاین حداقل مدرک لیسانس دارند. با این حال، همانطور که در بالا ذکر کردیم، شکاف استعداد در حال افزایش است. سازمان‌ ها دیگر در صورتی که مهارت‌ ها و تجربه‌ ای قابل اثبات در هوش مصنوعی داشته باشند. نمی‌ توانند کارمندان بدون مدرک دانشگاهی را رد کنند.

  • چگونه در هوش مصنوعی کار کنیم؟

شغل در هوش مصنوعی بر خلاف بسیاری از مشاغل فناوری است که امروزه در دسترس هستند. به عنوان یک زمینه در حال تکامل، مشاغل هوش مصنوعی از متخصصان می خواهد که از پیشرفت ها مطلع شوند و خود را به طور منظم به روز کنند. دیگر تنها کسب مهارت کافی نیست، متخصصان AI/ML باید آخرین تحقیقات را دنبال کنند و الگوریتم های جدید را به طور منظم درک کنند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی تحت نظارت گسترده اجتماعی و نظارتی قرار دارد. متخصصان هوش مصنوعی باید فراتر از جنبه های فنی هوش مصنوعی نگاه کنند و به تأثیر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن توجه کنند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی تحلیلگر داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی دانشمند داده دارید؟اکنون بیاموزید.