تاثیر بلاک چین بر تجارت

بلاک چین می تواند پیامدهای انقلابی برای آینده عملیات تجاری داشته باشد و بر هر حوزه اصلی کار تأثیر می گذارد و این تغییر در حال شروع است. 

این فناوری به طور خودکار تراکنش ها را از ابتدا تا انتها بدون نیاز به مشورت با یک مقام مرکزی که وظیفه حفظ تراکنش یا رمزگذاری داده ها را بر عهده دارد و بدون نیاز به دخالت انسانی ردیابی می کند. در عوض، با تقسیم آنها، بلاک چین شفافیت را در مورد آنچه در تاریخچه تراکنش ها رخ داده است، فراهم می کند. علاوه بر این، از آنجایی که بلاک چین غیرقابل تغییر است، این اطلاعات امن هستند.

این «دفتر کل دیجیتال» به نوآوران و اخلالگران اجازه می‌دهد تا به روش‌های مختلف هیجان‌انگیز، اسکریپت را روی فرآیندهای سازمانی معمولی تغییر دهند. به برخی از برنامه های کاربردی تجاری نگاهی بیندازید: 

حفاظت از دارایی

خسارت جرایم اینترنتی کسب و کار مقادیر بالایی است، اما بلاکچین می تواند این خسارت را کاهش دهد.

این فناوری به طور ذاتی شفاف، تغییرناپذیر و غیرمتمرکز، امنیت معاملاتی بیشتری را به همراه دارد. بلاک چین ها داده ها را با استفاده از قوانین پیچیده ریاضی و نرم افزاری ذخیره می کنند که دستکاری آنها برای مهاجمان تقریبا غیرممکن است. هر بلوک اضافه شده به زنجیره حاوی یک مرجع رمزنگاری سخت به بلوک قبلی است. این مرجع بخشی از یک مسئله پیچیده ریاضی است که باید حل شود تا بلوک بعدی به شبکه و زنجیره وارد شود. این فرآیند یک اثر انگشت دیجیتال رمزگذاری شده منحصر به فرد به نام هش ایجاد می کند که ایمن و بسیار مقاوم در برابر دستکاری است.

با این حال، با وجود مزایای فراوان، بلاک چین یک گلوله نقره ای برای جلوگیری از جرایم سایبری نیست. متأسفانه بلاک چین ها هنوز بر روی سیستم عامل هایی اجرا می شوند که دارای آسیب پذیری های قابل بهره برداری هستند. برای کاهش آسیب‌پذیری‌های کاربر نهایی، سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که منابع داده‌های خارجی آن‌ها ایمن هستند، زیرا این منابع خارج از محدوده بلاک چین هستند.

حذف واسطه

حرفه ای هایی که در بانکداری، قراردادها، تسویه حساب ها یا هر فرآیند تجاری که شامل شخص ثالث در یک تراکنش است، کار می کنند، ممکن است تحت تاثیر افزایش پذیرش بلاک چین قرار بگیرند.

رمزگذاری بلاک چین جایگزین واسطه های شخص ثالث به عنوان حافظ اعتماد می شود. با استفاده از ریاضیات به جای واسطه ها، بلاک چین می تواند به کاهش هزینه های سربار و مشکلات شرکت ها یا افراد در هنگام معامله دارایی ها کمک کند.

اگر در این زمینه کار می‌کنید، عاقلانه است که خود را با درک عمیقی از دارایی‌های ارزهای دیجیتال، که در بلاک چین ایجاد، ذخیره، انتقال و تأیید می‌شوند، مجهز کنید تا از پتانسیلی که ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

کاهش هزینه های عملیاتی

بلاک چین به کسب و کارها اجازه می دهد تا از طریق مجموعه قوانین برنامه ریزی شده به نام «قراردادهای هوشمند» پرداخت ها را ارسال و دریافت کنند. این قراردادها بر روی یک بلاک چین برنامه ریزی می شوند و زمانی که یک شرط از پیش تعیین شده برآورده شد، قرارداد هوشمند اقدام مناسب بعدی را به طور خودکار آغاز می کند. این فرآیند نیاز به کارگزاران، نمایندگان امانی و سایر واسطه های مالی را از بین می برد. علاوه بر این، زنجیره بلوکی زمانی که قرارداد انجام می شود به روز می شود و تراکنش قابل تغییر نیست.

