10 مهارت اساسی برای توسعه دهندگان اندروید

برنامه های تلفن همراه از نحوه اداره مشاغل ، آموزش ، بازآفرینی و یافتن سرگرمی ، سبک زندگی ما را تغییر داده اند! این امر توسعه برنامه های موبایل را به یکی از جذاب ترین و جالبترین مشاغل موجود تبدیل کرده است. اندروید در واقع رهبر مسلم بازار جهانی موبایل است. این رهبری بازار به معنای امنیت شغلی بالا برای توسعه دهندگان اندروید است. 

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده موفق اندروید ، باید مهارت های زیادی را ایجاد کنید و آنها را در مکان و زمان مناسب به کار بگیرید تا بهترین تجربه را به کاربران خود ارائه دهید. 

در اینجا 10 مهارت اساسی که برای موفقیت به عنوان یک توسعه دهنده اندروید نیاز دارید ، آورده شده است.

  1. پایه و اساس اندروید

اساسی ترین عنصر سازنده توسعه اندروید یک زبان برنامه نویسی است. پرکاربردترین زبان ها برای ایجاد برنامه های اندرویدی Java و Kotlin هستند.  برای توسعه برنامه ها می توانید از جاوا یا کوتلین  یا حتی از هر دو همزمان استفاده کنید. شما باید با مفاهیم اصلی یکی از این دو زبان برنامه نویسی ، از جمله مبانی و نحوها ، چارچوب مجموعه ، همزمانی و چند رشته ای ، ژنریک و برنامه نویسی کاربردی آشنا باشید. 

برای طراحی پوسته ها (رابط کاربری) در Android ، از XML استفاده می کنیم . دقیقاً مانند XML ، HTML  نیز یک زبان نشانه گذاری است و مخفف eXtensible Markup Language است. پس از ایجاد این چیدمان های XML ، آنها به پرونده های Kotlin / Java پیوند داده می شوند. 

برای طراحی طرح های یکپارچه XML و نوشتن منطق تجاری در یک محیط یکپارچه ، یک ابزار مفید وجود دارد که به عنوان Android Studio شناخته می شود . اندروید استودیو از Gradle ، یک جعبه ابزار پیشرفته ، برای اتوماسیون و مدیریت مراحل ساخت شما استفاده می کند. برای ادغام Gradle در Android studio افزونه ای وجود دارد که به عنوان پلاگین Android برای Gradle شناخته می شود. قبل از شروع ، باید بفهمید Gradle چیست و چگونه از آن به طور خاص برای مدیریت وابستگی های خارجی استفاده کنید. 

افزونه Gradle و Android به طور مستقل از Android Studio اجرا می شوند. این بدان معناست که شما می توانید برنامه هایAndroid خود را از داخل Android Studio ، خط فرمان روی دستگاه خود یا در دستگاههایی که Android Studio نصب نشده است ایجاد کنید (مانند سرورهای ادغام مداوم). اگر از Android Studio استفاده نمی کنید ، می توانید نحوه ساخت و اجرای برنامه خود را از خط فرمان بیاموزید .

  1. تعامل اندروید

تعامل کاربر با برنامه های Android باید با حداکثر اولویت در نظر گرفته شود. پاسخگویی به رویدادها با استفاده از بازگشت ، اجرای  حرکات  مناسب  مانند کشیدن و رها کردن ، ارائه صفحه کلید مناسب برای ورودی کاربر و استفاده از بزرگنمایی در مکان مناسب نقش مهمی در ایجاد تعامل با کاربر دارد.  اینها نکات کوچکی هستند اما در بهبود تعامل با کاربر بسیار مفید هستند. مهمتر از همه ، این تعاملات کاربر در یک مولفه اندروید معروف به  Activity انجام می شود . 

دستگاه اندروید با تنظیمات مختلف صفحه نمایش ارائه می شود. جهت گیری صفحه می تواند بصورت عمودی یا افقی باشد. هر فعالیت می تواند در حالت عمودی یا افقی وجود داشته باشد. هنگامی که صفحه چرخانده می شود ، فعالیت فعلی از بین می رود و در جهت جدیدی ایجاد می شود. وقتی جهت گیری صفحه تغییر می کند ، ثبات یک فعالیت باید همیشه حفظ شود.

