Flutter و کاربرد های آن

در سال 2015، Flutter وجود نداشت، اما به اصطلاح جنگ مرورگر وجود داشت. توسعه دهندگان Chrome در فکر این بودند که چگونه مرورگر خود را بهینه کنند. این امر منجر به این شد که تیم تصمیم بگیرد CSS را از موتور مرورگر جدا کند، که عملکرد بسیار زیادی را نشان می دهد.
درک اینکه به نوعی باید از آن استفاده شود، به همان چیزی تبدیل شد که ما اکنون Flutter می نامیم. در مقاله ما مواردی از جملهFlutter چیست و چه زمان و چگونه از آن برای ساخت برنامه های زیبا در مدت زمان کوتاه استفاده کنیم ذکر شده است.
برنامه مقاله زیر را بررسی کنید:

  • فلاتر چیست؟
  • مزایای Flutter
  • چرا Flutter را در پروژه بعدی خود انتخاب کنید؟
  • نکات منفی Flutter
  • برنامه های ساخته شده با Flutter
  • محبوبیت و چشم انداز Flutter
  • به روزرسانی های مهم Flutter در سال 2020

فلاتر چیست؟

Flutter توسط Google به عنوان یک فناوری منبع باز برای کدگذاری و ایجاد برنامه های بومی برای Android و iOS معرفی شد.Flutter نسبتاً جدید است زیرا در دسامبر 2018 به عنوان اولین نسخه پایدار 1.0 در رویداد Flutter Live رسماً ارائه شد .
Flutter ضمن حفظ قوام بصری بین سیستم عامل ها، سهولت توسعه را با عملکردی مشابه عملکرد طبیعی ترکیب می کند. زبان برنامه نویسی Flutter، دارت، در ابتدا به عنوان جایگزینی برای JavaScript در نظر گرفته شد. از همه مهمتر، Flutter منبع باز و کاملا رایگان است. در حال حاضر، محبوبیت برابر Flutter با React Native هم در GitHub و هم در Stack Overflow وجود دارد.
Google از Flutter برای ماژول های مختلف دستیار Google و رابط کاربری Google Home Hub استفاده می کند. علاوه بر این، در حال حاضر 50،000 برنامه Flutter در فروشگاه Google Play موجود است و این تعداد با سرعت بالایی در حال افزایش است. Alibaba Group ،eBay ،Groupon و سایر ارائه دهندگان تجارت الکترونیکی معروف از Flutter نیز استفاده می کنند تا ظاهری یکنواخت به وب و برنامه های موبایل خود بدهند.
Tim Sneath، مدیر گروه محصولات در Google، می گوید، “چشم انداز ما برای Flutter چیزی است که بسیاری از ما سالها رویای آن را داشته ایم، یک جعبه ابزار UI قدرتمند، با کاربرد عمومی، برای ایجاد تجربیات خیره کننده در هر دستگاه داخلی، تلفن همراه، رومیزی یا فراتر از آن”.

نحوه کار Flutter: استراتژی ابزارک و زبان برنامه نویسی دارت

چارچوب Flutter که به زبان برنامه نویسی Dart نوشته شده است، دارای موتور Flutter، کتابخانه Foundation و ابزارک ها است. رویکرد توسعه در Flutter با نوشتن اعلامیه UI متفاوت از دیگران است. در اینجا، لازم است که از انتها شروع شود، به این معنی که کاربر قبل از شروع توسعه برخی از عناصر، باید تصویر کاملی از نوع رابط کاربر را در ذهن داشته باشد. بسیاری از توسعه دهندگان این نوشتار رابط کاربری را به عنوان یک مقاله واضح تر تشخیص می دهند، اما در ابتدا باعث ایجاد مشکلات خاصی برای توسعه دهندگان می شود.