از آنجایی که تمام اقدامات مربوط به یک قرارداد هوشمند خاص شفاف و ثبت شده است، این فناوری معمولاً هزینه ردیابی و آشتی را کاهش می دهد. این برای شرکت های جهانی امیدوارکننده است، زیرا وظایف اداری اساسی مانند مدیریت حقوق و دستمزد می تواند به طور یکپارچه در کشورهای مختلف اجرا شود. در چارچوب نیروی کار جهانی غیرمتمرکز فزاینده، اهمیت این موضوع بیشتر خواهد شد.

قراردادهای هوشمند با ایجاد حقوق و مسئولیت‌های غیرقابل بازگشت و قابل اجرا برای همه طرف‌های درگیر، می‌توانند به تسهیل اشتغال تقریباً 1.7 میلیارد نفری در جهان که با یک مؤسسه مالی معتبر بانکداری نمی‌کنند، کمک کند. علاوه بر این، هم کارفرما و هم کارمند با انجام پرداخت در یک ارز رمزپایه شناخته شده جهانی، که مستقیماً به جای یک شخص ثالث واسطه به فرد منتقل می شود، سود خواهند برد.

ردیابی زنجیره تامین

صاحبان مشاغل اغلب بر همه نقش آفرینان در زنجیره تامین نظارت ندارند، اما فناوری بلاک چین شفافیت بیشتری ایجاد می کند. به عنوان مثال، در صنایع غذایی، داشتن سوابق محکمی که هر محصول را به منبع آن ردیابی می کند، در صورت بروز مشکل ضروری است. 

ایجاد شفافیت در زنجیره تامین همچنین به تأیید نکاتی مانند اصالت قطعات و منبع اخلاقی کمک می کند. یک شرکت همچنین می تواند با استفاده از فناوری بلاک چین، سوابق دیجیتالی دائمی و قابل ممیزی را برای سهامداران و سرمایه گذاران فراهم کند. حسابرسی شفاف و کارآمد یکی از رایج ترین راه های بهبود اجرای زنجیره تامین است.

امکانات جدید برای بلاک چین در تجارت

بلاک چین ستون فقراتی است که امکان انجام تراکنش های ارزهای دیجیتال را فراهم می کند و این فناوری در حال یافتن راه خود به جنبه های بی شماری از زندگی حرفه ای و شخصی ما است. سایر کاربردها شامل رسیدگی به دعاوی بیمه، دعاوی مجازی، ردیابی حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی، کنترل ترافیک هوایی برای هواپیماهای بدون سرنشین و افزایش کارایی جریان ارز است. این یک دنیای جدید و شجاع از امکانات بی پایان برای مشاغلی است که مایل به پذیرش فناوری هستند.
بلاک چین این پتانسیل را دارد که اقتصاد جهان را متحول کند. توانایی آن در تسهیل همکاری و ردیابی انواع تراکنش ها و تعامل در فرآیندهای مختلف به این معنی است که می توان از آن در بین رشته ها استفاده کرد. در واقع، برخی از حامیان بلاک چین معتقدند که پتانسیل واقعی بلاک چین به تازگی کشف شده است.

نحوه اعمال بلاک چین در یک کسب و کار

فناوری بلاک چین را می توان برای هر بخش یا صنعتی که نیاز به ثبت اطلاعات دقیق دارد، اعمال کرد. همانطور که بلاک چین در دسترس تر و محبوب تر می شود، شروع به ایجاد انقلاب در تعداد زیادی از صنایع و مدل های تجاری در مقیاس جهانی کرده است. 


