مدیریت تکنولوژی چیست و چرا مهم است؟


در طول چند دهه گذشته، ما برای مدیریت زندگی روزمره خود به فناوری وابسته شده ایم. از بیدار شدن از خواب و بررسی برنامه روزانه تا درخواست تاکسی و رفتن به محل کار، به کمک فناوری نیازمندیم.

همچنین این احتمال وجود دارد که فناوری نقش مهمی در مسئولیت های کاری روزانه شما داشته باشد. حتی کسانی که خارج از بخش فناوری کار می کنند برای انجام کار به تبلت ها و لپ تاپ ها متکی هستند.

به دلیل نقش اصلی فناوری در زندگی روزمره شما و حتی نقش بزرگتر آن در محل کار، نیاز به مدیریت موثر فناوری در یک مدل تجاری رقابتی افزایش یافته است.

در این مقاله، یاد خواهید گرفت که مدیریت فناوری چیست و چرا یک بخش حیاتی از ساختار هر شرکتی است.

مدیریت فناوری چیست؟

مدیریت فناوری را می توان به عنوان رشته ای توصیف کرد که نزدیک به مدیریت فناوری اطلاعات یا مترادف با آن است که در آن کسب و کارها و/یا شرکت ها از فناوری های مختلف موجود برای تقویت رشد استراتژیک استفاده می کنند.

برای انجام این کار، کسب و کارها باید نقش فناوری را در هر یک از بخش های خود و به عنوان یک موجودیت کلی درک کنند.

علاوه بر این، کسب و کارها باید روی فناوری های جدید سرمایه گذاری کنند و فناوری های فعلی را برای بهتر شدن توسعه دهند.  مدیریت فناوری یک زمینه نسبتاً جدید است که به شدت به درک مهارت های تجاری و فنی بستگی دارد.

فناوری به کسب و کارها این امکان را می دهد که تقریباً در هر بازاری با رقبا روبرو شوند. روش‌های مختلفی وجود دارد که فناوری می‌تواند مستقیماً بر رشد کسب‌وکار تأثیر بگذارد.

پشتیبانی و امنیت

با رشد شرکت ها، آنها ملزم به ذخیره مقادیر زیادی داده و موجودی هستند. با استفاده از فناوری، این فرآیند می‌تواند خودکار شود و بهره‌وری را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

مدیریت فناوری همچنین به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات را رمزگذاری کنند و یکپارچگی تجارت خود را تضمین کنند .

جهانی شدن

فناوری به‌عنوان ابزاری برای ارتباطات تأثیر بزرگی بر نحوه عملکرد بازارها داشته است. اکنون هر کسب‌وکاری این فرصت را دارد که در سطح جهانی فعالیت کند، و تجارت کالا و خدمات را در سراسر جهان ایجاد کند.

صادرات امروز 40 برابر نرخ سال 1913 اتفاق می افتد و فناوری دلیل اصلی آن است.

مدیریت دستگاه موبایل

شاید بهترین مثال برای اینکه چگونه فناوری زندگی را به طور قابل توجهی تغییر داده است، ظهور دستگاه های تلفن همراه است. هر کسب‌وکاری که می‌خواهد رقابتی باقی بماند، باید به طور مشابه در کنار فناوری‌های پیشرفته ارتقا یابد و راه‌حل‌های بهینه موبایل را پیاده‌سازی کند.

پردازش ابری

رایانش ابری دلیلی است که بسیاری از شرکت‌های نوپا به راه انداخته‌اند. رایانش ابری به کسب و کارها این امکان را می دهد که بسیاری از عملیات خود را از طریق اینترنت به منابع خارج از سایت و شخص ثالث برون سپاری کنند.

در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند با بودجه‌های محدودتری کار کنند، زیرا نیازی به ایجاد زیرساخت‌ها برای میزبانی سیستم‌های مدیریت فناوری اطلاعات مانند سرورها یا واحدهای ذخیره‌سازی ندارند.

کسب‌وکارهایی که با استفاده از خدمات رایانش ابری کار می‌کنند، اغلب نیازی به نگرانی در مورد خرابی یا داده‌ها ندارند. در نتیجه، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​می‌توانند اهرمی مشابه شرکت‌های بزرگ‌تر در دنیای شرکت‌ها به دست آورند. تا سال 2021، 90 درصد شرکت ها از محاسبات ابری استفاده خواهند کرد.

هدف گذاری مصرف کننده

وقتی تکنولوژی تغییر می کند، مصرف کنندگان نیز تغییر می کنند. بسیاری از هزاره‌ها و نسل‌های جوان تجربه منحصربه‌فردی از رشد در دوره‌ای گذرا را داشته‌اند که در آن فناوری به شدت از مرزهای فرضی گذشته و تکامل یافته است.