ایده اصلی Flutter این است که توسعه دهندگان می توانند با ترکیب ساده ابزارک های مختلف، کل رابط کاربری را ایجاد کنند. رابط برنامه از عناصر مختلف تو در تو تشکیل شده است که می تواند هر شی باشد. این مورد از هر دکمه گرفته تا بالشتک صدق می کند و با ترکیب ابزارک ها، توسعه دهنده می تواند برنامه را کاملاً شخصی سازی کند. ابزارک ها می توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند و از توابع داخلی استفاده می کنند تا به تغییرات خارجی در هر حالت پاسخ دهند. ابزارک ها عناصر مهم رابط کاربری هستند و با مشخصات طراحیAndroid iOS و برنامه های وب معمولی مطابقت دارند.
با Flutter، توسعه دهندگان می توانند ابزارک های سفارشی ایجاد کنند که به راحتی با ابزارهای موجود ترکیب می شوند. توجه داشته باشید که هیچ ابزارک OEM وجود ندارد، اما Flutter Gallery ابزارک های آماده خود را به مجموعه توسعه دهندگان ارائه می دهد . مجموعه ای از نمونه های برنامه که نحوه استفاده از ابزارک های استاندارد را نشان می دهد که مانند زبان های طراحی اندروید وiOS بومی (Material و Cupertino) است.
Flutter همچنین امکان مشاهده ابزارک ها را به سبک واکنش پذیر به توسعه دهندگان می دهد. Flutter اولین چیزی نیست که این کار را انجام می دهد اما Flutter تنها SDK تلفن همراه است که بدون نیاز به پل جاوا اسکریپت یک عکس العمل واکنشی را ارائه می دهد. علاوه بر این، دارت همراه با مخزن بسته های نرم افزاری برای افزایش قابلیت های برنامه ها است. به عنوان مثال، چندین بسته ارائه می دهد که به دسترسی به Firebase کمک می کند تا توسعه دهندگان بتوانند برنامه های بدون سرور ایجاد کنند. بسته دیگری امکان دسترسی به انبار داده Redux را فراهم می کند یا دسترسی به خدمات و تجهیزات پلت فرم مانند دوربین ها را تسهیل می کند.

مزایای Flutter

هنگامی که نوبت به توسعه برنامه ها می رسد، توسعه دهندگان محدود به یک چارچوب موبایل تک پلت فرم نیستند. در حقیقت، آمار نشان می دهد در حالی که اکثر توسعه دهندگان از React Native (42٪) استفاده می کنند، میزان استفاده از Flutter در سال 2020 (39٪) در مقایسه با استفاده از Flutter در سال 2019 (30٪) بسیار رشد کرده است.

بیایید نگاهی دقیق تر به توضیح اینکه چرا توسعه برنامه Flutter می تواند انتخاب بهتری باشد، بیندازیم.

توسعه سریع کد
سازندگان Flutter می خواستند یک فناوری را با سریعترین فرصت برای ارائه یک برنامه موبایل با عملکرد عالی و چند پلتفرمی ابداع کنند. ویژگی های زیر این اجازه را می دهد:
• بارگیری مجدد Flutter: باعث می شود تا در هنگام توسعه با صرفه جویی در وقت، به توسعه دهنده اجازه دهید تغییرات اعمال شده را در زمان واقعی ببیند. این قابلیت به توسعه دهندگان کمک می کند تا به طور قابل توجهی کارآمدتر و کارا باشند. عملکرد بارگذاری مجدد Flutter بهتر از ویژگی های مشابه رقبا است. این به توسعه دهنده اجازه می دهد تا اجرای کد را متوقف کند، تغییراتی در کد ایجاد کند و کد را از همان مکان ادامه دهد. این امر سرعت توسعه را بسیار بالا می برد و آزمایشات بیشتری را امکان پذیر می کند.
• ابزارک ها: یکی از مهمترین مزایای Flutter نحوه استفاده از ابزارک های آماده است. این تضمین می کند که فلاتر یک مدل ثابت برای توسعه و طراحی ارائه می دهد. ابزارک ها مبتنی بر Google هستند، بنابراین از کیفیت کد بالایی برخوردار هستند و عملکرد بهتری نسبت به سایر چارچوب های منبع باز دارند. از آنجا که اکثر آنها بسیار قابل تنظیم هستند، در وقت توسعه دهندگان صرفه جویی می کنند. علاوه بر ویجت های اصلی طرح بندی، ویجت های Flutter هم از ظاهر Material و هم از کوپرتینو تبعیت می کنند که این یک مزیت بزرگ است.
• حداقل کد و دسترسی به ویژگی های بومی Flutter: به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از دارت استفاده کنند که مستقیماً در کد ARM دستگاه های تلفن همراه جمع آوری می شود و نه تنها به سرعت بخشیدن به برنامه ها کمک می کند، بلکه به آنها امکان می دهد سریعتر نیز راه اندازی شوند.

