چگونه یک رهبر تور گردشگری موفق باشیم ؟

لیدر تور چه مشخصاتی دارد ؟

عشق به سفر همه چیز نیست که یک رهبر تور باید داشته باشد !
آیا تا به حال آرزو داشته اید که روزهای خود را در فضای باز، پیاده روی و کوهنوردی، سفر به سراسر قاره ها و دیدن قسمت های جدیدی از جهان بگذرانید و برای انجام آن پول دریافت کنید؟ پس شاید تور لیدر برای شما مناسب باشد. این شغلی است که شما را در فضای باز، فعال و اجتماعی و از همه مهمتر در جاده نگه می دارد.
اما همه چیز سرگرمی و بازی نیست. بزرگترین تصور غلطی که مردم درباره تورگردانی دارند این است که شما تمام وقت در تعطیلات هستید. در واقع، این به سطح بالایی از انرژی و توانایی مدیریت شرایط بحرانی در جاده های بزرگ و کوچک نیاز دارد. همچنین به مهارتهای درجه یک اجتماعی و توانایی مدیریت انواع افراد و شخصیتها نیاز دارد. اما علی رغم سطح بالای مسئولیت، یک تور لیدر به ما گفت که این بهترین کاری است که انجام داده است و البته سخت ترین کار.

توصیه های تور لیدر های بزرگ

در مورد آنچه واقعاً در تور لیدر نقش دارد، چهار تورلیدر فصلی هر کدام از یک شرکت تور و حوزه تخصص متفاوت در اینجا هستند تا در این زمینه به شما صریح توصیه کنند که چگونه می توانید وارد صنعت شوید.

Greg Coe: رهبر تور جنگل
گرگ کو سی و پنج ساله حتی نمی تواند به شما بگوید اهل کجاست. پدرش با هلیکوپتر برای نیروی هوایی سلطنتی (نیروهای مسلح انگلیس) پرواز می کرد، بنابراین خانواده در بسیاری از مناطق نقل مکان کردند. و شاید اینگونه بود که او اشکال مسافرتی را که تا امروز در او باقی مانده بود، گرفت.
کو قبل از سوار شدن به طور تمام وقت با Trekforce، به عنوان یک رهبر سفر مستقل، جهت راهنمایی سفرهای توسعه جوانان در آمریکای جنوبی، سفرهای کوهنوردی با ارتفاع زیاد در آند و هیمالیا و هدایت سفرهای حفاظت در بورنئو و آمریکای مرکزی کار می کرد. او اولین سفر تجاری خود را در سال 1997 انجام داد و از سال 2002 به طور تمام وقت این کار را انجام داد. او از پاییز 2007 به عنوان یک رهبر تور جنگل به طور تمام وقت با Trekforce کار کرد.

-چگونه وارد تور لیدینگ شدید؟
من چند سال به عنوان سرآشپز و راهنمای قایق در آلپ باواریا کار کردم. در روزهای تعطیل خود، به کوهنوردی و اسکی رفتم و برخی از مدارک اولیه کوهنوردی را کسب کردم، سپس در یک مرکز پیگیری در فضای باز در ولز شغلی را آموختم. پس از چند سال حضور در آنجا و برخی از سفرهای کوهنوردی خارج از کشور با دوستان، شروع به هدایت تورهای کوهنوردی با تیم های جوانان کردم، سپس با کسب تجربه، سفرهای کوهنوردی در ارتفاعات بیشتری را انجام دادم.

-بهترین قسمت کار شما چیست؟
پروژه های ما جاه طلبانه هستند از نظر جسمی و روحی واقعا طاقت فرسا هستند، بنابراین داوطلبان با آنچه که به دست می آورند خود را متحیر می کنند. قدم زدن در پشت تیمی شبیه به آن، و دانستن اینکه شما سهمی کوچک در حفاظت از جنگل های بارانی داشته اید یک احساس کاملاً ویژه است.

-چالش برانگیزترین قسمت شغل شما چیست؟
واقعیت این است که شما هرگز نمی توانید خاموش شوید.
برای کار به عنوان تورلیدر به طور کلی چه مهارت ها یا ویژگی هایی لازم است؟
صبر، انعطاف پذیری، شوخ طبعی و توانایی چرخاندن سیگار در زیر باران. گذراندن دوره های طولانی مدت در جنگل یک امتیاز واقعی است، اما برای افراد بی نظم بسیار سخت است، بنابراین نظم شخصی و کمی عجیب بودن با کیت خود کمک زیادی می کند.

