صنعت UX / UI: راهنمای مبتدیان

در عصر دیجیتال امروز ، یک تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) که به خوبی طراحی شده یک وب سایت یا یک برنامه را جذاب ، قابل اعتماد و قابل دسترسی می کند. به همین دلیل تعداد فزاینده ای از شرکت ها به دنبال طراحان UI/UX با استعداد هستند که بتوانند حضور دیجیتالی کسب و کار خود را از طریق رابط های بهینه شده ، قابلیت استفاده بهتر و طراحی انسان محور تغییر دهند.

با توجه به تمرکز بیشتر بسیاری از شرکتها بر طراحی استراتژیک ، هرگز زمان بهتری برای ادامه کار در زمینه طراحی UI/UX نبوده است. داشتن درک جامع از اصول طراحی و رابط و تفاوت آنها گام اساسی در تبدیل شدن به یک طراح UX یا UI است. در این مقاله تفاوت بین UX و UI ، نمونه های صنعت ، مسیرهای شغلی و موارد دیگر بررسی خواهد شد.

تجربه کاربر (UX) چیست؟

همه چیز ، از نحوه تعامل با رایانه یا تلفن همراه گرفته تا محل دکمه های کنترل از راه دور تلویزیون ، چند نمونه از عواملی است که به UX کمک می کند. تجربه کاربری شما صرفاً تعامل شما با یک محصول ، خدمات یا فناوری است.

امروزه شرکت ها با افزودن UX به فرایندهای توسعه خود از مزایای بسیاری برخوردار می شوند. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بهبود عملکرد فروش و درآمد
• کاهش هزینه های آموزش و پشتیبانی
• کاهش زمان توسعه و هزینه ها
• کاهش زمان نگهداری و هزینه ها
• بهبود تعامل و رضایت مشتری

رابط کاربری (UI) چیست؟

با بیش از 1.74 میلیارد وب سایت در اینترنت امروز و بیش از 4 میلیون برنامه تلفن همراه برای بارگیری ، رابط کاربری بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. به زبان ساده، رابط کاربری طراحی بصری یک نرم افزار یا محصول است و شامل مواردی است که می بینید، در حالی که تجربه کاربر همان چیزی است که شما احساس می کنید. این عنصر مهم طراحی شامل پیش بینی علایق و نیازهای کاربران و ایجاد رابطی است که هم آنها را درک کند و هم آنها را برآورده کند. رابط کاربر همچنین قابلیت اطمینان، بصری بودن و ارتباط با کاربر مورد نظر را برای پاسخگویی، عملکرد و قابلیت دسترسی محصول بهینه می کند.

تقریباً مانند تجربه کاربری ، مزایای بسیاری برای شرکت ها وجود دارد که طراحی رابط کاربر را در یک محصول گنجانده اند. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بینش قوی تر از مشارکت کاربر
• کاهش عیب یابی و هزینه های مرتبط با آن
• بهبود نرخ تبدیل و کاهش رها کردن
• افزایش جذب مشتری و وفاداری
• بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

تصویر زیر تفاوت بین تجربه کاربر و طراحان رابط کاربری را نشان می دهد: 

چرا UI/UX ارزشمنداست

رفتار انسان بر تجربه کاربر و رابط کاربر تأثیر می گذارد . با درک اینکه چگونه اصول مختلف روانشناسی بر رفتار انسان تأثیر می گذارد ، متخصصان UI/UX می توانند وب سایت ها ، محصولات و موارد دیگر را طراحی کنند تا پاسخ ها و اقدامات دقیق کاربران را برانگیزد.

به آخرین وب سایتی که بازدید کرده اید فکر کنید. آیا سریع بارگیری شد؟ آیا توانستید آنچه را که لازم داشتید با چند کلیک یا کمتر پیدا کنید؟ این احتمال وجود دارد که اگر به هر یک از این سوال ها نه گفتید ، سایت را ترک کردید. در حقیقت ، 79٪ افرادی که UX بدی در یک سایت دارند ترک می کنند و گزینه دیگری را جستجو می کنند . متخصصان UI/UX می فهمند که چه چیزی باعث جلب نظر کاربران می شود و آنها را برای ارتقا وبسایت به کار می برند.

به لطف ابزاری مانند Google Analytics ، طراحان UI/UX می توانند اطلاعات پیشرفته مربوط به نحوه تعامل کاربران با سایت خود ، مکان پیمایش و محل سقوط آنها را جمع آوری و مشاهده کنند. از این اطلاعات می توان برای شناسایی زمینه های تمرکز به منظور بهبود رابط کاربری و تجربه کاربر استفاده کرد تا بازدید کنندگان سایت بیشتر درگیر شوند و بنابراین بیشتر در صفحه بمانند ، خرید کنند یا اقدام دیگری انجام دهند.

