چگونه یک مهندس DevOps شویم ؟

DevOps چیست؟

DevOps ترکیبی از توسعه (Dev) و عملیات (Ops) است.
DevOps برای تیم ها به چه معناست؟ DevOps نقش های محرمانه، توسعه، عملیات IT، مهندسی کیفیت و امنیت، را قادر می سازد تا برای تولید محصولات بهتر و مطمئن تر، هماهنگ و همکاری کند. با اتخاذ فرهنگ DevOps همراه با شیوه ها و ابزارهایDevOps، تیم ها توانایی پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتری، افزایش اعتماد به نفس در برنامه های ساخته شده و دستیابی سریعتر به اهداف تجاری را دارند.
DevOps به عنوان یک فلسفه، بر ایجاد یک محیط مشترک متمرکز است که در آن نرم افزار می تواند کاربر محورتر شود. این فقط در مورد سرعت بخشیدن به چرخه عمر توسعه نیست، بلکه در مورد بهبود کیفیت کلی نرم افزار است. احتمالاً به همین دلیل است که بهتر است DevOps را به عنوان یک ذهنیت توصیف کنید، نه فقط ابزاری که پیشرفت را ردیابی می کند.


DevOps چگونه کار می کند؟

DevOps تلاش می کند تا تخصص مهندسین عملیات و توسعه را از فرآیند طراحی تا تولید و پشتیبانی تولید ترکیب کند.
تحت برخی از مدل های DevOps، ادغام تیم های توسعه و عملیات همچنین شامل ادغام دقیق تری از تیم های تضمین کیفیت و امنیت است. نتیجه چنین ادغام فشرده این است که بسیاری از خطاهای ناشی از فعالیتهای جداگانه (مانند آزمایش و استقرار) برطرف می شوند.
تیم های DevOps از روش هایی برای خودکارسازی فرآیندها و ابزارهایی استفاده می کنند که به کار و تکامل سریعتر و با اطمینان بیشتر برنامه ها کمک می کند. با تشکر از DevOps، بهره وری و سرعت کلی تیم به محدودیت هایی رسیده است. این منجر به مزایای بیشتر، فراتر از حاشیه شرکت می شود.


مزایای DevOps

مانند همه موارد، DevOps در این مسیر انتقاداتی نیز داشته است. به عنوان مثال، منتقدان غالباً DevOps را ابزاری می نامند که می تواند کار را پیچیده و یا ساده کند.
با ذکر برخی از امتیازات ارائه شده، به شما اجازه می دهم دقیقاً ارزیابی کنید که DevOps به عنوان یک روش کاملاً ارزشمند است.

سرعت

سرعت مطمئناً یکی از مزایای DevOps است. این به مشاغل این امکان را می دهد تا هنگام انجام کار، پدال را به سمت فلز فشار دهند.
انتشار سریعتر نرم افزار به این معنی است که مشاغل می توانند از ارزش ویژگی های محصول استفاده کنند. همه می دانند که آزمایش محصول همانطور که لازم است نیز بسیار وقت گیر است. با DevOps، یک شرکت می تواند از طریق یکپارچه سازی و آزمایش خودکار، روند تحویل و اصلاحات را تسریع کند.
نه تنها این، بلکه یک تیم کامل از توسعه دهندگان نیز هستند که می توانند مراقب یک محصول در طول چرخه عمر آن باشند. این نظارت مداوم مدت زمانی را که تیم ها برای تعیین و رفع خطاها و اشکالات نیاز دارند، کاهش می دهد.

