مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک چیست ؟

مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

معرفی

مدیریت زنجیره تأمین، همانطور که توسط اساتید دانشگاه ایالتی میشیگان در متن مدیریت تدارکات زنجیره تأمین توضیح داده شده است، شامل همکاری بین شرکت ها برای اتصال تامین کنندگان، مشتریان و سایر شرکا به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی و تولید ارزش برای مصرف کننده نهایی است. این مقاله آموزشی، فعالیت های مدیریت زنجیره تأمین را تصمیمات استراتژیک می داند و چارچوب عملیاتی را که در آن تدارکات انجام می شود تنظیم می کند.

این تلاش تعدادی از سازمان ها است که به عنوان یک زنجیره تأمین با هم همکاری می کنند که به مدیریت جریان مواد اولیه کمک می کند و اطمینان می دهد کالاهای تمام شده ارزش دارند. مدیران زنجیره تأمین در چندین کار و شرکت کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که یک محصول نهایی نه تنها به مصرف کننده نهایی می رسد بلکه تمام نیازها را نیز برآورده می کند. لجستیک تنها یک قسمت کوچک از شبکه بزرگتر و گسترده شبکه زنجیره تأمین است.

مدیریت زنجیره تأمین مدیریت جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرایندهایی است که مواد اولیه را به محصولات نهایی تبدیل می کند. این شامل ساده سازی مداوم فعالیت های طرف عرضه یک تجارت برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و به دست آوردن یک مزیت رقابتی در بازار است.
SCM نمایانگر تلاش تأمین کنندگان برای توسعه و پیاده سازی زنجیره های تأمین است که تا حد ممکن کارآمد و اقتصادی باشد. زنجیره های تأمین از تولید محصول گرفته تا سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز جهت هدایت این تعهدات را در بر می گیرد.

مدیریت زنجیره تأمین چگونه کار می کند؟

به طور معمول ، SCM تلاش می کند تا تولید، حمل و توزیع محصول را کنترل کرده یا بهم پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین، شرکت ها قادر به کاهش هزینه های اضافی و تحویل سریعتر محصولات به مصرف کننده هستند. این کار با کنترل دقیق موجودی کالاهای داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودی کالاهای فروشندگان شرکت انجام می شود.
SCM مبتنی بر این ایده است که تقریباً هر محصولی که به بازار می آید از تلاش سازمانهای مختلفی که یک زنجیره تأمین را تشکیل می دهند حاصل می شود. اگرچه زنجیره های تأمین از سال های دورتر وجود داشته است، اما بیشتر شرکت ها اخیراً به آنها به عنوان یک ارزش افزوده برای فعالیت های خود توجه کرده اند.
در SCM زنجیره تأمین هماهنگ تدارکات، از نظر تمام جنبه ها متشکل از پنج بخش است:
• برنامه یا استراتژی
• منبع (مواد اولیه یا خدمات)
• ساخت (متمرکز بر بهره وری و کارایی)
• تحویل و تدارکات
• سیستم بازگشت (برای محصولات معیوب یا ناخواسته)

مدیر زنجیره تأمین سعی می کند کمبودها را به حداقل برساند و هزینه ها را پایین نگه دارد. کار فقط مربوط به تدارکات و خرید موجودی کالا نیست. طبق Salary.com، مدیران زنجیره تأمین، “توصیه هایی را برای بهبود بهره وری، کیفیت و کارایی عملیات ارائه می دهند.”
عامل پیشرفت در بهره وری و کارایی مستقیماً به خط اصلی یک شرکت وارد می شود و تأثیر واقعی و پایدار دارد. مدیریت زنجیره تأمین خوب باعث می شود شرکت ها از عناوین خبری دور نباشند و از احضارها و دادخواست های گران قیمت دور باشند.

زنجیره های تأمین

زنجیره تأمین شبکه متصل افراد، سازمان ها، منابع، فعالیت ها، و فن آوری های درگیر در تولید و فروش محصول و یا خدمات است. یک زنجیره تأمین با تحویل مواد اولیه از یک تأمین کننده به تولید کننده آغاز می شود و با تحویل محصول یا خدمات نهایی به مصرف کننده نهایی پایان می یابد.
SCM از زمان ایجاد اولیه تا فروش نهایی بر هر نقطه تماس محصول یا خدمات یک شرکت نظارت می کند. با وجود موقعیت های زیادی در امتداد زنجیره تأمین که می توانند از طریق کارایی ارزش افزوده یا از طریق افزایش هزینه ها ارزش خود را از دست بدهند،SCM مناسب می تواند درآمد را افزایش دهد، هزینه ها را کاهش دهد و بر خط اصلی شرکت تأثیر بگذارد.

نکات کلیدی

• مدیریت زنجیره تأمین (SCM) مدیریت متمرکز جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرایندهایی است که مواد اولیه را به محصولات نهایی تبدیل می کند.
• با مدیریت زنجیره تأمین، شرکت ها قادر به کاهش هزینه های اضافی و تحویل سریعتر محصولات به مصرف کننده هستند.
• مدیریت زنجیره تأمین خوب باعث می شود شرکت ها از عناوین خبری دور نباشند و از احضارها و دادخواست های گران قیمت دور باشند.

