دیدگاه های مهندسی نرم افزار

مهندسی نرم افزار کاربرد رویکردها و شیوه های مختلف برای توسعه نرم افزارهای کامپیوتری است. مهندسی نرم افزار به طور مستقیم با علوم کامپیوتر مرتبط است، جایی که مهندسان روش های دقیق و منظمی را برای توسعه، بهره برداری و نگهداری نرم افزار انجام می دهند.

مهندسی نرم افزار دیدگاه های مهندس نرم افزار چیست
مهندسین نرم افزار بازیگران کلیدی پشت هر وب سایت، برنامه و تجربه دیجیتالی هستند که ما با آنها روبرو می شویم.

مهندس نرم افزار چیست؟

مهندسان نرم‌افزار افرادی هستند که دنیای دیجیتال را به رخ می‌کشند. آنها مسئول برنامه های رسانه های اجتماعی انقلابی مانند توییتر و اینستاگرام، برنامه ریزی آینده حمل و نقل خودران ، روباتیک و حتی این وب سایت فوق العاده ای هستند که در حال حاضر می خوانید. به طور خلاصه، هر زمان که در حال تعامل با یک وب سایت، برنامه یا صفحه دیجیتال هستید، با کار مهندسان نرم افزار با استعداد روبرو می شوید.

مهندسان نرم افزار، به طور خلاصه، متخصصان علوم کامپیوتر هستند که از دانش گسترده خود در زمینه اصول، روش ها و زبان های مهندسی برای ایجاد، نگهداری و به روز رسانی نرم افزار کامپیوتری استفاده می کنند. زمینه مهندسی نرم افزار بسیار گسترده است و مهندسان دارای نقش ها و تخصص های فنی مختلف هستند. هر چیزی که در رایانه خود می بینید فقط جادو نیست. این به تیمی از مهندسان بسیار متعهد نیاز دارد که از مهارت‌های متفاوت خود استفاده می‌کنند تا اطلاعات، رسانه یا تجربه دیجیتالی را که می‌خواهید فوراً به شما ارائه دهند.

آنچه مهندسان نرم افزار را از بسیاری از مشاغل دیگر متمایز می کند، انعطاف پذیری و چابکی آنهاست. مهندسان نرم افزار بین پروژه‌های مختلف و بسیار پیچیده به صورت روزانه جابجا می شوند و با آخرین فن‌آوری‌ها و روندهای صنعت همراه باشند و برای ارائه بهترین تجربیات دیجیتالی زیرک بمانند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که اکثر مهندسان موفق دارند، توانایی برقراری ارتباط موثر است. مهندسان باید به خوبی با یک تیم کار کنند زیرا پروژه‌های امروزی شامل بسیاری از فن‌آوری‌ها، زبان‌های کدنویسی و تخصص‌ها می‌شوند. بیشتر پروژه‌ها به جایی تقسیم می‌شوند که هر مهندس روی جنبه‌ای خاص کار می‌کند و سپس آن را به مهندس بعدی که روند را ادامه می‌دهد، منتقل می‌کند. در این مورد، مهارت های ارتباطی عالی برای اطمینان از توسعه کارآمد محصول و عملکرد صحیح برای کاربر ضروری است.

انواع مهندسین

همانطور که در بالا گفته شد، مهندسان دارای مجموعه مهارت های منحصر به فردی هستند که به آنها اجازه می دهد تا وظایف مهندسی کامپیوتر خاصی را انجام دهند. معمولاً نیاز به یک تیم کامل از انواع مختلف مهندسان برای تولید مؤثر برنامه های کاربردی موفق است. در زیر تنها تعدادی از پرتقاضاترین انواع مهندسان آورده شده است.

مهندس Front-End

مهندسان فرانت‌اند در توسعه محصولات مشتری‌دار تخصص دارند. این مهندسان رابط کاربری (UI) با همه چیز از سازگاری بین مرورگرها و رفع مشکلات باگ گرفته تا ترکیب عناصر طراحی که روان‌ترین تجربه کاربری را در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ارائه می‌کنند، سروکار دارند.

مسیر شغلی مهندس فرانت اند: چگونه یک مهندس فرانت اند شوید

مهندس Back-End

مهندسین Back-end در منطق، عملکرد و کدگذاری برنامه‌ای که کاربران نمی‌بینند، تخصص دارند. این مهندسان به شدت بر روی کدی تمرکز می‌کنند که می‌تواند هر اقدامی را که هنگام استفاده از یک برنامه انجام می‌دهید، بدون نقص اجرا کند. مهندسان بک‌اند به پایگاه‌های داده، کش‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) متکی هستند تا مطمئن شوند که بک‌اند عاری از اشکال است و به‌خوبی کار می‌کند.

مسیر شغلی مهندس بک اند: چگونه یک مهندس بک اند شوید

مهندس فول استک

مهندسان فول استک بسیار مورد توجه هستند زیرا دانش و مهارت لازم برای انجام وظایف مهندسی جلویی و پشتی را دارند. این مهندسان نه تنها می‌توانند کدهای تمیز و کارآمد را در باطن ایجاد کنند، بلکه می‌توانند عناصر طراحی را نیز پیاده‌سازی کنند که به ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن کمک می‌کند.

