نقش فناوری در تجارت چیست؟

در قرن بیست و یکم، وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم، نمونه های متعددی از استفاده از فناوری وجود دارد. فناوری روش انجام کارها را بازنگری کرده است. استفاده از آن در هر بخش قابل توجه است. 

ما دیگر به روش ها و ابزارهای سنتی متکی نیستیم چه برای اهداف تجاری باشد چه اجتماعی. کسب و کارها نیز فناوری را به نفع خود پذیرفته اند. این یکی از دلایلی است که شرکت های فناوری مانند اپل ، مایکروسافت، سامسونگ و غیره به محرک های مسلط رشد اقتصادی تبدیل شده اند. جالب اینجاست که این شرکت ها نیز برای پیشروی خود به فناوری تکیه می کنند. 

در سال‌های اخیر اختراعات و پیشرفت‌های جدیدی در زمینه فناوری صورت گرفته است. ابزارهای مدرنی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا ، کلان داده و رایانش ابری چند نمونه هستند. این تحولات شیوه های سنتی انجام کارها را دگرگون کرده است. امروزه همه چیز به پلتفرم های دیجیتال آورده می شود. تجارت الکترونیک ، آموزش الکترونیکی ، کار از راه دور و بانکداری آنلاین ، تقریباً همه چیز اکنون به نوعی فناوری نیاز دارد. 

بنابراین، در این وبلاگ سعی خواهیم کرد استفاده از فناوری های مدرن مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری و ML توسط شرکت های بزرگ را پوشش دهیم. در وبلاگ، مزایای استفاده از فناوری را مورد بحث قرار خواهیم داد. همچنین، برای روشن‌تر شدن موارد، به چند مثال می‌پردازیم. 

چرا فناوری در تجارت بسیار مهم است ؟

سال‌ها پیش، زمانی که کسب‌وکارها استفاده بسیار کمی از فناوری داشتند، بخش فناوری اطلاعات در ساختار شرکت الزامی نبود. با این حال، امروزه بخش فناوری اطلاعات در هر کسب و کاری، بزرگ یا کوچک، ضروری است . 

اکنون هر شرکتی از کارکنان خود می خواهد که از فناوری آگاه باشند زیرا نیروی کار را با روندهای نوظهور به روز نگه می دارند، این کار نه تنها بهره وری را افزایش می دهد بلکه تأثیر بسیار زیادی بر روی خط نهایی دارد. 

همانطور که تکنولوژی تکامل می یابد، شرکت ها نیاز دارند که فناوری را در بر بگیرند. این به این دلیل است که فناوری چندین عنصر را برای بهتر شدن تغییر داده است. بنابراین، به طور خلاصه به برخی از آنها نگاه خواهیم کرد:

