استفاده از تجزیه و تحلیل داده های SEO برای شناسایی شکاف های تجاری

کریس جونز ، پیشگام SEO، کارآفرین سریالی و نویسنده پرفروش، سه جنبه مهم را شناسایی می کند که می تواند برای ایجاد پایه و اساس یک استراتژی موفق SEO در سال 2021 اصلاح شود.
یکی از عجیب ترین مواردی که سعی در توضیح آن برای شخصی است که چندان با بازاریابی دیجیتال آشنایی ندارد این است که چگونه صاحبان مشاغل می توانند اهداف کسب و کار را که در حال حاضر در معرض خطر نیست شروع کنند. به هر حال اگر مسئله را از نظر فلسفی در نظر بگیریم چگونه می توانیم در مورد آنچه نمی دانیم اطلاعات به دست آوریم؟ اتکا به منطق انسانی، این کار را کاملاً دشوار می کند.
خوشبختانه، به عنوان سئوکار، ابزارهای زیادی در دسترس داریم که می توانند به ما در شناسایی فرصت ها و خلاهای تجاری کمک کنند. این بدان معنی است که کلمات کلیدی مورد هدف ما نیستند، مخاطبانی که دنبال آنها نمی رویم، بک لینک هایی که نمی گیریم و موضوعات محتوایی که در وب سایت هایمان پوشش نمی دهیم. به عبارت دیگر، این پایه های یک استراتژی موفقیت آمیز SEO در سال 2021 است، و شما ممکن است از استفاده از آنها برای خود غافل شوید. در اینجا سه نشانگر برای استفاده از تجزیه و تحلیل SEO برای شناسایی شکاف های تجاری خود، در زمینه کلمات کلیدی، محتوا و بک لینک وجود دارد.

شکافهای کلیدی خود را پیدا کنید

بازاریاب های دیجیتال از اواخر دهه 1990 نوسان در اهمیت کلمات کلیدی را می دانند. اما هر چقدر هم که تغییر کرده باشد، شما هنوز هم باید رتبه بندی کلمات کلیدی مناسب را انجام دهید، در غیر این صورت در نتیجه هیچ جستجویی ظاهر نمی شوید.
آیا دیدن رقیبان خود در صفحه یک شما را ناامید نمی کند؟ شما می توانید به اندازه آنها خوب باشید. روش انجام این کار آنالیز شکاف کلمات کلیدی در ابزاری مانند Semrush یا Google Search Console (GSC) است.
Semrush برای این کار بهتر و کاربرپسندتر است، اما اگر به آن دسترسی نداریدبگذارید ابتدا GSC را پوشش دهم.
ابتدا باید Google Analytics و GSC خود را بهم پیوند دهید. پس از آن، به Analytics بروید و به سمت Acquisition> Search Console> Queries بروید.

از این طریق کلمات مورد جستجوی افراد برای مراجعه به شما و همچنین کلیک ها، نمایش ها و نرخ کلیک (کلیک ها) را مشاهده خواهید کرد.
آن داده ها را به صفحه گسترده Excel یا Google Sheets صادر کنید و سپس تعداد واقعی بازدید از سایت را که این کلمات کلیدی برای شما به دست آورده اند با تعداد برداشتی که برای آن کلمات کلیدی دارید مقایسه کنید. درصد اختلاف بین آنها مکان نیاز به پیشرفت را به شما نشان می دهد.
با این حال، من ابزار کلمه کلیدی Semrush Gap را برای این کار ترجیح می دهم. شما به سادگی آدرس URL خود و رقبا را وارد می کنید، تعداد کلمات کلیدی شما را با رقبای خود مقایسه می کند. این ابزار نمودار همپوشانی کلمات کلیدی و همچنین فرصت های برتر برای کسب رتبه های جدید را به شما نشان می دهد.

کلمات کلیدی جایگاه خود را به عنوان شناسه موضوع برای Google دارند، اما ما باید محتوا را در مورد موضوعات واقعی متمرکز کنیم. ما برای پاسخگویی به سوالاتی که مردم می پرسند به محتوای خود نیاز داریم. شاید رقبای برتر شما خیلی بهتر از شما عمل کنند.
در نتیجه، آنها رتبه خوبی برای این یا آن پرسش دارند ولی شما نه. بنابراین، چگونه از داده های SEO برای یافتن شکاف محتوایی استفاده می کنیم؟
خوب، ما قصد داریم از نکته قبلی استفاده کنیم و از کلمات کلیدی رقبای خود برای کشف این موضوع استفاده کنیم. من قبلاً اشاره کردم که ما برای موضوعات بیش از کلمات کلیدی محتوا می نویسیم، اما کلمات کلیدی هنوز هم راه یافتن مطالب توسط مردم هستند.
چه مشکلی از نظر تجربه کاربر و دیدگاه های SEO وجود دارد ؟ آیا اطلاعات منسوخ شده اند؟ آیا مطالب نازک است؟ آیا در سفر خریدار به مسئله خاصی نمی پردازد؟
به عنوان مثال، آیا شما در حال نوشتن پست های وبلاگ در مورد قرار ملاقات با یک دکتر هستید در حالی که حتی در مورد علت نیاز به مراجعه به دکتر هم صحبت نکرده اید؟ هرکسی که وب سایت یک مرکز پزشکی را بررسی و مطالعه می کند آماده اقدام نیست.
تجزیه و تحلیل محتوای شما از این طریق (و همچنین محتوای رقبای شما ، به عنوان مثال با استخراج SERP ها) بیشتر یک رویکرد دستی است، اما تحلیل شکاف کلمات کلیدی که انجام دادید واقعاً مفید خواهد بود.
در صورت نیاز می توانید از آنچه از آن داده ها آموخته اید برای ایجاد ایده های جدید برای بازاریابی محتوا استفاده کنید. ابزارهایی مانند BuzzSumo ، Answer the Public و Semrush’s Topic Research tool تجزیه و تحلیل کاربر را جمع می کنند تا موضوعات پرطرفدار فعلی در مورد برخی کلمات کلیدی خاص را به شما نشان دهند.

