بهبود قابلیت استفاده از وب سایت

10 نکته برای بهبود قابلیت استفاده از وب سایت

وب سایت شما چقدر خوب است؟ این بستگی به میزان عملکرد آن برای افرادی دارد که از آن استفاده می کنند و بهترین راه برای اطمینان از این که شما کار مورد نظر خود را انجام می دهید ، انجام آزمایش قابلیت استفاده است. اگرچه آزمایشات قابلیت استفاده بهتر است قبل از راه اندازی وب سایت انجام شود ، اما انجام آنها در هر زمان امکان پذیر است زیرا به شما کمک می کند راه هایی را برای بهتر شدن سایت خود بیابید. در این پست، ما ده راه را برای موثرتر شدن آزمایش قابلیت استفاده شما بررسی می کنیم.

1. شرکت کنندگان را با دقت انتخاب کنید

وب سایت شما برای هدف قرار دادن نوع خاصی از بازدیدکنندگان ایجاد شده است. بنابراین هنگام انجام آزمایش قابلیت استفاده همیشه بهتر است از شرکت کنندهانی استفاده کنید که نماینده گروه های کاربری شما هستند. در عین حال، شما همچنین می خواهید اطمینان حاصل کنید که یک وب سایت فراگیر دارید، بنابراین باید نحوه عملکرد وب سایت خود را برای افرادی که ممکن است دارای مشکلات دسترسی باشند، آزمایش کنید. در نهایت، شما همچنین می توانید تعداد شرکت کنندگانی که بازخورد ارزشمندی به شما می دهند بررسی کنید.  

2. تعداد شرکت کنندگان

تحقیقات در گذشته نشان داده است که وقتی صحبت از آزمایش قابلیت استفاده می شود، برای کشف اکثر مشکلاتی که وب سایت شما دارد، فقط به تعداد کمی از شرکت کنندگان حدود سه تا پنج نفر نیاز دارید.

3. اهداف خود را واضح بیان کنید

برای استفاده بیشتر از آزمون قابلیت استفاده، باید به شرکت کنندگان اطلاع دهید که آزمون در تلاش است چه چیزی را کشف کند. از آنها می خواهید چه کارهایی انجام دهند و می خواهید آزمون در دراز مدت به چه چیزهایی برسد. به این ترتیب، آنها در نحوه برخورد با آزمون راهنمایی می شوند و می توانند بازخوردی را ارائه دهند که اهداف شما را بهتر براورده می کند.

4. نسخه موبایل و دسکتاپ وب سایت خود را بررسی کنید

افزایش چشمگیر تعداد افرادی که از دستگاه های تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند بدین معناست که باید دو نسخه جداگانه از آزمون های قابلیت استفاده خود را اجرا کنید، یکی برای نسخه موبایل سایت خود و دیگری برای نسخه دسکتاپ. اغلب متوجه خواهید شد که برخی از موضوعات پاسخگو که بدون نقص روی دسکتاپ کار می کنند، در تلفن های هوشمند چندان کاربر پسند نیستند. اجرای آزمایش در هر دو به کشف این مسائل کمک می کند.

5. تست های مناسب ایجاد کنید

چه چیزی را باید آزمایش کنید؟ به جای تصور آزمایشات تصادفی، بهترین راه امروز این است که از تمام داده های تحلیلی که قبلاً در مورد وب سایت خود دارید استفاده کنید تا مشکلات احتمالی را جستجو کنید. مردم وب سایت شما را کجا ترک می کنند؟ کجا رها کردن سبد خرید انجام می شود؟ چرا گروه خاصی از مردم کارها را به روش های مختلف انجام می دهند؟ چرا بازدیدکنندگان خارجی زیادی دارید اما خریدهای خارجی کمی دارید؟

با نگاه دقیق به تجزیه و تحلیل داده های خود، می توانید ببینید که برخی از مشکلات احتمالی قابلیت استفاده در کجا نهفته است و مهمتر از همه، می توانید مواردی را که می خواهید به آنها توجه کنید اولویت بندی کنید.   

