چگونه می توان مهندس امنیت سایبری شد: جزئیات شغل و مهارت های لازم

با دیجیتالی شدن دنیای تجارت، نیاز به مهندسان امنیت سایبری روز به روز بیشتر می شود. اتحادیه اعتماد آنلاین انجمن اینترنتی هزینه جرایم سایبری را حدود 45 میلیارد دلار در سال تخمین می زند. مهندسان امنیت سایبری برای محافظت از یک شرکت در برابر تهدیدات گران قیمت کار می کنند.

آنچه مهندسان امنیت سایبری انجام می دهند 

تحلیلگران امنیت سایبری به محافظت از سازمان ها در برابر طیف گسترده ای از تهدیدات آنلاین کمک می کنند. آنها همچنین از سیستم های شبکه ای که شرکت ها به آن وابسته هستند محافظت می کنند. این سیستم ها ممکن است ساده بوده و بیشتر در خانه نگهداری شوند، اما اغلب شامل اتصال به یک شبکه خارجی یا وسیع (WAN) می شوند. همچنین سیستم ها و شبکه های مجازی را فراموش نکنید که به کارمندان اجازه می دهد در حین کار از راه دور به داده های شرکت دسترسی پیدا کنند. اگرچه ارتباطات خارجی ممکن است تهدیدهای بیشتری را به همراه داشته باشد، اما یک عنصر خطر همیشه وجود دارد.

مفاهیم امنیت سایبری مانند هک ، بدافزار ، فایروال ، کرم ، فیشینگ ، رمزگذاری ، بیومتریک ، BYOD و موارد دیگر را بیاموزید.

اینجاست که یک متخصص امنیت سایبری نقش کلیدی را ایفا می کند. بیشتر شرح وظایف آنها شامل ارزیابی و آزمایش نفوذ برای محدود کردن و کنترل خطر نفوذ مجرمان سایبری به شبکه است. یک متخصص امنیتی همچنین عنصر اصلی تیم فناوری کلی است. به طور خاص، آنها از فناوری امنیتی برای محدود کردن تهدیدها استفاده می کنند که باعث می شود تیم فناوری اطلاعات به جای ردیابی مسائل امنیتی بر ایجاد راه حل های امن شبکه تمرکز کند.

علاوه بر این، یک متخصص امنیت سایبری اغلب مسئول مهندسی سیستم های مورد اعتماد در سیستم های امن است. این معمولاً شامل مرور کامل سیستم های شبکه ای یک شرکت برای انتقال آنها از حالت اعتماد به غیر قابل اعتماد است. برای انجام این کار، مهندس ممیزی، تجزیه و تحلیل نفوذ و ارزیابی حقوق دسترسی فردی کارکنان را انجام می دهد. از سوی دیگر، اگر امنیت و اعتماد کافی وجود داشته باشد، یک مهندس امنیت سایبری ممکن است تمرکز بیشتری بر توسعه و اجرای راه حل های امنیت سایبری داشته باشد. این موارد ممکن است با معماری امنیتی موجود مطابقت داشته باشد یا برای محافظت در برابر حملات سایبری به سخت افزار و نرم افزار جدیدی نیاز داشته باشد.

شخصی در جلوی لپ تاپ در یک اتاق تاریک ، کلمه امنیت در پس زمینه
امنیت سایبری

چگونه امنیت سایبری از چشم انداز تجاری مدرن پشتیبانی می کند

هرچه عناصر حیاتی تجارت از شبکه های داخلی اصلی به محاسبات ابری تغییر کند، سیستم های حیاتی در معرض تهدیدات بیشتری قرار می گیرند. یک مهندس امنیت سایبری دارای مهارت هایی است که می تواند این تهدیدها را محدود یا از بین ببرد. به این ترتیب، این شرکت می تواند بدون سرمایه گذاری منابع اضافی برای بازیابی پس از حملات، تجارت خود را ادامه دهد. از آنجا که آنها این نقش مهم را ایفا می کنند، مهندسان امنیت سایبری برای بقای مشاغل مدرن ضروری هستند.

هنگامی که یک مهندس امنیتی مدارک لازم را کسب کند، می تواند مهارت های خود را در طیف وسیعی از مشاغل به کار گیرد. این شامل امور مالی، عمده فروشی، خرده فروشی، آموزش، تولید و موارد دیگر است.

شرایط لازم برای مهندس امنیت سایبری

برای دستیابی به یک شغل امنیتی، شما نیاز به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر دارید. اگر فردی قبلاً چندین سال تجربه در زمینه امنیت سایبری داشته باشد و با آموزش مستمر تجربه کار را افزایش دهد می تواند واجد شرایط این شغل باشد.