همین فناوری در حال تکامل منجر به بهبود تجزیه و تحلیل و در نتیجه تقسیم بندی مشتریان بیشتر شده است که می تواند گروه های خاصی را برای اهداف تبلیغاتی هدف قرار دهد. این تجزیه و تحلیل ها ثابت می کند که نسل فناوری اکنون بخش قابل توجهی از پایگاه مصرف کننده شرکت ها را تشکیل می دهد.

افزایش ارتباط، شیوه‌های ارتباطی جدیدی را ایجاد کرده است، که در آن هزاره‌ها و مردم از همه نسل‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند. به همین دلیل، مدیریت فناوری به معنای مدیریت رسانه های اجتماعی نیز هست. مدیریت فناوری بدون شک پتانسیل بالایی در توسعه کسب و کارها دارد. کسانی که می خواهند شرکت خود را رشد دهند باید به متخصصان فناوری اعتماد کنند .

مولفه های مدیریت فناوری چیست؟

مانند هر نوع مدیریت دیگری، مدیریت فناوری مسئولیت های زیادی را بر عهده می گیرد.

تیم های مدیریتی وظایف زیر را بر عهده دارند:

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی
  • نظارت
  • ارزیابی
  • پیاده سازی

ویژگی های مدیریت فناوری به جز جنبه فنی تفاوت چندانی ندارند.

در واقع، اگرچه مدیریت فناوری به خودی خود یک جزء اصلی کسب و کار است، چارچوب مدیریت فناوری از چهار مفهوم کلیدی تشکیل شده است.

کسب و کارهای جدید باید به این مفاهیم توجه کنند تا مدیریت فناوری را به طور مؤثر در ساختار داخلی خود پیاده کنند.

1. استراتژی فناوری

استراتژی فناوری به نقش فناوری در یک شرکت یا سازمان اشاره دارد. در این تعهد، سازمان ها منطق چگونگی کمک فن آوری به رشد کسب و کار را بررسی می کنند .

مدیریت فناوری مستلزم تعیین اهداف و تاکتیک های طوفان فکری برای دستیابی به اهداف خاص تجاری شما است. در اینجا فناوری تمرکز اصلی است.

به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که به نوبه خود برای ایجاد فناوری خود، نوآوری های قبلی را بهبود بخشد. با استفاده از این استراتژی، آنها می توانند از خطرات مرتبط با اختراع فناوری جدید جلوگیری کنند.

شرکت دیگری ممکن است تصمیم بگیرد برعکس عمل کند و به نوبه خود مبادله را برای چشم انداز سودهای سرمایه بزرگ انجام دهد.

یک تیم مدیریت فناوری برای این نوع تصمیمات برنامه ریزی خواهد کرد.

2. پیش بینی فناوری

در پیش‌بینی فناوری، کسب‌وکارها فناوری‌هایی را شناسایی می‌کنند که می‌تواند برای آنها مفید باشد. برای این روش، مشاهده دقیق محیط تکنولوژیکی بسیار مهم است. کسب و کارها باید مراقب توسعه فناوری جدید و همچنین روش ها و رویکردهای جدید مرتبط با فناوری فعلی و آینده خود باشند.

3. نقشه راه فناوری

نقشه راه فناوری به نقشه برداری از راه های مختلفی که می توان از آن فناوری استفاده کرد، مربوط می شود.

این مفهوم برنامه ریزی را در مرکز مدیریت فناوری قرار می دهد. هم استراتژی فناوری و هم مسیر می توانند در نقشه راه فناوری نقش داشته باشند.

به عنوان مثال، شرکتی که استراتژی فناوری آن مبتنی بر فناوری موجود است، باید شروع به ترسیم اهداف کوتاه مدت و/یا بلند مدت برای چنین فناوری کند.

نقشه راه فناوری برای شناسایی فناوری های متمایز که می توانند مورد استفاده قرار گیرند، ضروری خواهد بود.

4. نمونه کار پروژه فناوری

مجموعه پروژه های فناوری شامل تمام پروژه های فناوری است که یک کسب و کار در حال توسعه به همراه تمام فناوری های در حال استفاده است. علاوه بر شروع یک نمونه کار، کسب و کار شما نیاز به تجزیه و تحلیل و بررسی نتایج آن دارد.

عملکرد مدیریت فناوری در ساختن نمونه کار شامل شناخت نقاط قوت و ضعف آن، تشخیص اینکه چه چیزی اولویت دارد و تعیین منابع در میان سایر کارکردها است.

