7 مسئولیت اصلی مالک محصول (Product Owner)

دارندگان محصولات در مرکز چرخه توسعه قرار دارند. اما آنها در واقع چه کاری انجام می دهند؟

اگرچه نقش یک مالک کالا بسته به محیط می تواند متفاوت باشد، آنها به طور معمول چندین نقش و مسئولیت اصلی دارند که از استراتژی کسب و کار تا طراحی محصول را شامل می شود.

صاحب محصول چابک چیست؟

در ابتدایی ترین سطح، یک دارنده چابک محصول، یا یک مالک محصول اسکرام، رهبر مسئول به حداکثر رساندن ارزش محصولات ایجاد شده توسط یک تیم توسعه اسکرام است.

اما برای انجام این کار، یک مالک چابک محصول چندین نقش از جمله استراتژی تجارت، طراح محصول، تحلیلگر بازار، رابط مشتری و مدیر پروژه را به عهده می گیرد. به طور خلاصه، دارندگان محصولات چابک جزئی جدایی ناپذیر از هر تیم scrum هستند. 


بررسی اجمالی نقش و مسئولیت های صاحب محصول 

شرح مشاغل صاحب محصول: 7 نقش و مسئولیت اصلی

صاحب محصول اسکرام در بسیاری از زمینه های توسعه محصول پیشگام است. یک روز آنها نیاز به دستیابی به دانش عمیق بازار خود دارند تا استراتژی خود را ارائه دهند و چشم انداز خود را به سهامداران ارائه دهند. یک روز دیگر آنها باید آستین های سازنده خود را بالا بزنند تا به تیم کمک کنند تا اهداف خود را با سرعت انجام دهد.

در اینجا فقط چند مورد از مسئولیت های یک مالک محصول آورده شده است.  

1. تعریف بینایی

صاحب محصول چابک، شخص اصلی تیم توسعه محصول است که از دیدگاه سطح بالای خود برای تعریف اهداف و ایجاد چشم انداز برای پروژه های توسعه استفاده می کند.

دارندگان محصولات وظیفه برقراری ارتباط با ذینفعان را در سراسر هیئت مدیره دارند، از جمله مشتریان، مدیران مشاغل و تیم توسعه برای اطمینان از روشن بودن اهداف و همسویی چشم انداز با اهداف تجاری.

داشتن یک مالک محصول با دیدگاه وسیع این اطمینان را می دهد که تیم علی رغم ماهیت انعطاف پذیر و غالباً سریع توسعه محصول چابک، یک دید منسجم داشته باشد.

یک مالک محصول می تواند با ایجاد نقشه راه محصول به تیم در حفظ این دیدگاه کمک کند. نقشه راه محصول یک خلاصه بصری سطح بالا و استراتژیک است که چشم انداز و جهت محصول را با گذشت زمان ترسیم می کند. این یک راهنمای استراتژیک برای ذینفعان است که می توانند از آن استفاده کنند و همچنین یک برنامه برای اجرا است.

2. مدیریت بک گراند محصول

یکی از مهمترین مسئولیت های صاحب محصول اسکرام، مدیریت بک گراند محصول است. این لیست کارهای پروژه تیم توسعه است.

مسئولیت مالک محصول ایجاد لیست موارد عقب مانده و اولویت بندی آنها بر اساس استراتژی کلی و اهداف تجاری است. علاوه بر این، صاحب محصول برای اطلاع از توالی لازم توسعه، باید وابستگی های پروژه را ترسیم کند.

با این وجود محصول پشتیبان، یک لیست ثابت برای انجام کارها نیست. بلکه یک سند زنده است که باید به طور مداوم بر اساس نیازهای در حال توسعه پروژه در طول توسعه به روز شود.

از آنجا که بک گراند محصول به طور مکرر تغییر خواهد کرد، مالک محصول باید لیست را برای همه ذینفعان (به ویژه توسعه دهندگان) قابل دسترسی و در دسترس قرار دهد تا از عملکرد بهینه و نتایج پروژه اطمینان حاصل کند.

3. اولویت بندی نیازها

نقش اصلی دیگر صاحب محصول اولویت بندی نیازها است. به عبارت دیگر، آنها باید مثلث محدوده، بودجه و زمان را تنظیم کنند و اولویت ها را با توجه به نیازها و اهداف ذینفعان بسنجند.

4. نظارت بر مراحل توسعه

با تعیین چشم انداز، استراتژی و اولویت های محصول، مالک محصول باید مدت زمان قابل توجهی را صرف نظارت بر توسعه واقعی محصول کند. آنها یک بازیگر کلیدی در طول هر رویداد هستند، از جمله برنامه ریزی، اصلاح، مرور و سرعت.

در طی مراحل برنامه ریزی، مالک چابک محصول با ذینفعان برای شناسایی و سازماندهی مراحل مورد نیاز برای تکرار بعدی همکاری می کند. سپس آنها با تیم خود ملاقات می کنند تا فرآیند را اصلاح کنند، زمینه های پیشرفت را مشخص کنند و از سرعت استفاده کنند.

5. پیش بینی نیازهای مشتری

صاحب محصول موفق اسکرام در درک و پیش بینی نیازهای مشتری برای مدیریت موثرتر فرآیند توسعه متخصص خواهد بود.

دانش و مهارتهای ارتباطی عمیق آنها در بازار به آنها این امکان را می دهد که مشکلات یا نیازها را پیش بینی کرده و آنها را برطرف کنند.

با نقشه برداری از مشتری، یک قدم جلوتر از مشتریان خود باشید. این تصاویر بصری مشترکی را برای تجربه مشتری ایجاد می کند. در وقت و تلاش خود صرفه جویی خواهید کرد، بنابراین می توانید تمام انرژی خود را صرف خواندن ذهن مشتریان خود و جلب توجه مشتریان خود کنید.

6. به عنوان رابط اولیه عمل می کند

صاحب محصول همچنین ارتباط اصلی و ارتباط بین ذینفعان و تیم ها است. به همین ترتیب، آنها باید یک ارتباط برقرار کننده خبره باشند، و اطمینان حاصل کنند که خرید سهام سهامداران در مورد کلیه تصمیمات و استراتژیهای اصلی و دستورالعملهای واضح و قابل تحویل برای توسعه دهندگان وجود دارد.

7. ارزیابی پیشرفت محصول در هر تکرار

صاحب محصول در مورد هر مرحله از فرآیند توسعه و محصول نهایی پاسخگو است. آنها از طریق هر تکرار نقش اصلی را در بازرسی و ارزیابی پیشرفت محصول دارند. صاحب محصول در مورد عملکرد قضاوت می کند و تصمیم می گیرد که آیا تیم باید به عقب برگردد یا می تواند به مراحل بعدی برود.


برای موفقیت مالک محصول، کل سازمان باید به تصمیمات آنها احترام بگذارد. این تصمیمات در محتوا و سفارش بک لاگ محصول و از طریق افزایش قابلیت بازبینی در Sprint Review قابل مشاهده است.

صاحب محصول یک نفر است، نه یک کمیته. صاحب محصول ممکن است نیازهای بسیاری از ذینفعان در پرونده باقیمانده محصول را نشان دهد. کسانی که مایل به تغییر پس زمینه محصول هستند می توانند این کار را با تلاش برای متقاعد کردن مالک محصول انجام دهند.