تاثیر بلاک چین بر مدیریت زنجیره تامین

یک قرن تغییر به ما نشان داده است که زنجیره‌های تامین حلقه‌های ایجاد و توزیع کالاها مرتباً توسط نوآوری مختل می‌شوند. در دنیای امروز، شرکت‌ها باید با ایجاد نوآوری مستمر در سراسر زنجیره تامین کسب‌وکار خود، چابک، انعطاف‌پذیر و پاسخگو باشند تا بتوانند رقابتی و مرتبط باقی بمانند.

مدیریت زنجیره تامین امروزی بسیار پیچیده است. بسته به محصول، زنجیره تامین می‌تواند صدها مرحله را در چندین مکان جغرافیایی پوشش دهد، فاکتورها و پرداخت‌های زیادی را شامل شود، افراد و نهادهای متعددی را درگیر کند و طی ماه‌ها گسترش یابد. با توجه به این پیچیدگی، بلاک چین وسیله ای جذاب برای تغییر زنجیره تامین و صنعت لجستیک است.


شفافیت، کارایی و مقیاس‌پذیری بلاک‌چین در زنجیره‌های تامین تکرار/انتقال می‌یابد و می‌تواند بر بخش‌های مختلف کسب‌وکار، از انبارداری گرفته تا پرداخت تا تحویل، تأثیر مثبت بگذارد. از آنجایی که بلاک چین امکان انتقال وجوه از هر نقطه جهان را بدون استفاده از بانک سنتی فراهم می کند، زنجیره تامین جهانی شده راحت است.

پتانسیل بلاک چین در یک اقتصاد در حال مبارزه

سوابق قراردادها و معاملات از جمله ساختارهای تعیین کننده در نظام های اقتصادی، حقوقی و سیاسی ما هستند. با این حال، ابزارهای حیاتی که برای مدیریت این نمادها شکل گرفته اند، با تحول دیجیتالی اقتصاد همگام نشده اند. بلاک چین پتانسیل حل این مشکل را دارد.

به عنوان یک فناوری پایه، بلاک چین پتانسیل ایجاد یک پلت فرم جدید برای سیستم های اقتصادی و اجتماعی ما را دارد. قبل از توسعه این فناوری، هیچ راهی برای ایمن کردن و تأیید مالکیت در دارایی دیجیتال یا تأیید یک تراکنش به روشی غیرقابل اعتماد و عمومی وجود نداشت. با بلاک چین، قراردادها اکنون در کد دیجیتال تعبیه شده و در پایگاه های داده شفاف و محافظت شده ذخیره می شوند. از امور مالی گرفته تا فرآیندهای گمرکی و صدور گواهینامه، حمل و نقل و تدارکات، بیمه، توزیع، مالکیت معنوی و تدارکات دولتی، کاربردهای بلاک چین بسیار زیاد است. در نتیجه، ارتباط سنتی و درک ما از واسطه‌ها در این بخش‌ها مانند وکلا، کارگزاران و بانکداران در خطر اختلال است.

بلاک چین نوآوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) را امکان پذیر می کند تا افراد بیشتری بتوانند اطلاعات دیجیتالی را مبادله کنند و در نهایت شکل جدیدی از حکومت مشترک ایجاد کنند. 

موارد استفاده عملی از فناوری بلاک چین

اگرچه برخی از سازمان ها هنوز ارزش فناوری زیربنایی را زیر سوال می برند، بسیاری دیگر از مزایای آن استفاده می کنند. مدیریت اطلاعات دارویی، ردیابی واکسن ها، و ردیابی منشاء غذا تنها چند نمونه از کاربردهای بلاک چین هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به کاربرد فناوری در صنایع بیندازیم.

کاهش مشکلات زنجیره تامین

با عرضه واکسن، زنجیره تامین مورد توجه زیادی قرار گرفته است. هر واکسن شرایط نگهداری متفاوتی دارد، یعنی نگهداری ثابت در دمای دقیق. بنابراین، اطمینان از اینکه یک واکسن به طور دقیق نظارت می شود و به طور موثر و ایمن از ارائه دهنده به کاربران نهایی تحویل داده می شود، حیاتی است. ردیابی و نظارت سرتاسر مبتنی بر بلاک چین تضمین می کند که واکسن به درستی ذخیره شده است. مشتری می‌تواند به ورودی‌های داده، مکان‌ها و مُهرهای زمانی نگاه کند تا مطمئن شود شرایط ذخیره‌سازی مطابق با الزامات است.

