نگاهی به دنیای هک اخلاقی

هکر اخلاقی کسی است که اجازه دسترسی «غیرمجاز» به یک سیستم کامپیوتری، برنامه یا داده را دارد. هک اخلاقی به معنای استفاده از شیوه های هک برای کمک به یافتن نقاط ضعف در سیستم‌های امنیتی است. با استفاده از هک اخلاقی، آسیب‌پذیری‌های سیستم‌های امنیتی را می‌توان قبل از اینکه یک هکر واقعی فرصت حمله را پیدا کند، برطرف کرد.

هکرهای اخلاقی گاهی اوقات به عنوان “کلاه سفید” نیز شناخته می‌شوند. آنها در امنیت سایبری متخصص هستند و قادر به انجام ارزیابی‌های امنیتی هستند که سیستم‌های آنلاین را آزمایش می‌کنند. آنها از سازمان یا شخصی که دارایی فناوری اطلاعات است اجازه دارند تا برای آزمایش نهایی امنیت آنلاین، سیستم را هک کنند.

تفاوت بین هکرهای مخرب و اخلاقی چیست؟

هکرهای اخلاقی در مقابل هکرهای مخرب این داستان کلاسیک بچه‌های خوب در مقابل آدم‌های بد است. هکرهای اخلاقی از آموزش خود برای خیر و صلاح مردم، مشاغل و سازمان‌ها استفاده می‌کنند.

شبیه‌سازی آنچه ممکن است اشتباه باشد به ما می‌گوید که چگونه از یک رخنه امنیتی جلوگیری کنیم. هکرهای اخلاقی “هک” را اجرا می‌کنند، مشکلات امنیتی را شناسایی می‌کنند و سپس راه‌حلی برای رفع نقاط ضعف ارائه می‌دهند. سپس هکر اخلاقی باید پس از یافتن راه‌حل‌ها مجدداً آزمایش کند و تا زمانی که سیستم به طور کامل و به درستی ایمن شود، به تکرار این فرآیند ادامه دهد.

یک هکر مخرب نیت بدی دارد و هیچ مجوزی برای سیستم‌ها ندارد. آن‌ها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا از اطلاعات حساس سوء استفاده کنند، معمولاً در نهایت به نوعی دزدی می‌کنند یا انتقام‌جویانه کسی را پایین می‌آورند. هکرهای مخرب می‌خواهند سایت‌ها را تخریب کنند، سرورها را خراب کنند و به شهرت آسیب برسانند.

پروتکل‌های هک اخلاقی چیست؟

هکرهای اخلاقی برای اینکه کار کنند باید این سیستم‌ها را داشته باشند:

قانونی بودن

مطمئن شوید که قبل از ارزیابی تأییدیه دارید.

مرزها و محدوده را بشناسید

تعریف واضحی از اینکه کارفرمای شما دقیقاً می خواهد چه کاری انجام دهد و شما توانایی انجام چه کاری را دارید دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز کاملاً قانونی و با مجوز سازمان تجاری است.

حساسیت داده ها را بشناسید

امضای یک NDA یا یک توافقنامه عدم افشای اطلاعات قبل از هک کردن معمول است. این شامل شرایط و ضوابط کسب و کار و مواردی است که شما مجاز به صحبت در مورد آن هستید.

گزارش صادقانه آسیب‌پذیری‌ها

به کسب‌وکار اجازه دهید تا بداند در حین انجام هک چه آسیب‌پذیری‌هایی پیدا کرده‌اید. همچنین قادر به ارائه راه‌حل برای هر نقطه ضعف.

یک هکر اخلاقی باید مراقب چه چیزی باشد؟

رایج‌ترین مشکلاتی که هکرهای اخلاقی باید برای آن آماده شوند عبارتند از پیکربندی نادرست امنیتی، حملات تزریقی، احراز هویت نقض شده، قرار گرفتن در معرض داده‌های حساس و استفاده از مؤلفه‌هایی با آسیب پذیری‌های شناخته شده. شما باید اغلب این مشکلات را آزمایش کنید، سپس با جزئیات گزارش دهید.

برای تبدیل شدن به یک هکر اخلاقی چه چیزی لازم است؟

هکرهای اخلاقی به مهارت‌های کامپیوتری عالی نیاز دارند. تخصص در یک زمینه و تبدیل شدن به یک متخصص موضوع (یا SME) معمول است. اما هر هکر اخلاقی باید سطح کارشناسی از زبان‌های اسکریپت نویسی، دانش سیستم عامل، شبکه و درک اولیه از اصول امنیت اطلاعات داشته باشد.

همچنین داشتن گواهینامه‌ای مانند CCNA Security Cisco، CompTIA Security+، گواهینامه هک اخلاقی تایید شده توسط شورای EC یا گواهینامه حرفه‌ای دارای گواهی امنیتی تهاجمی (OSCP).) فوق العاده مفید است.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی کارشناس امنیت رایانه دارید؟اکنون بیاموزید.