-درباره سخت ترین تور یا گروهی که در جنگل هدایت کرده اید برای ما بگویید؟
ما در حال ساخت یک بلوک اقامتی برای دانشمندان تحقیقاتی در اعماق جنگل های اولیه در بورنئو بودیم و از شش هفته گذشته، به شدت شبانه روز بارید. گل و لای در محل ساخت و ساز و اردوگاه تا عمق زانو بود، و حتی پزشکان واقعاً سخت کار می کردند، اکثر تیم ها سنگر گرفتند ما پروژه را تمام کردیم، اما سفر خیلی سختی بود. ما زالو زیادی تغذیه کردیم.

-چه چیزی را در مورد بلیز و آن قسمت از جهان دوست دارید؟
هنوز چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد. یکی از تیم های ما امسال یک سیستم غاری عظیم و پر از گلدان های مایایی و آثار باستانی پیدا کرده است و دیدن گاه به گاه حیات وحش نفس گیر است.

-بامزه ترین یا عجیب ترین سوالی که هنگام هدایت گروهی در آنجا از شما پرسیده شده است چیست؟
“آیا این رودخانه سربالایی می رود؟”

-کلمه ای که به بهترین وجه کار شما را توصیف می کند:
انجام.

-به افرادی که به دنبال راهنمای تور جنگل هستند چه توصیه ای دارید؟
آماده باشید که وقتی شروع به کار می کنید، برای مثال به عنوان دستیار رهبر، سخت کار کنید تا زمانی که تجربیات خوبی کسب کنید. بیرون رفتن با دوستان، گم شدن و اشتباه کردن هیچ جایگزینی ندارد و منیت خود را در خانه بگذارید.

کری پرتوریوس: رهبر تور در آفریقای جنوبی با GAP Adventures
کری پرتوریوس 27 ساله اهل آفریقای جنوبی است و هم اکنون یکی از پیشکسوتان این صنعت است. او قبل از اینکه با GAP Adventures در سال 2006 به عنوان یک تورلیدر شود، به عنوان راهنمای مستقل رودخانه در رودخانه نارنجک که با آفریقای جنوبی و نامیبیا همسایه است ، کار می کرد. او با GAP Adventures تور کامیون های زمینی را از کیپ تاون به آبشارهای ویکتوریا از طریق نامیبیا و بوتسوانا و همچنین از ژوهانسبورگ به کیپ تاون از طریق پارک ملی کروگر، سوازیلند و سواحل شرقی و جنوبی آفریقای جنوبی هدایت کرده است.

-چگونه وارد تور لیدینگ شدید؟
من با تعدادی از کامیون ها و تورهای زمینی روبرو شدم که در اردوگاه پایه رودخانه ای که زندگی می کردم متوقف می شدند. زندگی عشایری مورد توجه من قرار گرفت، بنابراین من از طریق تورلیدرهای شرکت های مختلف جویا شدم و تصمیم گرفتم که اقدام کنم.

-بهترین قسمت کار شما چیست؟
هیچ وقت لحظه کسل کننده ای وجود ندارد! شما دائماً از مکانی به مکان دیگر منتقل می شوید، با افراد جدید و جالب هم در تور و هم در طول مسیر ملاقات می کنید. شما بینش و دیدگاه بیشتری نسبت به بسیاری از چهره ها و مکان های زیبا که این دنیا ارائه می دهد، کسب می کنید.

-چالش برانگیزترین قسمت شغل شما چیست؟
چالش برانگیزترین جنبه این است که سعی کنید انتظارات هر فرد از تجربه خود را بسنجید و سعی کنید این انتظارات را برآورده کنید و از آن فراتر بروید. این می تواند یک چالش باشد و یک تورلیدر باید درک خوبی از مردم و نیازهای آنها داشته باشد.

-برای کار به عنوان تورلیدر به طور کلی چه مهارت ها یا ویژگی هایی لازم است؟
نگرش مثبت سازمانی خوب و مهارتهای مردمی. شما همچنین باید آرام باشید و هرگز شوخ طبعی خود را فراموش نکنید!