علاوه بر این، دستکاری سوابق داده در دفتر کل توزیع شده چالش برانگیز است. بنابراین، کلاهبرداران نمی توانند محصول اصلی را با داروهای تقلبی جایگزین کنند. مصرف کنندگان نهایی می توانند از اصالت یک محصول مطمئن شوند. 

افزایش دیده شدن زنجیره تامین ناشی از فناوری بلاک چین می تواند برای صاحبان صنایع مراقبت های بهداشتی مفید باشد. به عنوان مثال، شرکت ها می توانند از آن برای ردیابی تولید مواد غذایی تا منبع آن استفاده کنند یا مطمئن شوند که جزئیات در فرآیند تولید جعلی نیستند.

تضمین پاسپورت سلامت دیجیتال

دفتر کل توزیع شده همچنین می تواند برای نگهداری گذرنامه های بهداشتی، یک سند دیجیتالی که اطلاعات مربوط به تاریخچه واکسن یا نتایج آزمایش COVID-19 در آن ذخیره می شود، استفاده شود. در چنین حالتی دیگر نیازی به پایگاه داده مرکزی نخواهد بود. هر کاربر داده های خود را در اختیار خواهد داشت و در صورت نیاز آن را به اشتراک می گذارد. استفاده از بلاک چین در پاسپورت های سلامت دیجیتال، صحت اسناد را تضمین می کند و سفر، بازدید از رویدادهای ورزشی و فعالیت های متعدد دیگر را تسهیل می کند.

مقابله با تغییرات آب و هوایی

از بلاک چین می توان برای نظارت بر اینکه آیا شرکت ها به وعده های خود مبنی بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مواد سازگار با محیط زیست، مصرف آگاهانه منابع و غیره عمل می کنند یا خیر استفاده کرد. از تاریخچه دست نخورده سوابق می توان برای تأیید منبع محصول، نحوه ساخت آن استفاده کرد. و اثرات زیست محیطی آن قراردادهای هوشمند سبز فعال شده توسط بلاک چین می تواند ردپای کربن کشاورزان را با معرفی شیوه های استفاده پایدارتر از زمین و حصول اطمینان از پیروی کشاورزان از آنها کاهش دهد. 

برای آینده بلاک چین آماده شوید

اگرچه فناوری بلاک چین قرار است بازیگر مهمی در اقتصاد دیجیتال آینده باشد، بسیاری از رهبران کسب‌وکار از معنای آن برای آینده شرکت‌هایشان مطمئن نیستند. مهارت‌های بلاک‌چین به یکی از مهارت‌های مورد تقاضا در جهان تبدیل شده است، با افزایش تقاضا تقریباً 2000 درصد بین سال‌های 2017 و 2020. 24 دیوید فرلونگر، معاون پژوهشی برجسته در گارتنر، خاطرنشان کرد: «شصت درصد مدیران ارشد اطلاعات در گارتنر بررسی دستور کار CIO در سال 2019 گفت که آنها انتظار دارند در سه سال آینده سطحی از پذیرش فناوری های بلاک چین انجام شود.

حذف تطبیق‌های دستی و واسطه‌های شخص ثالث، افزایش قابلیت ردیابی از جمله مزایای دیگری است که پذیرش دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند به همراه داشته باشد. البته، فناوری بلاک چین راه درمان نیست. با این حال، این پتانسیل را دارد که به شرکت های صنایع مختلف کمک کند تا بر چالش ها در عملیات روزمره خود غلبه کنند. 

نمی توان انکار کرد که با هر مورد جدید استفاده از بلاک چین، هیجان بیشتری برای پتانسیل آن ایجاد می شود. بلاک چین امروز ممکن است شبیه اینترنت در سال 1993 باشد، اما یک دهه بعد، شما متعجب خواهید شد که چگونه جامعه بدون آن عمل کرده است.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده بلاکچین دارید؟اکنون بیاموزید.