آموزش رایانش ابری: انواع، مزایا و دامنه آینده

رایانش ابری چیست؟

دنیای اینترنت همه چیز را نسبتاً آسان و در دسترس کرده است. امروزه برای خرید یک کالا نیازی به بیرون رفتن نیست. بلکه می توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد و همان کالا را به صورت آنلاین سفارش داد و کالا را درب منزل دریافت کرد. تا به حال فکر کرده اید که چگونه این امکان وجود دارد؟ آیا تا به حال به نحوه عملکرد تجارت الکترونیک از طریق اینترنت فکر کرده اید؟ خوب، پاسخ محاسبات ابری است. 

رایانش ابری مفهومی است که در دسترس بودن برنامه‌های محاسباتی درخواستی را برای میلیون‌ها کاربر با کمک اینترنت تسهیل می‌کند. از برنامه‌های کاربردی گرفته تا سرورها، ابزارها تا منابع، رایانش ابری، مراکز داده از راه دور را قادر می‌سازد تا از طریق فناوری ارائه‌دهنده خدمات ابری (CSP) در دسترس کاربران اینترنت قرار گیرند. 

این ابزارهای راه دور بر اساس مفهوم «پرداخت و استفاده به اندازه نیاز شما» توسط خدمات رایانش ابری ترویج و ارائه می شوند. با کمک محاسبات ابری، سازمان ها و موسسات نیازی به نگهداری سرورهای فیزیکی ندارند. 

در عوض، آنها به سرورهای اجاره ای موجود در اینترنت متکی هستند که کار آنها را آسان تر و کارآمد می کند. اساس تحقیق رایانش ابری را می توان از طریق لنز اینترنت درک کرد که کل فرآیند را ممکن می کند. 

یک کالای ضروری، می‌تواند از طریق سرورهای خصوصی و عمومی بسته به ماهیت ابرها یا راه‌های مجازی ایجاد شده در اینترنت قابل دسترس باشد. 

Cloud Computing چگونه کار می کند؟ 

برای شروع کار رایانش ابری، ضروری است که ابتدا اجزای اصلی رایانش ابری را درک کنیم. بیایید شروع کنیم. 

این تصویر به صورت بصری معماری یا طراحی رایانش ابری را توضیح می دهد
زیرساخت محاسبات ابری
  • Front-End- جزء جلویی محاسبات ابری برای کاربران یا مشتریان ابر قابل مشاهده است. به عنوان مثال، صفح ه نمایش یک وب سایت برای کاربرانی که از وب سایت بازدید می کنند قابل مشاهده است و شاید قسمت جلویی ابر باشد.
  • Backend – اجزای Back-e nd سرور چیزی است که در پشت پرده ها قرار می گیرد و برای اپراتورها یا کسانی که سرور راه دور را طراحی می کنند قابل مشاهده است. برخلاف بخش جلویی ابر، پشتیبان برای کاربران یا مشتریان یک ابر قابل مشاهده نیست. 

پس زمینه ابر به گروهی از رایانه ها، داده ها و سرورهای دیگر اشاره دارد که با هم کار می کنند تا جای خود را به یک ابر راه دور یا یک فضای مجازی بدهند. به عنوان مثال، زبان برنامه نویسی، پیوندهای به هم پیوسته و سایر اجزای فنی، پشتوانه یک وب سایت را تشکیل می دهند.

کار معماری رایانش ابری را می توان از طریق دریچه دو مؤلفه آن – فن آوری های جلویی و پشتی آن – درک کرد. در یک شبکه رایانش ابری، عناصر مختلف با هم کار می کنند تا راه را برای ابری که برای مشتری قابل مشاهده است باز کنند. 

به جای کار به روش سنتی، شرکت ها ترجیح می دهند همه چیز را با سرورهای آنلاین محافظت کنند که کار آنها را بدون دردسر و کمتر پیچیده می کند. ذخیره سازی پایگاه داده مخزن اطلاعات یا محتوایی است که در قسمت جلویی منتشر می شود. 

اطلاعاتی که به ذخیره سازی پایگاه داده کمک می کند از شبکه های کامپیوتری مختلف و سرورهای کاربردی می آید که با هم backend را می سازند. همه این عناصر – ذخیره سازی پایگاه داده، سرورهای برنامه، شبکه های کامپیوتری به یک گره کنترلی متصل هستند که پیوند اتصال بین قسمت جلویی و پشتی است. 