-درباره سخت ترین تور یا گروهی که هدایت کرده اید برای ما بگویید؟
هیچ یک از آنها دشوار نبوده است، اگرچه در سفر های صحرایی رهبر تور باید دائماً از مسافران آگاه باشد، اطمینان حاصل کند که آنها مرتباً آب مصرف می کنند و برای مراقبت از خود از کلاه، لوسیون ضد آفتاب و غیره استفاده می کنند.

-در مورد بخشی از جهان که در آن کار می کنید چه چیزی را دوست دارید؟
آفریقا احساسات صلح و وضوح بی نظیری را در من تحریک می کند. اگرچه ممکن است بی نظم و تحریک کننده باشد، خصوصاً اگر در خیابان شلوغ و خارج از منطقه راحتی خود قرار داشته باشید، اما در نهایت احساس می کنید که در زیر آن فقط جریان منظم زندگی است. البته، این را به تنوع مطلق و تضاد گیاهان و جانوران، و رنگین کمان فرهنگهایی که این قاره جادویی ارائه کرده است، اضافه کنید.

-کلمه ای که به بهترین وجه کار شما را توصیف می کند؟
پویایی

-به افرادی که به دنبال راهنمای تورهای سافاری یا کویر هستند چه توصیه ای دارید؟
من توصیه می کنم که آنها با ذهنی باز و قلبی باز آن را دنبال کنند و همیشه تلاش کنند تا با توجه به دانش عمومی، اطلاعات محلی و آینده نگری جلو بروند.

دون فورستر: رهبر تور سابق، اکنون مدیر Adventures Incorporated، یک بخش از گوای است
از سیدنی استرالیا، دون فورستر، 43 ساله، به مدت 5 سال و نیم، بیشتر از طریق آمریکای جنوبی و مرکزی، لشکرکشی های زمینی را رهبری کرد. وی با وسایل نقلیه سفارشی که حداکثر 24 مسافر را در خود جای می دهد، مسافران را به جاده می برد، آنها را برای بازدید از مکانهایی که مسافران کمتر می روند، می برد. اگرچه او در حال حاضر بیشتر در بخش بازاریابی و فروش کارها قرار دارد، اما هنوز هم در تور پیش می رود.

-چگونه وارد تور لیدینگ شدید؟
من دو بار به عنوان مسافر با یک شرکت زمینی سفر کردم. بعد از سفر اول فکر کردم که این روش جالبی برای امرار معاش خواهد بود، بنابراین سفر دوم را انجام دادم تا از دید جدی به آن نگاه کنم. من هیچ ارتباط شخصی، مالی و عاطفی با خانه ندارم. بنابراین دو هفته پس از بازگشت از سفر، بلیط یک طرفه به انگلستان که محل استقرار شرکت است را خریداری کردم.

-بهترین قسمت تور لیدر چیست؟
پول گرفتن برای سفر، ملاقات با اقشار مختلف جامعه که در زندگی حرفه ای “عادی” هرگز آنها را نخواهید دید. همه افراد دوست دارند سفر کنند، به ویژه سفرهای ماجراجویی.

-چالش برانگیزترین قسمت تور لیدر چیست؟
برخورد باانواع شخصیت ها. انتظار می رود که همیشه مثبت و شاد باشید. به عنوان رهبر شما نقش دوست، رئیس، روانشناس، مشاور، راهنمای تور و مکانیک را بر عهده می گیرید، بعضی اوقات همه نقش ها را همزمان.

-برای کار به عنوان تورلیدر به طور کلی چه مهارت ها یا ویژگی هایی لازم است؟
مهارت های خاصی مانند مکانیکی، زبان، دفترداری و دانش در مورد مقصد را می توان آموزش داد، اما اجتماعی بودن کلید راهنمای خوب بودن است. مانند هر شغلی می تواند برای شما روتین شود، اما برای مشتری شما این اولین و احتمالاً تنها زمانی است که آنها از تورهای شما بازدید می کنند. شما باید به گونه ای رفتار کنید و احساس کنید انگار هر زمان که می روید همه چیز جدید است.