شکافهای backlink خود را پیدا کنید

جایی که کلمات کلیدی شما را پیدا می کند و محتوا اعتماد مشتری را جلب می کند، بک لینک ها اعتبار سایت شما را برای Google جلب می کنند. بک لینک رای اعتماد است. این معادل این است که کسی در میان جمعیت ایستاده و بگوید ، “بله، من به کاری که شما انجام می دهید اعتقاد دارم.”
راه دستیابی به یک پروفایل لینک دهی قوی از طریق بازاریابی محتوا است، با افراد مرتبط تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها می خواهند به محتوای مفید و معتبر شما لینک دهند.
اما در این صورت، رقبای شما نیز همین کار را انجام می دهند و احتمالاً تلاششان اثربخش خواهد بود. در اینجا دوباره، ما می توانیم از تجزیه و تحلیل SEO استفاده کنیم تا بدانیم ضعف کار ما کجاست.
مطمئناً می توانید برای تجزیه و تحلیل محتوای رقبای خود از هر آنچه قبلاً در اینجا ذکر شد استفاده کنید، اما در پایان، احتمالاً به یک ابزار پولی برای انجام یک تحلیل کامل شکاف بک لینک نیاز خواهید داشت.
می توانید از Ahrefs ، Semrush ، Moz’s Link Explorer یا موارد دیگر استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از نسخه آزمایشی رایگان نحوه کار هر یک را بررسی کنید، اما برای اینکه در بالاترین رتبه بک لینک های خود باقی بمانید، به یک اشتراک پولی نیاز دارید.
در مرحله تحقیقات، سایت خود و چند سایت رقبا را وارد کنید. از هر ابزاری که استفاده می کنید، باید تعداد کل پیوندها و دامنه های ارجاع را مشاهده کنید.
اکنون توجه داشته باشید که داشتن بک لینک بیشتر از دامنه کاملاً معمول است. و فقط به این معنی است که برخی از دامنه ها بیش از یک بار به شما لینک می شوند. این چندان بد به نظر نمی رسد، اما اگر می خواهید یک نمایه بک لینک بزرگ و متنوع داشته باشید، می توانید تعداد دامنه هایی را که به شما لینک می شوند را افزایش دهید.

در این مرحله، همه چیز در مورد غربال کردن داده ها است تا ببینید که در کجا مارک را از دست می دهید. بک لینک های رقبای برتر خود را بررسی کنید. چه نوع محتوایی بیشترین پیوند را دارد؟ پست های طولانی مدت وبلاگ؟ کاغذهای سفید؟ یا آیا برخی از قالب های محتوای دیگر هستند که برنده این پیوندها هستند؟
بدانید که رقبای شما چه کاری انجام می دهند و سپس محتوای بهتری ایجاد کنید! اگر این دامنه ها برای شخص دیگری به آن نوع محتوا پیوند داشته باشند، مطمئناً می توانند این کار را برای شما انجام دهند.
به همین ترتیب، اگر برای دیدن صفحات برتر خود برای لینک دادن فیلتر کرده اید و متوجه شده اید که به یک نوع پست خاص به یک میلیون رسیده اید ، در آینده تعداد بیشتری از آنها را بسازید!

نتیجه

در پایان، چه کلمات کلیدی، چه محتوا و چه بک لینک، بهترین ارائه کلی در سئو سایت برنده است. شما باید برای کاربران انسانی و گوگل مفید و معتبر باشید.
ما به عنوان سئوکار، به مرتب سازی داده ها عادت کرده ایم. من امیدوارم که خوانندگان با تجزیه و تحلیل داده ها چیزهای زیادی در مورد نقاط ضعف در استراتژی های SEO کسب و کار شما یاد بگیرند. هنگامی که این امر محقق شود، در این پیروزی ها نیز سهیم خواهید شد.
کریس جونز بنیانگذار و مدیرعامل سابق بازاریابی دیجیتال و شبکه وابسته Pepperjam است، که در سال 2009 به eBay Enterprises فروخت. اخیراً Kris شرکت خدمات و نرم افزار SEO LSEO.com را تأسیس کرد و قبلاً در بسیاری از شرکت های موفق فناوری سرمایه گذاری کرده است. کریس یک سخنران عمومی باتجربه است و نویسنده یکی از پرفروش ترین کتابهای جستجوگرها در تمام دوران با نام “بهینه سازی موتور جستجو – طرح بصری شما برای بازاریابی اینترنتی موثر” است که نزدیک به 100000 نسخه فروش کرده است.