گزینه‌های مسیر شغلی برای برنامه نویسان

برنامه‌نویس شدن یک انتخاب شغلی بسیار هوشمندانه است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نه تنها دستمزد خوبی دریافت می‌کنند، بلکه فرصت‌های زیادی برای رشد شغلی نیز وجود دارد. چه عاشق این باشید که سرتان پایین باشد و تمام روز به دنبال کد بگردید، یا با دیگران کار کنید تا یک پروژه را ساختار دهید، یک مسیر شغلی برنامه نویسی برای شما وجود دارد.

اکثر افرادی که برنامه‌نویسی را شروع می‌کنند، کار خود را به عنوان کارآموز یا مهندس نرم‌افزار سطح ابتدایی آغاز می‌کنند. کار روزانه، آهسته‌تر شروع می‌شود و زمان زیادی برای افزایش سرعت و یادگیری در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول، برنامه‌نویسان جدید وظیفه رفع اشکالات کوچک و آشنایی با پایه کد را دارند.

انتخاب یک تخصص

ایده خوبی است تا برنامه نویسان با نگاه به برنامه نویسان ارشد به تخصص فکر کنند. راه های مختلفی وجود دارد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

Front End در مقابل Back End در مقابل Full Stack

برخی از افراد انتخاب می‌کنند که در حوزه کد تخصص داشته باشند: Front End، Back End یا Full Stack. توسعه end Front شامل اجرای طرح‌های یک برنامه یا صفحه وب است و معمولاً مستقیماً توسط کاربر در تعامل است. توسعه end Back بیشتر به نحوه حرکت داده‌ها و فرآیندها در یک سیستم می‌پردازد. توسعه Full Stack ترکیبی از این دو است. برنامه‌نویسی که انتخاب می‌کند یک توسعه دهنده Full Stack باشد، احتمالاً مهارت‌های گسترده‌ای در رشته‌های کدنویسی خواهد داشت، در حالیکه توسعه‌دهندگان end Front یا end Back در یک زمینه مهارت‌های عمیق‌تری خواهند داشت.

موضوعات فنی

تخصص‌ها همچنین می‌توانند شامل موضوعات فنی خاص در توسعه نرم‌افزار باشند. برخی از موارد رایج عبارتند از داده، امنیت، محاسبات ابری و هوش مصنوعی (AI). در حالی‌که مهارت‌های اساسی کدنویسی بین همه تخصص‌ها مشترک است، هریک نیاز به یادگیری جداگانه بهترین شیوه‌ها، الگوریتم‌ها، ابزارهای نرم‌افزاری و موارد دیگر دارد.

مدیریت در مقابل مشارکت فردی

برخی از افراد مشارکت فردی را دوست دارند و انتخاب می‌کنند که در طول دوره شغلی خود مهندسان سطح کارکنان در محل کار خود باشند. این گزینه برای افرادی که عاشق کدنویسی، طراحی معماری سیستم و حل مشکل هستند خوب است. در حالی‌که مشارکت‌کنندگان فردی اغلب روی تیم‌هایی از مهندسان کار می‌کنند، وقتی می‌نشینند تا کدنویسی کنند، اغلب به تنهایی این کار را انجام می‌دهند.

افراد دیگر تصمیم می‌گیرند به جای مشارکت فردی، مسیر مدیریت را در پیش بگیرند. برای برخی، این به معنای تبدیل شدن به یک مدیر مهندسی است. مدیران مهندسی از تجربیات خود به عنوان مهندس برای کمک به تیم‌های توسعه‌دهندگان در حرفه خود و از طریق کار بر روی پروژه‌ها استفاده می‌کنند. دیگرانی که انتخاب می‌کنند مدیر باشند تصمیم می‌گیرند مدیر پروژه شوند. اگرچه توسعه‌دهنده بودن شرط لازم برای مدیر پروژه شدن نیست، اما می‌تواند یک مهارت مفید در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های بزرگ باشد. اکثر افرادی که به جای مشارکت فردی وارد مدیریت می شوند، توسط تیم‌های پیشرو کار می‌کنند و زمان بسیار کمتری را صرف کدنویسی می‌کنند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی برنامه نویس پایتون دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی برنامه نویس PHP دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی برنامه نویس ++C دارید؟اکنون بیاموزید.