عناصر اصلی بازاریابی کدامند؟

دنیای مدیریت بازاریابی یک دنیای گسترده است. روندهای فعلی مبتنی بر تغییر ماهیت تجارت و فناوری، فلسفه های زیادی را در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم هنگام بررسی مهمترین جنبه های بازاریابی از آنها استفاده کنیم. هنوز فرصتهای زیادی برای مدیر مدرن بازاریابی برای یادگیری از مفاهیم آزمایش شده و اثبات شده وجود دارد. 

عنصر محصول در بازاریابی

اولین و مهمترین عاملی که باید در بازاریابی درک کرد این است که چه محصولی در بازار هدف خاص, به بازار عرضه می شود. یک بازار هدف ممکن است شامل نوع خاصی از افراد باشد که در یک مکان خاص با گرایش های خرید خاص زندگی می کنند. موفقیت هر محصول غالباً زمانی تعیین می شود که یک شرکت بازاریابی می تواند شانس مطلوبیت محصول را برای بخشی خاص از جامعه بسنجد. یک نمونه از این ارتباط منطقی محصول با بازار هدف، قرار دادن واشر و خشک کن در بیش از50 مدرسه در سراسر آمریکا توسط Whirlpool به عنوان بخشی از مراقبت های روزمره است. این کمپین90٪ افزایش حضور در مدرسه برای بازارهای آزمون را ایجاد کرد و یک فرصت موفقیت آمیز بازاریابی اجتماعی را برای Whirlpool ایجاد کرد.

عنصر قیمت در بازاریابی

اگر مارکی قصد دارد برای محصولات خود سود پایدار داشته باشد، مشتریان باید احساس کنند که برای خرید خود ارزشی دریافت می کنند. اگر یک محصول یا خدمات قیمت بسیار کمی داشته باشد، نام تجاری به اندازه کافی سود هر واحد را کسب نمی کند. این استراتژی همچنین می تواند معضلی را برای شرکتی ایجاد کند که برای تأمین تقاضای محصولات خود تلاش می کند. تقاضا به زودی ممکن است نیاز شرکت را برای افزایش تولید، امکانات و توزیع بیش از توان مالی آنها برانگیزد. در مواقع ابتدایی، شرکتی که تصمیم به تعیین بیش از حد قیمت یک محصول می گیرد آن را در معرض رقابت محصولات دیگر شرکت هایی قرار می دهد که می توانند بازار بیشتری را اشغال کنند.

عنصر مکان در بازاریابی

قرار دادن یک محصول در معرض دید ضروری است. ممکن است محصول یا خدمات عالی باشد ولی اگر مشتری بالقوه تصوری از وجود آن نداشته باشد، راهی برای خرید ندارد. موثرترین راه برای تعیین بهترین مکان برای نمایش محصول، تجزیه و تحلیل تمایلات بازار هدف است. نوع خاصی از مشتری در کجا محصولات خاصی را خریداری می کند؟ چه نوع تبلیغاتی محصول را در مقابل بالقوه ترین مشتری قرار می دهد؟ پاسخ به این سوالات به متخصصان بازاریابی کمک می کند تا بهترین روش برای رساندن محصولاتشان به بازار را بشناسند. 

عنصر ارتقا در بازاریابی

هنگامی که یک مارک مشخص کرد چه چیزی را به فروش می رساند، چه قیمتی را از آن استفاده می کند و بازار هدف آن کجاست، باید در مورد بهترین راه برای تبلیغ محصول یا خدمات خود تصمیم بگیرد. با ظهور فن آوری مدرن، هرگز راه های بیشتری برای بازاریابی محصول وجود نداشته است. تبلیغات موثر می تواند از طریق دهان به دهان، رسانه های اجتماعی، تبلیغات چاپی، تلویزیون و سایر رسانه ها انجام شود.

در حالی که ثابت شده است که فناوری و بازار جهانی در حال گسترش، تغییر دهنده بازی در بازاریابی هستند، چهار عنصر بازاریابی ذکر شده در بالا همچنان عوامل اصلی در نحوه بازاریابی محصولات و خدمات توسط یک برند در همه سطوح هستند.