قابلیت اطمینان

نکته خوب در مورد یک بازار رقابتی این است که کیفیت همیشه باعث برتری مقدار می شود. به همین دلیل کیفیت نرم افزار به وزن طلای مثل خود می ارزد.
کیفیت و قابلیت اطمینان دو موردی هستند که DevOps می تواند روی میز بیاورد. DevOps به ساده سازی نحوه انجام آزمایش نرم افزار توسط یک کسب و کار کمک می کند – به جای اینکه یکی از قسمت های SDLC باشد، DevOps آن را به عنوان یک جزء مهم و دارای قوس بیش از حد در SDLC ارتقا می دهد.
از طرف دیگر، قابلیت اطمینان به سیستم اجازه می دهد تا به طور مداوم در محدودیت های محیط خود عمل کند، که به نوبه خود باعث افزایش اتصال کلی خدمات مورد نیاز برای یکپارچه سازی فعالیت یک تجارت می شود.

همکاری بهتر

مسئله این است که، اینطور نیست که مردم درک نکردند که تلفیق تیم های توسعه، عملیات و QA ارزش بیشتری برای یک کسب و کار پیش از فرهنگ DevOps ایجاد می کند.
با این حال، حتی در آن زمان روش های قبلی نرم افزار نیز یک عنصر اصلی همکاری را از دست داده بودند. کاری که DevOps انجام داد این بود که همکاری بین ادارات را به منصه ظهور رساند و نحوه تعامل این واحدها را با یکدیگر تغییر داد.
همه ما می دانیم که DevOps در مقایسه با متدولوژی های نرم افزاری چابک و ناب بهبود یافته است، بنابراین تعجب آور نیست کهDevOps به طور طبیعی عملیات را نیز برجسته می کند. در یک محیط DevOps، تیم ها به صورت جداگانه وجود ندارند و اهداف خاص بخش از پنجره خارج می شوند.
نکته مهم در مورد همکاری تحت مدل DevOps این است که تمرکز از کارایی تیم به عملکرد کلی ترکیبی تغییر می کند زیرا مسئولیت محصول نهایی توسط همه تقسیم می شود. علاوه بر این، افزایش تعامل بین تیم های Dev ،Ops و QA یک مزیت بی نظیر دیگر در قالب به روزرسانی های فنی دارد.
به این فکر کنید، وقتی اعضای دپارتمان های مختلف به طور منظم با هم کار می کنند، آنها ایده و تخصص به اشتراک می گذارند. به نوعی، آنها در همه مواردی که مربوط به تخصص نیستن، آموزش متقابل می بینند. این مثل این است که کیک خود را بپزید و آن را بخورید، که همانطور که می دانید، کل معنای تهیه کیک است!

امنیت

وقتی موضوع IT است، امنیت چیز مهمی است. مهم نیست که خط تولید شما با سرعت پیچ و تاب کار می کند اگر با محافظت از داده های به خطر افتاده روبرو هستید.
اما در اینجا چند خبر خوب است. جدای از همه مزایای دیگری که DevOps می تواند به شرکت ها ارائه دهد، می تواند به تقویت امنیت نیز کمک کند. این کار را با افزودن امنیت به عنوان یک عنصر جداگانه به مؤلفه های توسعه و عملیات و در نتیجه تبدیل خود بهDevSecOps انجام می دهد.
تحت DevSecOps مسئولیت امنیت به عهده یک تیم نیست، بلکه همه مسئول ایمنی و دفاع هستند. DevSecOps نه تنها به کاهش هزینه ها کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند مسائل امنیتی را زودهنگام شناسایی و برطرف کنید.

چرا DevOps مهم است؟

شکی نیست که جهان تغییر کرده است. نرم افزار و اینترنت تقریباً از هر راهی که تصور کنید زندگی ما را اصلاح کرده است. نرم افزار دیگر جزء مکمل نیست، در عوض، جزئی جدایی ناپذیر در هر شغل است.
شرکت ها با استفاده از نرم افزار به مشتریان خود از طریق برنامه ها و خدمات دسترسی پیدا می کنند و شیوه تجارت آنها را ساده می کنند. اعم از تدارکات، عملیات یا ارتباطات. تا آنجا که به نرم افزار مربوط می شود، موارد پیاده سازی بی حد و حصر است.
در زمانه ای که همه چیز رایانه ای می شود، نرم افزار کلید همه نوآوری ها است. و DevOps چیزی است که بین نرم افزار خوب و نرم افزار عالی تفاوت قائل می شود!