اگر وب سایت جدید است و این داده های تحلیلی را ندارید، اولویت های اصلی باید مواردی مانند سهولت یافتن و خرید محصولات، پیمایش در سایت، تماس با تجارت و غیره باشد.

6. شرکت کنندگان را هدایت نکنید

در حالی که ممکن است نگرانی های خود را در مورد نحوه عملکرد وب سایت برای کاربران خود داشته باشید، باید از تلاش برای راهنمایی آنها در نحوه انجام آزمایش اجتناب کنید. این می تواند تعصبی در نحوه درک آنها از سایت ایجاد کند. این باعث می شود آنها به سادگی نظریه های شما را تأیید کنند و سایر مشکلات کشف نمی شوند. اجازه دهید شرکت کنندگان مشکلات خود را بدون تأثیر شما با سایت پیدا کنند. به این ترتیب آنچه کشف می کنید واقعی خواهد بود.

7. یک تسهیل کننده و یادداشت بردار داشته باشید

در حالت ایده آل شما باید دو نفر داشته باشید که آزمون را تماشا می کنند. یکی باید تسهیل کننده باشد، کسی که اطمینان حاصل می کند که آزمون به طور موثر در حال انجام است و برنامه ریزی می کند و دیگری بر روی آزمون و یادداشت برداری تمرکز می کند. در پایان، مجری می تواند یادداشت های خود را نیز بنویسد و آنها را با یادداشت های قبلاً گرفته شده و پاسخ های شرکت کنندگان ترکیب کند.

یادداشت ها مفید هستند زیرا ممکن است موارد ارزشمندی وجود داشته باشد که شرکت کنندگان در طول آزمون می گویند یا انجام می دهند که در پایان آنها را فراموش می کنند. داشتن آنها به آزمایش کنندگان اجازه می دهد تا به شرکت کنندگان یادآوری کرده و سوال بپرسند.

8. سعی کنید نتایج کمی و کیفی به دست آورید

در حالی که آزمایشات قابلیت استفاده در مقیاس کوچک برای ارائه داده های کیفی دقیق و ارزشمند بسیار عالی است، اما وقتی می خواهید برخی از این داده ها را به داده های کمی نیز تبدیل کنید به ویژه هنگامی که می خواهید پیشرفت های قابل توجهی را در وب سایت خود تدوین کنید، بسیار مفید خواهد بود. بهترین راه برای ارائه نتایج کیفی دقیق تر و آموزنده تر، به جای درخواست پاسخ بله و خیر برای برخی از سوالات شما، درخواست پاسخ در مقیاس است – یا با استفاده از اعداد 1 تا 5 یا با ذکر گزینه های مقیاس پذیر (به عنوان مثال ، بسیار آسان ، آسان ، نه آسان و نه سخت ، سخت ، بسیار سخت). به عنوان مثال، در مقیاس 1 تا 5 ، به نظر شما بررسی وب سایت ما چقدر آسان بود؟

9. اولویت بندی پاسخ ها

در حالی که ممکن است سوالاتی داشته باشید که می خواهید بپرسید، یکی از راه های درک بیشتر موضوعات وب سایت شما این است که از شرکت کنندگان بخواهید به لیست سوالات نگاه کرده و آنها را به ترتیب اولویت بندی کنند. با انجام این کار فوراً مشخص می شود که کدام یک از موضوعات سایت شما مواردی هستند که به نظر می رسد باید در توسعه مجدد وب سایت ابتدا مورد توجه قرار گیرند.

10. یک سری آزمایش های کوتاه

مطالعات نشان داده است که آزمون های قابلیت استفاده که بیش از 25 دقیقه طول می کشد، موارد بیشتری برای ترک شرکت کنندگان دارد. این به این دلیل است که اکثر انسانها فقط می توانند به مدت 25 دقیقه به طور کامل تمرکز کنند بدون اینکه حواسشان پرت شود. بنابراین، در حالت ایده آل به جای انجام یک آزمون طولانی که در آن شرکت کنندگان علاقه خود را از دست می دهند و قادر به ارائه بازخورد با کیفیت بالا نیستند، آزمایشهای کوتاه تری انجام دهید.