نمونه ای از SCM

Walgreens Boots Alliance Inc، با درک اهمیت SCM برای تجارت خود، تلاش خود را برای تغییر زنجیره تأمین خود در سال 2016 افزایش داد. این شرکت یکی از بزرگترین زنجیره های داروخانه در ایالات متحده را اداره می کند و نیاز به مدیریت و بازنگری مؤثر زنجیره تأمین خود دارد تا بتواند جلوتر از روند در حال تغییر، باقی مانده و همچنان به ارزش خود افزوده کند.
از 5 جولای 2016، Walgreens در بخش فناوری زنجیره تأمین خود سرمایه گذاری کرده است. این مرکز SCM آینده نگر را پیاده سازی می کند که داده های مربوطه را تلفیق می کند و از تجزیه و تحلیل برای پیش بینی رفتار خرید مشتری استفاده می کند، و سپس راه خود را برای تهیه مجدد زنجیره تأمین برای تأمین تقاضای مورد انتظار طی می کند.
به عنوان مثال، این شرکت می تواند الگوهای آنفولانزا را پیش بینی کند، که به او امکان می دهد موجودی مورد نیاز برای داروهای ضد آنفلوآنزا بدون نسخه را پیش بینی کند و یک زنجیره تأمین کارآمد با ضایعات کم ایجاد کند. با استفاده از این SCM، شرکت می تواند موجودی اضافی و تمام هزینه های مربوط به موجودی ها، مانند هزینه انبار و حمل و نقل را کاهش دهد.

سؤالات متداول:

مدیریت زنجیره تأمین چیست؟

مدیریت زنجیره تأمین هماهنگی فعالیتهای مختلف لازم برای تولید و تحویل کالا و خدمات به مشتریان یک تجارت است. بسته به تجارت مورد نظر، این می تواند شامل فعالیت هایی مانند نظارت بر تولید یک محصول، حمل و نقل محصول از طریق هوا، دریا یا زمین و اطمینان از مطابقت آن با استانداردهای کیفیت و تحویل محصول به مشتریان باشد.

چرا مدیریت زنجیره تأمین مهم است؟

مدیریت زنجیره تأمین مهم است زیرا می تواند به دستیابی به چندین هدف تجاری کمک کند. به عنوان مثال، کنترل فرآیندهای تولید می تواند کیفیت محصول را بهبود بخشد، ضمن اینکه به ایجاد یک نام تجاری قوی مصرف کننده کمک می کند، خطر فراخواندن و شکایت را کاهش می دهد. در عین حال، کنترل روی روش های حمل و نقل می تواند با جلوگیری از کمبودهای پرهزینه یا دوره های مازاد عرضه موجودی، خدمات مشتری را بهبود بخشد. به طور کلی، مدیریت زنجیره تأمین چندین فرصت برای بهبود حاشیه سود شرکتها فراهم می کند و از اهمیت ویژه ای برای شرکتهای دارای فعالیتهای بزرگ و بین المللی برخوردار است.

پنج عنصر مدیریت زنجیره تأمین چیست؟

مدیریت زنجیره تأمین اغلب تحت عنوان پنج عنصر اصلی توصیف می شود: برنامه ریزی، تهیه مواد اولیه، تولید، تحویل و بازده.

مرحله برنامه ریزی به توسعه یک استراتژی کلی برای زنجیره تأمین اشاره دارد، در حالی که چهار عنصر دیگر در مورد نیازهای اصلی اجرای آن برنامه تخصص دارند. شرکت ها برای داشتن یک زنجیره تأمین کارآمد و جلوگیری از کمبود های گران قیمت باید در هر پنج عنصر تخصص داشته باشند

آیا لجستیک همان مدیریت زنجیره تأمین است؟

اصطلاحات لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین گاهی به جای هم استفاده می شوند. برخی می گویند هیچ تفاوتی بین این دو اصطلاح وجود ندارد، مگر این که لجستیک، مدیریت زنجیره تأمین تدارکات “جدید” است.
علاوه بر این، طبق وبلاگ PLS Logistics Services، یک شرکت مدیریت تدارکات در پنسیلوانیا یا مدیریت زنجیره تأمین در ایالات متحده بیشتر تحت عنوان مدیریت لجستیک در اروپا شناخته می شود.
وقتی این سؤال در مقاله Inbound Logistics مطرح شد، پاسخ ها براساس عملکردهای یک زنجیره تأمین (یا تدارکات) حرفه ای که اداره می شود متفاوت بود. برخی از افکار خوانندگان آنها به این صورت است:
• وین جانسون از گچ آمریکایی گفت: “امروز هیچ تفاوتی وجود ندارد.”
• مایکل کربی از مراکز ملی توزیع گفت: “مدیریت زنجیره تأمین شامل زمینه تدارکات و تعدادی از فرایندهای فرعی در SCM است.”
• ویلیام بهرنز از Associated Transport Systems Inc گفت: “یک شرکت مدیریت زنجیره تأمین “به طور کلی یک اپراتور شخص ثالث است که تمام روند حرکت کلی محصول را از داخل یا خارج از کشور مدیریت می کند.