  1. ارتباطات بهبودیافته- فناوری اطلاعات برای ارتباطات موثر داخلی و خارجی ضروری است. در خانه، فناوری انواع ارتباطاتی را که بین بخش‌ها اتفاق می‌افتد ساده می‌کند. در حالی که، برای ارتباطات خارجی، چندین گزینه مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی رسانه های اجتماعی دارد. فناوری ارتباطات را آسان و فراگیر کرده است. 
  1. تصمیم گیری ساده – تصمیم گیری بخش مهمی از هر کسب و کاری است. با معرفی فناوری‌هایی مانند داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و ML، شرکت‌ها می‌توانند داده‌های مهم بازار و مشتریان را جمع‌آوری کنند. این یک فناوری است که داده‌های حیاتی را جمع‌آوری می‌کند و به یک کسب‌وکار کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود و راه‌های نحوه استراتژی‌گذاری بر اساس آن را ببیند. بینش های استخراج شده از بخش های مالی، بازاریابی و تعامل با مشتری کمک زیادی به تصمیم گیری های دقیق می کند.
  1. پیشرفت بازاریابی و رشد کسب و کار– پس از دریافت بینش‌های حیاتی و ایجاد استراتژی، کسب و کار به یک رویکرد کارآمد برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارد. فناوری نیز به این امر کمک می کند. کسب و کارها از فناوری مدرن برای تبلیغات و ورود به بازارها استفاده می کنند. شرکت های آینده نگر به صورت دیجیتالی تبلیغات می کنند که قصد دارند ترافیک را هدایت کنند. 
  1. تقویت ارتباط با مشتری – این مشتریان هستند که محصول را به یک برند تبدیل می کنند. هر شرکتی در جهان مشتاق ایجاد یک پایگاه مشتری مستحکم است. سیستم های مدیریت CRM معتبر به کسب و کارها اجازه می دهد تا آنچه را که پایگاه مشتری آنها می خواهند، کشف کنند. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به شرکت ها کمک می کند تا حجم زیادی از داده های مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و رایانش ابری به ذخیره سازی کمک می کند. شرکت‌ها رویکرد خود را با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود تغییر می‌دهند و از این رو می‌توانند تجربه شخصی‌سازی‌شده‌ای را به کاربران خود ارائه دهند که در نهایت منجر به یک رابطه سالم می‌شود. 
  1. مزیت رقابتی را تقویت می کند – امروزه رقابت در بازار شدید است و مشاغل در همان جایگاه بیشتر برای بازاریابی و تبلیغات هزینه می کنند. فناوری به شما کمک می کند در اوج بمانید. این به شرکت ها بینش بهتری در مورد بازار ارائه می دهد که بیشتر برای هدایت ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد. 

بنابراین، اینها برخی از نقش های فناوری در تجارت بود. اکنون به چند فناوری و اینکه چگونه چهره تجارت را برای همیشه تغییر داده اند نگاه خواهیم کرد. 

فن آوری ها در تجارت

روش های کسب و کار در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. فناوری های جدید به کسب و کارها این امکان را می دهد تا بازار هدف خود را بهتر درک کنند و کارایی خود را افزایش دهند. امروزه کسب و کارهای کوچک قادر به رقابت با غول های بازار هستند و این امر با ظهور اینترنت امکان پذیر شده است. 

شرکت ها در سطح جهان به شدت روی فناوری سرمایه گذاری می کنند. نمونه های بی پایانی از استفاده از فناوری در تجارت مانند رسانه های اجتماعی وجود دارد. 

طبق گزارش اتاق بازرگانی ایالات متحده ، 84 درصد از مشاغل کوچک حداقل از یک پلت فرم دیجیتال برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مخاطبان خود استفاده می کنند. حدود 80 درصد محصولات و خدمات را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند. علاوه بر این، 62 درصد از شرکت های کوچک می گویند که داشتن مهارت های دیجیتال و رسانه ای قوی یک عامل کلیدی در فرآیند استخدام است.

با درک اهمیت فناوری اکنون باید اینها را یکی یکی بررسی کنیم تا بفهمیم که واقعاً چگونه کمک می کنند. 

1. هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی یکی از بزرگترین پیشرفت ها در زمینه فناوری بوده است. این یک تغییر روند برای شرکت های کوچک و بزرگ بوده است. اهمیت آن را می توان با نگاهی به سرمایه گذاری های انجام شده در هوش مصنوعی درک کرد. 

IDC در راهنمای هزینه‌های هوش مصنوعی جهانی خود پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های جهانی برای هوش مصنوعی طی چهار سال آینده دو برابر خواهد شد و از 50.1 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از 110 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید. تلاش برای تحول دیجیتال و رقابتی ماندن در اقتصاد دیجیتال.

هوش مصنوعی با رفتار هوشمندانه ماشین‌ها سروکار دارد و امروزه بدون اینکه متوجه باشیم به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. هوش مصنوعی تجربه کاربر را افزایش می دهد و در جدیدترین ابزارها از آن استفاده می شود. با کمک نرم افزارهایی مانند Google Assistant در اندروید و سیری و کورتانا به ترتیب در iOS و Windows به ما کمک می شود. این در نهایت به شرکت ها کمک می کند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند. 

