میزبانی وب ( Web Hosting ) چیست ؟

میزبانی وب

دریافت میزبانی وب بخش مهمی از داشتن یک وب سایت زنده در اینترنت است. میزبانی وب سرویسی است که شرکتها در آنجا فایلهای وب سایت شما را ذخیره می کنند و سپس با یک مرورگر وب می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
این پرونده ها اساساً در یک کامپیوتر غول پیکر معروف به سرور ذخیره می شوند.
اگر به نظر می رسد کمی پیچیده است، نگران نباشید. با پایان این پست درک بهتری خواهید داشت.
در زیر با اصول میزبانی وب، مزایای استفاده از میزبانی وب، انواع میزبانی موجود و در آخر مواردی که هنگام انتخاب شرکت میزبانی وب باید به دنبال آنها باشید آشنا خواهید شد.

میزبانی وب چیست؟

هنگامی که شما یک سرویس میزبانی وب خریداری می کنید، در اصل فضایی برای ذخیره فایلهای وب سایت خود خریداری می کنید. سپس این مرورگرها می توانند به این پرونده ها دسترسی پیدا کنند تا وب سایت شما در اینترنت فعال باشد.
میزبانی وب توسط ارائه دهندگان خدمات مختلفی ارائه می شود که از فن آوری لازم برای ذخیره صحیح پرونده های سایت شما برخوردار هستند. با ثبت نام در یک سرویس میزبانی، اساساً فضای سروری را که شرکتهای میزبان وب آنها را در اختیار دارند و مدیریت می کنند اجاره می کنید.
از آنجا که بیشتر افراد یا حتی مشاغل از خود سرور ندارند، فضای سرور را از یک شرکت میزبان وب شخص ثالث اجاره می کنند.
سرور یک کامپیوتر فیزیکی است که به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته کار می کند، بنابراین فایلهای سایت شما همیشه بدون وقفه در سرویس قابل دسترسی هستند. این سرورها دارای سخت افزار و نرم افزارهای لازم هستند که وب سایت شما برای کارکرد به آنها نیاز دارد.
میزبان وب شما مسئول مواردی مانند تعمیر و نگهداری سرور، امنیت و اجرای نرم افزار مناسب است. بنابراین یک مرورگر وب سایت مانند Google Chrome یا Firefox به راحتی می تواند به پرونده های موجود در سرور دسترسی پیدا کند.

web hosting

میزبانی وب چگونه کار می کند؟

وب سایت شما فقط مجموعه ای از پرونده های مختلف است. هنگام ایجاد یک وب سایت، به مکانی برای ذخیره همه این پرونده ها نیاز دارید. آن مکان سرور شرکت میزبان شماست.
در این سرور، رسانه ها، پرونده ها، پایگاه داده ها و سایر مواردی که برای ارائه مناسب وب سایت شما لازم است را ذخیره می کنید. میزان دقیق ذخیره سازی شما به برنامه میزبانی انتخابی شما بستگی دارد.
اگر تازه شروع به کار آنلاین کرده اید، احتمالاً قسمتی از سرور را که با وب سایت های دیگر به اشتراک می گذارید اجاره خواهید کرد. با افزایش نیاز به فضای ذخیره سازی و ترافیک، ممکن است لازم باشد تا اجاره کل سرور فیزیکی، یا حداقل با استفاده از منابع یک مورد، را با سرور cloud یا VPS افزایش دهید.
هنگامی که برای یک بسته میزبانی وب ثبت نام می کنید، معمولاً از طریق راه حلی مانند cPanel به سرور دسترسی خواهید یافت. این باعث می شود پرونده های خود را به راحتی در سرور بارگذاری کنید. یا می توانید CMS مانند وردپرس را نصب کنید تا به راحتی سایت خود را بسازید.
برای داشتن یک وب سایت کاملاً فعال، باید یک نام دامنه نیز ثبت کنید. هنگامی که این مورد را خریداری کردید، آن را به سمت سرور خود هدایت خواهید کرد. این امر به مرورگر وب می فهماند که در این قسمت پرونده های شما قرار دارد.
سپس، وقتی شخصی نام دامنه شما را تایپ می کند یا روی پیوندی به سایت شما کلیک می کند، مرورگر وب پرونده ها را از سرور می گیرد و برای بیننده نمایش می دهد. همه اینها باید در عرض چند ثانیه یا کمتر اتفاق بیفتد. اگر این فرآیند بیش از حد طولانی شود، شما باید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید یا اینکه به طور کامل میزبان ها را تغییر دهید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی کارشناس شبکه دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک شبکه و تسلط بر این موضوع کمک می کند.

