جاوا در مقابل پایتون: تفاوت بین زبان برنامه نویسی

پایتون محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان است که سهم بازار آن 12.90 درصد است. در دسامبر 2020، جاوا محبوب ترین زبان برنامه نویسی بود، اما با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات اجتناب ناپذیر است. هم پایتون و هم جاوا زبان های پیشرو برای مهندسی محصول و توسعه نرم افزار هستند. با این حال، با تغییرات در موارد استفاده، خدمات توسعه جاوا و پایتون برای توسعه برنامه مسیرهای متفاوتی را انتخاب می‌کنند. 

در حالی که جاوا به صورت ایستا تایپ می شود و پایتون به صورت پویا تایپ می شود، آنها زبان های برنامه نویسی هستند که اکثر شرکت ها در حال حاضر در پشته فناوری خود از آنها استفاده می کنند. اگرچه توسعه برنامه پایتون برای مدت طولانی‌تری از جاوا وجود داشته است، تنها در چند سال گذشته است که پایتون پیشرفت واقعی را نشان داده است.

تا سال 2021، پایتون سومین زبان برنامه نویسی پرکاربرد با سهم بازار 48.24 درصد است، در حالی که جاوا با سهم بازار 35.35 درصد پنجمین زبان برنامه نویسی است. از زمان ادغام فناوری‌های مدرن مانند یادگیری ماشین، داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل داده‌ها، AR و VR، IoT و موارد دیگر، توسعه برنامه‌های جاوا و پایتون رشد قابل‌توجهی نشان داده‌اند و همچنان شرکت‌ها را برای راه‌حل‌های نرم‌افزاری مجذوب خود می‌کنند. 

این مقاله تفاوت های بین جاوا و پایتون را برای توسعه نرم افزار برجسته می کند. چند پارامتر مقایسه را در نظر می گیرد که نشان می دهد پایتون و جاوا چگونه در برنامه های مختلف سازمانی مفید هستند. 

تفاوت های کلیدی پایتون و جاوا چیست؟

2022 در حال نزدیک شدن است و فناوری به سرعت در حال حرکت است. پایتون و جاوا هم همینطور. همانطور که شرکت ها به سمت دیجیتالی شدن کامل سازمانی و بهینه سازی عملکرد از طریق راه حل های نرم افزاری حرکت می کنند، به یک پشته فناوری قدرتمند نیاز دارند.

هم پایتون و هم جاوا رقبای بزرگی برای ساختن چنین سیستم هایی هستند که شرکت ها و استارت آپ ها را قادر می سازند تا نتایج بهتری ارائه دهند.

جاوا در مقابل پایتون: مقایسه سرعت و عملکرد

جاوا بسیار کارآمد است. همه اینها به لطف کامپایلر Just-In-Time است. از آنجایی که این یک جزء حیاتی از محیط اجرای جاوا است، بایت کد را در کد ماشین بومی کامپایل می کند. این منجر به بهبود عملکرد در طول توسعه برنامه وب جاوا می شود. از آنجایی که کد مستقیماً کامپایل می شود، نیازی به زمان پردازش یا استفاده از حافظه نیست و برنامه ها را به سرعت اجرا می کند.

از طرف دیگر، پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده است که سرعت برنامه ها را در زمان اجرا کند می کند. بار کاری مترجم را افزایش می دهد. بار حافظه را سنگین می کند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی جاوا دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی پایتون دارید؟اکنون بیاموزید.

جاوا در مقابل پایتون: مقایسه نحو کدگذاری

پایتون یک زبان برنامه نویسی با تایپ پویا و تفسیر شده است، به این معنی که نحو ساده و دقیقی دارد. فقط با وارد کردن خطوط در ترمینال، توسعه دهندگان می توانند آزمایش با پایتون را آغاز کنند. رفع اشکالات در حال اجرا ساده است. نحو به راحتی قابل خواندن است، بسیار شبیه به زبان انگلیسی است و در کدنویسی سردرگمی زیادی وجود ندارد.

جاوا یک زبان برنامه نویسی استاتیکی است که در آن باید کل برنامه را برای اجرا کامپایل کنید. جاوا در مقایسه با پایتون، سینتکس کمی پیچیده دارد. خطوط کد بیشتری برای ایجاد کل برنامه مورد نیاز است. توسعه نرم افزار جاوا در طول سال ها تکامل یافته است، اما هنوز یک زبان پرمخاطب است.

جاوا در مقابل پایتون: مقایسه پایداری

جاوا در مقابل پایتون برای توسعه وب نیز از نظر ثبات مقایسه می شود. کدام برنامه ها پایدارتر هستند؟ جاوا به‌روزرسانی‌های مداوم را دریافت می‌کند و کتابخانه‌ها و چارچوب‌های ارائه شده توسط زبان برنامه‌نویسی مرتباً ارتقا می‌یابند. به روزرسانی ها و بررسی‌های مداوم برنامه را پایدار نگه می‌دارد و آن را کمتر در معرض انقراض و عقب افتادن قرار می‌دهد. این یکی از دلایل اصلی استفاده شرکت ها از جاوا برای محصولات دیجیتالی خود است.