 هوش مصنوعی فناوری است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا چابک و دارای نوآوری باشند. شرکت‌هایی که به “هوش مصنوعی” مجهز می‌شوند، توانایی ترکیب اطلاعات (استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات و سپس به دانش) را خواهند داشت. و قابلیت (استفاده از هوش مصنوعی برای درک روابط بین دانش و استفاده از یادگیری در مشکلات تجاری) را خواهند داشت.

2. یادگیری ماشینی (ML)

ماشین‌ها می‌توانند خود به خود هوشمند شوند، هوش به آن‌ها منتقل می‌شود و اینجاست که یادگیری ماشین وارد می‌شود. یادگیری ماشینی کاربرد هوش مصنوعی است که باعث می‌شود ماشین‌ها بتوانند به طور خودکار از تجربیات خود یاد بگیرند و پیشرفت کنند، بدون اینکه نیازی به برنامه‌ریزی صریح آن‌ها باشد. 

یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه های کامپیوتری متمرکز است که می توانند به داده ها دسترسی داشته باشند و بعداً از آن داده ها برای یادگیری استفاده کنند. هدف اصلی این است که رایانه‌ها قادر به یادگیری خودکار و بدون دخالت انسان باشند. 

کسب و کارها از ML به طرق مختلف استفاده می کنند. شرکت‌های تولیدی به شیوه‌های تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند. ML به آنها کمک می کند تا خطرات شکست های غیرمنتظره را کاهش دهند.  

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از ML برای توصیه‌های محصول استفاده می‌کنند، در اینجا، الگوریتم‌های ML از تاریخچه خرید مشتری استفاده می‌کنند و آن را با موجودی بزرگ محصول مطابقت می‌دهند تا الگوهای پنهان را شناسایی کرده و محصولات مشابه را با هم گروه‌بندی کنند. کاربردهای زیادی از ML در بخش های مختلف وجود دارد.

3. رایانش ابری

به زبان ساده، رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از طریق اینترنت است. این خدمات شامل سرور، ذخیره سازی، پایگاه داده، اطلاعات، شبکه، نرم افزار و تجزیه و تحلیل است. رایانش ابری نوآوری‌های سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. 

رایانش ابری برای شرکت‌های کوچکی که نمی‌توانند زیرساخت‌های محاسباتی و مراکز داده خود را بپردازند، چیزی کمتر از موهبت نیست. شرکت‌ها می‌توانند دسترسی به چیزهایی از سرورها، برنامه‌ها، تا ذخیره‌سازی را از ارائه‌دهندگان خدمات ابری اجاره کنند. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های مربوط به مالکیت و نگهداری زیرساخت‌های سنگین فناوری اطلاعات را کاهش دهند، زیرا می‌توانند به سادگی برای آنچه استفاده می‌کنند و زمانی که از آن استفاده می‌کنند، پرداخت کنند. 

4. برنامه موبایل

گوشی های هوشمند شاهد افزایش تقاضای خود بوده اند. از آنجایی که همه چیز به سمت پلتفرم های دیجیتال تغییر می کند، گوشی های هوشمند به ابزاری مفید برای حمل تبدیل شده اند. شرکت‌ها همچنین می‌دانند که مردم می‌توانند هر زمان که بخواهند به دنبال کسب‌وکار و هر چیز دیگری که به ذهنشان می‌رسد، بپردازند. 

بنابراین، هر زمان که شرکت ها در حال ایجاد برنامه های تلفن همراه هستند می توانند به راحتی به بازارهای هدف مربوطه خود دسترسی داشته باشند. کمتر شرکتی وجود دارد که اپلیکیشن موبایل خود را نداشته باشد. همه چیز دیجیتالی شده است، خواه خرید، تحصیل یا بانک. بنابراین، برنامه های کاربردی تلفن همراه افزودنی عالی برای ساختار تجاری شرکت هستند. 

5. واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یکی از برترین روندهای فناوری قرن اول هستند. هر دو فناوری از بسیاری جهات برای مشاغل بسیار مفید هستند. واقعیت افزوده یک فناوری است که بر روی الگوریتم‌های تشخیص مبتنی بر بینایی کامپیوتری کار می‌کند تا صدا، ویدئو، گرافیک و سایر ورودی‌های مبتنی بر حسگر را بر روی اشیاء دنیای واقعی تقویت کند.