  1. رابط کاربری  Android

اگر برنامه کاربردی فاقد رابط کاربری مدرن باشد ، ناقص است. یک برنامه کاربردی ممکن است دارای ویژگی های مفیدی باشد اما اگر نتواند با دستورالعمل های مدرن UI سازگار شود ، در نهایت محکوم به شکست است. 

استفاده از RecyclerView برای پیاده سازی لیست ها و شبکه ها ، استفاده از ConstraintLayout  برای طراحی پوسته های پیچیده ، استفاده از انیمیشن ها برای افزایش تجربه کاربر، استفاده از منوهای مناسب ، رعایت دستورالعمل های طراحی Material و استفاده از نقاشی های برداری به جای گرافیک های رستری ، چند قانون اساسی است که هر توسعه دهنده باید از آنها پیروی کند 

در طراحی چیدمان  یک برنامه مشابه باید برای دستگاه های مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال ، در صفحه نمایش یک رایانه باید از طرح های دوجداره استفاده کند تا بتواند به طور موثر از صفحه عریض استفاده کند. در حالی که روی تلفن هوشمند باید از یک صفحه استفاده کند. این رفتار را می توان با استفاده از Fragment  به دست آورد . بعلاوه ، در چندین مورد ، ممکن است لازم باشد نماهای متناسب با نیاز خود را شخصی سازی کنید. این مهم می تواند با طراحی مولفه های سفارشی  برای Views شما حاصل شود.

  1. اجرای ناوبری

پیمایش (navigation) به تعاملی گفته می شود که به کاربران امکان می دهد از قسمتهای مختلف محتوای برنامه شما، به داخل و خارج برگردند. عناصر مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد ناوبری UI موثر را پیاده سازی کنید. 

ابتدایی ترین آن نوار برنامه است که در بین مردم به نوار ابزار معروف است. در نوار ابزار خود ، می توانید یک منوی بازشو ، نمادهای منو و نماد کشوی پیمایش اضافه کنید. این نماد کشوی پیمایش به شما کمک می کند تا کشوی پیمایش را باز و بسته کنید که عنصر دیگری برای اجرای پیمایش موثر است. 

یکی دیگر از عناصر ناوبری ، BottomNavigationView است که به شما امکان می دهد با استفاده از برگه های پایین صفحه بینFragment های مختلف در همان فعالیت جابجا شوید. اگر شما نیاز به استفاده از برگه های متصل به نوار ابزار و حرکت کردن بینFragment ها (صفحات مختلف) دارید ، ViewPager باید انتخاب شما باشد. 

قصد کاربر مهمترین جنبه ناوبری است. کاربر ممکن است بخواهد فعالیت جدیدی را راه اندازی کند ، به فعالیت قبلی برگردد یا حتی داده ها را در برنامه دیگری به اشتراک بگذارد. این اهداف را می توان با استفاده از Intents در اندروید به دست آورد. 

مهمتر از همه ، مولفه Navigation Android Jetpack به شما کمک می کند ، از کلیک ساده دکمه ها گرفته تا الگوهای پیچیده تر ، مانند نوارهای برنامه و کشوی پیمایش را پیاده سازی کنید. 

  1. تست آندروید

کاربران با برنامه شما در سطوح مختلفی از فشار دادن دکمه ارسال تا بارگیری اطلاعات روی دستگاه خود ارتباط برقرار می کنند. بر این اساس ، هنگامی که برنامه خود را به طور تکراری توسعه می دهید ، باید انواع موارد استفاده و تعاملات را آزمایش کنید. کتابخانه های آزمایشی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، Expresso ، Junit ، Mockito ، Robolectric و UI Automator هستند. 

  1. کار با داده ها

داده ها بخش مهمی از برنامه شما هستند و نباید آنها را نادیده گرفت. ممکن است لازم باشد داده ها را از سرور واکشی کنید ، داده ها را از پایگاه داده محلی جستجو کنید ، تنظیمات کاربر را ذخیره کرده و مدیریت پرونده را انجام دهید. 

برای استفاده از پایگاه داده محلی استفاده از پایگاه داده Room  را که بخشی از معماری Android Jetpack است ترجیح می دهید . ممکن است بخواهید پایگاه داده خود را در خارج از برنامه خود با استفاده از ContentProvider  به طور ایمن به اشتراک بگذارید . 

برای ذخیره مقدار کمی داده یا ذخیره تنظیمات برگزیده کاربر به صورت جفت کلید مقدار می توانید از Preferences API استفاده کنید که مبتنی بر  SharedPreferences API است . 