شیوه های DevOps

حال که ما به بررسی DevOps و برخی از مزایای مربوط به آن پرداختیم، بیایید برخی از اقدامات DevOps را بحث کنیم. درک کامل متدولوژی های DevOps به شما کمک می کند تا سؤالات طولانی مدت را پاک کنید. ناگفته نماند که این به دانش شما می افزاید و در مصاحبه ها به کارتان می آید.

ادغام مداوم

یکی از بزرگترین مشکلات حاصل از تیمهایی که بصورت جداگانه کار می کنند، ادغام کد هنگام تکمیل کار است. این کار نه تنها چالش برانگیز بلکه زمان بر نیز است. این جایی است که ادغام مداوم (CI) می تواند به زمان زیاد کمک کند.
توسعه دهندگان به طور کلی از یک مخزن مشترک (با استفاده از سیستم کنترل نسخه مانند Git.) با یکپارچه سازی مداوم استفاده می کنند. این واقعیت که یک سرویس یکپارچه سازی مداوم همزمان تغییرات را در کد ایجاد و اجرا می کند، تشخیص و رسیدگی به خطاها را آسان تر می کند. در طولانی مدت، یکپارچه سازی مداوم می تواند به افزایش بهره وری توسعه دهنده، رفع سریعتر اشکالات و خطاها کمک کند و همچنین می تواند به سرعت بروزرسانی ها کمک کند.

تکامل مداوم

صحبت از تکامل، بسیاری از افراد تحویل مداوم (CD) را مرحله بعدی تکاملی CI می دانند، زیرا این امر باعث پیشرفت بیشتر اتوماسیون چرخه زندگی می شود.
CD همه چیز در مورد تدوین، آزمایش و محیط صحنه سازی است. این مرحله از چرخه عمر توسعه با گسترش تغییرات کد به یک محیط آزمایش (یا یک محیط تولید) پس از مرحله ساخت، در CI گسترش می یابد.
در صورت استفاده صحیح، CD می تواند با آزمایش کامل در ابعاد مختلف قبل از مرحله تولید، به توسعه دهندگان کمک کند تا به روزرسانی کنند. تحویل مداوم به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تست هایی مانند تست UI، آزمایش یکپارچه سازی و آزمایش بارگذاری و غیره را انجام دهند.

ریز خدمات

ریز سرویس ها برای طراحی نرم افزار هستند که خطوط تولید برای تولید طراحی می کنند. یا به بیان صریح تر، ریز خدمات یک معماری طراحی نرم افزار است که چکش را به سیستم های یکپارچه می رساند.
میکروسرویس ها اجازه می دهد تا برنامه ها در یک مخزن کد بزرگ ساخته شوند. هر برنامه متشکل از چندین ریز سرویس است و همه سرویس ها برای برتری در یک عملکرد خاص اصلاح می شوند.
به عنوان مثال، بیایید ببینیم که چگونه آمازون تصمیم به انتقال به ریز سرویس ها گرفته است. روزگاری، زمانی که آمازون غول امروز نبود، API آنها بسیار خوب خدمت می کرد. اما با افزایش محبوبیت، نیاز آنها به یک رابط برنامه کاربردی بهتر نیز افزایش یافت.
آمازون تصمیم گرفت وارد ریز خدمات شود. در حال حاضر، آمازون به جای یک معماری دو طبقه مشکل دار، خدمات متعددی دارد که یکی از آنها مربوط به سفارشات است، یک سرویس که لیست خریدهای پیشنهادی آنها را ایجاد می کند، یک سرویس پرداخت و غیره.

