نقش شغلی: مدیر پایگاه داده

مدیر پایگاه داده چه کاری انجام می دهد؟

شغل مدیر پایگاه داده (DBA) دهه هاست که در مرکز شرکت های بزرگ قرار دارد.

از زمان ظهور اولین و ابتدایی ترین پایگاه های داده در سیستم های رایانه ای، مدیران پایگاه داده کار سختی را برای اجرای کامل طرح های پایگاه داده در عملیات تجاری انجام داده اند.

 به تبلیغات شغلی مدیر پایگاه داده نگاه کنید و همچنان کلماتی مانند “نظارت، پشتیبان گیری و مدیریت” داده ها، همراه با مواردی مانند “تنظیم عملکرد” و “پشتیبانی پایگاه داده” را مشاهده خواهید کرد. سرپرست بانک اطلاعاتی ممکن است به شدت درگیر عیب یابی، نگهداری و غیره باشد. معمولاً از مدیران پایگاه داده خواسته می شود تا مشکلات خاص پایگاه داده را برطرف کنند. 

نرم افزار و پروتکلها

مدیران پایگاه داده باید از پروتکل های خاصی که برای رسیدگی به بازیابی ها یا درخواست ها از یک پایگاه داده استفاده می شود، پیروی کنند.

در گذشته، متداول ترین آنها SQL یا “Structured Query Language” بود. SQL به عنوان اصلی ترین وسیله برای رسیدگی به درخواست های داده عمل می کند. مجموعه دستورات و نحو دستیابی به اطلاعات کلیدی کسب و کار از پایگاه داده و مفید واقع شدن آن را در یک محیط سازمانی تسهیل می کند.

امروزه ظهور PostgreSQL و پروتکل های دیگر، جهان مدیریت پایگاه داده را متنوع کرده است. مدیران پایگاه داده ممکن است از نرم افزارهای ثانویه مانند منابع Oracle و Teradata استفاده کنند.

برت هلینگ، مالک استارت آپ فناوری Ridester می گوید: “مدیران پایگاه داده از یک نرم افزار تخصصی برای ذخیره و مدیریت داده ها استفاده می کنند. این نقش ممکن است شامل ظرفیت سازی و برنامه ریزی، نصب، پیکربندی و طراحی پایگاه داده باشد. این امر همچنین شامل عیب یابی مشكلاتی است كه در حین نصب یا پس از نگهداری سیستم ها به وجود می آید. نظارت بر عملکرد سیستم ها و همچنین تهیه نسخه پشتیبان از سیستم ها کاملاً بررسی می شود.

مهاجرت از مدلهای سنتی به مدلهای جدید

یکی از مسئولیت های بزرگ مدیر پایگاه داده، پیگیری تکامل پایگاه داده از طریق مراحل پی در پی آن است. احتمالاً هیچ نمونه ای بهتر از تغییر از پایگاه داده های سنتی SQL به سیستم جدید “NoSQL” وجود ندارد.

پایگاه داده NoSQL در بسیاری از عملیات تجاری جایگزین پایگاه داده رابطه ای سنتی است. NoSQL قابلیت های ایجاد یک برنامه کاربردی را بدون تعیین طرحواره، ویژگی های متنوع تر ساختار داده، مقیاس بندی آسان تر و در بسیاری از موارد، راه های توسعه منبع باز ارائه می دهد.PostgreSQL خود نیز ابزاری متن باز است و در ارزیابی هر شغل مدیر پایگاه داده، لازم است سوال شود که چگونه یک شرکت در استراتژی کلی فناوری اطلاعات خود، محصولات مجوز منبع آزاد و اختصاصی را لحاظ می کند.

افراد و فرایندها

در حالت ایده آل، مدیران پایگاه داده باید مهارت افراد را داشته باشند. مانند سایر نقش های شغلی، آنها باید از طریق زنجیره فرماندهی کار کنند، خرید را برقرار کنند و… به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها “مهارت های ارتباطی کلامی و کتبی” را نیز در تبلیغات شغلی مشخص می کنند.

شان سی، مدیر عامل و بنیانگذار SEO Hacker و مجله تجزیه و تحلیل داده ها که وقت خود را صرف الهام بخشیدن به کارآفرینان جوان از طریق گفتگوها و سمینارها می کند گفت : ” مدیران پایگاه داده وظیفه آموزش کارمندان مختلف در مورد استفاده صحیح و موثر از پایگاه داده را دارند.”

هرروز،هرهفته،هرسال

اساساً، در صورت بروز مشکل در پایگاه داده، نیاز به شروع یک طرح ابتکاری یا آزمایشی جدید، یا هرگونه تغییر عمده تجارت در مدیریت داده است. از برخی جهات، مدیران پایگاه داده هرگز “روز تعطیل” ندارند.

