بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه بازی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بازی های ویدیویی مورد علاقه شما چگونه ساخته می شوند؟ چگونه سفینه‌های فضایی و تفنگ‌هایی که در این بازی‌ها استفاده می‌کنید تحریک و توسعه می‌یابند تا چنین تجربه واقعی را به شما ارائه دهند؟ هر بازی ویدیویی تماشایی و با انیمیشن خوبی که در رایانه خود بازی می کنید دارای یک سری کد است که کل طراحی، انیمیشن، شبیه سازی ها را پوشش می دهد و همچنین تجربه کاربر را روان می کند. محیط و مکانیسم های یک بازی با استفاده از زبان های برنامه نویسی ایجاد می شوند.
 

جذاب نیست؟ تمام آن گرافیک ها و شبیه سازی های قدرتمندی که می بینیم فقط با نوشتن کد انجام می شود. اگر این قدرت را داشته باشید که دنیای کنونی خود را تغییر دهید و دنیایی کاملا جدید بسازید، چه احساسی خواهید داشت؟ واقعیتی که در آن سیاره ها در فضا واقع شده باشد! شاید یک بازی با موضوع اقیانوس که در آن باید با کشتی دزدان دریایی مبارزه کنید!

در دنیای واقعی، ایجاد یک واقعیت جدید غیرممکن است، اما مطمئناً در حوزه بازی سازی امکان پذیر است و برای آن، باید یک زبان برنامه نویسی را با توجه به نیاز خود انتخاب کنیم.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه بازی

در این وبلاگ، ما قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم و بنابراین می خواهیم بهترین زبان های برنامه نویسی را که می توان برای توسعه بازی استفاده کرد، بررسی کنیم.

  1. ++C

++C، یک زبان شی گرا که اغلب به عنوان یکی از سخت ترین زبان ها برای یادگیری در نظر گرفته می شود، علیرغم موانع ورودی بالا (به این معنی که یادگیری آن بسیار دشوار است)، یکی از برجسته ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان بازی است. 

بسیاری از موتورهای محبوب مانند Unreal Engine بر روی این زبان ساخته شده اند. توسعه دهندگان حرفه ای دانستن ++C را ضروری می دانند. در نتیجه، این ممکن است به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی به طور کلی در نظر گرفته شود. 

توانایی ++C برای انجام وظایفی مانند مدیریت حافظه اگر می خواهید کنترل دقیق تری بر عملکرد بازی داشته باشید مفید است. مقیاس پذیری های زیادی را ارائه می دهد و می تواند برای پروژه های بازی کوچک و بزرگ به طور یکسان مورد استفاده قرار گیرد و همچنین پلتفرم-آگنوستیک است، به این معنی که شما به سادگی می توانید پروژه ها را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.

آیا علاقمند به یادگیری ++C هستید؟ اکنون بیاموزید.

  1. جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای برنامه نویسی عمومی کامپیوتر است که در سال 1995 تاسیس شد. این زبان با هدف داشتن کمترین وابستگی ممکن به خصوص در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی در آن زمان و حتی اکنون ایجاد شد. 

برنامه های جاوا بر روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می شوند و به بایت کدهای عمومی تبدیل می شوند که ممکن است بر روی هر ماشینی اجرا شوند. در نتیجه جاوا یکی از معدود زبان های برنامه نویسی بازی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برای هر پلتفرمی بازی بسازند. این یکی از محبوب ترین زبان های توسعه بازی است.

جاوا برای ساخت بازی هایی مانند Mission Impossible III، Minecraft، FIFA 11 و Ferrari GT 3: World Track استفاده شده است. ( منبع ).

آیا علاقمند به یادگیری JAVA هستید؟ اکنون بیاموزید.

  1. جاوا اسکریپت

طبق گفته آکادمی GameDev ، یکی از شناخته شده ترین سنگ بنای توسعه وب، جاوا اسکریپت است . علیرغم این واقعیت که جاوا اسکریپت برای توسعه بازی در مقیاس بزرگ طراحی نشده است، با گذشت زمان، جاوا اسکریپت در حال تبدیل شدن به یک روند است. این یکی از پرکاربردترین زبان های وب است و ادغام آن با هر برنامه وب ساده است. 

با نزدیک شدن به اقتصاد مبتنی بر وب، بازی های آنلاین بیشتر و بیشتر رایج می شوند. برای ایجاد بازی های اینترنتی تعاملی، جاوا اسکریپت بدون شک بهترین زبان برنامه نویسی بازی های ویدیویی است. توانایی ادغام سریع اسکریپت‌های جاوا اسکریپت با فناوری‌های وب سنتی مانند HTML و CSS نیز به رشد سریع بازی‌های چند پلتفرمی موبایل کمک می‌کند.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه بازی
  1. HTML

به گفته توسعه‌دهندگان بازی، HTML5 یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای ایجاد برنامه‌ها و بازی‌های کراس پلتفرم و بین مرورگر است. همچنین می توان آن را به جای جاوا اسکریپت استفاده کرد.