اگر می خواهید کامپوننت های UI خود را در طرح بندی های خود به یک منبع داده در برنامه خود با استفاده از قالب اعلامی متصل کنید ، از Data Binding Library استفاده کنید . 

برای رسیدگی به پرونده ها در برنامه خود می توانید از API های گسترده سیستم فایل که در اختیارتان قرار گرفته استفاده کنید. 

مهمتر از همه ، برای دسترسی به داده ها از طریق شبکه به عنوان مثال هنگام مصرف REST API از کتابخانه Retrofit 2  استفاده کنید که به لطف تمام توسعه دهندگان اندروید توسط Jake Wharton یک مزیت است.

  1. اعلان ها

اعلان ها یکی از بهترین راه ها برای افزایش تعامل کاربر است. اعلان ها در خارج از برنامه ظاهر می شوند تا کاربر را از آخرین تغییرات برنامه مطلع کند. کاربران می توانند بر روی اعلان ضربه بزنند تا برنامه شما باز شود یا مستقیماً از طریق اعلان اقدامی انجام دهند. شما می توانید یک اعلان ایجاد کنید ، طرح آن را سفارشی کنید ، امکان عملیاتی به آن اضافه کنید و حتی چندین اعلان را با استفاده از کانال های اعلان گروه بندی کنید. 

  1. firebase در اندروید

 Firebase یک پلت فرم موبایل است که به شما کمک می کند تا به سرعت برنامه های با کیفیت بالا توسعه دهید ، پایگاه کاربر خود را رشد دهید و درآمد بیشتری کسب کنید. Firebase چندین ویژگی کاربردی را فراهم می کند تا کار یک توسعه دهنده Android آسان شود. 

برای اینکه برنامه خود را در جستجوی Google نمایان کنید ، می توانید از Firebase App Indexing API استفاده کنید. برای ذخیره داده ها در سرور خود می توانید از cloud storage و cloud firestore استفاده کنید. در پاسخ به رویدادهایی که توسط ویژگی هایFirebase و درخواست های HTTPS ایجاد شده اند ، باید به صورت خودکار کد Backend را اجرا کنید ، از Cloud Functions استفاده کنید. بعدی Firebase Cloud Messaging (FCM) است که به شما امکان می دهد اعلان ها را به مشتریان خود اطلاع دهید. با استفاده از FCM ، می توانید به مشتری اطلاع دهید که ایمیل یا داده های دیگر برای همگام سازی در دسترس است. Firebase Crashlytics یک گزارشگر خرابی است و به شما کمک می کند تا مسائل مربوط به ثبات را اولویت بندی و برطرف کنید. اگر قبلاً از پیوندهای عمیق در برنامه خود استفاده کرده اید ، پیوندهای پویا را امتحان کنید. با پیوندهای پویا ، کاربران شما بهترین تجربه موجود را برای پلتفرمی که پیوند شما را روی آن باز می کنند ، بدست می آورند. 

شاید بخواهید به سایر ویژگی های Firebase مانند Firebase Invites ، Firebase Performance Monitoring و Firebase Remote Config نگاهی بیندازید. 

  1. امنیت اندروید

Android دارای ویژگی های امنیتی داخلی است. با استفاده از مجوزها می توانید از حریم خصوصی کاربر محافظت کنید . با استفاده از مجوزهای مبتنی بر امضا ، داده ها را به طور ایمن به اشتراک بگذارید. امنیت داده ها را با استفاده از حافظه داخلی ، حافظه خارجی و ContentProviders تامین کنید . 

به طور پیش فرض ، هرگز کامپوننت Android خود،مانند ContentProvider ، Service یا BroadcastReceiver را صادر نکنید ، مگر اینکه نیاز داشته باشید. 

  1. GIT: ورژن کنترل سیستم

Git یک نرم افزار رایگان و منبع باز است که برای کنترل نسخه استفاده می شود Git به شما امکان می دهد با اطمینان ویژگی های جدید برنامه و تکنیک های کدگذاری را تجربه کنید. شما می توانید روی ایده های جدید برای پروژه خود کار کنید در حالی که نسخه قبلی کار شما ایمن باقی می ماند. لحظه ای که متوجه شدید که پروژه خود را در مسیر نامناسبی پیش می برید ، می توانید نسخه قبلی خود را بدون دردسر و البته درست بازیابی کنید.  

آیا علاقمند به یادگیری اندروید هستید؟ اکنون بیاموزید.