چگونه یک تحلیلگر ورزشی شویم

هر بار که تلویزیون خود را برای تماشای یک بازی روشن می‌کنید، احتمالاً متوجه تحلیلگران ورزشی شده‌اید. صداهایی که داستان‌های جانبی، تفسیر و آمار را در هر بازی ارائه می‌دهند. اگر به ورزش و به تجزیه و تحلیل آماری علاقه دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک تحلیلگر ورزشی شوید.

راه‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر ورزشی وجود دارد. اما همه آنها نیازمند تسلط بر مهارت‌ها و دانش فنی خاصی هستند. در این مقاله یک راهنمای شامل مهارت‌های کلیدی، نقش‌های شغلی و مسئولیت‌ها با 5 مرحله وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا یک تحلیلگر ورزشی شوید.

تحلیلگر ورزشی چیست؟

‌تحلیلگران ورزشی داستان‌های مرتبط با ورزش را برای رسانه‌های مختلف گزارش می‌کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت‌های ارتباطی، تحلیلگران ورزشی پیچیدگی‌های ورزش‌های مختلف را تجزیه می‌کنند و بازی‌ها را برای رسانه‌های مختلف جمع‌بندی می‌کنند. به عنوان یک تحلیلگر ورزشی، می‌توانید برای یک کارفرمای خاص از جمله یک ایستگاه تلویزیونی، یک روزنامه یا مجله، یک وبلاگ یا یک شرکت تولید پادکست کار کنید.

همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که یک تحلیلگر آزاد ورزشی باشید و اخبار ورزشی را در رسانه‌های مختلف ارائه دهید. این یک انتقال طبیعی برای ورزشکاران و مربیان سابقه‌دار است. به عنوان یک ورزشکار سابقه‌دار، ممکن است بر روی ورزش خود تمرکز کنید و یک زاویه تخصصی برای تفسیر خود ارائه دهید. همچنین می‌توانید چندین رویداد ورزشی را پوشش دهید، تجزیه و تحلیل داده‌ها و برداشت‌های داغ از بازیکنان، تیم‌ها، بازی‌ها و لیگ‌ها را ارائه دهید.

چشم انداز شغلی تحلیلگر ورزشی

بازار کار برای یک تحلیلگر ورزشی در درجه اول شامل شبکه‌های ورزشی بزرگ، رادیو و پلتفرم‌های پخش می‌شود. با کاهش تماشای تلویزیون‌های سنتی، چشم‌انداز پخش‌کننده‌های ورزشی نیز رو به کاهش است. پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده 11 درصد کاهش یابد. تحلیلگران ورزشی در شهرهای بزرگ با چندین تیم بیشتر مورد تقاضا هستند. اگر به این حرفه علاقه دارید، ممکن است لازم باشد به منطقه‌ای با بازار بزرگ نقل مکان کنید.

سرویس‌های استریم و رسانه‌های آنلاین، مانند پادکست، یوتیوب و سایر پلتفرم‌های ویدیویی، جایگزینی برای مسیر شغلی سنتی ارائه می‌دهند. ممکن است برنامه خود را از طریق YouTube یا Vimeo شروع کنید، یا می‌توانید یک پادکست راه‌اندازی کنید. اما به خاطر داشته باشید که خودتان مسئول بازاریابی و رشد نمایش خواهید بود. اگر شخصیتی سرگرم‌کننده و دیدگاه منحصربه‌فردی دارید، این فاصله گرفتن از مسیر سنتی ممکن است جایگزین ارزشمندی برای رسانه‌های سنتی باشد.

5 گام برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر ورزشی

  • تحصیلات خود را دریافت کنید
  • تجزیه و تحلیل آماری را تمرین کنید
  • کسب تجربه کنید
  • رزومه خود را بسازید
  • روی حقایق تمرکز کنید

1. تحصیلات خود را دریافت کنید

تحلیلگران ورزشی معمولاً دارای مدرک لیسانس در رشته‌های ارتباطات، روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری ورزشی یا پخش هستند. همچنین باید در مورد علم داده و تجزیه و تحلیل داده‌ها بیاموزید تا بدانید چگونه آمارهای مربوطه را برای هر پخش پیدا و تجزیه و تحلیل کنید.‌

اگر علاقه‌مند به تغییر شغل هستید، ممکن است بتوانید با نشان دادن تجربه در زمینه مرتبط، الزامات مدرک کارشناسی را دور بزنید. به عنوان مثال، اگر شغل قبلی شما شامل تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌های سنگین بود، آن را در رزومه خود برجسته کنید.

2. تجزیه و تحلیل آماری را تمرین کنید

مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های خود را هنگام تماشای بازی‌ها به کار ببرید. به رکوردهای برد-باخت، نتایج بازی، آمار تک تک بازیکنان و سایر اطلاعاتی که بر عملکرد کلی تیم تأثیر می‌گذارد توجه کنید.

