تفاوت بین فتوشاپ و ایلوستریتور چیست؟

Adobe Photoshop و Adobe Illustrator دو برنامه گرافیکی بسیار محبوب Adobe هستند. اگر روی یک پروژه جدید کار می کنید، ممکن است ندانید کدام یک از این دو برنامه برای شما بهتر است، زیرا در ظاهر بسیار شبیه به هم هستند.
ما برای کمک به شما در شروع برخی از تفاوت های اصلی بین Illustrator و Photoshop را جمع آوری کرده ایم.

Adobe Illustrator چیست؟

Adobe Illustrator یک نرم افزار ویرایش پیشرفته و مبتنی بر بردار است که برای ایجاد آرم، گرافیک، کارتون و فونت استفاده می شود. برخلاف فتوشاپ که از فرمت مبتنی بر پیکسل استفاده می کند، Illustrator از سازه های ریاضی برای ایجاد گرافیک برداری استفاده می کند.
بردار در Illustrator چیست؟ این خطی است که به جای فقط یک خط از پیکسل ها، از دو نقطه متصل شده توسط الگوریتم رایانه تشکیل شده است. به دلیل بردارها، Illustrator اغلب برای ایجاد آرم یا هر چیز دیگری که ممکن است نیاز به چاپ یا نمایش در اندازه های مختلف داشته باشد، استفاده می شود.

نرم‌افزارهای دیگری همچون کورل دراو نیز وجود دارند که برای ساخت و ویرایش تصاویر برداری ساخته‌شده‌اند اما بدون شک نرم‌افزار ایلوستریتور قوی‌ترین نرم‌افزار ساخته‌شده تا به امروز برای این منظور هست.

از ویژگی‌های نرم‌افزار ایلوستریتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تبدیل عکس به وکتور
  • طراحی در ابعاد بسیار بزرگ برای چاپ
  • دسترسی کامل به رنگ‌های ویژه چاپ و مدیریت ساده رنگ‌ها
  • خلق المان‌های تکرارپذیر به ساده‌ترین شکل ممکن
  • لی اوت بندی بسیار ساده و حرفه‌ای
  • امکان نقاشی دیجیتال حرفه ای
  • و قابلیت‌های حرفه‌ای و تخصصی دیگر

مزایای نرم افزار Adobe Illustrator:

• اگر یک گرافیک برداری کوچک یا بزرگ شود، هرگز کیفیت خود را از دست نخواهد داد
• Illustrator از آنجا که به وضوح تصویر وابسته نیست، خروجی چاپ بهتری نیز به شما می دهد
نکات منفی نرم افزار Adobe Illustrator:
• از آنجا که فیلترها و ابزارهای ویرایش تصویر محدودی در دسترس شماست، نمی توان از آن به راحتی برای اصلاح تصاویر ایجاد شده استفاده کرد.

Adobe Photoshop چیست؟

Adobe Photoshop یک برنامه عالی برای اصلاح تصاویر یا گرافیک های از قبل ایجاد شده است – مانند عکس ها – و محبوب ترین برنامه Adobe است. ویرایش عکس در فتوشاپ بسیار جذاب است، زیرا شامل بسیاری از فیلترهای منحصر به فرد، جلوه های ویژه و ابزار است.

فتوشاپ می تواند با چندین مد رنگی سر و کار داشته باشد :

  • مد رنگی LAB
  • مد رنگی RGB مخصوص نمایشگر
  • مد رنگی CMYK مخصوص چاپ افست
  • مد رنگی سیاه و سفید
  • مد رنگی Bitmap
  • مد رنگی Duotone

فتوشاپ دارای معایب جزئی می باشد، مثلا”بعد از نصب فضای بسیار زیادی از هارد دیسک را اشغال می کند و در زمان اجرا هم از سرعت سیستم می کاهد که به خاطر گستردگی آن امری طبیعی است

مواردی که گفته شد باعث میشود، افرادی که به طور تخصصی از برنامه فتوشاپ استفاده میکنند با استفاده از سخت افزار های پیشرفته به راحتی بتوانند از این نرم افزار بیشترین بهره را ببرند .