این روزها بسیاری از شرکتها از نداشتن مدرک کامپیوتر چشم پوشی می کنند به شرط داشتن گواهینامه های مربوط به امنیت سایبری مانند Security+، CEH ، CISSP و غیره. حتی اگر مدرک علوم کامپیوتر دارید، گواهینامه های حرفه ای ضروری است.

مهندس امنیت سایبری مسئول چیست؟

شغل مهندس امنیت سایبری در شرکت های مختلف بسیار متفاوت است. با این حال، موارد خاصی وجود دارد که همه متخصصان امنیت دیجیتال در آنها مشترک هستند.

حفاظت از سازمان در برابر نفوذ داده ها

داده های یک شرکت اغلب ارزشمندترین دارایی آن است. یک وظیفه مهندس امنیت سایبری این است که اطمینان حاصل کند که داده ها ایمن، قابل اعتماد و دقیق هستند.

این شامل نگهداری داده ها در پشت فایروال است که از آنها در برابر لایه برداری محافظت می کند. همچنین برای حفظ صحت این داده ها، شرکت ها باید از آنها در برابر کسانی که می خواهند آنها را تغییر دهند تا به تجارت آسیب برساند یا به نفع رقابت باشد، محافظت کنند. علاوه بر این، یک مهندس امنیت اطمینان می دهد که تنها کاربرانی که نیاز به دسترسی به مناطق خاصی دارند مجوز انجام این کار را دارند. به این ترتیب، تعداد افرادی که از داده های حساس استفاده می کنند یا می بینند به حداقل می رسد و در نتیجه خطر نقض یا نشت را کاهش می دهد.

جلوگیری از سوء استفاده از داده های حساس

اطلاعاتی که یک شرکت در اختیار دارد ممکن است در برابر مهاجمان آسیب پذیر باشد، زیرا آنها می توانند به روش های مختلف از آن استفاده کنند. اغلب، یک سازمان اطلاعات اختصاصی را در مورد عناصر مهم فناوری یا مدل کسب و کار خود نگهداری می کند. اگر کسی این اطلاعات را بدزدد، می تواند مزیت قابل توجهی برای رقابت خود ایجاد کند. علاوه بر این، یک رقیب می تواند از برنامه هایی که یک شرکت برای گسترش خدمات یا همکاری با دیگران در جهت دستیابی به مزیت استراتژیک دارد، سوء استفاده کند. شغل مهندس امنیت سایبری شامل جلوگیری از ورود این اطلاعات به دست بازیگران مخرب می شود.

متأسفانه بسیاری از شرکت ها با تهدید بزرگتری روبرو هستند: سرقت اطلاعات حساس مشتریان. نام مشتریان، آدرس ها، شماره های امنیت اجتماعی و پاسخ به سوالات متداول امنیتی همه می توانند برای هکرها ارزشمند باشند. هدف یک مهندس امنیت سایبری جلوگیری از سوء استفاده از این نوع داده ها است ، به ویژه به این دلیل که هکرها می توانند از آنها برای سرقت هویت استفاده کنند. در برخی موارد، یک دزد نیازی به مشخصات کامل مشتری ندارد، آنها فقط می خواهند عناصر خاصی با سایر اطلاعاتی که در حال حاضر دارند ارتباط داشته باشند. به همین دلیل، حتی شرکت هایی با اطلاعات اولیه مشتری در سیستم های خود به خدمات مهندس امنیت سایبری نیاز دارند.

علاوه بر این، متخصصان امنیت سایبری از اطلاعات مالی حساس محافظت می کنند. هکرها اغلب کارت های اعتباری، حساب های بانکی یا سایر داده های مالی مشتریان را هدف قرار می دهند. اگر آنها راهی برای دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی که این اطلاعات را ذخیره می کنند پیدا کردند، می توانند آن را بفروشند یا خود از آنها برای خریدهای غیرقانونی، انتقال وجوه یا انجام انواع دیگر کلاهبرداری استفاده کنند. با استفاده از مجموعه ای از ابزارهای امنیتی، یک مهندس امنیت سایبری آسیب پذیری های یک سازمان را ارزیابی می کند، یک طرح حفاظتی طراحی می کند و استراتژی را اجرا می کند. سپس آنها باید میزان موفقیت آمیز بودن اقدامات را ارزیابی کرده و هرگونه تعدیل لازم را انجام دهند.

انجام تجزیه و تحلیل ریسک

مهندسان امنیت سایبری اغلب در حال شناسایی مناطق خطرناک یک شبکه و همچنین ارزیابی سطح حمله یک سازمان می باشند. این امر مستلزم آگاهی عمیق از تکنیک های هک فعلی و بدافزارها است. سپس از چگونگی نفوذ جنایتکاران به سیستم ها برای کشف ضعیف ترین عناصر معماری امنیتی شرکت استفاده می شود.