7 چیزی که مشتریان از یک وب سایت می خواهند

با تکامل و پیچیدگی بیشتر وب سایت ها، انتظارات مصرف کنندگان از آنها افزایش می یابد. برای اینکه رقابتی مرتبط باقی بماند، مشاغل باید مرتباً وب سایت های خود را برای برآورده ساختن این انتظارات بهبود بخشند. در اینجا ما به هفت موردی که خریداران آنلاین امروزی از یک وب سایت می خواهند نگاه می کنیم. 

1. بررسی و رتبه بندی مشتریان

بیش از 90 درصد از خریداران آنلاین می گویند از نظرات و رتبه بندی ها برای تصمیم گیری در مورد خرید آنلاین محصول استفاده کرده اند. اکثر مصرف کنندگان در حال حاضر به طور طبیعی این کار را انجام می دهند و به همین دلیل بسیاری از آنها فقط از وب سایت هایی که نظرات محصول را ارائه می دهند، خرید می کنند.

بررسی محصولات به این دلیل که بازخورد خوبی به مشتریان ارائه می دهند مهم است و می تواند با شفافیت نقاط قوت و ضعف محصولات را آشکار کند و چیزی برای پنهان کردن ندارد. به این ترتیب، آنها برای ایجاد اعتماد در کسب و کار به همان اندازه مفید هستند که به مشتریان در یافتن محصول مناسب کمک می کنند.

2. به خاطر آوردن مشتری

مشتریان از وب سایت هایی که به یاد دارند چه کسانی هستند خوششان می آید. استفاده از حساب های کاربری، داده های شخصی و سابقه خرید، افراد را قادر می سازد تا صفحات اصلی سفارشی را با توصیه های محصول شخصی شده داشته باشند. این سایت ها به یاد می آورند که مشتریان چه کسانی هستند، چیزهایی را که اخیراً خریده یا مرور کرده اند به آنها نشان می دهند و از داده ها برای ارائه پیشنهادات استفاده می کنند. در عین حال آنها پیشنهاداتی را ارائه می دهند که مشتری واقعاً مفید می داند.

3. همه چیز به راحتی پیدا می شود

مشتریان انتظار دارند که وب سایت ها ناوبری واضح و آسانی داشته باشند به طوری که هیچ چیز به سختی پیدا نشود یا بیش از چند کلیک دورتر نباشد. این امر در مورد همه جنبه های وب سایت، از جمله مدیریت حساب، خدمات مشتری و محصولات صدق می کند.

وقتی نوبت به یافتن محصولات می رسد، بازدیدکنندگان منتظر منوها و نوارهای جستجو خوب هستند. در سایت های بزرگتر با محصولات زیاد آنها همچنین انتظار دارند بتوانند نتایج جستجوی خود را فیلتر کنند. به عنوان مثال بر اساس قیمت، مارک، رنگ یا اندازه. پیاده سازی این ویژگی ها آسان است و اغلب می توان آنها را به سادگی با نصب افزونه مناسب اضافه کرد.  

4. خدمات سریع و قابل اعتماد

اصلی ترین چیزی که مشتریان در مورد سرعت می خواهند این است که محصولات خود را در اسرع وقت دریافت کنند. با توسعه خدمات، این بازه زمانی کوتاه تر می شود. اکثر فروشگاه های بزرگ اکنون تحویل روز بعد را ارائه می دهند، در حالی که شرکت هایی با فروشگاه های آنلاین و فیزیکی به طور فزاینده ای تحویل در روز را ارائه می دهند. در صورتی که مشتریان به موقع خرید کنند، آمازون حتی می تواند تحویل یک روزه برخی از محصولات را ارائه دهد.

با این حال ، سرعت فقط تحویل را پوشش نمی دهد. مشتریان همچنین خواهان راههای سریع ارتباط با شرکت ها هستند. به جای اینکه منتظر بمانید تا تماس ها یا ایمیل ها پاسخ داده شوند، استفاده از چت بات بهترین گزینه است.