خرید، جابجایی مواد، تدارکات، حمل و نقل، کنترل موجودی و مدیریت زنجیره تأمین همچنان در حال تکامل است و باعث تلاقی بسیاری از این مناطق عملکردی با یکدیگر می شود. این تقاطع برای برخی از این اصطلاحات مانند تدارکات و مدیریت زنجیره تأمین منجر به تعریف نامشخصی شده است.
اگرچه این دو اصطلاح شباهت هایی دارند اما در حقیقت مفاهیم مختلفی با معانی مختلف هستند. مدیریت زنجیره تأمین یک مفهوم گسترده است که چندین فرآیند را برای دستیابی به مزیت رقابتی بهم پیوند می دهد، در حالی که لجستیک به جابجایی، ذخیره سازی و جریان کالاها، خدمات و اطلاعات در کل زنجیره تأمین اشاره دارد.

لجستیک چیست؟

شورای متخصصان مدیریت زنجیره تأمین، لجستیک را به عنوان “بخشی از روند زنجیره تأمین تعریف می کند که برنامه ریزی، اجرا و کنترل کارآمد و مؤثر مستقیم و معکوس جریان و ذخیره سازی کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به آن بین نقطه مبدأ تولید و نقطه مصرف به منظور تأمین نیازهای مشتری است. “
در مدیریت تدارکات زنجیره تأمین، اساتید دانشگاه ایالتی میشیگان لجستیک را به عنوان فعالیتهایی از قبیل حمل و نقل، انبار، بسته بندی و موارد دیگر تعریف می کنند، که موجودی را جابجا می کند و موقعیت آن را تعیین می کند و نقش آن را از نظر همگام سازی زنجیره تأمین تأیید می کنند.
هدف پشت تدارکات این است که مشتری اطمینان حاصل کند که محصول مورد نظر را در زمان و مکان مناسب با کیفیت و قیمت مناسب دریافت می کند. این فرآیند را می توان به دو زیر مجموعه تقسیم کرد: تدارکات ورودی و تدارکات خروجی.
تدارکات ورودی فعالیت های مربوط به بدست آوردن مواد و سپس حمل، ذخیره و حمل و نقل آنها را پوشش می دهد. تدارکات خروجی فعالیت های مربوط به جمع آوری، نگهداری و توزیع به مشتری را پوشش می دهد. فعالیتهای دیگر از جمله بسته بندی و تحقق سفارشات، انبارداری، مدیریت سهام و حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا نیز در تدارکات نقش دارند.

تفاوت های کلیدی

لازم به یادآوری است که اگرچه اصطلاحات نباید به جای یکدیگر استفاده شوند، اما آنها مکمل یکدیگر هستند. یک فرآیند بدون دیگری وجود ندارد. در اینجا چند تفاوت اساسی بین این دو اصطلاح آورده شده است که به شما کمک می کند تا خطوط بین آنها را تار نکنید.

• مدیریت زنجیره تأمین راهی است برای پیوند دادن فرایندهای عمده کسب و کار در داخل و بین شرکت ها به یک مدل تجاری با عملکرد بالا که مزیت رقابتی را در پی دارد.
• لجستیک به جابجایی، ذخیره سازی و جریان کالاها، خدمات و اطلاعات در داخل و خارج سازمان اشاره دارد.
• تمرکز اصلی زنجیره تأمین یک مزیت رقابتی است، در حالی که تمرکز اصلی تدارکات تأمین نیازهای مشتری است.
• لجستیک اصطلاحی است که مدتهاست وجود داشته و از ریشه های نظامی آن سرچشمه می گیرد، در حالی که مدیریت زنجیره تأمین اصطلاحی نسبتاً جدید است.
• لجستیک فعالیتی در داخل زنجیره تأمین است.

برای تبدیل شدن به مدیر زنجیره تأمین چه مهارتهایی لازم است ؟

مدیریت روابط و مهارت های برنامه ریزی قوی برای این نقش اساسی هستند. اکنون مدیران زنجیره تأمین اغلب وظایفی را در اختیار دارند که در سراسر قاره ها گسترش می یابد و باید با تأمین کنندگان و مشتریان در سراسر جهان به طور مؤثر برخورد کنند. مدیران زنجیره تأمین باید از کارایی متقابل و پیچیدگی ساختارهای شرکت استقبال کرده و از این دانش در فرآیند برنامه ریزی استفاده کنند.
شما باید در ایجاد روابط مشارکتی داخلی و خارجی متخصص باشید تا اطمینان حاصل کنید که فرایندها به طور روان و کارآمد انجام می شوند. این نقش می تواند بسیار فرایند محور باشد و به توانایی فن آوری نیاز دارد. شما باید در اجرای فناوری جدید راحت باشید و نسبت به روندها و فناوری نسل بعدی هوشیار باشید.