AR راه خوبی برای ارائه اطلاعات دنیای واقعی و ارائه آن به روشی تعاملی است تا عناصر مجازی بخشی از دنیای واقعی شوند.

AR برای آسان کردن زندگی ما استفاده می شود. AR به توسعه برنامه های ترجمه کمک می کند که می توانند متن را به زبان های مختلف تفسیر کنند. شرکت های بازی های ویدیویی از AR برای ایجاد بازی های بیشتر و ارائه تجربه واقعی تر استفاده می کنند. لنز گوگل نیز نمونه ای از AR است.

6. چاپ سه بعدی

این یک فناوری ساخت دیجیتالی است که در آن اشیاء فیزیکی از طریق یک چاپگر سه بعدی بر اساس مشخصات مدل دیجیتالی سه بعدی چاپ می شوند. در این فناوری، فرآیند ساخت یک فرآیند افزایشی است، به این معنی که به جای شکل دادن به یک جسم بزرگتر به شکل مورد نیاز، لایه به لایه انجام می شود.

تولید از طریق یک چاپگر سه بعدی با امکان چاپ یک شی در لایه های افقی متوالی از مواد مانند پلاستیک یا فلز تا زمانی که شی به درستی تولید شود، انجام می شود.

7. دستیار دیجیتال

دستیار دیجیتال اساساً یک برنامه رایانه ای پیشرفته است که تعامل با افرادی که از آن استفاده می کنند، به طور کلی از طریق اینترنت، شبیه سازی می کند. آنها عموماً از طریق فناوری هایی مانند  اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) ، ربات های گفتگو و دستیارهای صوتی نشان داده می شوند. این دستیاران به سازمان‌های آینده در برآوردن نیازهای بهره‌وری، دسترسی و کیفیت کمک می‌کنند و در عین حال زمان پاسخگویی را از نظر مشتریان یا کارکنان بهبود می‌بخشند.

8. بلاک چین

بلاک چین، به زبان ساده، یک پایگاه داده تراکنش است که در آن هر یک از طرفین درگیر به طور کلی به اطلاعات یکسانی در مورد تراکنش ها دسترسی دارند. تغییر اطلاعات پایگاه داده دشوار است، مگر اینکه اکثر شرکت کنندگان موافق باشند که این تغییر با قوانین تعریف شده برای یک تراکنش تایید شده هماهنگ است.

بلاک چین امکان اجرای تراکنش های امن را در بین چندین طرف فراهم می کند و در عین حال نیازی به تأیید تراکنش با شخص ثالث را از بین می برد. این باعث ایجاد اعتماد در بین طرفین در شبکه ای می شود که در حال ارتباط هستند. این فناوری در نوآوری و ایجاد ارزش نقش اساسی دارد.

آیا علاقمند به یادگیری بلاک چین هستید؟ اکنون بیاموزید.

نتیجه

“به طرز وحشتناکی آشکار شده است که فناوری ما از انسانیت ما فراتر رفته است.”

–  آلبرت انیشتین، دانشمند

فناوری بزرگترین هدیه ای است که بشر به خود داده است . اتکای ما به آن روز به روز بیشتر می شود و به نظر می رسد بیشتر هم خواهد شد. ماندن در بازار بزرگترین چالش برای هر شرکتی است زیرا رقابت شدید است و پویایی بازار به سرعت تغییر می کند. فناوری به کسب و کارها کمک می کند تا با بازار در حال تغییر همگام باشند. 

ما سعی کرده‌ایم راه‌هایی را که فناوری به کسب‌وکار کمک می‌کند، توضیح دهیم. همچنین، برخی از فناوری‌های خاص که در حال پیشرفت هستند، مورد بحث قرار گرفته‌اند. AI، ML، Cloud Computing، AR همگی به یک اندازه برای شرکت ها و ما مفید هستند.