6 مثال کلیدی از فناوری دیجیتال

در چند سال گذشته، فناوری دیجیتال تقریباً در تمام زمینه های وجودی انسان، از جمله ارتباطات، محل کار، سرگرمی، مسافرت، بانکداری و خرید، انقلابی چشمگیر ایجاد کرده است. فناوری‌های دیجیتال سریع‌تر از هر پیشرفت دیگری در تاریخ پیشرفت کرده‌اند و تنها طی دو دهه به بیش از نیمی از جمعیت جهان رسیده‌اند و تمدن‌ها را تغییر داده‌اند. 

فناوری دیجیتال گام دوم در این فرآیند است. کلمات و تصاویر در کد باینری نمایش داده می شوند که از ترکیب اعداد 0 و 1 که معمولاً به عنوان بیت شناخته می شوند، ساخته شده است. حجم عظیمی از داده‌ها ممکن است با استفاده از فناوری دیجیتال فشرده شده و در دستگاه‌های ذخیره‌سازی کوچکی ذخیره شوند که به راحتی قابل محافظت و انتقال هستند. سرعت انتقال داده ها نیز در نتیجه دیجیتالی شدن افزایش می یابد.

برای انتقال پیام ها، ارتباطات از راه دور به تکنیک های دیجیتال وابسته است. فیبر نوری پیشرفته توسعه شبکه های ارتباطی دیجیتال را در اوایل دهه 1980 تسهیل کرد. برای بسیاری از انواع ارتباطات، مانند تلفن های همراه و خطوط کابلی، فناوری دیجیتال جایگزین انتقال آنالوگ شده است. مدولاسیون کد پالس (PCM) برای تبدیل داده های آنالوگ به سیگنال های دیجیتال در مبدل های آنالوگ به دیجیتال استفاده شد. سیگنال‌های دیجیتالی کمتر از پخش‌های آنالوگ تحریف می‌شوند و تکثیر آن آسان‌تر است.

فناوری دیجیتال چیست؟

از آنجایی که امروزه همه چیز به نوعی به رایانه ها متکی است، کلمه “فناوری دیجیتال” یک اصطلاح نسبتاً گسترده است که زمینه های زیادی را پوشش می دهد. احتمالاً از زمانی که بیدار می‌شوید تا لحظه‌ای که به خواب می‌روید و حتی زمانی که می‌خوابید، از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنید.

تمام ابزارهای الکترونیکی، سیستم های خودکار، تجهیزات فنی و منابعی که اطلاعات را تولید، پردازش یا ذخیره می کنند، در تعریف فناوری دیجیتال گنجانده شده اند. تمایز بین فناوری آنالوگ و دیجیتال این است که در فناوری آنالوگ، داده ها به ریتم های الکتریکی دامنه های مختلف تبدیل می شوند، در حالی که در فناوری دیجیتال، داده ها به سیستم باینری یعنی صفر یا یک ترجمه می شوند که هر بیت نشان دهنده دو دامنه است.

تاثیر فناوری دیجیتال

تأثیر فناوری دیجیتال و اتصال، ربات‌ها، تولید تثبیت‌شده و واقعیت دیجیتال: ارتباط متقابل این نوآوری‌های با فناوری پیشرفته، یک محیط فیزیکی سایبری ایجاد می‌کند که نیاز به بازنگری کامل در مورد نحوه استفاده از منابع و تکنیک‌های تولید نیروی کار دارد. 

در انقلاب دیجیتال و عصر مجازی، تأثیر فناوری دیجیتال در هر صنعتی که قادر به تولید سریعتر، مؤثرتر، کارآمدتر، ایمن و دقیق تر باشد، دیده می شود. سه اثر اصلی فناوری دیجیتال بر بخش صنعتی افزایش بهره وری و انعطاف پذیری، بازسازی گسترده زنجیره تامین و سفارشی سازی انبوه است.
 