میزبانی وب و مرکز داده

میزبانی وب و مراکز داده از نظر فنی، متفاوت هستند. اصطلاح میزبانی وب به سرویسی که برای آن می پردازید و پرونده های وب سایت شما را میزبانی می کند اطلاق می شود، بنابراین می توانند در اینترنت نمایش داده شوند.
مهمترین عنصر یک مرکز داده شبکه سرورها است. یک سرور در واقع شبیه رایانه رومیزی است، فقط از قدرت بالاتری برخوردار هستند.
اصطلاح “مرکز داده” به زیرساخت های فنی واقعی گفته می شود که توسط شرکت میزبان برای ارائه خدمات میزبانی استفاده می شود. فراتر از سرورها، این موارد معمولاً شامل مواردی مانند منابع پشتیبان، اقدامات امنیتی، دستگاه های اتصال، سیستم های خنک کننده هوا و موارد دیگر است.

انواع مختلف میزبانی وب

بیشتر میزبانان وب انواع مختلفی از بسته های میزبانی را ارائه می دهند. هر نوع میزبانی وب نیازهای مختلف وب سایت را برآورده می کند. به عنوان مثال، سایتی که ماهانه میلیون ها بازدید کننده داشته باشد، الزامات متفاوتی نسبت به سایتی دارد که چند هفته پیش ساخته شده است.

در اینجا جزئیات رایج ترین بسته های میزبانی وب وجود دارد:

میزبانی مشترک

میزبانی مشترک رایج ترین شکل میزبانی است. همچنین احتمالاً مناسب ترین سبک میزبانی برای بسیاری از دارندگان وب سایت است. با یک برنامه میزبانی مشترک، شما در حال اشتراک گذاری محیط سرور فیزیکی با ده ها تا صدها وب سایت دیگر و حتی گاهی بیشتر هستید.
با این حال، سرور پارتیشن بندی شده است، بنابراین سایت شما با استفاده از همان سرور از وب سایت های دیگر مجزا است. از آنجا که شما به طور موثر منابع سرور را با سایر کاربران همان سرور تقسیم می کنید، هزینه های شما بسیار پایین خواهد بود.
وب سایت هایی که میزان بازدید کم یا متوسط دارند استفاده از یک میزبان مشترک برایشان مناسب است. از آنجا که این مناسب ترین گزینه برای مبتدیان است، قادر خواهید بود محیط میزبانی خود را مدیریت کنید، CMS، ایمیل راه اندازی و موارد دیگر نصب کنید و همه اینها بدون مهارت فنی انجام پذیر است.

میزبانی VPS

آیا می دانید خدمات میزبانی VPS چیست؟ VPS مخفف Virtual Private Server است. این سبک میزبانی به چیزی به نام “مجازی سازی” متکی است. این به شما امکان می دهد از منابع چندین سرور مختلف استفاده کنید، اما همه آنها مانند یک سرور عمل می کنند. بنابراین، اساساً می توانید روی کل شبکه سرورها ضربه بزنید و با تغییر نیازهای خود، آن منابع را بالا یا پایین کنید.
یک سرور VPS مانند یک سرور اختصاصی عمل می کند، اما شما همچنان از سرورهایی استفاده می کنید که با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شده اند.
میزبانی VPS می تواند برای دارندگان وب سایت که می خواهند منابع یک سرور اختصاصی داشته باشند، اما بودجه لازم را ندارند کارساز باشد. VPS hosting می تواند ارزان تر و انعطاف پذیرتر باشد.

میزبانی ابر

میزبانی ابری نوعی میزبانی نسبتاً جدیدتر است. با این حال، به سرعت افزایش یافته و به یکی از اصلی ترین اشکال میزبانی امروزه تبدیل می شود. در صورتی که نمی دانید میزبانی ابری چیست، میزبانی ابر زمانی است که وب سایت شما به طور همزمان در چندین سرور مختلف میزبانی می شود.
سرورهای فیزیکی به خوشه های ابری تقسیم می شوند. این مفید است زیرا اگر یکی از سرورها بیش از حد پربار شود، ترافیک به طور خودکار به یک سرور ابر دیگر در خوشه هدایت می شود.
با میزبانی ابری، یک فرم میزبانی فوق العاده قابل اعتماد دریافت می کنید. به علاوه، بسیار انعطاف پذیر است و می تواند در زمان واقعی کوچک یا بزرگ شود، بنابراین شما فقط هزینه منابع سروری را که در حال حاضر استفاده می کنید پرداخت می کنید.

