7 اصل اساسی امنیت فناوری اطلاعات

وقتی صحبت از فناوری اطلاعات می شود ، امنیت یک نگرانی مداوم است . سرقت داده ها ، هک کردن ، بدافزار و انبوه تهدیدات دیگر برای بیدار نگه داشتن شبانه هر حرفه ای در زمینه فناوری اطلاعات کافی است. در این مقاله ، ما اصول اولیه و بهترین شیوه هایی را که متخصصان فناوری اطلاعات برای ایمن سازی سیستم های خود استفاده می کنند ، بررسی خواهیم کرد.

هدف امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات از سه اصل اساسی پیروی می کند ، که اغلب به عنوان سه گانه CIA شناخته می شوند (رازداری ، صداقت و در دسترس بودن).

  • محرمانه بودن : این بدان معناست که اطلاعات فقط توسط افرادی که مجاز به دسترسی به آنها هستند دیده یا استفاده می شود. برای اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعات خصوصی و محافظت در برابر افشای غیرمجاز و چشم کنجکاو ، اقدامات امنیتی مناسب باید انجام شود.
  • یکپارچگی : این اصل یکپارچگی و دقت داده ها را تضمین می کند و از آنها در برابر تغییرات محافظت می کند. این بدان معنی است که هرگونه تغییر در اطلاعات توسط کاربر غیرمجاز غیرممکن است (یا حداقل تشخیص داده می شود) و تغییرات توسط کاربران مجاز ردیابی می شود.
  • در دسترس بودن : این اصل اطمینان می دهد که اطلاعات در هر زمان که کاربران مجاز به اطلاعات نیاز داشته باشند ، کاملاً قابل دسترسی است. این بدان معنی است که تمام سیستم های مورد استفاده برای ذخیره ، پردازش و ایمن سازی تمام داده ها باید همیشه به درستی کار کنند.

بنابراین ، متخصصان امنیت فناوری اطلاعات ، با استفاده از این اصول سطح بالاتر ، بهترین روش ها را برای کمک به سازمان ها برای اطمینان از ایمن ماندن اطلاعات خود ارائه داده اند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی کارشناس شبکه دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک شبکه و تسلط بر این موضوع کمک می کند.

بهترین روشهای امنیت IT

بسیاری از بهترین شیوه ها در امنیت IT وجود دارد که مختص برخی صنایع یا مشاغل خاص است ، اما برخی از آنها بطور گسترده اعمال می شوند.

۱- حفاظت از تعادل با برنامه های کاربردی

یکی از بزرگترین چالش ها در امنیت IT یافتن تعادل بین در دسترس بودن منابع و محرمانه بودن و یکپارچگی منابع است.

بیشتر بخشهای فناوری اطلاعات به جای تلاش برای محافظت در برابر انواع تهدیدات ، ابتدا محافظت از حیاتی ترین سیستمها را انجام می دهند و سپس راههای قابل قبول برای محافظت از بقیه را می یابند. برخی از سیستمهای دارای اولویت پایین ممکن است کاندیدای تجزیه و تحلیل خودکار باشند ، بنابراین مهمترین سیستمها همچنان در کانون توجه هستند.

۲- اختصاص حداقل امتیازات

 یک سیستم امنیت اطلاعات ، باید بداند چه کسی مجاز است کارهای خاصی را ببیند و انجام دهد. به عنوان مثال شخصی در حسابداری نیازی به دیدن همه اسامی در یک پایگاه داده مشتری ندارد ، اما ممکن است لازم باشد ارقام حاصل از فروش را ببیند. این بدان معناست که مدیر سیستم دسترسی ها را با توجه به نوع شغل شخص تعیین می کند و ممکن است لازم باشد این محدودیت ها را با توجه به جداسازی های سازمانی بیشتر اصلاح کند. بنابراین مدیر ارشد مالی در حالت ایده آل قادر به دسترسی به داده ها و منابع بیشتری نسبت به یک حسابدار تازه کار خواهد بود.

همانطور که گفته شد ، رتبه به معنای دسترسی کامل نیست. مدیرعامل یک شرکت ممکن است نیاز به دیدن اطلاعات بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته باشد ، اما آنها به طور خودکار نیازی به دسترسی کامل به سیستم ندارند. باید حداقل امتیازات لازم برای انجام مسئولیت های خود را به فرد اختصاص داد. اگر مسئولیت های شخصی تغییر کند ، امتیازات نیز تغییر می کند.