این زبان برای یادگیری ساده است و نیازی به درک برنامه نویسی گسترده از الگوریتم ها ندارد، که آن را به یک انتخاب محبوب در بین سازندگان بازی تبدیل می کند. SQL برای دسترسی به حساب بازیکن استفاده می شود و سایر وظایف را در پایگاه داده سرور انجام می دهد. ما به راحتی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که HTML5 به یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی‌ها در آینده نزدیک تبدیل شود، با توجه به اینکه اوضاع چقدر خوب پیش می‌رود.

آیا علاقمند به یادگیری SQL هستید؟ اکنون بیاموزید.

  1. سی شارپ

#C یک زبان قوی است، علیرغم اینکه ساده تر از ++C است. مایکروسافت آن را در سال 2000 با هدف اصلی کار با چارچوب دات نت خود طراحی کرد. با توجه به محبوبیت ++C و جاوا، برای ادغام بهترین ویژگی های هر دو زبان برنامه نویسی در یک زبان برنامه نویسی شی گرا مدرن و فوق العاده ساده با قابلیت های بین پلتفرمی عالی ایجاد شد. 

پایه XNA آن را برای ایجاد بازی های ویندوز و ایکس باکس ایده آل می کند. علاوه بر این، موتورهای بازی Unity3D و Xamarin در سی شارپ به توسعه دهندگان این امکان را می دهند که برای همه پلتفرم ها از جمله iOS، اندروید، پلی استیشن و ویندوز بازی بسازند. این زبان به زبان برنامه نویسی استاندارد برای موتور محبوب Unity تبدیل شد و تمام کتابخانه های یونیتی معاصر در بالای آن نوشته شده بودند. 

از آنجا که یونیتی توسط بخش بزرگی از تجارت بازی استفاده می شود، در این زمینه دارای یک سنگر است. همچنین توانایی نوشتن به شیوه شی گرا را دارد که برای رندر سریعتر ضروری است.

#C به دلیل کارایی و مقیاس پذیری آن در تجارت بازی بسیار محبوب است.

  1. پایتون

پایتون، زبان دیگری با رویکرد OOP، یکی از کاربرپسندترین و انعطاف پذیرترین زبان های برنامه نویسی برای سازندگان بازی است. از چارچوب Pygame استفاده می کند و به برنامه نویسان اجازه می دهد تا به سرعت بازی ها را نمونه سازی کنند.

یکی از ساده ترین و در عین حال انعطاف پذیرترین زبان های برنامه نویسی موجود است. فریب نحو و معنای فریبنده ساده آن را نخورید که آن را برای برنامه نویسی بازی نامناسب می کند. پایتون، مانند C++ و جاوا، متدهای OOP (برنامه نویسی شی گرا) کامل را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی های ویدیویی برای بازی ها می باشد.

(همچنین بخوانید – 6 بهترین زبان برای یادگیری ماشینی )

آیا علاقمند به یادگیری پایتون هستید؟ اکنون بیاموزید.

  1. لوا

Lua، یک زبان اسکریپت نویسی سبک وزن و چند پلتفرمی، در تجارت بازی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل سینتکس زبان آسان آن، به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی ها تبدیل شده است. ممکن است برای ادغام با برنامه‌های مختلف ساخته شده باشد، که ایجاد تغییرات را برای سازندگان بازی و گیمرها ساده می‌کند.

Lua اصلی ترین زبان برنامه نویسی است که توسط موتورهای بازی مانند Gideros mobile، Corona SDK و CryEngine استفاده می شود. اگر یک گیمر سرسخت هستید، احتمالاً قبلاً عناوین مبتنی بر CryEngine را بازی کرده اید. این موتوری است که توسط Crytek، یک بازی‌ساز مشهور آلمانی که روی عناوینی مانند Far Cry و Enemy Front کار کرده است، استفاده می‌کند. Age of Conan، American Girl، Angry Birds و Aquaria از محبوب ترین بازی های Lua هستند.

نتیجه

همانطور که این وبلاگ را خوانده اید، اکنون می توانید درک کنید که همه این زبان ها توانایی های متفاوتی دارند و شما نمی توانید همه آن قابلیت ها را در یک زبان پیدا کنید. همه آنها مجموعه ای از ویژگی ها، پلتفرم های هدف و انواع توسعه دهندگانی دارند که آنها را دوست دارند. 

از آنجایی که تجارت بازی با سرعت فزاینده ای رشد می کند، شرکت ها به توسعه دهندگان با تجربه ای نیاز دارند که به محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بازی مسلط باشند. بنابراین، خود را با درک کاملی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی ها مسلح کنید.