زیرساخت به عنوان کد

به لطف نوآوری های فن آوری، سرورها و زیرساخت های مهم دیگر مانند گذشته عمل نمی کنند. اکنون، شما ارائه دهندگان ابری مانند Google را دارید که زیرساخت های تجاری هزاران هزار مشتری را در انبارهای بزرگ داده مدیریت می کنند.
جای تعجب نیست که نحوه مدیریت مهندسین زیرساخت امروز با آنچه قبلاً انجام شده متفاوت است و زیرساخت به عنوان کد (IaC) یکی از شیوه هایی است که یک محیط DevOps ممکن است برای کنترل یک تغییر مقیاس اعمال کند.
تحت IaC، زیرساخت ها با استفاده از تکنیک ها و کدهای توسعه نرم افزار (مانند کنترل نسخه و غیره) مدیریت می شوند. توسعه دهندگان می توانند به لطف مدل مبتنی بر API ابری به صورت برنامه ای با زیرساخت ها ارتباط برقرار کنند. این به مهندسین این امکان را می دهد تا زیرساخت ها را به روشی که می خواهند با کد برنامه کنار بیایند کنترل کنند.
این مهم است زیرا به شما امکان می دهد زیرساخت خود را به همان روشی که کد خود را آزمایش می کنید، آزمایش کنید. با استفاده از IaC، مدیران سیستم شما نیازی به استرس درمورد مسائلی از قبیل عدم اتصال سرور وب به پایگاه داده و غیره ندارند.
علاوه بر این، IaC می تواند به تأمین خودکار شرکت ها کمک کند و لایه های انتزاعی را شکل دهد تا توسعه دهندگان بتوانند بدون نیاز به دانستن سخت افزار خاص، GPU، سیستم عامل و غیره، خدمات ساخت و ساز را ادامه دهند، اگر تیم DevOps داشته باشند که زیرساخت های خودکار را رو به جلو توسعه می دهند.
این را تصور کنید: تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل مانند مرسدس بنز، بی ام و و آئودی همه می خواهند از جدیدترین فناوری های تجربه اتومبیل استفاده کنند، درست است؟ اما اگر این شرکت ها بخواهند خدمات و محصولات جدیدی ارسال کنند، با این واقعیت که همه در جاده سخت افزارهای مختلفی دارند روبرو می شوند.
اگر یک روز خوب نباشد، قدرتهایی که تصمیم دارند سخت افزار جهانی داشته باشند، دستگاههای لبه ای در هنگام توسعه همچنان به عنوان سد معبر عمل می کنند. با این حال، این جایی است که یک تیم مستقل DevOps می تواند کمک کند زیرا آنها می توانند لایه های انتزاعی را به صورت خودکار فراهم کنند تا خدمات زیرساخت را به طور خودکار انجام دهند. با حل چالش های موردی در فضای ابری، یک تیم DevOps می تواند با کاهش هزینه ها به تولید کنندگان خودرو کمک کند و به کاهش بار و فشار بر توسعه دهندگان کمک کند.

مدیریت پیکربندی

مدیریت پیکربندی (CM) در یک مدل DevOps برای تشویق به ادغام مداوم مهم است. مهم نیست که شما در فضای ابری میزبانی شده اید یا سیستم های ما را به صورت داخلی مدیریت می کنید، پیکربندی مناسب به درستی می تواند از دقت، ردیابی و سازگاری اطمینان حاصل کند.
وقتی مدیران سیستم از کد برای خودکار کردن سیستم عامل استفاده می کنند، این امر منجر به استاندارد سازی تغییرات پیکربندی می شود. این نوع نظم باعث می شود تا توسعه دهندگان از اتلاف وقت برای پیکربندی دستی سیستم ها یا برنامه های سیستم جلوگیری کنند.

خط مشی به عنوان کد

سازمانهایی که از مزایای زیرساخت و پیکربندی کدگذاری شده با Cloud بهره مند می شوند، از مزیت اضافی نظارت و اجرای انطباق در مقیاس برخوردار هستند.
این نوع اتوماسیون به سازمانها امکان نظارت موثر بر تغییرات منابع را می دهد و اجازه می دهد تا اقدامات امنیتی به صورت گسترده اجرا شود.