Flutter از طریق یکپارچه سازی شخص ثالث و پایگاه کد بومی به سهولت زندگی توسعه دهندگان کمک می کند. با Flutter، توسعه دهندگان می توانند به ویژگی های بومی دسترسی پیدا کنند.
این همان چیزی است که امکان توسعه سریع کد را امکان پذیر می کند، بنابراین کل روند سریعتر، آسان تر و کم زحمت تر می شود.

رابط کاربری عالی
ویل لارچ، مهندس نرم افزار در Google، می گوید، “معماری Flutter برای ساختن UI زیبا و سفارشی طراحی شده است. هدف اصلیFlutter این است که ساخت و سازهای رابط برنامه سفارشی با تجربه سریعتر و لذت بخش تر برای طراحان و توسعه دهندگان ایجاد کند. فلاتر به قدری قدرتمند است که می تواند هر آنچه را که طراحان آرزو می کنند ترسیم کند.”
• طراحی زیبا و سفارشی نکته قدرتمند Flutter Skia است، موتور گرافیکی منبع باز و با کارایی بالا که توسط Adobe Chrome و Amazon Kindle استفاده می شود. Flutter به کاربران این امکان را می دهد تا برنامه هایی را با طراحی های سفارشی توسعه دهند که در دستگاه های iOS و Android به همان اندازه خوب به نظر می رسند. برنامه های کاربردی ساخته شده در Flutter، برخلاف رقبای آن در هنگام بروزرسانی نرم افزار خطری برای خرابی UI ندارند.

انعکاس برنامه جذاب طراحی شده بر روی Flutter

• منطق تجاری و رابط کاربری مشابه: امکان به اشتراک گذاری رابط کاربری و منطق تجاری Flutter در دستگاههای Android و Apple به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بدون در نظر گرفتن سیستم عامل، به تجربه ای یکپارچه دست یابند. این امر در درجه اول برای مارک های دارای سبک سازمانی منحصر به فرد و برجسته اهمیت دارد.

Flutter برای ارائه UI خود به هیچ یک از مؤلفه های UI مخصوص پلتفرم نیاز ندارد. تنها و تنها چیزی که Flutter برای نشان دادن رابط کاربری برنامه نیاز دارد، بوم نقاشی است. این را می توان به روش زیر نشان داد:

• پتانسیل سفارشی سازی رابط کاربر: یک مزیت بزرگ Flutter توانایی شخصی سازی هر چیزی است که روی صفحه مشاهده می کنید، صرف نظر از پیچیدگی عنصر، میزان تلاش مورد نیاز اساساً کمتر از نرم افزار توسعه سیستم عامل های بومی است.

چرا Flutter را در پروژه بعدی خود انتخاب کنید؟

مواردی وجود دارد که از نظر کسب و کار از ارزش بالایی برخوردار هستند، ثبات بستر، عملکرد آن، تضمین پشتیبانی موفق و بهبود فناوری ها و محصولات. هرگونه مشکل و نقص در هر یک از این جنبه ها ممکن است منجر به خطراتی از جمله خسارات مالی مستقیم و غیرمستقیم شود.
با توجه به این نکته، فلاتر به دلیل نکات زیر خطرات مربوط به تجارت شما را کاهش می دهد:

1- بهترین عملکرد در کلاس (کراس پلت فرم) و مصرف منابع به دلیل تدوین کد محلی و موتور رندر با کارایی بالا. روش اول راهی آسان برای برقراری ارتباط بین کد محلی پلت فرم و دارت از طریق کانال های پلت فرم است. بنابراین، توسعه دهندگان می توانند هر چیزی را که یک برنامه بومی می تواند انجام دهد، فقط با کمی تلاش بیشتر در یک برنامه Flutter پیاده سازی کنند. به دلیل وجود موتور (Flutter برای رندر کردن خود از Skia استفاده می کند)، با فرض اینکه این پلتفرم از Flutter پشتیبانی می کند، تقریباً می توان روی هر پلتفرمی UI تعبیه شده در Flutter را راه اندازی کرد. به عبارت دیگر، توسعه دهندگان دیگر مجبور نیستند رابط کاربری را برای انتقال آن به یک سیستم عامل تنظیم کنند، که روند توسعه را بسیار ساده می کند.

