تفاوت وب سایت های استاتیک و پویا

ممکن است شما اصطلاحات وب سایت های استانیک و وب سایت های پویا را هنگام صحبت مردم شنیده باشید ، اما شاید در مورد معنی این دو اصطلاح یا تفاوت آنها با یکدیگر مطمئن نباشید.
در زیر تعاریف وب سایت های پویا و ایستا را با مثال مشاهده خواهید کرد.


وب سایت استاتیک چیست؟

صفحات وب استاتیک از “کد ثابت” ساخته شده اند و تا زمانی که توسعه دهنده سایت تغییراتی ایجاد نکند ، هیچ تغییری در صفحه ایجاد نمی شود. به آن مانند یک بروشور برای یک تجارت فکر کنید. سایت های استاتیک اطلاعات بسیار مشابهی را که می توانید از یک بروشور بدست آورید ارائه می دهند ، اما فقط این سایت نمی تواند تغییر کند. برای انجام این کار ، کسی باید یک صفحه جدید ایجاد کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات از وب سایت های استاتیک به عنوان سایت بروشور یاد می شود.
جز صفحات واقعی در یک سایت استاتیک چیزی ذخیره نمی شود. این موارد در سایت استاتیک وجود دارد:
• بدون کاربر
• بدون نظر
• بدون ارسال وبلاگ
• بدون تعامل
یک وب سایت استاتیک دقیقاً همانطور که ذخیره سازی شده به کاربر تحویل داده می شود. این بدان معناست که هیچ چیز در صفحه توسط کاربر یا حتی مدیر سایت تغییر نمی کند مگر اینکه سایت دوباره طراحی شود ، یا مدیر سایت برای تغییر آن مستقیماً وارد کد شود.
اغلب سایتهای ایستا به نام وب سایت و سایتهای پویا به نام برنامه های وب نام گذاری میشوند. برنامه وب یک وب سایت است ، اما بسیاری از وب سایت ها نمی توانند برنامه های وب باشند. به عنوان مثال ، فیس بوک یک وب سایت و یک برنامه وب است. در حالی که ، وب سایت ساده یک کسب و کار یک برنامه وب نیست.
سایت ایستا ابتدایی ترین نوع وب سایت است و آسان ترین نوع ایجاد آن است. این کار به پردازش سمت سرور (back-end نیز نامیده می شود) ، نیاز ندارد. فقط سمت مشتری نیاز است . فناوری های سمت مشتری HTML ، CSS و JavaScript هستند . برای ساختن یک سایت ایستا نیازی به زبان برنامه نویسی از جمله JavaScript نیست. با این حال ،اگر سایتی از جاوا اسکریپت استفاده می کند ، اما ازPHP یا هر زبان برنامه نویسی دیگری استفاده نمی کند ، همچنان یک سایت ثابت در نظر گرفته می شود (از آنجا که JavaScript یک زبان سمت مشتری است).
بنابراین ، اگر سایتی می خواهید که فقط اطلاعاتی را ارائه دهد که نیازی به بروزرسانی منظم ندارد ، ایجاد یک وب سایت ایستا یک روش ساده و موثر است.

وب سایت پویا چیست؟

یک روش ساده برای تعیین پویایی سایت وجود دارد. اگر می توانید با آن تعامل کنید ، یک سایت پویاست. بنابراین ، بیشتر سایتهایی که احتمالاً بازدید می کنید سایتهای پویا هستند زیرا تعاملی هستند. به عنوان مثال ، سایت های پویا به شما امکان می دهند یک نمایه کاربر ایجاد کنید ، در مورد یک پست نظر دهید ، یا رزرو کنید.نمونه های سایت پویا عبارتند از:
• سایت های تجارت الکترونیکی
• وبلاگ ها
• تقویم ها یا سایت های کاری
• هر سایتی با اطلاعاتی که باید مرتباً به روز شود
ممکن است بشنوید که از PHP و ASP.NET برای تولید HTML پویا استفاده می شود. این بدان معناست که آن زبان های برنامه نویسی می توانند با جهت دهی ، HTML را تغییر دهند یا بنویسند، بدون اینکه شخصی مجبور شود وارد کد شود و آن را تغییر دهد.
سایت های پویا از زبانهایی مانند PHP برای تعامل با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه های داده استفاده می کنند. این نوع زبانها که برای ایجاد سایتهای پویا استفاده می شوند بسیار پیچیده تر از زبانهای سمت مشتری هستند. بعلاوه ، نه تنها میزبانی وب لازم است ، بلکه باید پایگاه داده یا سرور نیز ایجاد شود. به همین دلیل ، ایجاد سایت های پویا بسیار پیچیده تر و گران تر است.

