لیستی از آخرین زبانهای برنامه نویسی

اول از همه، زبان برنامه نویسی چیست؟ 

زبان های برنامه نویسی انواع خاصی از زبان ها هستند که برای برقراری ارتباط با کامپیوتر از آنها استفاده می کنیم. بدیهی است که از آنجایی که کامپیوتر یک ماشین است، نمی‌توانیم با آن به همان شکلی که با انسان‌های دیگر ارتباط می گیریم، ارتباط برقرار کنیم. در نتیجه، برنامه نویسان طیف وسیعی از زبان های مختلف را اختراع کردند که به ما اجازه می دهد با رایانه صحبت کنیم. 

ما دستورات و دستورالعمل های نوشته شده در هر زبان برنامه نویسی خاص را با استفاده از یک “کامپایلر” به کامپیوتر منتقل می کنیم که سپس توسط “مفسر” به زبانی تبدیل می شود که کامپیوتر واقعاً آن را درک می کند، یعنی فقط 0 و 1، اعداد باینری. 

علاوه بر این، زبان های برنامه نویسی ابزارهایی هستند که تمامی آن وب سایت ها، برنامه ها و بازی های تعاملی را قادر می سازند وجود داشته باشند. هر کاری را که می‌خواهید به رایانه دستور دهید، به یک زبان برنامه‌نویسی نیاز دارید، از استفاده از یک برنامه ماشین حساب ساده تا سفر به مریخ.

دو نوع زبان برنامه نویسی وجود دارد:

  1. زبان های سطح پایین – زبان برنامه نویسی وابسته به ماشین (0 و 1).

                                              مانند زبان ماشین و زبان اسمبلی

  1. زبان های سطح بالا – خواندن، نوشتن و حفظ زبان آسان است

                                              مانند پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس و غیره.

در حال حاضر، همه آن برنامه‌ها و وب‌سایت‌های نرم‌افزار تعاملی که در سراسر اینترنت پیدا می‌کنید، عمدتاً با استفاده از این زبان‌های سطح بالا نوشته می‌شوند. اما اینها الان همه قدیمی شده اند و قابلیت های محدودی دارند. 

این نگرانی وجود دارد که ویژگی‌ها و روش‌های جدید تفکر باعث می‌شود که زبان‌های ساخته شده منسوخ و غیر ایده‌آل شوند. همانطور که تکنولوژی تکامل می یابد، ذهن ما نیز تکامل می یابد و از این رو زبان های برنامه نویسی نیز باید خود را با این تغییر وفق دهند. 

شگفت‌انگیز است که چگونه زبان‌های قدیمی مانند C++، جاوا و جاوا اسکریپت می‌توانند از اجزای برنامه‌نویسی کاربردی که در برخی شرایط برای آنها ساخته نشده‌اند، پشتیبانی کنند. با این حال، ویژگی های جدید جایگزین ویژگی های موجود نمی شوند. بلکه تکمیل می شوند.

وقتی صحبت از توانایی های زبان برنامه نویسی به میان می آید، همیشه عالی نیست. گیج کننده است زمانی که یک الگوریتم ممکن است به روش های مختلف بیان شود.

بنابراین در اینجا لیستی از آخرین زبان های برنامه نویسی وجود دارد که در واقع به نوعی دوستانه تر و به اندازه کافی قادر به مقابله با پیشرفت های جدیدتر در فناوری هستند.
 

GO 

GoLang در گوگل توسط Robert Griesemer، Rob Pike و Ken Thompson در سال 2007 طراحی و به عنوان یک زبان برنامه نویسی منبع باز در سال 2009 منتشر شد. 

این یک زبان سطح پایین بسیار عالی است که از نظر ویژگی ها شباهت های زیادی با C و ++C دارد، اما به دلیل عدم وجود دستورالعمل های پیچیده ای که در آنها وجود دارد، یادگیری Go بسیار آسان است. 

این یک زبان عالی برای ساخت وب سرورها، حتی برنامه های یادگیری ماشینی است. با این حال، برخی از معایب وجود دارد: اعداد علامت دار و بدون علامت، و همچنین اندازه های صحیح، قابل ترکیب نیستند. 