تجزیه و تحلیل ریسک بیش از بررسی ساختار و ابزارهای امنیت سایبری یک شرکت است. ارزش دارایی های دیجیتالی فردی نقش کلیدی ایفا می کند. یک مهندس امنیت سایبری باید سوالاتی در مورد ماهیت شغلی که شرکت در آن مشغول است بپرسد تا بتواند بفهمد کدام دارایی ها نیاز به قوی ترین حفاظت دارند. به عنوان مثال، یک خرده فروش که کارت های اعتباری را می پذیرد ممکن است برای محافظت از نام و شماره کارت مشتریان خود به شدیدترین اقدامات امنیتی نیاز داشته باشد. علاوه بر این، اگر چندین نفر به این اطلاعات دسترسی دارند، یک مهندس امنیت سایبری باید درک کند که چه کسی باید از این اطلاعات استفاده کند یا ببیند و چه کسی نیازی به دسترسی ندارد. این امر ریسک شرکت را به حداقل می رساند.

هنگامی که یک متخصص امنیتی سطوح حمله و آسیب پذیری های خاص سازمان را شناسایی کرد ، می تواند روشی را برای محافظت از ارزشمندترین دارایی ها و دفاع از ضعیف ترین عناصر معماری امنیتی موجود توصیه یا طراحی کند.

حفاظت در برابر تهدیدات داخلی

برخی از خطرناک ترین تهدیدها از درون یک سازمان ناشی می شود، بنابراین یک مهندس امنیت سایبری باید بتواند این موارد را ارزیابی کرده و خطر را کاهش دهد. همه تهدیدهای داخلی ناشی از افرادی نیست که به دنبال سوء استفاده از امتیازات دسترسی خود هستند. گاهی اوقات، یک اشتباه ساده می تواند اعتبار ورود به سیستم را که شخص دیگری می تواند از آن برای نفوذ به شبکه استفاده کند، نشان دهد.

در نتیجه، یکی از بهترین راه ها برای محدود کردن ریسک، اجرای سیاست احراز هویت چند عاملی است. این امر مستلزم آن است که افراد قبل از دسترسی به شبکه، منطقه خاصی از شبکه یا برنامه کاربردی، بیش از یک نوع شناسنامه تولید کنند. معمولاً حداقل دو مورد از موارد زیر را شامل می شود: چیزی که شخص می داند یا ویژگی بیومتریک مانند اثر انگشت یا ویژگی های صورت. چندین فناوری وجود دارد که یک مهندس امنیت سایبری می تواند برای اجرای این نوع اقدامات امنیتی استفاده کند. بنابراین دانش کار در مورد جدیدترین اقدامات احراز هویت چند عاملی، یک صلاحیت کلیدی برای متخصصان امنیت سایبری است.

برای افزایش قابلیت فروش به عنوان یک متخصص امنیت سایبری ، مهارت های خاصی وجود دارد که باید داشته باشید. در اینجا برخی از مهارت های ضروری برای کار یک متخصص امنیت ذکر شده است.

توانایی کار با انواع سیستم عامل ها

ابزارهای رایانه ای انتخابی از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، بنابراین یک متخصص امنیت باید چندین دستگاه را بشناسد تا مطمئن شود که می تواند با معماری های مختلف شبکه سازگار شود. اینها شامل ویندوز ، لینوکس، یونیکس و macOS هستند.

هک – از نظر اخلاقی

مهندسان امنیت سایبری اغلب درگیر چیزی هستند که به آن هک کلاه سفید می گویند . این شامل هک کردن یک سیستم برای تعیین آسیب پذیری های آن است. سازمان زودتر از آنچه “هکر” قرار است انجام دهد مطلع می شود و پس از هک گزارش کامل به آنها داده می شود. در طول حمله شبیه سازی شده، کارشناس امنیتی شبکه را برای آسیب پذیری ها، از جمله موارد موجود در سیستم های جداگانه، ایستگاه های کاری یا دستگاه ها، بررسی می کند. سپس اطلاعات جمع آوری شده برای طراحی یک محیط امن تر مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با معماری شبکه

معماری شبکه یک شرکت به ساختار اساسی اشاره می کند که به آن امکان ارسال، دریافت و تبادل اطلاعات دیجیتالی را می دهد. این اغلب شامل یک اینترانت است که کامپیوترها و اجزای داخل ساختمان، یک شبکه محلی یا یک شبکه وسیع را به هم متصل می کند. علاوه بر این، معماری شبکه ممکن است شامل محاسبات ابری و همچنین یک ساختار ترکیبی باشد که شامل سرورهای خصوصی یا پیش فرض با معماری ابر می شود.