بخشی از کار شما به عنوان یک تحلیلگر ورزشی ارزیابی مدل‌های آماری، ارائه ارزیابی‌های کامل از تیم‌ها، ورزشکاران فردی و بازی‌ها است. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد برنده بازی، انجام دهید، اما باید داده‌های آماری برای حمایت از فرضیه خود داشته باشید. به این آمار در ورزش‌های دنیای واقعی توجه کنید و با استفاده از داده‌ها برای ایجاد داستان‌های جالب و آموزنده تمرین کنید.

3. تجربه کسب کنید

اگر تجربه کافی ندارید، ممکن است نگران این باشید که چگونه یک تحلیلگر ورزشی شوید. گرفتن یک دوره کارآموزی در یک ایستگاه تلویزیونی محلی یا سایر رسانه‌ها راهی ایده‌آل جهت کسب تجربیات مرتبط و شبکه با متخصصان در این زمینه است. اکثر مدارس اعتباری را برای دوره‌های کارآموزی ارائه می‌دهند و ایستگاه‌ها اغلب به دنبال کارآموزان از مدارس مختلف هستند.

شما همچنین می‌توانید پیشنهاد انجام تجزیه و تحلیل ورزشی و ایجاد نوشته‌هایی برای بخش دو و میدانی مدرسه خود بدهید. با شرکت در کنفرانس‌های ورزشی و سایر رویدادهای رسانه‌ای، شبکه سازی را شروع کنید. انتخابگر نباشید. ممکن است در ابتدا ورزش‌های مبهم منطقه خود را پوشش دهید. ‌

4. رزومه خود را بسازید

رزومه خود را برای برجسته کردن تجربه مرتبط در پخش، ارتباطات و تجزیه و تحلیل آماری بسازید. به شرح شغل نگاه کنید و بر مهارت‌ها و تجربیاتی که با کلمات کلیدی در توضیحات مطابقت دارند، تأکید کنید. اگر یک ورزشکار سابقه‌دار هستید، آن را در رزومه خود فهرست کنید و در مورد اینکه چگونه به شما در شغل آینده خود کمک می‌کند، صحبت کنید.

اگر یک دوره کارآموزی را به پایان رسانده‌ یا داوطلب شده‌اید، ممکن است بتوانید براساس تجربه کاری خود یک شغل تمام وقت پیدا کنید. برقراری تماس و فعال ماندن در گروه‌های مرتبط لینکدین می‌تواند شانس شما را برای مصاحبه و استخدام افزایش دهد.

5. بر حقایق تمرکز کنید

یکی از اصول کلیدی روزنامه نگاری عینی ماندن است. به عنوان یک تحلیلگر ورزشی، شما باید از این شعار پیروی کنید. گزارش‌های خود را با استفاده از داده‌های دقیق تنظیم کنید. آموزش علم داده شما را به پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های منطقی مجهز می‌کند.

حتی بعد از پیدا کردن شغل، به شبکه سازی ادامه دهید تا منابع قابل اعتماد و معتبر برای هر داستان پیدا کنید. همیشه داستان‌ها یا فیلمنامه‌های خود را قبل از انتشار عمومی بررسی کنید. توجه به جزئیات موجب افزایش اعتبار و عمیق‌تر نمودن بینش شما و تبدیل شما به منبعی قابل اعتماد برای طرفداران ورزش می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز تحلیلگر ورزشی

تجزیه و تحلیل ورزشی زمینه‌ای است که قدرت داستان‌گویی را با مهارت‌های تحلیلی قوی ترکیب می‌کند. برای اینکه یک تحلیلگر ورزشی باشید، باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های زیر را توسعه دهید:

  • ارتباط
  • مهارت‌های بین فردی
  • نوشتن
  • تحلیل آماری
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجسم داده‌ها

در حین روایت اکشن نه تنها باید به شیوه‌ای قانع کننده و مطمئن ارتباط برقرار کنید، بلکه باید با افراد دیگر در استودیو نیز به خوبی کار کنید. یک تحلیلگر ورزشی خوب همچنین می‌تواند مطالب پخش را بنویسد و از تجزیه و تحلیل آماری و داده‌ها برای قضاوت دقیق استفاده کند.

درآمد کارشناس ورزشی

درآمد شما به عنوان یک تحلیلگر ورزشی یا روزنامه‌نگار ورزشی بسته به شهر و اندازه کارفرمای شما متفاوت است. در یک ایستگاه تلویزیونی محلی کوچک، یک تحلیلگر ورزشی کمتر از یک تحلیلگر ورزشی با طرفداران زیادی در یک شبکه ملی درآمد دارد.

تجزیه و تحلیل ورزشی برای طرفداران پرشور ورزش که تمایل زیادی به اعداد و ارقام دارند، حرفه‌ای سرگرم کننده و پرارزش است. چه یک ورزشکار سابقه‌دار باشید و چه از طرفداران سرسخت ورزش، یادگیری در مورد تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما در انتقال به این حرفه کمک کند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی تحلیلگر داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی دانشمند داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی مهندس داده دارید؟اکنون بیاموزید.