اما نگران نباشید همه ی کسانی که سخت افزار های قدرتمند هم ندارند میتوانند از این نرم افزار استفاده کنند به شرطی که از نسخه پرتابل یا نسخه فتوشاپ کم حجم استفاده نمایند .

فرمت فایلهای فتوشاپ

فایل های فتوشاپ دارای پسوند پیش فرض .PSD هستند که از “Photoshop Document” گرفته شده است. فایل های PSD تصاویر را با پشتیبانی از اکثر گزینه های موجود برای ویرایش عکس، ذخیره می کنند. این گزینه ها شامل لایه ها با ماسک ها، شفافیت، متن، کانال های آلفا، Clipping Paths و تنظیمات Duotone هستند. این موضوع برخلاف فرمت های دیگر (مانند JPG یا GIF) است که محتوا را محدود می کنند تا یک کارایی خطی و قابل پیش بینی ارائه دهند. یک فایل PSD دارای حداکثر طول و عرض ۳۰.۰۰۰ پیکسل و محدودیت حجم ۲ گیگابایت است.

مزایای نرم افزار Adobe Photoshop:

• فتوشاپ همچنین یک انتخاب محبوب برای گرافیک وب، ویرایش عکس و طراحی است زیرا این پروژه ها در اندازه ثابت باقی می مانند
• یکی دیگر از مزایای مهم فتوشاپ این است که شما می توانید بر پروژه های خود کنترل کاملی داشته باشید، زیرا می توانید پیکسل به پیکسل گرافیک خود را ویرایش کنید
نکات منفی نرم افزار Adobe Photoshop:
• گرافیک Raster یا bitmap در فتوشاپ ایجاد می شود و این گرافیک ها گاهی اوقات می توانند کمی دندانه دار به نظر برسند، زیرا تصاویر شطرنجی از مربع های رنگی جداگانه تشکیل شده اند که به پیکسل معروف هستند. همه چیز در فتوشاپ فقط یک سری پیکسل است، بنابراین اگر مقداری را بالا یا پایین کنید، می تواند کیفیت خود را خیلی زود از دست بدهد.

درباره Fireworks و InDesign ؟

اکنون که تفاوت بین Photoshop و Illustrator را فهمیدید، بسته های نرم افزاری گرافیکی Adobe دیگری نیز وجود دارد که احتمالاً از آنها تعجب کرده اید، مانند Fireworks و InDesign.
Fireworks با Flash و Dreamweaver به خوبی کار می کند . Fireworks هر دو گزینه شطرنجی و بردار را ارائه می دهد، اما در هر دو برتری ندارد.
InDesign هنگام ساخت طرح بندی چند صفحه ای با محتوای نوشتاری زیاد، مانند مجلات یا کتاب، بهترین عملکرد را دارد. هنوز هم بهتر است که برای ایجاد گرافیک به Photoshop و Illustrator پایبند باشید و اگر در حال کار بر روی کتاب یا PDF هستید، آنها را به InDesign ارسال کنید، زیرا گزینه های بیشتری در اختیار دارید و بر کارهای خود کنترل می کنید. اما نگران نباشید، InDesign تصاویر برداری را که در Illustrator ایجاد کرده اید حفظ خواهد کرد.

استفاده همزمان از Photoshop و Illustrator

خواهید فهمید که بعضی از افراد فقط استفاده از یک نرم افزار را به نرم افزار دیگر ترجیح می دهند، اما گاهی اوقات بهتر است از فتوشاپ و ایلوستریتور استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد متن را به تصویری که باید ویرایش کنید اضافه کنید. شاید لازم باشد که به یک عکس برای وبلاگ خود یا بیش از یک تصویر برای نمونه کارها خود، علامت اضافه کنید. بهتر است هیچ متنی به عکس در فتوشاپ اضافه نکنید زیرا ممکن است تحریف شود، بنابراین انتقال عکس ویرایش شده به Illustrator و سپس افزودن متن در آنجا بهترین نتیجه را به شما می دهد.
یک برنامه قطعاً بهتر از برنامه دیگر نیست، آنها فقط متفاوت هستند. درک فتوشاپ در مقابل ایلوستریتور به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام نرم افزار برای پروژه بعدی شما بهترین است.