دستگاه های چند منظوره مانند ساعت مچی و گوشی های هوشمند با پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر امکان پذیر شده اند. کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها سریع‌تر، راحت‌تر و قدرتمندتر از همیشه می‌شوند. فناوری زندگی ما را آسان‌تر، سریع‌تر، راحت‌تر، دقیق‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده است که نتیجه همه این پیشرفت‌هاست.

برای مثال، فناوری‌های مرزی مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش سلامت به نجات جان انسان‌ها، تشخیص بیماری‌ها و افزایش امید به زندگی کمک می‌کنند. محیط‌های یادگیری مجازی و یادگیری از راه دور فرصت‌های آموزشی را برای دانش‌آموزانی فراهم کرده است که در غیر این صورت از تحصیل محروم می‌شوند. 

از طریق پلت‌فرم‌های مبتنی بر بلاک چین، خدمات عمومی در دسترس‌تر و پاسخگوتر می‌شوند، و همچنین در نتیجه کمک‌های هوش مصنوعی، تقاضای بوروکراتیک کمتری دارند. کلان داده همچنین ممکن است به سیاستگذاران و برنامه نویسان کمک کند تا سیاست ها و برنامه های دقیق تر و دقیق تری ایجاد کنند.

نمونه های فناوری دیجیتال

در اینجا چند نمونه از فناوری دیجیتال آورده شده است:

  1. وب سایت ها

وب‌سایت‌ها یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای دسترسی افراد به وب هستند که نتیجه چندین فناوری دیجیتال است. وب سایت ها انبوهی از اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهند و به طور فزاینده ای تعاملی شده اند – برای مثال، شما نه تنها می توانید آنچه را که در سینمای محلی خود پخش می شود مشاهده کنید، بلکه می توانید از طریق وبسایت بلیت خریداری کنید.

آیا علاقمند به یادگیری طراحی وبسایت هستید؟ اکنون بیاموزید.

  1. گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمند دلیل اصلی رشد فناوری دیجیتال با چنین سرعتی هستند. تلفن های همراه شیوه ارتباط افراد را چه به صورت کلامی و چه از طریق پیامک تغییر دادند. ما در حال حاضر گوشی های هوشمندی داریم که دارای دوربین، ماشین حساب و قابلیت های نقشه برداری و سایر فناوری های دیجیتال هستند. انتخاب های مصرف کننده در نتیجه برنامه های تلفن همراه متنوع تر می شوند.

  1. پخش ویدئو

پخش ویدیو ممکن است به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. می توانید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را در اینترنت مشاهده کنید. با برنامه هایی مانند اسکایپ، می توانید به صورت آنلاین با افراد صحبت کنید و آنها را آنلاین مشاهده کنید. پخش زنده به شما امکان می دهد رویدادهای زنده را تماشا یا پخش کنید. سایر گزینه‌های ویدیویی برای دانش یا لذت را ممکن است در سایت‌هایی مانند YouTube پیدا کنید. فناوری استیمینگ در طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند در دسترس است.

از گشت و گذار در اینترنت، چت، مرور، پخش ویدیو گرفته تا رمزنگاری، همه اینها کاربردهای فناوری دیجیتال هستند.
کاربردهای فناوری دیجیتال
  1. کتاب های الکترونیکی

اکنون تعداد زیادی جایگزین دیجیتال برای چاپ معمولی وجود دارد. اکنون کاربران ممکن است از یک دستگاه قابل حمل به طیف وسیعی از مطالب خواندنی دسترسی داشته باشند که نیاز به کشیدن تعداد زیادی کتاب حجیم و سنگین را از بین می‌برد. تغییر اندازه و سبک فونت برای تناسب با ترجیحات خوانندگان شما ساده است. علاوه بر این، برخلاف کتاب‌های چاپی، هیچ درختی برای ایجاد آنها قطع نمی‌شود.

Kindle نمونه ای از پلتفرم کتاب الکترونیکی است.