شاخص های خوب UI/UX

بدون رابط کاربری خوب ، یک کاربر ممکن است تلاش کند تا ارزش محصول یا خدمات را ببیند. کل تجربه کاربری یک وب سایت باید دلپذیر ، ساده و بصری باشد و زیبایی و عملکرد عالی را با هم ترکیب کند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشانگر UI/UX خوب است:

  • • سازگاری ایجاد می کند و از عناصر مشترک UI استفاده می کند
  • • از عناصر غیر ضروری جلوگیری می کند و به زبان واضح است
  • • از رنگ ، نور ، بافت و کنتراست استفاده می کند  
  • • از تایپوگرافی برای ایجاد سلسله مراتب و وضوح استفاده می کند

چرا UI/UX در صنایع مهم است

در هر صنعت ، بسیاری از افراد درباره چگونگی تعامل کاربران با یک کالا یا خدمات فکر می کنند. تجربه کاربر و رابط کاربری بسیار گسترده تر از محدوده وب سایت یا نرم افزار است. این عناصر در مورد هر محصول یا خدماتی که شامل تعامل کاربر باشد اعمال می شوند.

از دون نورمن ، روانشناس و مشاوره که با شرکت هایی مانند اپل و هیولت پاکارد کار کرده است ، اغلب پدر UI/UX نامیده می شود. کتاب وی با عنوان “طراحی چیزهای روزمره” ارزش طراحی انواع محصولات و خدمات از دستگیره در گرفته تا نرم افزار را برای کاربران بررسی می کند.

با این حال ، UI/UX فقط مربوط به کاربر نیست.  تحقق اهداف تجاری محصول و همسو سازی آنها با اهداف کاربر به همان اندازه حیاتی است. در نهایت هدف یک طراح UX یا UI مطابقت اهداف تجاری با نیازهای کاربر از طریق یک فرایند تحقیق، آزمایش و بهینه سازی است. این بدان معنی است که UI/UX خوب تقریباً در هر زمینه شغلی قابل استفاده است.

در آغاز عصر طراحی دیجیتال، حرفه ای به عنوان طراح UI یا UX وجود نداشت. اگر شرکتی به دنبال یک وب سایت خوب برای ارتقاء service خدمات خود بود، آنها فقط دو گزینه داشتند: یک طراح گرافیک یا یک مدیر وب. امروزه، متخصصان UI/UX می توانند به شرکت ها در افزایش فروش، حفظ مشتری و بهبود ارزش برند خود کمک کنند. برآوردهای تحقیق نشان می دهد که هر دلار سرمایه گذاری شده در UX صد دلار در ازای آن به همراه دارد .

مشاغل موجود در UI/UX

UX / UI با گشودن گزینه های جدید شغلی نه تنها به بهره وری مشتری بلکه به نیروی کار نیز کمک می کند. با توجه به اهمیت تجربه کاربری و رابط کاربری کاربر برای حفظ مشتری، متخصصان UI/UX برای بسیاری از مشاغل مدرن فوق العاده ارزشمند هستند.

بیایید نگاهی به برخی از مشاغل متقاضی امروز و مسیرهای شغلی در این زمینه بیندازیم:

1. محصول
• طراح محصول
• مدیر محصول

2. توسعه
• توسعه دهنده UI
• توسعه دهنده UX
• محقق UX

3. وب
• طراح وب
• طراح تعامل

مهارتهای تقاضا در صنعت UI/UX

امروزه بسیاری از شرکت ها اهمیت یک رابط کاربری و تجربه کاربری را درک می کنند. بیشتر شرکتهایی را می بینیم که به متخصصان مستعد و با استعدادی احتیاج دارند که می توانند به سازمانهای خود ارزش افزوده دهند. طبق داده های Burning Glass Technologies، پیش بینی می شود تقاضا برای طراحان و توسعه دهندگان UI/UX طی 10 سال آینده 14.9٪ رشد کند. اما کارفرمایان بالقوه به دنبال چه مهارت هایی خواهند بود؟ در زمینه UI/UX ، تعدادی مهارت و کیفیت وجود دارد که می تواند به متمایز کردن متخصصان واجد شرایط در رقابت کمک کند.

در زیر سه مورد از مهارت های فنی بیان می شود:

تئوری طراحی بصری:

در حالی که رابط کاربری یک ضرورت مشخص است، رابط کاربری که توجه کاربر را به خود جلب می کند به همان اندازه مهم است. داشتن درک درستی از تئوری رنگ، شمایل نگاری، تایپوگرافی و سایر عناصر طراحی بصری که طراحان مدرن UI/UX برای ارائه بهترین تجربه ممکن به آنها احتیاج دارند بسیار مهم است.

طراحی کاربرمحور:

موضوع مشترک در سراسر این پست اهمیت طراحی کاربرپسند است. با این اوصاف، از کجا بفهمیم کاربر ما کیست؟ آنها چگونه عمل می کنند؟ اینها سوالاتی است که می توان با کاوش در تکنیک ها و روش های تحقیق مانند نقشه برداری تصمیم گیری، سنتز بینش و نمونه سازی اولیه به آنها پاسخ داد.

کارفرمایان در بسیاری از صنایع به دنبال مبتکران و متفکران خلاق با مهارت برای بهبود تجارت خود از طریق رابط های خلاقانه و تجربیات کاربر هستند.
اکنون که درک بهتری از چگونگی تأثیر UI/UX بر تجارت و سودآوری برای مشتریان خود پیدا کرده اید، می توانید یاد بگیرید که چگونه از آن استفاده کنید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده UI/UX دارید؟اکنون بیاموزید.

این آموزش به شما در درک UI/UX و تسلط بر این موضوع کمک می کند.