UX خوب فوق العاده به عملکرد برنامه بستگی دارد. عملکرد برنامه Flutter در اکثر موارد از برنامه بومی قابل تشخیص نیست. این به این دلیل است که فلاتر به نمایش یا تفسیر کد میانی اعتماد نمی کند. برنامه موجود در Flutter مستقیماً در کد دستگاه وارد می شود و خطاهای عملکردی را در روند تفسیر از بین می برد. این امر بالاترین عملکرد را برای آن فراهم می کند و آن را به بهترین نرم افزار صرفه جویی در مصرف منابع در بین فناوری های بین پلت فرم تبدیل می کند.

2- بهره وری بهتر توسعه دهنده به دلیل طراحی اولیه Flutter برای سریعتر نوشتن کد حاصل می شود. از ویجت های آماده برای استفاده تشکیل شده است، نیاز به نوشتن کد کمتری دارد و سرعت بارگذاری مجدد جستجو و اصلاح اشکالات را افزایش می دهد. همه اینها باعث می شود که ساعت کار کمتری برای توسعه دهندگان صرف شود.

همچنین، یافتن مهندسان Flutter در سال 2020 مشکلی نیست، جامعه طرفداران، به ویژه در بین توسعه دهندگان اندروید، در حال رشد است. بر اساس نظرسنجی 68.8% از توسعه دهندگان Stack Overflow Developer Survey 2020، که در میان 3 برنامه برتر قرار دارد، دوست دارند از Flutter استفاده کنند و ابراز علاقه به ادامه توسعه با آن کرده اند.

3- زمان سریعتر برای بازاریابی با توجه به بهره وری بیشتر توسعه دهندگان Flutter. ایجاد برنامه کمتر زمان می برد، به این معنی که در مقایسه با سایر زبانها و چارچوبهای برنامه نویسی، برنامه ها در Flutter سریعتر نوشته می شوند و با همان تلاش زودتر وارد بازار می شوند. بنابراین، هرچه به کدنویسی و پشتیبانی کمتری نیاز باشد، زمان بازاریابی سریعتر است.

4- توسعه برنامه کم هزینه. فلاتر کار توسعه کارآمدتری را فراهم می کند و بر این اساس، توسعه یک برنامه کاربردی به ساعت کاری کمتری نیاز دارد. در عین حال، هزینه یک ساعت در سطح متوسط بازار (و حتی گاهی اوقات حتی پایین تر) است. در نتیجه، هزینه برنامه در Flutter کمتر از استفاده از سایر زبانهای چند پلتفرمی یا توسعه بومی است.

نکات منفی Flutter

در حالی که فلاتر مزایای زیادی دارد که مشاغل می توانند از آن بهره ببرند، برخی از زمینه ها وجود دارد که هنوز هم در آنها به کار نیاز دارد.
• کمبود کتابخانه شخص ثالث. فلاتر فناوری جدیدتری است. به همین ترتیب، حجم کتابخانه های شخص ثالث موجود در حال حاضر برایFlutter محدود است. کتابخانه های شخص ثالث به شکل قابل توجهی در سرعت توسعه کمک می کنند، بنابراین این یک نقطه ضعف قطعی برای توسعه در Flutter است.
• حجم فایل بزرگ بسیاری از برنامه ها که فقط برای دستگاه های تلفن همراه ساخته شده اند. اگرچه دستگاه های تلفن همراه فعلی ظرفیت ذخیره سازی زیادی دارند، اما اندازه پرونده هنوز مهم است. به عنوان مثال، ایجاد یک برنامه سلام جهانی در Flutter می تواند4.7 مگابایت تا 6.7 مگابایت باشد. همان برنامه ایجاد شده در جاوا بومی نزدیک به 500 کیلوبایت است.
• مهارت های جدید مورد نیاز است. اگرچه Flutter به راحتی قابل استفاده است و توسط افراد غیر برنامه نویس قابل یادگیری است، اما لازم است توسعه دهندگان ابتدا دارت را بیاموزند. این یک مرحله اضافی از یادگیری را به شما می افزاید، که می تواند زمان و هزینه هر پروژه را افزایش دهد. همانطور که گفته شد، اگر یک توسعه دهنده Java یا C# بلد باشد، می تواند به راحتی مهارت خود را در Dart افزایش دهد. علاوه بر این، یادگیری زبان برنامه نویسی Flutter’s Dart برای کسانی که تجربه برنامه نویسی کمی دارند بسیار آسان است.
اگر بعد از خواندن مطالب بالا، Flutter را به عنوان راه حل خود تعریف کردید و فلاتر نباید انتخاب شما باشد، نکاتی را بررسی کنید:
• ایجاد یک برنامه با کتابخانه های بومی کمیاب؛
• توسعه برنامه های پیشرفته وب و فوری (برنامه های با اندازه کوچک)؛
• تعامل زیادی با سخت افزار دستگاه داشته باشید، به احتمال زیاد هیچ افزونه ای برای این مورد وجود ندارد.
• در حال توسعه برنامه های AR / VR.