پس از اینکه یک سازمان بزرگ چندملیتی به Deloitte روی آورد تا برنامه های قدیمی خود را برای برآورده کردن بهتر نیازهای مشتری مدرن کند، Deloitte یک نقشه راه با تمرکز بر کارایی فرآیند، چابکی نیروی کار و وضعیت فناوری آماده برای آینده ایجاد کرد و یک مرکز مدرن سازی برنامه ها ایجاد کرد. این مرکز باعث نوسازی کل شرکت شد و ارزش تجاری فعلی و آینده را فراهم کرد. از طریق نوسازی برنامه‌ها، Deloitte تجربه کاربری پیشرفته، پروتکل‌های امنیتی بهبودیافته، یکپارچه‌سازی توسعه ساده و به اشتراک‌گذاری سیستماتیک اطلاعات بین تیم‌ها را به سازمان ارائه کرد.

 انواع رایانش ابری 

در این بخش، انواع مختلف رایانش ابری را مورد بحث قرار خواهیم داد که به شما در درک بهتر مفهوم کمک می کند.

  1. زیرساخت به عنوان یک سرویس

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) پایگاه اصلی ابری است که یک شرکت برای خدمات از راه دور خود ایجاد می کند. IaaS با تمرکز بر زیرساخت ابر، سخت افزار داده های اصلی مانند سرورها، گره ها و غیره را ارائه می دهد که پایین ترین لایه ابر را تشکیل می دهند. 

شرکت هایی که به چنین سخت افزاری نیاز دارند می توانند سرورهای شخصی گران قیمت و دردسرساز را کنار بگذارند. در عوض، آنها می توانند سرورهای ابری را استفاده کنند که در صورت تقاضا در دسترس هستند. 

  1. پلت فرم به عنوان یک سرویس

نوع دوم پلتفرم ابری به‌عنوان سرویس یا PaaS در رایانش ابری ابزارهای توسعه‌دهنده مورد نیاز برای توسعه نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی را فراهم می‌کند. 

باز هم، چنین ابزارهایی را می توان بر حسب تقاضا و بر اساس پرداخت هزینه در دسترس قرار داد که گزینه بهتر و نسبتاً کارآمدی است. همانطور که از نام آن پیداست، PaaS مشتریان را قادر می سازد تا پلتفرم هایی مانند برنامه ها یا نرم افزارها را طراحی و توسعه دهند. 

  1. نرم افزار به عنوان یک سرویس

نوع سوم محاسبات ابری، نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS در رایانش ابری، برنامه های کاربردی مبتنی بر وب را به مشتریان بر حسب تقاضا و در صورت نیاز ارائه می دهد. در حالی که PaaS ابزارها و منابع ضروری را ارائه می‌دهد که مشتریان را قادر می‌سازد خودشان برنامه‌ای را طراحی کنند، SaaS آن نوع محاسبات ابری است که برنامه یا نرم‌افزار سفارشی‌سازی شده‌ای را ارائه می‌کند که دقیقاً هدف مشتری را برآورده می‌کند. 

این تصویر متشکل از فلوچارتی است که 3 نوع محاسبات ابری را توضیح می دهد - 1. زیرساخت به عنوان یک سرویس 2. پلت فرم به عنوان یک سرویس 3. نرم افزار به عنوان یک سرویس.
انواع رایانش ابری

سه نوع محاسبات ابری را نیز می توان به عنوان سه لایه مختلف محاسبات ابری که به ترتیب ذکر شده در بالا مرتب شده اند درک کرد. آنها با هم ابری را می سازند که به یکی از ضروری ترین فناوری ها در حوزه دیجیتال تبدیل شده است. 

مزایای رایانش ابری 

همانطور که قبلاً شاهد کار کردن رایانش ابری بودیم، اکنون به مهمترین مزایای رایانش ابری خواهیم پرداخت. 

  1. هزینه های عملیاتی IT کمتر

در میان 5 مزیت برتر رایانش ابری، اولین مورد کاهش هزینه های عملیات فناوری اطلاعات است. رایانش ابری به شما امکان می دهد خدمات و ابزارهای از راه دور را اجاره کنید که در غیر این صورت ممکن است گران باشند. اگر یک شرکت تصمیم بگیرد که زیرساخت سرور خود را بسازد، هزینه ها می تواند خیلی سریع افزایش یابد. با این حال، رایانش ابری نه تنها کار مشابهی را انجام می دهد، بلکه هزینه های عملیات IT را نیز کاهش می دهد، بنابراین در هزینه برای رفاه سازمان شما صرفه جویی می کند. 