  1. بلاک چین

فناوری بلاک چین سیستمی است که سوابق تراکنش‌های عمومی را که به آن بلوک‌ها نیز می‌گویند، در چندین رکورد که به آن «زنجیره» گفته می‌شود، در سیستمی که توسط اتصالات همتا به همتا به هم مرتبط شده است، نگهداری می‌کند. این نوع ذخیره سازی گاهی اوقات به عنوان “دفتر کل دیجیتال” نامیده می شود.

هر بلوک در زنجیره شامل چندین تراکنش است و هر زمان که تراکنش جدیدی در زنجیره بلوکی اتفاق می افتد، رکوردی از آن تراکنش به دفتر کل هر شرکت کننده اضافه می شود. 

فناوری دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که توسط اعضای متعددی (DLT) کنترل می شود.” هر تراکنش در این دفتر توسط امضای دیجیتال دارنده تایید و محافظت می شود که تراکنش را تایید و ایمن می کند. در نتیجه، اطلاعات موجود در دفتر کل دیجیتال بسیار امن است.

آیا علاقمند به یادگیری فناوری بلاک چین هستید؟ اکنون بیاموزید.

بلاک چین روشی برای ذخیره سازی داده ها به گونه ای است که تغییر، هک یا کلاهبرداری از آن دشوار یا غیرممکن باشد. بلاک چین یک گزارش دیجیتالی از تراکنش‌ها است که در سراسر شبکه کامل سیستم‌های کامپیوتری بلاک چین کپی و توزیع می‌شود. بلاک چین شکلی از فناوری دفتر کل توزیع شده است که در آن تراکنش ها با استفاده از یک امضای رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش ثبت می شوند.

  1. ارز دیجیتال – Cryptocurrency

بیت کوین شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده بر اساس فناوری بلاک چین فوق الذکر است. ارز رمزنگاری شده، پول دیجیتالی مشابه دلار آمریکا یا روپیه هند است، اما بر اساس مکانیزم تجارت مجازی است. برای کنترل ایجاد واحدهای مالی و پیگیری تبادل وجوه، ارز دیجیتال از فناوری‌های رمزگذاری منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. کریپتوکارنسی یک روش انتقال پول دیجیتال است که نیازی به تایید تراکنش‌ها توسط بانک‌ها یا سایر موسسات مالی ندارد. 

پرداخت‌های رمزارز صرفاً پرداخت‌های مجازی به یک پایگاه داده آنلاین است که اعتبار برخی معاملات را ارزیابی می‌کند، نه پول واقعی که در دنیای واقعی منتقل می‌شود. هنگام انتقال پول رمزنگاری، تراکنش ها بر اساس تکنیک های بلاک چین در یک دفتر کل ثبت و ذخیره می شوند.

نمونه‌های بسیار دیگری مانند ماشین‌ها، پرینت سه بعدی، دستگاه‌های خودپرداز، رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها، بانکداری و امور مالی، ابزارک‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موسیقی دیجیتال و غیره وجود دارد.

در واقع، این دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم، همه چیز به نحوی با فناوری دیجیتال مرتبط است.

آینده فناوری دیجیتال

تحول صنعت دیجیتال برای چند سال آینده در دستور کار کسب‌وکارها قرار گرفته است و سال‌های 2020-2025 احتمالاً زمان حساسی برای افراد جهت آماده‌سازی و اجرای آن در سراسر جهان خواهد بود. برای سال‌ها، تحول دیجیتال در دستور کار کسب‌وکارها بوده است و انتظار می‌رود سال‌های در پیش رو برای رهبران بخش‌های فناوری اطلاعات دیجیتال جهت برنامه‌ریزی و اجرای آن حیاتی باشد.

برای موفقیت در سال های آینده، صنایع دیجیتال باید سازماندهی شوند تا تجربیات مصرف کنندگان خود را بهبود بخشند و نتایج کسب و کار را در بسیاری از رسانه ها به حداکثر برسانند و پیوندهای قوی و حیاتی بین افراد، زیرساخت ها و اطلاعات برای تبادل یکپارچه ایجاد کنند.