میزبانی سرور اختصاصی

شما به منابع یک سرور فیزیکی دسترسی خواهید داشت. میزبانی اختصاصی معمولاً گرانترین است زیرا هزینه سرور را با سایر وب سایتها تقسیم نمی کنید (همانند میزبانی مشترک).
این سبک میزبانی معمولاً مختص وب سایتهایی است که یا حجم بسیار زیادی از ترافیک را دریافت می کنند و یا نیاز به پیکربندی منحصر به فرد سرور دارند. از آنجا که به کل سرور دسترسی دارید، قادر خواهید بود هر پیکربندی نرم افزاری را که وب سایت شما نیاز دارد، اجرا کنید.
با میزبانی اختصاصی، عملکرد فوق العاده و امنیت بالاتری خواهید داشت. با این حال، شما ممکن است برای مدیریت موثر محیط سرور خود به مهارت های فنی یا تیم پشتیبان خود نیاز داشته باشید.
فراتر از میزبانی اختصاصی، شما همچنین می توانید میزبانی مدیریت شده را داشته باشید. در جایی که تیم میزبان می توانند برای مدیریت و بهینه سازی سرور خود برای شما کمک کنند.

میزبانی وردپرس

اگر سایت وردپرسی را اداره می کنید، احتمالاً با میزبانی وردپرس روبرو شده اید. به راحتی می توانید سایت وردپرس خود را بر روی انواع مختلفی از محیط های میزبانی اجرا کنید. اما، شما همچنین گزینه میزبانی مدیریت شده وردپرس را دارید که کاملاً متناسب با پلتفرم وردپرس است.
اگر سایت بسیار کوچکی داشته باشید و بازدید زیادی نداشته باشید، احتمالاً تفاوتی در عملکرد مشاهده نخواهید کرد. اما اگر سطح بازدید شما در حال افزایش است و سایت شما فقط به رشد خود ادامه می دهد، می توانید شاهد بهبود عملکرد باشید.
حتی اگر فضای وب سرور را به اشتراک می گذارید، این فضا را با سایر سایت های وردپرس به اشتراک خواهید گذاشت، بنابراین سرور به گونه ای منحصر به فرد پیکربندی می شود تا از آن بیشترین بهره را ببرد.
فراتر از بهبود عملکرد و بهینه سازی سرور، این نوع میزبانی وب برای امنیت کلی شما نیز مهم است. تنها با اجرای وردپرس محافظت در برابر حملاتی که به طور خاص بستر وردپرس را هدف قرار می دهند بسیار آسان تر است. همچنین تیمی متشکل از کارشناسان ماهر در پشت خود خواهید داشت که برای بهینه سازی سایت و سرورهای فعال شده خود تلاش می کنند.

چرا به میزبانی نیاز دارم؟

ممکن است فکر کنید: اگر میزبانی وب فقط مجموعه ای از سرورها باشد (که اساساً یک رایانه است)، آیا نمی توانم فقط وب سایت خودم را میزبانی کنم؟
از نظر فنی می توانستید اما، مگر اینکه یک مدیر وب با تجربه باشید که فقط از سرور خود برای پروژه های شخصی استفاده می کنید، که البته دردسرش بیش از ارزش آن است.


در اینجا چند دلیل وجود دارد که به صرفه نیست وب سایت خود را میزبانی کنید:

• شما مسئول قطع برق نیستید. اگر به دلیل آب و هوا یا سقوط یک درخت در محله شما برق قطع شود، وب سایت شما نیز از کار می افتد.
• اینترنت شما احتمالاً به اندازه کافی سریع نیست. هنگام پرداخت هزینه اینترنت، سرعت معمولاً با سرعت بارگیری اندازه گیری می شود. اما، وقتی میزبان یک وب سایت هستید، مهمترین نگرانی شما سرعت بارگذاری است. حتی اگر سرعت بارگیری فوق العاده بالایی داشته باشید، سرعت بارگذاری شما احتمالاً به اندازه کافی سریع نخواهد بود.
• تعمیر و نگهداری منظم می تواند دردسر ساز شود. اجرای سرورها شوخی ندارد. اکثر شرکت های میزبان تیم های عظیم فناوری اطلاعاتی دارند که تمایل دارند مشکلات سرور را چه در سطح سخت افزاری و چه در سطح نرم افزار انجام دهند. اگر سرور خود را اجرا می کنید و خراب است، باید مشکل را تشخیص دهید، قطعاتی را سفارش دهید و خودتان آن را برطرف کنید. در تمام مدت، وب سایت شما آفلاین خواهد بود.
• آدرس IP شما پایدار نیست. اتصال اینترنت خانه شما احتمالاً از یک آدرس IP پویا استفاده می کند، به این معنی که با گذشت زمان تغییر می کند. شما یک آدرس IP ثابت می خواهید، بنابراین آدرس IP همیشه ثابت می ماند. این معمولاً تنها چیزی است که شرکت میزبان شما می تواند تهیه کند.

