نحوه استفاده از هوش مصنوعی در استخدام برای از بین بردن تعصب

در حال حاضر حدود 40 درصد از سازمان‌ها در ایالات متحده از هوش مصنوعی (AI) برای غربالگری و ارزیابی داوطلبان شغلی استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی در استخدام می‌تواند برنامه‌های تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB) سازمان را تکمیل کند و احتمال سوگیری ناخودآگاه در فرآیندهای استخدام را کاهش دهد و تجربه داوطلب را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند کسب‌وکارها را قادر به رقابت بهتر برای استعدادها کند و شیوه‌های انسان محور را در فرآیند استخدام برای ایجاد نیروی کار و فرهنگ سازمانی متنوع‌تر بگنجاند.

تنوع به کسب و کارها قدرت می‌دهد

یکی از مهمترین ابتکارات تجاری امروزه ایجاد فرهنگی است که تنوع و شمول را در بر می‌گیرد. مطالعات ثابت کرده‌اند که سازمان‌هایی که از تنوع حمایت می‌کنند موفق‌تر هستند.

• سازمان‌های مختلف کارمندانی دارند که در مقایسه با کسب‌ وکارهای بدون برنامه‌های فراگیر، ۱۲ درصد عملکرد بهتری دارند.

• سازمان‌هایی که دارای بالاترین براکت‌های تنوع جنسیتی هستند، 25 درصد از نظر مالی بیشتر از همتایان خود در چارک‌های پایین‌تر درآمد دارند. زمانی که بر تنوع قومیتی و فرهنگی تاکید شود، این درصد به 36 درصد افزایش می‌یابد.

• بیش از 76 درصد از افراد جویای کار نشان می‌دهند که نیروی کار متنوع عاملی تعیین‌کننده در ارزیابی شرکت‌های آینده نگر برای استخدام است و تنوع را به یک مؤلفه مهم در کسب استعداد تبدیل می‌کند.

با این حال، مطالعاتی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد فرآیند استخدام اغلب تحت تأثیر سوگیری آگاهانه یا ناخودآگاه است. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیران استخدام اغلب کمتر به درخواست‌های شغلی با نام‌هایی که قومیتی یا جنسیتی بی‌طرف دارند پاسخ می‌دهند.

علاوه بر این، درخواست‌های شغلی که معمولاً نام‌های مردانه دارند، 40 درصد بیشتر از آنهایی که نام‌هایی با صدای زنانه دارند، برای مصاحبه با آنها تماس گرفته می‌شود. سوگیری سنی موضوع دیگری است، به طوری که 38 درصد از مدیران منابع انسانی، مدیران کسب و کار یا سرپرستان مورد بررسی اعلام کردند که رزومه خود را با سوگیری سنی به دلیل نگرانی در مورد عدم توانایی بالقوه مهارت‌های فنی یا بازنشستگی آینده ارزیابی کرده‌اند.

چگونه هوش مصنوعی به کاهش تعصب کمک می‌کند

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ابزارهای مفیدی برای کمک به سازمان‌ها برای اجرای فرآیندهای استخدام کارآمدتر، بی‌طرف‌تر و مؤثرتر هستند. هوش مصنوعی می‌تواند استخدام‌کنندگان انسانی (که اغلب 40 درصد از زمان خود را صرف مرتب‌سازی رزومه‌ها می‌کنند) برای انجام وظایف با ارزش بیشتر، مانند ایجاد روابط با داوطلبان، ساده‌سازی و خودکارسازی زمان‌بندی مصاحبه، غربالگری داوطلبان و اندازه‌گیری KPIهای استخدامی خاص را آزاد کند.

چند روش هوش مصنوعی در استخدام از طریق فناوری منابع انسانی نسل بعدی می‌تواند سوگیری را از بین ببرد:

• زبان مشکل‌ساز و کدگذاری جنسیتی را در شرح شغل مشخص می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند از زبانی فراگیر و بی‌تفاوت جنسیتی استفاده کنند.

• بر مهارت‌های خاص تمرکز می‌کند و شناسه‌هایی مانند جنسیت، نام، عنوان و تحصیلات را حذف می‌کند.

• فرآیند استخدام را به مجموعه وسیع تری از داوطلبان گسترش می‌دهد. این امر ممکن است خارج از چارچوب باشند، اما دیدگاهی منحصر به فرد و تازه را برای یک نقش به ارمغان می‌آورند.

• دستاوردها و مهارت‌های حرفه‌ای فراتر از آنچه برای هر نقش منحصر به فرد لازم است را ارزیابی می‌کند تا دیدگاهی پویاتر از آنچه در یک نقش ممکن است ارائه دهد.

• به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا پتانسیل یک داوطلب را بیش از تجربیات خود هدف قرار دهند.

به طور حیاتی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در فرآیند استخدام باید بر روی داده‌های تاریخی متنوعی که نماینده جمعیت‌های دنیای واقعی هستند آموزش داده شوند تا اطمینان حاصل شود که سوگیری تداوم نمی‌یابد. ترکیب ورودی‌ها و دیدگاه‌های تیم‌ها و افراد مختلف در شرکت، مانند استخدام کنندگان، دانشمندان داده، کارشناسان موضوع و مدیران، کلید توسعه الگوریتم‌هایی است که جزئی بر آن نظارت نمی‌شود.

مدل‌های هوش مصنوعی نیز باید قبل از تولید تحت آزمایش‌های دقیق قرار گیرند و در طول زمان به طور مداوم مورد ارزیابی و بازآموزی قرار گیرند. مهمتر از همه، هوش مصنوعی فقط باید تیم‌های منابع انسانی و فرآیندهای استخدام را تقویت کند، نه اینکه جایگزینی برای قضاوت یا تصمیم‌گیری انسانی باشد.

جدای از ملاحظات اخلاقی برای ترویج راه‌حل‌های مسئول منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی، سازمان‌ها باید به تغییر الزامات نظارتی توجه داشته باشند. دولت ایالات متحده شروع به ایفای نقش فعال‌تری در هوش مصنوعی برای فرآیند جذب استعداد کرده است.

به عنوان مثال، نیویورک به ازای هر تخلف بیش از 1500 دلار جریمه برای استفاده مغرضانه یا نامعلوم هوش مصنوعی در فرآیندهای استخدام از سال 2023 وضع خواهد کرد، که ممکن است سابقه ای برای هوش مصنوعی در استخدام ایجاد کند.

هوش مصنوعی مسئول، باعث موفقیت بلندمدت می‌شود

ابتکارات DEIB منادی قدرتمند موفقیت تجاری و توانمندسازی نیروی کار هستند. از آنجایی که سازمان‌ها بر روی ایجاد نیروی کار آینده تمرکز می‌کنند، استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی برای تقویت فرآیندهای کسب استعداد می‌تواند به پرورش فرهنگ پایدار نوآوری، همکاری و یادگیری کمک کند که لحن موفقیت بلندمدت را تعیین می‌کند.

اگر به دنبال پیشرفت شغلی خود در این زمینه هیجان انگیز و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربردهای هوش مصنوعی هستید، لیست مشاغل موجود در وب سایت ما را بررسی کنید.