رهبری تحول آفرین چیست؟

این روزها برای تبدیل شدن به یک رهبر خوب چه چیزی لازم است؟ مهم ترین موردی که در این زمینه باید بدانید و مطالعه کنید رهبری تحول آفرین است. به گفته دانشگاه ماساچوست گلوبال، یک رهبر تحول آفرین رهبری است که می‌داند “چگونه کارکنان را تشویق کند، الهام بخشد و انگیزه دهد تا به شیوه ای عمل کنند که تغییرات معناداری ایجاد کند”.

به طور واضح، یک رهبر تحول آفرین کسی است که اهدافی را تعیین می‌کند، برنامه‌های واضحی ایجاد می‌کند، به کار خود علاقه‌مند است و می‌تواند دیگران را برای انجام و احساس مشابه ترغیب کند.

جیمز مک گرگور اولین کسی بود که مفهوم رهبری تحول آفرین را با کتاب خود به نام «رهبری تحول دهنده» مطرح کرد، کتابی که امروزه هنوز برای کسانی که به دنبال تبدیل شدن به رهبران بهتر هستند، محبوب است.

رهبر تحول آفرین چیست؟

در حالیکه یک رهبر معامله‌گر نیازهای فیزیولوژیکی، ایمنی و تعلق خود را با کار مبادله می‌کند، این رهبر تحول آفرین است که برای ایجاد عزت و خودشکوفایی برای کار خوب فراتر از آن عمل می‌کند. یک رهبر تحول آفرین باید بر ایجاد رشد شخصی و محل کار، روابط وفادار و الهام بخشیدن به پیروان خود تمرکز کند.

درباره رهبری تحول آفرین بیشتر بدانید

رایج‌ترین کلماتی که در اینترنت در مورد رهبری تحول آفرین مطرح می‌شود عبارتند از: چشم انداز، اصالت، صداقت، رشد، طرز فکر، شناخت، عملکرد، خلاقیت، اصالت، ریسک و نوآوری.

در حالیکه داشتن همه این ویژگی ها و ورزش کردن روزانه خوب است، همه این کلمات رایج واقعاً چه معنایی دارند؟ همه اینها را می‌توان در چهار عنصر رهبری تحول آفرین ساده کرد: نفوذ ایده‌آل، انگیزه الهام بخش، تحریک فکری، و توجه فردی.

مهم است که یک قدم به عقب بردارید و در مورد اینکه چرا شما و تیمتان در اینجا با هم هستید و دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید به دست آورید، دقت کنید. به تصویر بزرگ فکر کنید چگونه به همنوعان و بشریت کمک می‌کنید؟ دوست داری چه اثری بر دنیا بگذاری؟ پرسیدن سوالات بزرگ و ایجاد یک برنامه بازی دقیق با هم.

چرا رهبری تحول آفرین سودمند است؟

اما رهبری تحول آفرین بیش از یک فلسفه است، بلکه عملی است که باید انجام شود و در حرکت نگه داشته شود. رهبری تحول آفرین چیزی است که یک محیط کاری شکوفا ایجاد می‌کند که به افراد امکان می‌دهد بهترین خود را ارائه دهند و در عین حال بهترین کار خود را تولید کنند.

استفاده از این روش به کارمندان شما این اعتماد به نفس را می‌دهد که همه چیزهایی که دارند را بکار گیرند. کارکنان شاد برابر با یک شرکت موفق هستند. اشتیاق شما در دیگران شعله ور می‌شود و به آنها یادآوری می‌کند که چرا از ابتدا می‌خواستند با شما کار کنند.