با ظهور اینترنت اشیا (IoT) و نیاز به اتصالات با تأخیر کم، بسیاری از شرکت ها از شبکه های وسیع نرم افزاری (SD-WAN) استفاده می کنند. این به آنها امکان می دهد شبکه خود را با نرم افزار کنترل کنند. یک مهندس امنیت سایبری باید معماری SD-WAN را بفهمد، به ویژه به این دلیل که این یک راه حل تجاری رایج است.

انجام پزشکی قانونی رایانه ای

پزشکی قانونی رایانه ای شامل کشف نحوه حمله و نفوذ مجرمان سایبری به سیستم ها است. عنصر کلیدی این امر ، تعیین شاخص های سازش (IoC) است. اینها یک متخصص امنیت سایبری را نسبت به یک رویداد سایبری که شبکه را به خطر انداخته یا به خطر می اندازد هشدار می دهند. فرایند پزشکی قانونی کامل نیاز به یک متخصص امنیتی دارد که حملات را شناسایی کند ، نحوه عملکرد هکرها را مشخص کند ، سیستم های آسیب دیده را ترسیم کند و راه هایی برای جلوگیری از حملات مشابه در آینده ارائه دهد.

مهارتهای نرم مهندسان امنیت سایبری نیاز به توسعه دارند

علاوه بر مهارت های سخت، مهارت های نرم تری نیز وجود دارد که نقش مهمی در زندگی یک متخصص موفق امنیت سایبری ایفا می کند. اینها اغلب شامل تعامل روزانه با دیگران یا کار در یک تیم سازمان یافته است.

مدیریت پروژه

یک مهندس امنیت سایبری اغلب مسئول مدیریت پروژه های خاص و افرادی است که برای تکمیل آنها تلاش می کنند. ممکن است یک هدف امنیتی در سطح بالایی به متخصص امنیت داده شود و باید بفهمد که برای رسیدن به آن چه باید بکند. سپس آنها باید افراد یا تیم های مختلف را برای انجام تک تک کارها انتخاب کنند. آنها همچنین پیشرفت را زیر نظر دارند و سعی می کنند محیطی مناسب برای موفقیت هر کار ایجاد کنند.

رهبری

مهندسان امنیت سایبری ممکن است به عنوان رهبران فکری در یک سازمان قرار بگیرند و تفکر پیرامون مسائل امنیتی و شبکه را هدایت کنند. همچنین ممکن است مجبور باشند افراد یا تیم های فردی را رهبری کنند. هر دوی این نقش ها شامل انتقال ایده ها به روشنی، ایجاد انگیزه در دیگران و درک نیازها و نگرانی های آنها است.

ارتباطات

یک مهندس امنیت سایبری باید با سایر متخصصان امنیتی، تیم فناوری اطلاعات، CIO یا CTO و سایر اعضای C-suite ارتباط برقرار کند. آنها همچنین باید سایر پرسنل را در مورد مسائل و استراتژی های مربوط به امنیت آموزش دهند.

مهندسان امنیت سایبری باید بتوانند به طور موثر با کارکنان عادی ارتباط برقرار کنند و نه فقط با مدیران. این یک مهارت نرم است که معمولاً برای مهندسان امنیت سایبری نادیده گرفته می شود. بسیاری از اوقات، مهندسان امنیت سایبری تنها نگران امنیت داده های شرکت خود هستند بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه سیستم های امنیتی یا سیاست های آنها ممکن است بر بهره وری کارکنان تأثیر بگذارد. بنابراین، برای هر مهندس امنیت سایبری ضروری است که بتواند نحوه انجام وظایف روزانه کارکنان خود را درک کند، زیرا این امر به آنها کمک می کند تا بتوانند سیاست های امنیت سایبری را ایجاد کنند که تعادل خوبی بین امنیت موثر و بهره وری کارکنان ایجاد کند.

حل مشکل

یک متخصص امنیتی باید بتواند مشکلات را شناسایی کند، راه حل ها را تصور کند، برنامه هایی را برای اجرای راه حل ها طراحی کند ، آنها را اجرا کند و سپس برای ارزیابی اثربخشی آنها پیگیری کند. این شامل ترکیبی از دانش و استدلال قیاسی است. حل مشکلات اغلب شامل استفاده از دیگران برای حمله به چالش ها است که نیاز به رهبری و ارتباط دارد.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی کارشناس امنیت رایانه دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک امنیت و تسلط بر این موضوع کمک می کند.