مهندس امنیت

مهندسان امنیتی به دلیل اهمیت آنها در حفظ سلامت زیرساخت سایبری یک نهاد در هنگام اختلالاتی مانند بلایای طبیعی یا حملات سایبری بسیار مورد توجه قرار می گیرند. مهندسان امنیتی از اشکال مختلفی از ابزارهای امنیت سایبری استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند پایگاه‌های اطلاعاتی، سیستم‌ها و زیرساخت‌هایشان همیشه از آسیب در امان هستند. با بزرگتر شدن و پیشرفته تر شدن تهدیدات سایبری نسبت به قبل، نیاز به مهندسان امنیتی حتی بیشتر خواهد شد.

مسیر شغلی مهندس امنیت: چگونه یک مهندس امنیت شوید

مهندس DevOps

DevOps مجموعه ای از عبارات «توسعه نرم افزار (توسعه)» و «عملیات (عملیات) فناوری اطلاعات» است. مهندسان DevOps از تقاضای بالایی برخوردار هستند زیرا با روش‌های DevOps آشنا هستند که به کاهش زمان لازم برای گرفتن یک برنامه از ابتدا تا راه‌اندازی بدون کاهش کیفیت کلی کار کمک می‌کند. به عبارت دیگر، مهندسان DevOps در ارائه بالاترین سطوح کارایی برای توسعه نرم افزار مهارت بالایی دارند.

مسیر شغلی DevOps: چگونه یک مهندس DevOps شوید

زبانهای برنامه نویسی

مهندسان نرم افزار از زبان ها برای برنامه نویسی کامپیوترها برای اجرای وظایف خاص استفاده می کنند. این زبان های برنامه نویسی به عنوان مبنایی برای نحوه نمایش بصری برنامه ها و وب سایت ها و نحوه انجام وظایفشان عمل می کنند. بیشتر زبان ها شامل ساختارهای پیچیده ای هستند که مهندسان سال ها طول می کشد تا یاد بگیرند. در زیر تعدادی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که امروزه استفاده می شوند آورده شده است:

جاوا اسکریپت

در سال 2019، گزارش شد که 95٪ از تمام وب سایت ها از جاوا اسکریپت استفاده می کنند . این زبان نقش مهمی در توسعه front-end ایفا می کند تا اطمینان حاصل شود که صفحات وب تعاملی به خوبی اجرا می شوند و به درستی کار می کنند. علاوه بر این، جاوا یک زبان بسیار انعطاف‌پذیر است که به افراد مبتدی اجازه می‌دهد تا به سرعت آن را دریافت کنند.

مسیر شغلی جاوا: چگونه یک برنامه نویس جاوا شوید

پایتون

پایتون یک زبان متن باز و کاربر پسند است که در مورد قابلیت استفاده مجدد و خوانایی کد می درخشد. این زبان برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های مهندسی نرم‌افزار استفاده می‌شود که از توسعه اپلیکیشن و ایجاد پایگاه داده گرفته تا ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را شامل می‌شود.

مسیر شغلی پایتون: چگونه یک برنامه نویس پایتون شوید

C

C یکی از زبان های برنامه نویسی اصلی است. C که در سال 1971 توسعه یافت، هنوز به دلیل سهولت استفاده در هنگام ساخت برنامه های کاربردی با کارایی بالا بسیار مورد توجه است. امروزه عمدتاً در حوزه‌های در حال رشد فناوری مانند واقعیت مجازی، گرافیک رایانه‌ای و بازی استفاده می‌شود.

مسیر شغلی C: چگونه یک برنامه نویس C شوید

Golang

Golang (یا Go، به اختصار) یک زبان برنامه نویسی است که به طور فزاینده ای محبوب است که نحوی مشابه (قوانین نمادهای ساختاریافته) مانند C دارد، اما با امنیت حافظه، خوانایی و پردازش چندگانه با کارایی بالا. این زبان هدف عمومی که توسط گوگل توسعه یافته است، توسط شرکت هایی مانند Uber، Docker و Medium برای ساخت برنامه های کاربردی سریع و انعطاف پذیر استفاده می شود.

چشم انداز شغلی

دیدگاه های مهندسی نرم افزار چشم انداز شغل مهندس نرم افزار
مهندسان نرم‌افزار یکی از سالم‌ترین چشم‌اندازهای شغلی را دارند. مهندسین نرم افزار تقریباً در هر صنعتی دارای تقاضای بالا هستند. 

چشم انداز شغل مهندس نرم افزار

اگر یک مهندس نرم افزار هستید یا به دنبال تبدیل شدن به یک مهندس هستید، خوش شانس هستید. مهندسان نرم افزار یکی از سالم ترین دیدگاه های شغلی را در بین هر شغلی در جهان دارند. مهندسان نرم‌افزار همیشه مورد تقاضا خواهند بود، زیرا فناوری همچنان در حال تکامل است و نوآوری با سرعت بالایی در حال رشد است. طبق گزارش اداره آمار کار ایالات متحده :

  • استخدام مهندس نرم افزار از سال 2018 تا 2028, 21درصد رشد خواهد کرد .
  • استخدام توسعه دهندگان اپلیکیشن از سال 2018 تا 2028 حتی 26 درصد رشد خواهد کرد.
  • کالیفرنیا، تگزاس، واشنگتن، نیویورک و نیوجرسی بالاترین سطوح استخدام مهندسان نرم افزار را دارند و در مجموع بیش از 375000 مهندس را استخدام می کنند.

