اینفلوئنسرمارکتینگ: تعریف، استراتژی و مزایا برای کسب و کار

آیا می خواهید با اینفلوئنسرها برای تبلیغ یک محصول یا برند کار کنید؟ ابتدا اینفلوئنسر مارکتینگ را به طور کامل در اینجا یاد بگیر!

بازاریابان و افراد تجاری همیشه راهی برای تبلیغ برند یا محصول خود دارند. فعالیت های بازاریابی مختلفی انجام می شود، از بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی اینترنتی و غیره.

رسانه های اجتماعی یکی از پلتفرم هایی است که توسط مشاغل مختلف برای انجام بازاریابی استفاده می شود. از آنجا که رسانه های اجتماعی  بیشتر در زمان واقعی است، موجب صرفه جویی در زمان و پول می شود و می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. یکی از پرکاربردترین استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسرها افرادی هستند که توانایی تأثیرگذاری بر دیگران را دارند. معمولاً نظرات اینفلوئنسرها توسط فالوورهای آنها شنیده می شود زیرا آنها در زمینه های خاصی متخصص به حساب می آیند.

به عنوان مثال، تأثیرگذاران در بخش زیبایی عبارتند از تاسیا فراسیا، آبل کانتیکا، سوهای سلیم و دیگران. سپس در زمینه آموزش، Jerome Polin، Gita Savitri Devi، Nadhira Nuraini Afifa و بسیاری دیگر وجود دارند.

اصطلاح اینفلوئنسر به هنرمندان یا افراد مشهور محدود نمی شود. امروزه هرکسی را می توان اینفلوئنسر نامید. افراد مشهور اینستا، افراد مشهور TikTok، افراد مشهور توییتر یا هر کسی که تعداد زیادی دنبال کننده در رسانه های اجتماعی دارد را می توان اینفلوئنسر نامید.

اینفلوئنسر مارکتینگ به دلیل سطح اعتماد بالایی که اینفلوئنسرها با فالوورهای خود ایجاد کرده اند کار می کند. توصیه‌های اینفلوئنسرها معمولاً توسط پیروان آنها مورد اعتماد و دنبال می‌شوند.

به همین سادگی، اینفلوئنسر مارکتینگ به این صورت است که شما با یک اینفلوئنسر برای تبلیغ محصول یا برند خود کار می کنید.

فعالیت های اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از:

محتوا و راه های مختلفی وجود دارد که اینفلوئنسرها می توانند برای تبلیغ برند یا محصول شما انجام دهند. در اینجا به برخی از فعالیت ها اشاره می شود:

  1. بررسی محصول در شبکه های اجتماعی
  2. ویدیوهای آنباکسینگ
  3. قرار دادن محصول در محتوای خلاقانه
  4. مزایایی را در نظر بگیرید تا مخاطبان تأثیرگذار بتوانند هنگام خرید از آنها بهره مند شوند. به عنوان مثال تخفیف یا بازگشت نقدی .
  5. همکاری با اینفلوئنسرها برای ایجاد محصولات مشترک.
  6. برگزاری یک جایزه از طریق یک پلتفرم اینفلوئنسر

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ مطمئناً مزایایی را برای بازاریابان فراهم می کند. آنها چه هستند؟

1. آگاهی از برند را افزایش دهید

اگر محصول یا برند شما هنوز یک دسته جدید با تعداد کمی دنبال کننده در حساب های رسانه های اجتماعی است، اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به شما در افزایش آگاهی از برند کمک کند . 

به عنوان مثال، شما یک اینفلوئنسر با 70000 فالوور را انتخاب می کنید. این مقدار در مقایسه با حساب رسانه های اجتماعی کسب و کار شما بسیار بیشتر است. خوب، مردم می توانند از طریق محتوای ایجاد شده توسط اینفلوئنسرها، برند یا محصول شما را بیابند، بشناسند، آشنا شوند. بنابراین، اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به برندها در افزایش دسترسی و همچنین آگاهی از برند کمک کند.

2. افزایش فروش

اینفلوئنسرها معمولاً رابطه دارند و اعتماد خوبی با مخاطبان خود ایجاد کرده اند. وقتی یک اینفلوئنسر برند خاصی را در رسانه‌های اجتماعی معرفی یا توصیه می‌کند، می‌تواند باعث شود دنبال‌کنندگانش آن را باور کنند و تشویق شوند که همان محصول را پیدا کنند یا بخرند. در واقع، فالوورها اغلب از اینفلوئنسرها می پرسند که چه محصولی را باید بخرند.

3. اعتماد سریعتر به برند ایجاد کنید

اینفلوئنسرها یا افرادی که در زمینه های خاصی متخصص هستند و فالوورهای زیادی در شبکه های اجتماعی دارند، می توانند از طریق محتوایی که به اشتراک می گذارند، اعتبار برندهایی را که تبلیغ می کنند افزایش دهند. به عنوان مثال، در اینستاگرام، یک پزشک زیبایی وجود دارد که اغلب اطلاعات و نکاتی را در مورد نحوه مراقبت از پوست، استفاده از محصولات مراقبت از پوست و موارد دیگر به اشتراک می گذارد .