-در مورد سخت ترین تور زمینی که انجام داده اید برای ما بگویید؟
موتور وسایل نقلیه ما هنگامی که در وسط Chiapas بودیم، نقطه داغی برای فعالیت های تروریستی در مکزیک توقیف شد. ما نه تنها باید گروه خود را از خطر بالقوه خارج کنیم بلکه لازم بود کامیون خود را به شهر بعدی برسانیم، موتور را دوباره بسازیم و طبق برنامه باقی بمانیم. ما این کار را کردیم در این موارد، اینجاست که عشق به یک چالش مطرح می شود.

-آیا بخشی از جهان وجود دارد که شما در آن تخصص داشته اید یا به طور خاص از آن لذت می برید، چرا؟
آمریکای لاتین، من واقعاً نمی دانم چرا. زبان، تاریخ، فرهنگ، دوستی ها، نگرش ها، باورهای قدیمی. من فکر نمی کنم شما واقعاً بتوانید عشق به یک منطقه یا کشور را با مشخصات خاص پیوند دهید.

-بامزه ترین یا عجیب ترین سؤالی که هنگام رهبری گروهی از شما پرسیده شده است چیست؟
همیشه از من می پرسیدند “آیا فردا باران می بارد؟” نکته قابل توجه من در این مورد این بود که در منطقه ای به نام Altiplano در پرو شناخته می شد و در آنجا باران کم می آمد. بنابراین پاسخ من به این سوال منفی بود. صبح روز بعد با کیسه خواب و چادرهای پوشیده از برف بیدار شدیم! از نظر فنی حق با من بود باران نبارید برف گرفت!

-کلمه ای که به بهترین وجه کار شما را توصیف می کند ؟
از نظر حرفه ای و شخصی همیشه چالش برانگیز است.

-به افرادی که می خواهند راهنمای تورهای زمینی شوند چه توصیه ای دارید؟
تجربه سفر را زیر کمربند خود داشته باشید. البته، زبان دوم قابل استفاده مانند فرانسه (اروپا و آفریقا) اسپانیایی (اروپا و آمریکای لاتین) ، و ژاپنی یا ماندارین (آسیا) عالی است. زبانهای دیگری مانند هندی ، فارسی ، عربی ، عبری اگر بخواهید روی آن مناطق تمرکز کنید ، عالی هستند.

-اکنون موقعیت شما چیست و چگونه تورهای پیشرو به شما کمک کردند تا به آنجا بروید؟
من اکنون مدیر بازاریابی و فروش محصول هستم که مسافرت های ماجراجویی و آمریکای لاتین را می فروشم. اولین توصیه من در مورد موفقیت در صنعت مسافرت، کسب تجربه واقعی سفر است. تجربه در جاده، مهارت ها، مدیریت بحران، مدیریت مردم و آگاهی از محصول را نمی توان در کلاس آموزش داد.

هیلی شفارد: رهبر اعزامی، منطقه قطب جنوب، ماجراهای Peregrine
هیلی شفارد، 38 ساله، متولد و بزرگ شده در نیوزیلند، تورهای هر دو منطقه قطبی را هدایت می کند. وی طی هشت سال گذشته تورهایی را به قطب شمال مرتفع كانادا (از جمله گرینلند) و قطب جنوب (شامل جزایر زیر قطب جنوب مانند Shetlands South و جزیره South Georgia) هدایت كرده است. این تورها بصورت کشتی است و روزانه در زمین گشت و گذار می کند. آنها با زودیاک از کشتی به ساحل دیگر می روند و تورها همچنین دارای اجزای کروز، قایقرانی و کمپینگ زودیاک هستند.

-چگونه وارد تور لیدینگ شدید؟
من راهنمایی کایاک دریایی را در بریتیش کلمبیا شروع کردم و سرانجام با یک قایق تفریحی غواصی چارتر کار کردم و به دنبال آن کار فصلی را در یک لژ شناور انجام دادم که مردم را به دیدن حیات وحش می بردیم. این در نهایت منجر به کار در کشتی ها در قطب جنوب به عنوان مجری، راننده زودیاک و راهنمای کایاک شد و اخیراً من به عنوان رهبر اعزام ارتقا یافتم.