۳- آسیب پذیری های خود را شناسایی و از قبل برنامه ریزی کنید

همه منابع شما به یک اندازه ارزشمند نیستند. برخی از داده ها از سایر اطلاعات مهم ترند ، مانند یک پایگاه داده شامل تمام اطلاعات حسابداری در مورد مشتریان شما ، از جمله شناسه های بانکی ، شماره های تأمین اجتماعی ، آدرس ها یا سایر اطلاعات شخصی آنها. در عین حال ، هر منبع به یک اندازه آسیب پذیر نیست.

برنامه ریزی از قبل برای انواع مختلف تهدیدات (مانند هکرها ، حملات DDoS یا فقط ایمیل های فیشینگ که کارمندان شما را هدف قرار می دهند) ، همچنین به شما کمک می کند تا در عمل، ریسکی که هر یک از اشیا با آن روبرو هستند را ارزیابی کنید.

شناسایی اینکه کدام داده آسیب پذیرتر است و یا مهمتر به شما کمک می کند تا سطح امنیتی را که باید برای محافظت از آن استفاده کنید تعیین کنید و بر این اساس استراتژی های امنیتی خود را طراحی کنید. 

۴- از دفاع مستقل استفاده کنید

این یک اصل نظامی به همان اندازه یک اصل امنیتی IT است. استفاده از یک دفاع کاملاً خوب ، مانند پروتکل های احراز هویت ، فقط تا زمانی که کسی آن را نقض کند خوب است. هنگامی که چندین لایه دفاع مستقل به کار گرفته می شود ، یک مهاجم باید از چندین استراتژی مختلف برای عبور از آنها استفاده کند.

معرفی این نوع از پیچیدگی های چند لایه 100٪ در برابر حملات محافظت نمی کند ، اما احتمال حمله موفقیت آمیز را کاهش می دهد.

۵- برای بدترینها آماده شوید ، برای بهترینها برنامه ریزی کنید

اگر همه موارد دیگر به شکست منجر شود ، شما هنوز باید برای بدترین حالت آماده باشید. برنامه ریزی برای شکست به حداقل رساندن عواقب واقعی آن در صورت بروز کمک می کند. وجود سیستم های ذخیره سازی پشتیبان یا سیستم های ایمن از کار افتاده از قبل ، به بخش فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا به طور مداوم اقدامات امنیتی را کنترل کرده و به سرعت در برابر نقض عکس العمل نشان دهد .

اگر این نقض جدی نباشد ، تا زمانی که مشکل برطرف شده است ، شرکت یا سازمان می تواند به صورت پشتیبان فعالیت خود را ادامه دهد. امنیت فناوری اطلاعات به همان اندازه که می تواند آسیب های ناشی از تخلفات را کاهش دهد ، همانطور باعث پیشگیری و کاهش آنها است.

۶- پشتیبان گیری ، پشتیبان گیری ، پشتیبان گیری

در حالت ایده آل ، هرگز یک سیستم امنیتی نقض نمی شود ، اما وقتی نقض امنیت رخ داد ، باید این رویداد ثبت شود. در واقع ، کارکنان فناوری اطلاعات اغلب حتی الامکان که تخلفی اتفاق نیفتد ، هرچه می توانند باید ثبت کنند. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات از موارد مهمی است که حتما باید انجام شود.

گاهی اوقات دلایل نقض پس از واقعیت مشخص نیست ، بنابراین داشتن اطلاعات برای بازگشت به عقب مهم است. داده های حاصل از نقض در نهایت به بهبود سیستم و جلوگیری از حملات در آینده کمک خواهد کرد ؛ حتی اگر در ابتدا منطقی نباشد.

۷- تست های مکرر را اجرا کنید

هکرها به طور مداوم کار خود را بهبود می بخشند، این بدان معنی است که امنیت اطلاعات برای پیشرفت باید به روز باشد. متخصصان فناوری اطلاعات آزمایشاتی را انجام می دهند ، ارزیابی ریسک انجام می دهند ، برنامه بازیابی فاجعه را بازخوانی می کنند، در صورت حمله برنامه تداوم تجارت را بررسی می کنند و سپس آن را دوباره تکرار می کنند. 

امنیت فناوری اطلاعات یک کار چالش برانگیز است که نیاز به توجه به جزئیات همزمان با نیاز به آگاهی سطح بالاتری دارد. با این حال ، مانند بسیاری از کارهایی که در نگاه اول پیچیده به نظر می رسند ، امنیت فناوری اطلاعات را می توان در مراحل اساسی تقسیم کرد که می توانند روند کار را ساده کنند. 

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی امنیت رایانه دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک امنیت و تسلط بر این موضوع کمک می کند.