نظارت و ورود به سیستم

معیارهای نظارت می تواند به مشاغل کمک کند تا درک کنند که تأثیر برنامه و عملکرد زیرساخت ها بر تجربه کاربر نهایی چیست. تجزیه و تحلیل و طبقه بندی داده ها و گزارش ها می تواند منجر به بینش ارزشمندی در مورد دلایل اصلی مشکلات شود.
اگر قرار است خدمات 24 ساعته در هفته در دسترس قرار بگیرند، نظارت فعال از نظر فرکانس به روزرسانی بسیار مهم می شود.
اگر در تلاش برای انتشار کد هستید، می دانید که از نظر انسانی امکان بررسی همه نقاط کور شما وجود ندارد. چرا؟ زیرا هر مشکلی در رابط کاربری ظاهر نمی شود. برخی از اشکالات مانند Ethan Hunt برای باز کردن حفره های امنیتی کار می کنند، برخی دیگر عملکرد را کاهش می دهند، و سپس اشکالات نوع wastrel وجود دارد که منابع را هدر می دهد.
از طرف دیگر، تولید ظروف و نمونه ها باعث می شود مدیریت ورود به سیستم احساس کند یک سوزن در انبار کاه پیدا می کند. مقدار زیاد داده های خام برای استفاده از اطلاعات می تواند یافتن اطلاعات معنی دار را بسیار دشوار کند.
اما اگر سیستم های نظارتی دارید، می توانید با توجه به معیارها، تیم را در مورد هر نوع ناهنجاری که سر خود را در سرویس ها یا برنامه های ابری پرورش می دهد، آگاه کنید.
همچنین، نظارت بر معیارها می تواند به مشاغل کمک کند تا تأثیر برنامه و عملکرد زیرساخت ها را بر تجربه کاربر نهایی درک کنند.
ورود به سیستم می تواند به تیم های DevOps در ایجاد محصولات یا خدمات کاربرپسند یا پیشبرد ادغام تحویل مداوم کمک کند. نظارت و ورود به سیستم نه تنها می تواند به نزدیک شدن به مشتری کمک کند بلکه می تواند به یک کسب و کار در درک ظرفیت و مقیاس خود کمک کند.
به عنوان مثال، تقریباً تمام مشاغل در طول سال مقدار مشخصی فضای ابری را از ارائه دهندگان ابر مانند AWS ،Azure یا حتیGoogle Cloud اجاره می کنند. اما، اگر شرکتی از این واقعیت آگاه نباشد که به دلیل اوج گرفتن فصول یا تعطیلات، ظرفیت آن می تواند نوسان داشته باشد، یا اگر تیم آن آمادگی مقابله با فراز و نشیب ها را با ایجاد لایه های تأمین کننده نداشته باشد، همه چیز می تواند زشت شود – مانند خرابی وب سایت

ارتباط و همکاری

یکی از جنبه های اساسی فرهنگی DevOps ارتباط و همکاری است. ابزار و اتوماسیون DevOps (ایجاد فرآیند تحویل نرم افزار) بر ایجاد همکاری با ترکیب فرایندها و بازده توسعه و عملیات متمرکز است.
در یک محیط DevOps، همه تیم های درگیر برای ایجاد هنجارهای فرهنگی مربوط به اشتراک اطلاعات و تسهیل ارتباط از طریق سیستم های ردیابی پروژه، برنامه های چت و غیره کار می کنند. این امکان ارتباط سریعتر بین توسعه دهندگان را فراهم می کند و به جمع آوری تمام قسمتهای سازمان برای تحقق اهداف و پروژه های تعیین شده کمک می کند.