-بهترین قسمت تور لیدر چیست؟
دفتر من دنیای طبیعی وحشی و شگفت انگیزی است. وظیفه من این است که مردم را به مکانهای وحشی برسانم، حیواناتی را که در زیستگاه طبیعی آنها زندگی می کنند به آنها معرفی کنم و در مورد پیچیدگی های طبیعت به آنها بیاموزم , نیاز به ارزیابی، مراقبت و محافظت از همه چیزهای طبیعی و وحشی را تشویق می کنم.

-چالش برانگیزترین قسمت تور لیدر چیست؟
مسئولیت پذیری در برابر مردم در دورافتاده ترین، مهمانپذیرترین و غیرقابل پیش بینی ترین مناطق جهان. شما افراد با نیازها، انتظارات و رویاهای مختلفی دارید. برخی از آنها یک عمر صرفه جویی کرده اند تا در این تعطیلات بیایند. مهم است که من سعی می کنم نیازهای فردی را برآورده کنم و این کار را با خیال راحت و با مسئولیت انجام دهم.

-برای کار به عنوان تورلیدر به طور کلی چه مهارت ها یا ویژگی هایی لازم است؟ به طور خاص در مناطق قطبی.
شما دائماً روی انگشتان پا نگه داشته می شوید. شما باید بتوانید با کارکنان، ناخدای کشتی و خدمه و همچنین همه مسافران داخل هواپیما ارتباط خوبی برقرار کنید. شما باید با افراد از فرهنگ ها، زمینه ها، سنین مختلف ارتباط برقرار کنید و برنامه ای ایجاد کنید که برای همه مناسب باشد.
به طور خاص قطب جنوب و قطب شمال تغییرات مداوم در آب و هوا، باد و یخبندان دارند. من باید بتوانم هنگام برنامه ریزی برای گشت و گذار تصمیمات صحیح بگیرم و در صورت وخیم شدن شرایط برای جلوگیری از بدبختی سریع واکنش نشان دهم.

-درباره سخت ترین توری که در قطب جنوب انجام داده اید برای ما بگویید؟
در یک سفر در سال 2007، ما یک سفر خارق العاده داشتیم تا اینکه هنگام بازگشت به اوشویا، آرژانتین، یکی از لوله های خروجی موتور در طول شب منفجر شد. این نمی تواند دوباره در دریا جوشکاری شود، بنابراین ما با یک موتور لنگ لنگان برگشتیم به اوشویا. به جای اینکه دو روز وقت بگذاریم، چهار روز را طی کردیم و همه مسافران پروازهای خود را از دست دادند. ما از کسانی که به جنبه روشن اوضاع نگاه می کردند سپاسگزار بودیم، اما برخی از مسافران عصبانی، پرخاشگر، بی ادب و گاه بسیار غیر منطقی بودند.

-عاشق قطب جنوب و آن قسمت از جهان هستید؟
قطب جنوب متعلق به کسی نیست، توسط هیچ کشوری اداره نمی شود، و به سادگی توسط نمایندگان جهان مراقبت می شود. حیات وحش از انسان نمی ترسد، که به شما امکان می دهد از نزدیک و شخصی آنها را ببینید. کوه های یخی از هر شکل و اندازه ای بی وقفه از معابر و کانال ها عبور می کنند و نهنگ ها، مهرها، پنگوئن ها و سایر پرندگان دریایی به منبع بی پایان کریل که روزهای طولانی تابستان فراهم می کنند، تکیه می کنند. این یک مکان خلوص است، بشر به ندرت آن را دیده یا لمس کرده است و من کاملاً به آن مکان اعتیاد دارم.

-کلمه ای که به بهترین وجه کار شما را توصیف می کند:
باورنکردنی! فوق العاده چالش برانگیز، فوق العاده زیبا، فوق العاده خسته کننده، فوق العاده برآورده کننده، فوق العاده الهام بخش.

-به افرادی که به دنبال راهنمای تور در قطب جنوب هستند چه توصیه ای دارید؟
قبل از ثبت نام در هر دوره، ابتدا داوطلبانه در چند سفر شرکت کنید و قبل از ثبت نام واقعی آن را امتحان کنید. شما باید بدانید که آیا می توانید به طور مداوم از خانه، دوستان و خانواده خود دور باشید و مجبور باشید دائماً 24 ساعته در هفته نیازهای دیگران را تأمین کنید.