اگر “کار گروهی رویا را به نتیجه برساند”، همه ما هنگام کار در اجتماع با دیگران که در زمینه های خاصی مهارت دارند و می توانند برای انجام یک کار همکاری کنند، بسیار سود می بریم. در حالی که بازاریابی یک صنعت عظیم است، شرکت ها بیش از هر زمان دیگری برای تبلیغ کالاها و خدمات خود هزینه می کنند. همانطور که اخیراً گزارش شده است، “ایالات متحده بزرگترین بازار تبلیغات در جهان است. در سال 2016 بیش از 190 میلیارد دلار برای تبلیغات در ایالات متحده هزینه شده است. این رقم بیش از دوبرابر هزبنه تبلیغات در چین، دومین بازار بزرگ تبلیغات در جهان است. پیش بینی ها نشان می دهد که پیش بینی های سالم برای بازار تبلیغات در ایالات متحده برای سال 2017 وجود دارد، زیرا پیش بینی می شود هزینه تبلیغات رسانه ای در سال جاری به 207 میلیارد دلار برسد. “

چه یک محصول تولیدی، یک سرویس یا یک کالای دیجیتالی باشد، همه شرکت ها به بازاریابی خوبی نیاز دارند. یک تیم بازاریابی با کیفیت می تواند اطلاعات جمعیت شناختی مصرف کننده را مطالعه کند و بتواند یک کمپین بازاریابی ارائه دهد که بهترین نتیجه را برای مشتری به همراه داشته باشد. هیچ شرکت بازاریابی تنها از یک نفر تشکیل نشده و عده ای از افراد با هم همکاری می کنند. بهترین تیم های تبلیغاتی آن دسته از افراد هستند که دور هم جمع می شوند و نتیجه می دهند. 

مهمترین نقش ها در تیم بازاریابی

مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی مهمترین نقش برای اولویتهای مشتری و افراد بالاتر برای برقراری ارتباط و تقسیم کار بین تیم بازاریابی برای تحقق ایده ها است. مدیر بازاریابی اطمینان حاصل می کند که همه کارها به موقع انجام می شود. او باید در بسیاری از زمینه های تجارت و بازاریابی توانایی داشته باشد. مدیران بازاریابی به طور معمول دارای مدرک کارشناسی در بازاریابی هستند و بسیاری از آنها در رشته مدیریت بازاریابی ادامه تحصیل می دهند. این نوع درجه با مطالعات موردی رویه های فعلی تجارت، پایه محکمی از نظریه تجارت و استراتژی بازاریابی را فراهم می کند، و به دانش آموز آموزش کامل در زمینه رهبری تجارت می دهد.

متخصص سئو

با توجه به بسیاری از بازاریابی ها که اکنون به سمت تبلیغات آنلاین و رسانه های اجتماعی هدایت می شوند، جای تعجب نیست که یک متخصص بهینه سازی موتور جستجو بخشی مهم در تیم بازاریابی امروز است. همانطور که گرت مهرگوت می نویسد، “درک مخاطبان خود، تجزیه و تحلیل روند و موقعیت کسب و کار خود در جایی که بیشترین رقابت را دارد”، پایه و اساس تیم های بازاریابی استثنایی و سئو است. یک متخصص بهینه سازی موتور جستجو نه تنها می تواند به شما در رتبه بندی بهتر وب سایت کمک کند، بلکه می تواند در یافتن فرصت های جدید به شما کمک می کند. تحقیقات کلمات کلیدی در خالص ترین شکل خود، صرفاً تحقیق در مورد مخاطب است. این داده ها بر اساس نحوه کشف کاربران از پیشنهادهای شما است.  یک متخصص سئو توانمند قادر به درک بازار و برقراری ارتباط خوب با صنعت و روند مخاطبان خواهد بود.

تحلیلگر

 ممکن است انتظار بالایی از مشتری در مورد یک استراتژی خاص وجود داشته باشد اما گزارش تحلیلگر در مورد موثر بودن ایده آخرین حرف را خواهد زد. ”  تحلیلگر مسئول جمع آوری تمام داده های کمپین، از جمله هزینه ها و اثربخشی کلی و تجزیه و تحلیل آنها برای تعیین میزان موفقیت کمپین است. به عنوان مثال، اگر این کمپین منجر به افزایش قابل توجهی در ترافیک وب شود اما هزینه بیشتری نسبت به هزینه های خود داشته باشد، تحلیلگر تشخیص می دهد که این کمپین موفق نبوده است. تحلیلگر اطلاعات را به طوفان فکری برمی گرداند و سپس با استفاده از آن می تواند نحوه کار در آینده را تعیین کند. بدون این اطلاعات، کل تیم نابینا خواهد شد، هرگز نمی داند کدام استراتژی ها موثر هستند و چه تنظیماتی باید انجام شود. رابطه بین مدیر بازاریابی و تحلیلگر رابطه مهمی است، زیرا در نهایت منجر به بهترین انتخاب خواهد شد.

اینها فقط سه مورد از مهمترین نقشهای مورد نیاز هر تیم موفق بازاریابی است. در حالی که به نظر می رسد برخی از مواضع بیش از دیگران روان است، همه اعضای تیم باید برای کمک و کار در مورد موضوعات خارج از شرح وظایف خود باز باشند. بازاریابی در فضای کسب و کار امروز چالش برانگیز است اما همچنین می تواند بسیار پاداش آور باشد.