کسب و کارها از نمونه کار پروژه های فناوری برای سرمایه گذاری هوشمندانه و سرمایه گذاری پربازده استفاده می کنند.

مزایای مدیریت تکنولوژیک

اهمیت مدیریت فناوری با مزایای آن مشخص می شود. شما برخی از روش های به کارگیری مدیریت فناوری را می شناسید:

  • بازار یابی
  • پردازش ابری
  • گسترش جهانی
  • امنیت
  • مدیریت موبایل

با این حال، مزایای واقعی مدیریت فناوری حتی فراتر از این است.

توسعه محصول

بسیاری از مفاهیم کلیدی مدیریت فناوری به طور مستقیم به توسعه محصول کمک می کنند. ابتدای توسعه، جایی است که ایده ها شکل می گیرند.

توسعه محصول جدید (NPD) در پنج مرحله انجام می شود:

  1. ایده پردازی
  2. غربالگری
  3. توسعه مفهوم
  4. توسعه محصول
  5. عرضه

تولید ایده منجر به مجموعه ای از پروژه های پیشنهادی جالب برای شرکت شما می شود. نقشه راه فناوری از این نقطه شروع می شود.

پس از آن، غربالگری دانش قبلی و تحقیقات مرتبط با این ایده ها را در نظر می گیرد.(با جستجوی نظرات مصرف کنندگان و همکاران تجاری به طور یکسان)، پیش بینی فناوری برای غربالگری موفق بسیار مهم است.

توسعه مفهوم با تجزیه و تحلیل SWOT شروع می شود، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را در رابطه با محصول جدید مشخص می کند.

این عملیات با نمونه کار پروژه های فناوری هماهنگ است و تلاش می کند تا درک درستی از سود و زیان احتمالی داشته باشد.

توسعه و عرضه محصول مراحل بدون ابهام NPD هستند. تخصص کسب و کار شما در مورد NPD عامل تعیین کننده ای است که محصول شما در یک بازار همیشه در حال تغییر چقدر بادوام است. با این حال، فناوری ظرفیت تبلیغات مؤثر را نیز دارد.

سهولت در ساخت

فناوری‌های نوظهور مقرون‌به‌صرفه مانند کنترل عددی کامپیوتری (CNC) و تولید مواد افزودنی، زمینه فعالیت را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​هموار می‌کنند.

برای زمینه، ماشین‌های CNC ابزارها را با استفاده از نرم‌افزار خودکار می‌کنند در حالی که تولید افزودنی معادل پرینت سه بعدی است.

ربات‌های مشارکتی که کوبات نامیده می‌شوند نیز به طرز چشمگیری در حال تغییر شکل ظاهری تولید هستند و در کنار انسان‌ها در فضاهای کارخانه کار می‌کنند.

قابلیت افزوده

مدیریت فناوری می تواند به کسب و کارها امکانات ابری برای بهینه سازی سرعت و کارایی بدهد.

پلتفرم ارتباطی به عنوان یک سرویس (CPaaS)، به عنوان مثال، تبادل اطلاعات را هم برای مشتریان و هم برای همکاران تسهیل می کند.

در مقایسه، صنایع مختلفی می توانند از نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) برای مدیریت عملکردهای مهم بدون نیاز به داشتن تیمی از توسعه دهندگان نرم افزار ، استفاده کنند.

محبوبیت آشکار Google Apps در امور تجاری، برای اولین بار، نباید تعجب آور باشد.

گسترش بازار

مدیریت فناوری در رصد بازارها نقش دارد. ساخت محصولات بر اساس آن مشاهدات؛ بازاریابی آن محصولات در سراسر جهان؛ و البته ارسال آن محصولات به سراسر جهان.

اینترنت بدون شک بازار کسب و کارهای فراوانی را گسترش داده است.

در بخش مصرف کننده، دسترسی به اینترنت مردم را تحت تأثیر قرار داده است. مردم تنها بر اساس شبکه جهانی وب علایق خود را یافته و توسعه داده اند.

نتیجه

فناوری با هر عملکردی که کسب و کار شما انجام می دهد غریبه نیست. چه برنامه های تلفن همراه خود را بسازید یا حداقل یک پیام سریع به یک همکار ارسال کنید، فناوری در خط مقدم است.

این دلیل بیشتری برای آشنایی با مدیریت فناوری و سازماندهی فناوری بر اساس نیازهای کسب و کارتان است.

اجزای مدیریت فناوری تنها می تواند منافع شما را تامین کند، سودمندی فناوری را در کسب و کار شما ایجاد کند و درآمد حاصل از آن را به حداکثر برساند.