برنامه های ساخته شده با Flutter

اگرچه Flutter به اندازه کافی نوپا است، اما در حال حاضر توسط سرویس های جهانی مانند Google Ads ،Alibaba ،AppTre،Reflectly و بسیاری دیگر استفاده می شود.

بروس چن، مهندس ارشد توسعه Alibaba میگوید:”فلاتر به طور قابل توجهی زمان لازم برای ایجاد ویژگی های جدید را از 1 ماه به 2 هفته کاهش داد.”
همچنین Flutter به عنوان راه حل برای توسعه نرم افزار Nubank انتخاب شده است. نوبانک بزرگترین بانک دیجیتال در جهان خارج از آسیا است. با بیش از 20 میلیون مشتری، آنها به راحتی می توانند از مزایای توسعه برنامه یکپارچه دیدن کنند.
در مورد سؤال، “چه برنامه هایی را می توان با Flutter ساخت؟”، پاسخ سریع و ساده است، هر برنامه ای را میتوان ساخت. شما می توانید برای هر هدفی برنامه هایی را توسعه دهید، از مشاغل کوچک (فروشگاه های آنلاین، بانک ها) گرفته تا برنامه های بزرگ (مراکز تماس، کنترل پیک، سازماندهی فرآیندهای داخلی). با این وجود، اساساً به دلیل توانایی در نمونه سازی سریع و بررسی ایده های تجاری، بهترین گزینه برای پروژه های نوپا و تحقیق و توسعه Flutter است.

محبوبیت و چشم انداز فلاتر

محبوبیت فلاتر به راحتی قابل درک است و در حالی که نیمی از میلیون ها توسعه دهنده ماهانه از فلاتر استفاده می کنند، پنج منطقه برتر برای توسعه دهندگان فلاتر ایالات متحده، چین، هند، برزیل و اتحادیه اروپا است.

اریک سایدل ، مدیر مهندسی در Google می گوید:
“امروز می بینید که Flutter چگونه توسعه دهندگان را در سراسر جهان قادر می سازد تا برنامه های زیبایی را به صدها میلیون نفر در سراسر جهان ارائه دهند. اما این نیز فقط آغاز کار است. فلاتر بسیار قابل حمل است و در حال حاضر روی عوامل مختلفی فراتر از تلفنها کار می کند … بنابراین اگر چند سال به جلو نگاه کنم، می بینم که فلاتر در بیش از یک مکان اجرا می شود.”
پیش نمایش فنی Flutter Web توسط Google ارائه شد که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های Flutter را بدون تغییر کد منبع در یک مرورگر به صورت تمیز اجرا کنند. این بدان معنی است که با Flutter، توسعه دهندگان می توانند 100٪ فراتر از توسعه برنامه در تلفن همراه باشند. علاوه بر این، این نشان دهنده انتقال Flutter از یک چارچوب برنامه موبایل کراس پلتفرم به یک ابزار توسعه کامل کراس پلتفرم است.
با وجود این واقعیت که همه چیز، به جز قسمت موبایل این چارچوب، هنوز برای تولید در نظر گرفته نشده است، یک توسعه دهنده باتجربه Flutter می تواند یک برنامه خالص ایجاد کند، امروز در هر پلتفرم بزرگی از جمله Android ،iOS، مرورگر وب، ویندوز،macOS،Linux و حتی دستگاه های جاسازی شده، برنامه بدون تغییر و شخصی سازی کد برای هر سیستم عامل به طور جداگانه به درستی کار خواهد کرد.