هیچ ژنریک یا وراثتی وجود ندارد. همچنین، شما باید به جای پرانتز از براکت های فرفری استفاده کنید.

Kotlin

کاتلین یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که به خوبی طراحی شده است. و این به این دلیل است که توسط JetBrains طراحی شده است که نیاز به معرفی بسیار کمی دارد زیرا آنها در ارائه ابزارهایی برای نوشتن کدهای تمیز، کارآمد و شیک مهارت دارند. 

توسعه اپلیکیشن اندروید، توسعه اپلیکیشن تحت وب، توسعه اپلیکیشن دسکتاپ همگی توسط Kotlin قابل ساخت هستند. Kotlin را می توان به عنوان یک نسخه سریعتر، سبک تر و زیباتر از JAVA توصیف کرد. 

به گفته سایت توسعه دهندگان اندروید، پیش از این، توسعه اندروید فقط با جاوا انجام می شد، اما از زمان انتشار Kotlin، به زبان انتخابی برای این کار تبدیل شده است، زیرا دارای کدهای تکراری کمتر، خطاهای نشانگر تهی کمتر و سازگاری با جاوا است. 

آیا بهترین قسمت این زبان را می دانید – این زبان به مدت شش سال در حالت بتا باقی ماند و در طول آن مدت دائما در حال بهبود بود. بسیاری از ویژگی‌های مهم در آن دوره معرفی شدند، اما در اولین نسخه نهایی این زبان حذف شدند، زیرا شرکت مادر در مرحله بتا متوجه شد که این ویژگی‌ها بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر دارند.

جدیدترین زبان های برنامه نویسی

Python 3

Python 3 نسخه بسیار متنوع تری از آخرین نسخه Python 2 خود است. این نسخه در سال 2008 معرفی شد و یک تغییر اساسی در زبان بود زیرا قبلاً با نسخه قبلی سازگار نبود و بسیاری از کدهای Python 2 بدون آن اجرا نمی شدند که در پایتون 3 اصلاح شد. 

پایتون 2 در سال 2020 با نسخه 2.7.18 کنار گذاشته شد. پایتون 3 دارای ایمنی نوع بهبود یافته و کد بصری تر است. درک تفاوت بین کد باینری، یونیکد و متن ساده آسان است. همچنین یک واقعیت خنده دار، پایتون 3 با تغییر عملکرد خروجی از print به ()print در پایتون 2 با یک تغییر اساسی روبرو شد.

پایتون 3 از تکنیک های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علم داده و داده کاوی پشتیبانی می کند. پایتون 3 دارای پشتیبانی توسعه بزرگ و قوی است، بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل، دریافت کمک بسیار آسان است.

در مقایسه با نسخه های قبلی، یادگیری زبان پایتون آسان تر است. همچنین، مجموعه عظیمی از کتابخانه ها و مجموعه ابزارهای قدرتمند را ارائه می دهد.

TypeScript

 

TypeScript یک زبان برنامه نویسی متن باز است که در سال 2012 توسط مایکروسافت بر اساس جاوا اسکریپت، یکی از پرکاربردترین ابزارهای جهان، توسعه یافت . بنابراین شبیه جاوا اسکریپت است، اما با شانس کمتری برای اشتباه کردن. 

برای جلوگیری از نقص در زمان اجرا، کامپایلر TypeScript به دنبال ناسازگاری‌های نوع می‌گردد و خطاهای زمان کامپایل را ایجاد می‌کند.  TypeScript یک زبان شی گرا است که برای افزایش پتانسیل جاوا اسکریپت توسعه یافته است. این زبان نوشتن و نگهداری کد را برای توسعه دهندگان ساده می کند. 

کامپایلر Typescript ناهماهنگی نوع را بررسی می کند و خطاهای زمان کامپایل را برای جلوگیری از مشکلات زمان اجرا بررسی می کند. همچنین به خوبی سازماندهی شده و درک آن ساده است. جعبه ابزار گسترده آن روند درخواست را تسریع می کند. TypeScript ابزاری را برای تعیین هندسه یک شی فراهم می کند و به TypeScript اجازه می دهد آزمایش کند که کد شما به درستی کار می کند و مستندات بهتری ارائه می دهد.