این دکتر اغلب اطلاعاتی در مورد برخی از محصولات زیبایی ارائه می دهد. به عنوان مثال، در مورد محصولات ضد آفتاب دکتر به برندهای خاص و محتویات و مزایای آنها اشاره خواهد کرد . اگر به دنبال مراقبت از پوست خاصی هستید و توسط یک پزشک زیبایی بررسی و حتی توصیه شده است، بلافاصله به محصول یا برند اعتماد خواهید کرد .

4. به طور موثر به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید

با انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب و مرتبط با محصول، می توانید به مخاطبان هدفی دست پیدا کنید که نه تنها زیاد، بلکه موثر نیز هستند. به عنوان مثال، اگر یک محصول غذایی دارید، می توانید با یک اینفلوئنسر که اغلب محتوای غذا یا مواد غذایی را بررسی می کند، همکاری کنید. اگر محصولات غذایی شما توسط آنها بررسی شود، مسلماً مخاطبان بیشتر علاقه مند می شوند زیرا طاقچه مناسب است.

استراتژی های استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

1. مخاطبان هدف خود را بشناسید

مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، ابتدا باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید به این منظور که انتخاب افراد تأثیرگذار برای مشارکت، تعیین نحوه ارسال پیام، محتوایی که باید ایجاد شود، رسانه ها و موارد دیگر را برای شما آسان تر کند.

بررسی کنید که چه شکلی از اطلاعات برای مخاطبین جذابتر است. معروف ترین اینفلوئنسرها در زمینه کاری شما و رسانه های اجتماعی که اغلب استفاده می کنند را شناسایی کنید.

2. اهداف بازاریابی را تعریف کنید

هدف از فعالیت های بازاریابی می تواند متفاوت باشد. می توان از آن برای افزایش آگاهی از برند، افزایش تعامل با مخاطب، افزایش فروش، افزایش تعداد فالوورها، حفظ وفاداری مصرف کننده یا جذب مشتریان جدید استفاده کرد. پس از آن، یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) ایجاد کنید که می تواند موفقیت دستیابی به اهداف بازاریابی را اندازه گیری کند. به عنوان مثال، هدف بازاریابی افزایش آگاهی از برند است، KPI را می توان از روی برداشت ها ، دسترسی ، افزایش فالوور ، تعامل و موارد دیگر مشاهده کرد.

3. رسانه مناسب را انتخاب کنید

رسانه های اجتماعی زیادی وجود دارند که اینفلوئنسرها از آنها استفاده می کنند. TikTok، Instagram، Twitter، Blog، YouTube یا Facebook وجود دارد. به عنوان مثال، مخاطبان هدف شما نسل هزاره و Z هستند، پس اینستاگرام و تیک تاک می توانند انتخاب های رسانه ای مناسبی باشند. زیرا هر دوی این رسانه ها امروزه در استفاده بسیار محبوب هستند. 

با این حال، همه اینفلوئنسرها در اینستاگرام محتوای مشابهی در TikTok ایجاد نمی کنند و بالعکس. بنابراین، اینفلوئنسری که انتخاب می‌کنید می‌تواند رسانه‌هایی را که بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز تعیین کند.

4. برای کمپین بودجه تعیین کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوورها به چند دسته تقسیم می شوند. معمولاً هر چه تعداد فالوورها بیشتر باشد، هزینه بیشتری باید پرداخت کنید و بالعکس. اگر بودجه زیاد نیست، می توانید با اینفلوئنسرهای نانو یا میکرو شروع کنید. از آنجایی که بودجه کمتر است، می‌توانید با بیش از ۱ نانو اینفلوئنسر یا میکرو اینفلوئنسر برای دسترسی وسیع‌تر شریک شوید.

جاسازی…

5. اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید

اینفلوئنسرهایی که انتخاب می کنید در موفقیت بازاریابی بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین باید درست انتخاب کنید. در انتخاب اینفلوئنسر نکات زیر باید در نظر گرفته شود:

  • تنظیم بودجه (برای انتخاب سطح تأثیرگذار)
  • با محصول و بازار هدف شما مناسب است یا نه
  • اطمینان حاصل کنید که تصویر ساخته شده مثبت است
  • شدت در اشتراک گذاری محتوا بسیار خوب است
  • بازخورد خوبی دارد. از لایک ها و کامنت ها مشخص است.

6. یک کمپین را سازماندهی و اجرا کنید

پس از تکمیل 5 مورد بالا، می توانید شروع به کامپایل و اجرای کمپین کنید. معمولاً محتوای تبلیغاتی توسط اینفلوئنسرها ایجاد می‌شود، اما می‌توانید مختصری در مورد نکاتی که باید ذکر شود، اطلاعات محصول ، CTA، کد تخفیف (در صورت وجود) و سایر مواردی که لازم است ذکر شود توضیح دهید. بنابراین، شما باید در مورد کمپین به تفصیل توضیح دهید.

7. بررسی و ارزیابی استراتژی

پس از اجرای کمپین ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی را بررسی و ارزیابی کنید. آیا اهداف و KPIها محقق شده اند یا خیر؟ اگر نه، پس باید تجزیه و تحلیل کنید که برای اجرای کمپین بعدی چه چیزی باید بهبود یابد .