به روز رسانی عمده Flutter 2020

در حالی که Flutter جدید است، اما سازندگان آن قانع نیستند. آنها به طور مداوم در حال نوآوری و بهبود Flutter هستند تا آن را به ابزاری مفید و قدرتمند برای توسعه دهندگان تبدیل کنند. برخی از پیشرفت های اساسی که ارزش فراخوانی آنها در سال 2020 را دارد به شرح زیر است:

  1. مدل انشعاب: Flutter در نحوه انتشار نسخه ها تغییر می کند. از آوریل به بعد، آنها شاخه جدیدی را در ابتدای هر ماه به عنوان نسخه بتا ایجاد می کنند. در طی آن ماه و ماه های بعدی، آنها برای تثبیت این نسخه تلاش می کنند و آن را به عنوان جدیدترین نسخه سه ماهه معرفی می کنند.
  2. همسویی با دارت: به روشی مشابه، روند انتشار دارت نیز تغییر کرده است. اکنون دارت یک کانال بتا را نیز ارائه می دهد و اختلاف بین Flutter و Dart مطابقت دارد.
  3. پشتیبانی Adobe XD از Flutter: افزونه Adobe XD to Flutter اکنون با دسترسی زودهنگام برای آزمایش عمومی در دسترس است. تیم اسنیث اعلام کرد: “توانایی صادرات طرح ها به Flutter تاخیر بین ایده های خلاقانه و توسعه محصول را بیشتر کاهش می دهد، زیرا یک نمونه اولیه XD اکنون می تواند در عرض چند دقیقه کد Flutter کار کند. Adobe XD از طراحی در ویندوز یا macOS پشتیبانی می کند و شامل یک برنامه شروع رایگان برای فعال سازی شما می شود.”
  4. Flutter Windows Alpha: افزودن ویندوز به Flutter، با پشتیبانی از ویندوز 7 به بالا، کارهایی را برای توسعه دهندگان ماجراجو فراهم می کند. این انتشار آلفا یک پایه محکم ارائه می دهد که باید طی ماه های آینده تثبیت شود.
  5. Sound null Safety: هنگامی که یک توسعه دهنده ایمنی null را انتخاب می کند، انواع کد به طور پیش فرض نمی تواند null باشد، به این معنی که مقادیر نمی توانند null باشند، مگر اینکه توسعه دهنده بگوید که می توانند null باشند. با این به روزرسانی، خطاهای null-dereference زمان اجرا به خطاهای تجزیه و تحلیل زمان ویرایش تبدیل می شوند.
  6. پشتیبانی خودکار تکمیل تلفن همراه: پشتیبانی از تکمیل خودکار متن را در برنامه های Flutter استفاده کنید. با Flutter 1.20، قابلیت اصلی تکمیل خودکار اضافه شده است، بنابراین نیازی به وارد کردن مجدد داده هایی که قبلا توسط سیستم عامل جمع آوری شده است، نخواهد بود.

    نتیجه
    همانطور که مشاهده می کنید، Flutter یکی از نوآورترین فناوری های موبایل در حال حاضر در بازار است. برای مشاغلی که به دنبال ایجاد برنامه در iOS و Android هستند، Flutter یک گزینه عالی است. اگر به دنبال برنامه هایی با رابط کاربری شگفت انگیز و عملکرد بالا هستید، Flutter نیز بهترین گزینه است.
    Flutter یک درمان جهانی برای همه چیز نیست، اما با توجه به گستردگی پوشش و سرعت اجرا، یک چارچوب 100٪ امیدوار کننده است. اگر به دنبال تیمی از متخصصان Flutter هستید، دریغ از اینکه Flutter در حال حاضر بهترین گزینه برای شما است یا نه، یا پس از مطالعه مقاله سوالی برای شما باقی مانده است، متخصصان ما آماده اند تا در مورد همه این موضوعات با شما مشورت کنند.