داده های خام وفیلتر نشده

یکی دیگر از مسئولیت های اصلی مدیران پایگاه داده مربوط به وضعیت مطلوب دارایی های داده است.

هرکسی که اطلاعات مربوط به حاکمیت داده ها یا مدیریت کارشناسی ارشد داده ها را خوانده باشد، با چالش های مدیریت داده های خام آشنا است.

داده های خام یا غیرساختاری داده هایی است که ذاتاً در “ردیف های مشخص” ارائه نشده است. ممکن است در یک پایگاه داده رابطه ای ساکن باشد، اما بلافاصله توسط SQL قابل بازیابی نیست. غالباً، حالت هر رکورد منفرد متفاوت است، با قسمتهای جزئی، جریان داده های متوقف و شروع، کلمات اختصاری غیر قابل بررسی، برچسب های غیر همسان و سایر مشکلات.

رندی کارلتون، مهندس ارشد محصول در LogoMix، می گوید: “یک مدیر پایگاه داده ( DBA ) پردازش اطلاعات موجود در لایه داده را ایجاد، نگهداری و بهینه می کند.” از لحاظ تاریخی، DBA لایه داده را در یک پایگاه داده رابطه ای سنتی مانند Oracle و MySQL حفظ می کند. امروزه نقش DBA با انقلاب ابر و داده های بزرگ افزایش یافته است و DBA های مدرن باید بتوانند از پایگاه داده های ابری، پایگاه داده های داخلی و سایر فروشگاه های داده، از فروشگاه های دارای ارزش کلیدی گرفته تا موتورهای جستجو و همه چیز استفاده کنند.

دفعه بعد که به کاری که مدیر پایگاه داده انجام می دهد فکر کردید، تمام فلسفه ها و استانداردهای فوق را در خاطر داشته باشید و متوجه شوید که این کار واقعاً کار بزرگی است. این حرفه همیشه در راس پایگاه داده به عنوان یک ابزار سازمانی حیاتی است.

متداولترین نقشهای شغل مدیر پایگاه داده

  • مدیر پایگاه داده
  • مدیر پایگاه داده SQL
  • مدیر داده

با توجه به مشخصات مدیر Zippia به عنوان مدیر پایگاه داده، متخصصان فناوری اطلاعات با شروع در نقش DBA، طیف گسترده ای از مسیرهای شغلی را برای انتخاب دارند. متخصصان پایگاه داده را می توان به مدیران برجسته و سپس مدیران ارشد ارتقا داد، اما دانش مدیریت پایگاه داده را می توان در سایر موقعیت های IT نیز به کار برد.

در گزارش Zippia اشاره شده است که بسیاری از DBA ها به عنوان تحلیلگر داده، مشاوران فنی، تحلیل گر تجارت، مدیران فناوری اطلاعات، مشاوران فنی، مدیران پروژه، مهندسین ارشد نرم افزار، مهندسان ارشد سیستم های اطلاعاتی و موارد دیگر فعالیت می کنند.

چه مهارتهایی برای یادگیری DBA مفید تر است؟

از مدیران پایگاه داده معمولاً انتظار می رود که لیسانس علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا سیستم های اطلاعات مدیریت را داشته باشند. برخی از سازمان ها ترجیح می دهند این داوطلب دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر باشد، که بر مدیریت داده یا پایگاه داده متمرکز است.

مهارت های اساسی لازم برای یک شغل DBA شامل دانش ساختار و تئوری پایگاه داده، درک روش های بازیابی و پشتیبان گیری از بلایا، آشنایی با ابزارهای مختلف گزارشگری و موارد دیگر است.

همه سرپرستان پایگاه داده باید زبان استاندارد پایگاه داده را بدانند: زبان جستجوی ساختار یافته. اکثر سیستم های پایگاه داده از SQL یا از انواع دیگر آن استفاده می کنند. با این حال تجربه سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای، سیستم های مدیریت پایگاه داده شی گرا، سیستم های مدیریت پایگاه داده XML و Hadoop بهتر است.

شرکت ها به طور فزاینده ای مهارت های نرم را در متخصصان فناوری اطلاعات خود اولویت بندی می کنند و مدیران پایگاه داده باید توجه داشته باشند. به ویژه، مدیران پایگاه داده باید بتوانند با تیم ها همکاری کنند، به عنوان یک بازیکن تیم و رهبر عمل کنند، با ذینفعان تعامل موثر داشته باشند، بدون نظارت مستقل کار کنند، به جزئیات توجه زیادی داشته باشند، با همکاران ارتباط برقرار کنند و مطابق با تغییرات سازگار باشند.