TypeScript به شما امکان می‌دهد بدون نوشتن کد اضافی، قدرت زیادی کسب کنید، بنابراین ایجاد انواع با TypeScript اختیاری است.

ELM

ELM به عنوان پایان نامه دانشجویی هاروارد در سال 2012 تدوین شد. امروزه این زبان یکی از زبان های مورد علاقه برای توسعه دهندگان فرانت اند در سراسر جهان است. این یک زبان برنامه نویسی کاربردی است و برای توسعه برنامه های کاربردی وب و رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر مرورگر وب استفاده می شود. 

تمرکز اصلی این زبان قابلیت استفاده، کارایی و انعطاف پذیری است. ELM به توسعه دهندگان کمک می کند تا بدون نگرانی در مورد عناصر اعلامی HTML و CSS چارچوب هایی ایجاد کنند. 

مزایای دیگری از ELM وجود دارد مانند سیستم Type که از بیان داده های نامعتبر یا نادرست جلوگیری می کند، به همین دلیل توسعه دهندگان باید کمتر نگران این باشند که آیا کد آنها تمام موارد لبه را پوشش می دهد یا خیر. 

ELM همچنین در بین توسعه دهندگان به دلیل نداشتن استثنا در زمان اجرا مشهور است. اگر داده هایی که تعریف کرده اند وجود نداشته باشد یا نامعتبر باشد، برنامه نویسان باید به نرم افزار بگویند که چه کاری انجام دهد. اگر چیزی گم شده یا خراب است، کامپایلر می تواند به توسعه دهندگان در یافتن کد مشکل ساز کمک کرده و آن را تصحیح کند.

ELM نه تنها یک زبان برنامه نویسی عالی است، بلکه یک اکوسیستم فوق العاده را نیز ارائه می دهد. اگر نیاز به استفاده از یک بسته خارجی (کتابخانه) دارید، می توانید همه چیزهایی را که نیاز دارید در یک مکان پیدا کنید. 

Julia

جولیا توسط MIT توسعه داده شد و در سال 2012 راه اندازی شد این یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که با یک کتابخانه ریاضی بزرگ، یک برنامه اجرای موازی توزیع شده، یک کامپایلر قدرتمند و دقت عددی همه در یک گنجانده شده است. 

اساساً برای غلبه بر محدودیت‌های پایتون و سایر زبان‌های پردازش داده طراحی شده است. جولیا را می توان به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره استفاده کرد، اما به دلیل داشتن دقت بالا و همچنین کاربردهای ریاضی، برای تجزیه و تحلیل عددی و همچنین علوم محاسباتی استفاده می شود. دارای نحوی است که مانند پایتون برای مبتدیان و به اندازه C سریع است.

به گزارش نیچر، جین هریمن که در مؤسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا مشغول تحصیل در رشته علم مواد است، می‌گوید که از زمان بازنویسی کدهای پایتون خود در جولیا، ده برابر سریع‌تر اجرا شده است.

مایکل استامپ ، زیست‌شناس سیستم‌ها و خودخوانده جولیا در دانشگاه ملبورن استرالیا، که مدل‌های محاسباتی را از R منتقل کرده است، 800 برابر بهبود یافته است. او می گوید: “شما می توانید کارهایی را در یک ساعت انجام دهید که در غیر این صورت هفته ها یا ماه ها طول می کشد.”

نتیجه

از آنجایی که دنیای اطراف ما هر روز در حال تغییر و تحول است و ما هر دقیقه با پیشرفت های فناوری به چشم انداز آینده ای بهتر دست می یابیم، باید نوآوری بیشتری داشته باشیم و برای این کار، باید فراتر از توانایی های خود برویم. زبان های برنامه نویسی جدید همیشه برای افزایش بیان ما و کمک به ما برای غلبه بر محدودیت های قبلی مورد نیاز خواهند بود. زبان های برنامه نویسی همگام با صنعت برنامه نویسی تغییر می کنند. حلقه for را در نظر بگیرید. قبلاً فقط یک حلقه زمانی بود. ما تکامل یافتیم و آنها نیز تکامل یافتند.