قابلیت اطمینان با تحقق وعده ها – در اصل، ارائه محصولاتی که انتظارات مشتری را در زمان مورد توافق برآورده می کنند – به دست می آید. مصرف کنندگان می خواهند مطمئن شوند که یک کسب و کار چقدر قابل اعتماد است و به بررسی در فیس بوک و گوگل و غیره می پردازند تا بدانند.

5. وب سایت های بدون خطا

قابلیت اطمینان از نوع دیگری برای خود وب سایت مورد نیاز است. مشاغل فقط به میزبانی نیاز ندارند که دارای آپ تایم تضمینی باشد، هرچند که این امر حیاتی است. آنها همچنین به یک راه حل میزبانی نیاز دارند که تمام منابع مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد. امروزه، این نه تنها به معنای توانایی مقابله با افزایش شدید ترافیک است. همچنین به این معنی است که بتوانید ابزارهای پیشرفته ای را که کاربران انتظار دارند، مانند موتورهای توصیه محصول به کار گیرد. هرچه یک وب سایت دارای ویژگی ها و قابلیت های بیشتری باشد به فضای ذخیره سازی، RAM و قدرت پردازشی بیشتری احتیاج دارد. بدون منابع مناسب، وب سایت ها می توانند کند و حتی خراب شوند. مشکلی که فروش را از دست می دهد و شهرت را از بین می برد.    

6. طراحی وب مناسب دستگاه

ما زمان بیشتری را در جستجوی وب در موبایل صرف می کنیم تا در رایانه و خرید تلفن همراه همچنان رو به افزایش است. امروزه مشتریان از وب سایت ها سازگاری با دستگاه موبایل و تبلت را انتظار دارند. به جای ایجاد نسخه دسکتاپ و تنظیمات ظاهر آن در موبایل، کسب و کارها باید تلاش مساوی را در هر دو انجام دهند. برای جلوگیری از ترک سایت توسط کاربران، باید روی همه دستگاه ها بی عیب و نقص کار کند.

7. امنیت داده ها

در صورت وجود خطر به سرقت رفتن اطلاعات آنها یا اطلاعات ورود به سیستم آنها، مشتریان اطلاعات شخصی یا اطلاعات مالی را به وب سایت ارائه نمی دهند. ترس از آنچه ممکن است در نتیجه آن اتفاق بیفتد آنها را می ترساند. بنابراین بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد این است که داده ها نشت کنند، زیرا می تواند مشتریان را به بستن حساب ها وادار کند و وفاداری خود را به یک شرکت دیگر منتقل کند. 

برای جلوگیری از این امر، وب سایت ها نه تنها با استفاده از کارکنان و اطلاعات ورود به سیستم مشتری، بلکه در کل زیرساخت فناوری اطلاعات خود نیاز به امنیت ضد آب دارند. وب سایت ها به میزبانی نیاز دارند که شامل نفوذ، بدافزار، تزریق SQL و محافظت از DDoS و فایروال های پیشرفته و همچنین ارائه گواهی SSL ، به روز رسانی خودکار، پشتیبان گیری از راه دور و رمزگذاری شده، رمزگذاری ایمیل، VPN و موارد دیگر باشد. 

نتیجه

هرکسی دارای وب سایت است می خواهد بداند که این وب سایت برای افرادی که در نظر گرفته شده است به خوبی کار می کند. حتی بیشتر در عصری که تجربه کاربر برای جذب و حفظ مشتریان بسیار مهم است. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، انجام آزمایش های قابلیت استفاده از وب سایت شما است که می تواند به مناطقی که نیاز به بهبود دارد اشاره کند.

برای موفقیت در تجارت آنلاین، شرکت ها باید وب سایت های خود را به طور مداوم بهبود بخشند تا خواسته های مشتریان را ارائه دهند و بتوانند با رقبای خود رقابت کنند. امیدواریم نکاتی که در اینجا مطرح شده است به صاحبان سایت در مورد چیزهایی که امروز مشتریان به صورت آنلاین انتظار دارند، کمک کند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده frontend دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده backend دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده UI/UX دارید؟اکنون بیاموزید.