بیشتر سایت های پویا از سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت محتوای خود استفاده می کنند. غالباً ، توسعه دهندگان CMS سفارشی را برای مشتریان خود ایجاد می کنند (با استفاده از PHP و MySQL ) ، اما این ضروری نیست. تعداد زیادی سیستم رایگان برای استفاده شما وجود دارد ، مانند وردپرس ، دروپال و جوملا .
اصطلاحی که اغلب با سایت های پویا در ارتباط است CRUD است که مخفف چهار چیز زیر است:

  1. ایجاد کردن ( Create)
  2. خواندن (Read)
  3. به روز رسانی ( Update)
  4. حذف (Delete)
    این چهار مورد در هنگام کار با یک سایت پویا اتفاق می افتد زیرا آنها به عملکرد یک پایگاه داده اشاره دارند. به یک وبلاگ فکر کنید. در هر بستر موفقیت آمیز وبلاگ نویسی ، شما توانایی ایجاد محتوا را دارید ، سپس می توانید آن محتوا را در صفحه بخوانید یا مشاهده کنید. می توانید پست های خود را به روز کنید یا ویرایش کنید و گزینه حذف آنها را نیز داشته باشید. همه این کارها در پایگاه داده اتفاق می افتد. سیستم های مدیریت محتوا این روند را ممکن می سازند.

طراحی سایت پویا چه مزایا و معایبی دارد

همانگونه که اشاره کردیم طراحی سایت پویا مزایای بسیار زیادی دارد که مهم ترین آنها توانایی ایجاد تعداد زیادی صفحه بدون محدودیت و اتوماتیک بودن پنل مدیریت است. نیز مدیریت این سایت ها برای هر فردی به راحتی با یک آموزش اولیه بسیار ساده قابل انجام بوده و نیاز به تخصص و کد نویسی نخواهد داشت. هر فردی که ادمین این نوع سایت ها باشد به راحتی می تواند در مکان و زمانی بدون محدودیت اقدام به ایجاد و بارگذاری محتوا و یا تغییر آن در سایت خود کند. اما در کنار این مزایا و تعداد بسیار زیاد دیگری که در این نوشته نخواهد گنجید می توان به چند ایراد مهم نیز اشاره کرد. ابتدا اینکه هزینه این نوع طراحی سایت در قیاس با طراحی سایت ایستا بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین کار طراحی سایت نیز باید توسط یک شرکت معتبر و با تجربه انجام بگیرد که مشکلات سایت بسیار کمتر بوده و متحمل هزینه های ثانویه نشوید. مورد دیگر نیز هزینه های جانبی این نوع طراحی سایت می باشد که با توجه به اهمیت سئو سایت در این نوع طراحی تولید محتوای مفید روزانه و ثبت بک لینک و دیگر موارد مهم در بهینه سازی سایت هم هزینه بر است و هم به زمان زیادی نیاز دارد.

نتیجه

با شروع طراحی وب ، ممکن است ابتدا به ایجاد سایت های ایستا بپردازید و این اشکالی ندارد! بهتر است قبل از ورود به سمت سرور و ایجاد وب سایت های پویا ، سمت مشتری را کاملاً بفهمید تا آمادگی بیشتری داشته باشید و تجربه کافی برای استفاده داشته باشید.