چگونه برای مصاحبه DevOps آماده شویم

تا کنون ما به تفصیل به مرور DevOps و مزایا و عملکردهای آن پرداخته ایم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که برای جستجوی شغل در محیط DevOps به اطلاعات مورد نیاز خود بپردازید.
یک مهندس DevOps باید شناخت کاملی از SDLC داشته باشد. که برای درک سطح کافی نیست شما باید بدانید که چرا سازمان مجبور شد به سمت مدل جدیدی حرکت کند. زیرا به قول معروف شما نمی دانید کجا می روید، تا اینکه بدانید کجا بوده اید.
شرکت ها همیشه به دنبال مهندسان DevOps هستند که همه در مورد کارایی جمعی هستند. افرادی که علاقه مند به ساده سازی کد و بهره مندی از مزایای اتوماسیون زیرساخت ها هستند، مانند صرفه جویی در هزینه های ابر و کاهش تنگناها و زمان اجرا.
به یاد داشته باشید، در یک محیط DevOps همه مسئول همه چیز هستند. جیب همه معاملات بودن چیزی نیست که مورد بی مهری قرار گیرد.
با در نظر داشتن چرخه توسعه نرم افزار، بیشتر شما باید اولین قدم را در نقشه راه حرفه ای DevOps فهمیده باشید. اگر این کار را نکرده اید، مشکلی هم نیست زیرا به هر حال در مورد آن صحبت خواهیم کرد.


مراحل نقشه شغلی DevOps

چرا نقشه های شغلی مهم هستند؟ بیایید این را اینگونه بیان کنیم – اگر می خواهید در مورد چگونگی پیشرفت حرفه خود در یک سازمان اطلاعاتی کسب کنید، پس باید نقشه برداری جدی از جاده را انجام دهید.
علاوه بر این، بیشتر ما اهدافی داریم که می خواهیم در جهت رسیدن به آنها تلاش کنیم، و اگر قصد دارید راه خود را به سمت شغل رویایی DevOps خود ادامه دهید، به مسیر شغلی توجه کنید.
زبان های برنامه نویسی در مورد مهارت ها و تراشیدن مسیر شغلی به DevOps می گویند که شیر برای شیردوشی چیست. منظور من مهندسان DevOps در مورد توسعه و اتوماسیون نرم افزارهای مورد نیاز برای کدگذاری است. تنها تفاوت این است که مهندسان DevOps در سطح بالاتری از مدیر سیستم های مدرسه قدیمی شما کار می کنند یا مهندسان windows ساخت دهه 90.
به همین دلیل برای تبدیل شدن به یک مهندس DevOps باید چندین زبان برنامه نویسی را بیابید. پایتون، جاوا اسکریپت و روبی 3 زبان رایج هستند که همراه با ابزارهای DevOps مانند Git و Docker استفاده می شوند.
نمی گویم شما باید به هر سه زبان تسلط داشته باشید، اما مهارت داشتن حداقل در یک زبان قطعاً یک شرط است. همچنین، تلاش برای استفاده از ابزارهای DevOps صدمه ای نخواهد دید.
یک مهندس DevOps همچنین باید درک اساسی از رابط لینوکس فرمان داشته باشد. مهارت های لازم لینوکس شامل دستورات لینوکس (find ،grep awk ،sed) پوسته لینوکس (bash یا ksh) و دستورات شبکه (nslookup و netstat) را فراموش نکنیم. در حالی که یونیکس و ویندوز به همان خوبی هستند، اگر از یک پشته فناوری منبع باز استفاده کنید احتمالاً روی Linux کار می کنید.

البته، زبانهای برنامه نویسی فقط اولین مرحله از فرآیند مربوط به مهندس شدن DevOps است.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی برنامه نویسی پایتون دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی توسعه دهنده DevOps دارید؟اکنون بیاموزید.

کلام آخر

از فرصت استفاده کنید و اطلاعات ارزشمندی در مورد شغل و شرکت بدست آورید. آیا می توانید خود را تصور کنید که در چنین مکانی کار می کنید؟ اگر شما نباشید، کل روند بی فایده است.
حرفه شما بستگی به این دارد که شما می توانید در یک زمینه خاص عملکرد خوبی داشته باشید و به آن کمک کنید. انتخاب شغلی که با علایق و اهداف شما مطابقت داشته باشد نیمی از جنگ است. شغلی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه مند و هیجان زده باشید و اشتیاق شما را به جلو سوق دهد.