  1. عملکرد انعطاف پذیر

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری، عملکرد انعطاف پذیر آن است. در حالی که استخدام یک تیم مجزا برای مدیریت امور فناوری اطلاعات برای یک شرکت می تواند کاری خسته کننده باشد، آژانس های رایانش ابری خدمات مشابهی را ارائه می دهند. شاید برای شرکت ها سودمند است که عملیات فناوری اطلاعات خود را به آژانس های محاسبات ابری که می توانند در کوتاه ترین زمان روی به روز رسانی ها، حذف خطاها و غیره کار کنند، گسترش دهد. 

  1. مدیریت سریع از راه دور

شکی نیست که رایانش ابری از نظر سرعت بسیار بالا است. مدیریت سریع از راه دور یکی از مزایای محاسبات ابری است که به شرکت و کارمندانش امکان می دهد امور فناوری اطلاعات را در یک محیط راه دور اما با سرعت بسیار بالا انجام دهند. 

  1. قابلیت اتصال همه جانبه

همه‌گیری جهانی همه را به خانه‌هایشان سوق داده است، جایی که کار باید از خانه مدیریت شود. در حالی که دفاتر همچنان بسته هستند، دسترسی کارکنان به داده هایی که در شرکت آنها موجود است بسیار مهم است. 

رایانش ابری این کار را برای کل جهان آسان‌تر کرده است زیرا همچنان به ارائه اتصال همه جانبه ادامه می‌دهد. شاید بتوان از هر نقطه ای در جهان به داده ها دسترسی پیدا کرد و همچنان بتواند به طور موثر کار کند. به لطف محاسبات ابری، بر خلاف سرورهای سنتی که کارکنان را ملزم به حضور در دفاتر در تمام طول سال می کردند، اتصال همه جانبه دیگر مشکلی نیست. 

  1. خدمات امن

محاسبات ابری امن و قابل اعتماد است. چگونه؟ خوب، آژانس‌های رایانش ابری که یک شرکت استخدام می‌کند، زیر لنز قوانین فناوری اطلاعات هستند و ملزم به رعایت قوانین و مقررات متعددی هستند که برای عملکرد صحیح وضع شده‌اند. 

علاوه بر این، این سرویس‌ها امن هستند زیرا داده‌ها در Backend بازیابی می‌شوند و هر بار که کاربر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند، از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌شود. این امر محاسبات ابری را نسبت به تنظیمات سرور شخصی ایمن تر می کند. 

حوزه آینده رایانش ابری 

با چنین اهمیت عظیمی در حوزه فناوری، آینده رایانش ابری به موضوع مهمی تبدیل می شود که باید برجسته شود. در طول سال‌ها، رایانش ابری با اتکای فزاینده شرکت‌های بزرگ به این فناوری خاص، با سرعت بسیار بالایی شتاب گرفته است. 

همانطور که بسیاری از محققان و متخصصان فناوری پیشنهاد می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که افزایش خدمات رایانش ابری در سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد. با استفاده گسترده از رایانش ابری در محیط دیجیتال معاصر، روند رایانش ابری در شرف گسترش است.  

«اگر از رایانه یا دستگاه تلفن همراه در خانه یا محل کار استفاده می‌کنید، تقریباً مطمئناً هر روز از نوعی رایانش ابری استفاده می‌کنید، خواه یک برنامه ابری مانند Google Gmail ، پخش رسانه‌ای مانند Netflix یا ذخیره‌سازی فایل‌های ابری مانند Dropbox باشد. طبق یک نظرسنجی اخیر، 92 درصد از سازمان‌ها امروزه از ابر استفاده می‌کنند و بیشتر آنها قصد دارند تا سال آینده از آن بیشتر استفاده کنند.»

نتیجه 

به طور خلاصه، تحقیقات رایانش ابری یک مطالعه عمیق در مورد رایانش ابری است که در دوران معاصر بسیار مرتبط است. همانطور که دامنه دیجیتال همچنان در حال گسترش است، ارتباط محاسبات ابری نیز افزایش می یابد. 

رایانش ابری که در ارائه خدمات درخواستی بر خلاف نسخه‌های سنتی زیرساخت سرور مفید است، از نظر استفاده و محبوبیت در حال بزرگ‌تر شدن و بهتر شدن است.