در اینجا راه حل یک شرکت میزبان وب برای همه موارد فوق ذکر شده است:

• آنها پشتیبان قدرت دارند. منابع تغذیه در شرکتهای میزبان وب نه تنها همیشه روشن هستند، بلکه دارای ژنراتورهای پشتیبان برای اطمینان از آنلاین ماندن سایت شما هستند، حتی اگر برق مرکز داده اصلی قطع شود.
• سرعت های باورنکردنی: میزبان وب برای رسیدگی به میلیون ها بازدید کننده همزمان در سراسر شبکه سرور خود مجهز شده است.
• یک کارمند تعمیر و نگهداری اختصاصی: نگهداری از شبکه سرورها شوخی ندارد. بیشتر میزبانان وب یک تیم اختصاصی دارند که تنها وظیفه آنها این است که سرورها را با جدیدترین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری فعال کنند.
• سرانجام، شما یک آدرس IP ثابت دارید. این بدان معنی است که آدرس IP شما برای مدت زمانی که از همان شرکت میزبان استفاده می کنید ثابت خواهد ماند.

همانطور که می بینید، اگر می خواهید زندگی شما راحت تر باشد و عملکرد و ایمنی بالاتری برای وب سایت خود داشته باشید، به یک سرویس میزبانی وب نیاز دارید .

چه چیزی را باید در یک میزبان وب جستجو کنید ؟

میزبانی که انتخاب می کنید تأثیر چشمگیری در عملکرد سایت، زمان کار و تجربه کلی مدیریت سایت شما خواهد داشت. در اینجا برخی از عواملی وجود دارد که باید هنگام انتخاب میزبان وب بررسی کنید.

برای مبتدیان: شما یک میزبان می خواهید که در واقع نوع میزبانی شما را ارائه دهد و متناسب با بودجه شما باشد. مطمئناً، ممکن است بخواهید بالاترین سطح میزبانی وردپرس موجود را انتخاب کنید، اما اگر در حال ساخت اولین سایت خود هستید، یک میزبان مشترک عمومی خوب خواهد بود.

فراتر از آن، در اینجا برخی از ویژگی های خاص برای جستجو وجود دارد:

پهنای باند یا ترافیک: پهنای باند شما میزان ترافیکی است که هر ماه دریافت می کنید، همراه با تعداد صفحاتی که هر شخص مشاهده می کند. شما معمولاً می خواهید یک برنامه میزبانی وب انتخاب کنید که بتواند حداکثر نیازهای شما به پهنای باند را پشتیبانی کند.
ذخیره سازی: پرونده های وب سایت به طور کلی بسیار کوچک هستند، اما اگر تعداد زیادی از داده های کاربر، فیلم ها یا سایر رسانه ها را ذخیره می کنید، باید مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی ارائه شده کافی است.
Uptime: بیشتر ارائه دهندگان هاستینگ زمان کار خود را به صورت درصدی لیست می کنند. معمولاً آپ تایم 99.9٪ است، اما، برخی از وب سایت ها ممکن است به 100٪ uptime نیاز داشته باشند.
حساب های ایمیل: معمولاً ارائه دهنده میزبانی وب شما به شما امکان می دهد آدرس ایمیل مرتبط با دامنه ایجاد کنید. برخی از میزبانان این هزینه را به صورت رایگان ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر هزینه را از شما دریافت می کنند.
FTP: به شما امکان می دهد فایل ها را مستقیماً از رایانه خود به سرور خود بارگذاری کنید. ممکن است شما به این عملکرد نیازی نداشته باشید، اما برخی از کاربران آن را درخواست می کنند.
پشتیبانی: همیشه خوب است بدانید که یک تیم پشتیبانی پشت شما است. به دنبال یک کارمند پشتیبانی مسئولیت پذیر باشید که برای اطمینان از حل به موقع هرگونه مشکل، تمام تلاش خود را می کند.

صحبت پایانی

امیدوارم که تاکنون، شما درک بهتری از اینکه میزبانی وب در واقع چیست، چگونه کار می کند و چرا به آن نیاز دارید، داشته باشید. بنابراین دفعه دیگر که از خود می پرسید چرا میزبانی وب مهم است؟، به این مقاله مراجعه کنید و به همه این مزایا فکر کنید. بهترین قسمت این است که برای استفاده واقعی از یک بسته میزبانی وب لازم نیست همه پیچیدگی ها را درک کنید.
تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که در مورد ارائه دهنده میزبانی خود تصمیم بگیرید، یک برنامه میزبانی وب انتخاب کنید و ساخت وب سایت خود را شروع کنید. هرچه زمان بیشتری را در بخش باطن وب سرور خود سپری کنید، دانش شما نیز بیشتر خواهد شد.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده وردپرس دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک وردپرس و تسلط بر این موضوع کمک می کند.