توسعه پایتون به اندازه جاوا پایدار است. زبان برنامه نویسی به طور مداوم در حال رشد است. همه اینها به لطف تطبیق پذیری آن به شرکت ها در ساخت برنامه های کاربردی است. Python 3.10 جدیدترین نسخه اصلی زبان برنامه نویسی است که هدف آن افزایش پایداری در طول فرآیند توسعه است.

جاوا در مقابل پایتون: مقایسه برنامه ها

هم جاوا و هم پایتون در ساختن طیف گسترده ای از برنامه ها مفید هستند . جاوا برای برنامه های سازمانی بسیار محبوب است. با این حال، این یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای DevOps، AI، VR، Big Data، Continuous Integration، Analytics، Mobile Chatbot و Social است. چارچوب های جاوا برای توسعه AR/VR، راه حل های مبتنی بر داده و برنامه نویسی سازمانی مهم هستند.

توسعه اپلیکیشن پایتون به طور فزاینده ای برای وب و موبایل محبوب است. پایتون در ساختن سیستم های سازمانی، برنامه های دسکتاپ، راه حل های رابط کاربری گرافیکی و موارد دیگر بسیار مفید است. پایتون به طور گسترده برای راه‌حل‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توسط شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. تشخیص تقلب، تشخیص بیماری و تشخیص اشیا سه مورد از محبوب‌ترین موارد استفاده از پایتون در یادگیری ماشینی هستند.

جاوا در مقابل پایتون: مقایسه فریم ورک ها

پایتون و جاوا هر دو فریمورک های شگفت انگیزی برای برنامه های کاربردی وب و سازمانی دارند. پایتون دارای جنگو است که محبوب ترین فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن برای زبان برنامه نویسی است. جنگو یک فریم ورک منبع باز برای برنامه‌های کاربردی تحت وب است که بر پایه زبان پایتون قرار دارد. اهداف اصلی آن عبارتند از سادگی، انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان، و مقیاس پذیری. اکوسیستم جنگو بر محاسبات علمی، کاربردهای عددی، تجزیه و تحلیل آماری و بسیاری موارد دیگر تمرکز دارد. Flask یک چارچوب شگفت‌انگیز برای توسعه برنامه‌های کاربردی بین پلتفرمی است. در واقع Flask یک فریم ورک وب سبک می‌باشد که با زبان پایتون طراحی و نوشته شده است. البته به عبارت دقیق‌تر فلسک یک میکرو فریم ورک است چون بسیاری از ابزارها و کتابخانه‌های رایج سایر فریم ورک‌ها را ندارد. 

محبوب ترین فریم ورک توسعه اپلیکیشن جاوا Spring است. البته این تکنولوژی فقط برای وب نیست و با آن می توان برنامه های مختلفی نوشت. Spring در برنامه نویسی تجاری جاوا معروف ترین فریمورک است و میلیون ها برنامه نویس با آن کار می کنند. دلایل استفاده این همه برنامه نویس از این فریمورک performance بسیار بالا و تست راحت و معماری آن است. فریمورک spring یک پلتفرم اوپن سورس جاوا است. با استفاده از ویژگی های spring می توان هر برنامه جاوایی را نوشت. ویژگی هایی وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند از آنها برای ایجاد پلت فرم Java EE استفاده کنند. سادگی و کاربردی بودن چارچوب، آن را به اولین انتخاب برای توسعه دهندگان جاوا تبدیل کرده است . همچنین hibernate وجود دارد که چارچوبی را برای نگاشت یک مدل دامنه شی گرا به یک پایگاه داده رابطه ای ارائه می دهد. 

نتیجه گیری

پایتون و جاوا دو زبان برنامه نویسی پرکاربرد در جهان هستند. از راه حل های یادگیری ماشین گرفته تا برنامه های کاربردی مبتنی بر واقعیت مجازی و افزوده. آنها زبان های قدرتمندی هستند که نیازهای مختلف سازمان های مختلف را برآورده می کنند. 

در حالی که هر دو تفاوت های خود را دارند، بستگی به شرکتی دارد که از کدام زبان برنامه نویسی می خواهند استفاده کنند. برخی از بزرگترین شرکت های جهان مانند نتفلیکس، اسپاتیفای از پایتون استفاده می کنند، در حالی که غول های دیگر مانند گوگل، پینترست و دیگران از خدمات توسعه وب جاوا استفاده می کنند . انتخاب یک زبان بستگی به این دارد که شرکت ها می خواهند از فرآیند توسعه به چه چیزی برسند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی جاوا دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی پایتون دارید؟اکنون بیاموزید.