برخی از بخش هایی که بیشترین نیاز را به مهندسان نرم افزار دارند عبارتند از حمل و نقل، خرده فروشی، تجارت الکترونیک، رسانه/سرگرمی و امور مالی. علاوه بر این، فناوری‌های نوظهور، مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ، آن را به خط مقدم فناوری‌هایی تبدیل کرده‌اند که مهندسان باید بدانند.

حقوق مهندس نرم افزار

همه آن آمار اشتغال عالی است، اما سوال واقعی که همه می خواهند پاسخ داده شود این است که یک مهندس نرم افزار چقدر درآمد دارد؟ مهندسان یکی از سالم ترین حقوق ها را در کشور دارند. طبق گزارش اداره آمار کار ایالات متحده:

چگونه یک مهندس نرم افزار شویم

دیدگاه های مهندسی نرم افزار چگونه مهندس شدن
فرمول دقیقی برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار وجود ندارد. اکثر مهندسان از پیشینه های منحصر به فردی می آیند که به آنها تجربه ارزشمندی می دهد.

چگونه یک مهندس نرم افزار شویم

در حقیقت، یک فرمول دقیق برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار وجود ندارد. مطمئناً، مدرک در علوم کامپیوتر به شما کمک می‌کند تا اصول اولیه دنیای مهندسی نرم‌افزار را درک کنید، اما این تنها راه نیست. مهندسان نرم افزار از همه اقشار زندگی می کنند، اما همه با یک ویژگی اصلی متحد می شوند: اشتیاق. اشتیاق به صنعت، فناوری هایی که روی آنها کار می کنید و محصولی که می سازید، شما را به سمت یک حرفه طولانی و پربار به عنوان یک مهندس نرم افزار سوق می دهد. نه تنها باید نسبت به کدی که تولید می کنید اشتیاق داشته باشید، بلکه باید به محصولی که روی آن کار می کنید نیز علاقه داشته باشید.

مهندسان نرم افزار در کنار علاقه واقعی به این رشته، باید توانایی ذاتی برای برقراری ارتباط و عمل به عنوان بازیکنان تیم داشته باشند. همه چیز باید دقیقاً به اشتراک گذاشته شود تا یک خط کد اشتباه نوشته نشود یا طرحی اشتباه نصب نشده باشد. یک اشتباه کوچک می تواند منجر به خرابی کل پروژه شود. مهندسان نرم‌افزار موفق، تقویت مداوم مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و شفاهی خود را در اولویت قرار می‌دهند تا بهترین دارایی ممکن برای تیم خود باشند.

برخی از کارهای ملموس که مهندسان مشتاق می توانند برای تقویت مجموعه مهارت های خود انجام دهند چیست؟ صدها بوت کمپ، هکاتون، کنفرانس و رویداد شبکه وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های ارزشمندی را بیاموزید و با متخصصان صنعت ملاقات کنید که می‌توانند به شما در مسیر مهندس شدن کمک کنند. اینها می‌توانند به شما کمک کنند تا از زبان‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید (Golang، Python و غیره)، نوع مهندسی که می‌خواهید بشوید (front-end، back-end، و غیره) یا حتی چه بخش‌هایی وجود دارد که شما می توانید در آن کار کنید، درک خوبی داشته باشید. کسب دانش تا حد امکان در مورد صنعت و مسیرهای شغلی مختلف آن به شما کمک می کند تا یک مهندس نرم افزار مطمئن شوید.

راه های دیگر برای جلب توجه در صنعت چیست؟ به گفته پیشکسوتان صنعت، یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن نام خود، حفظ یک مجموعه فعال در مخازن منبع باز مانند Github، Bitbucket، CodePen و غیره است. به این ترتیب، می‌توانید مهارت‌های خود را به رخ بکشید و از مهندسین دیگر الهام بگیرید. کار کنید و کد پروژه بعدی خود را پیدا کنید. جنبه منبع باز این سایت ها به متخصصان مهم صنعت، از مهندسان گرفته تا مدیران استخدام، اجازه می دهد تا کار شما را بررسی کنند تا مطمئن شوند که شما برای هر پروژه یا شرکتی مناسب هستید.

نتیجه

مهندسان نرم افزار به دلایلی بسیار مورد توجه هستند. آنها تحلیلگر، متمرکز، ارتباطی، آگاه و پرشور هستند. آن‌ها مایلند برای انجام نقش خود در ایجاد آینده فناوری، فراتر از آن عمل کنند. آیا آنچه را که برای مقابله با برخی از بزرگترین چالش های تکنولوژیکی که دنیای امروز ما با آن مواجه است، دارید؟ اگر چنین است، ممکن است بتوانید یک مهندس نرم افزار عالی باشید.