چگونه یک معمار هوش مصنوعی شویم؟

برنامه‌ریزی ناکافی، معماری نامناسب و ناتوانی در مقیاس‌بندی از علل شایع شکست در پروژه‌های هوش مصنوعی هستند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2023، نیمی از مدیران فناوری اطلاعات در اجرای ابتکارات هوش مصنوعی خود از مرحله اعتبارسنجی مفهومی به تولید کامل دچار مشکل خواهند شد.

سازمان‌ها همیشه به دنبال معماران هوش مصنوعی هستند تا در تدوین استراتژی معماری، توسعه عملیات، شناسایی ابزارها و ویژگی‌ها و مقیاس‌بندی فعالیت‌های هوش مصنوعی کمک کنند.

در این مقاله، ما در مورد آنچه که برای تبدیل شدن به یک معمار هوش مصنوعی نیاز است، وظایف آنها و تفاوت آنها با یک مهندس هوش مصنوعی بحث خواهیم کرد.

معمار هوش مصنوعی چیست؟

معماران هوش مصنوعی در زمینه فناوری اطلاعات برای توسعه و پیاده سازی زیرساخت برای برنامه‌های کاربردی، پایگاه‌های داده و شبکه‌های کامپیوتری کار می‌کنند. وقتی صحبت از مدیریت و مقیاس‌بندی تلاش‌های هوش مصنوعی می‌شود، آنها به عنوان بافت پیوندی بین تحلیلگران داده، مدیران پایگاه داده، برنامه‌نویسان، اپراتورها (DevOps، DataOps، MLOps) و مدیران واحد تجاری عمل می‌کنند.

مهندس هوش مصنوعی در مقابل معمار هوش مصنوعی

با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی، یک مهندس هوش مصنوعی ممکن است مدل‌های هوش مصنوعی بسازد که می‌تواند برای به دست آوردن اطلاعات تجاری ارزشمند و هدایت تصمیم‌گیری در سطح سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

مهندسان مصنوعی سیستم های هوش مصنوعی متوسط یا قدرتمندی را توسعه می‌دهند که برای اهداف خاصی طراحی شده است. مهندسان نرم‌افزار، دانشمندان داده و برنامه نویسان همگی برای موفقیت به عنوان مهندسان هوش مصنوعی به درک محکمی از اصول اولیه نیاز دارند. برای پردازش داده‌ها و ایجاد و نگهداری سیستم‌های هوش مصنوعی، آنها از ابزارها و روش‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کنند.

در حالی‌که یک معمار هوش مصنوعی مسئول توسعه و حفظ زیرساخت‌ها با استفاده از پارادایم‌های پیشرفته فناوری هوش مصنوعی است، باید نتایج ملموسی را برای مشتریانی که به آنها خدمت می‌کنند ارائه دهد. آنها باید بتوانند با مشتریان همدلی کنند و سپس راه‌حل‌هایی را توسعه دهند که خواسته‌های آنها را برطرف کند.

به همین دلیل، هر شرکتی که از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی استفاده می‌کند باید یک معمار هوش مصنوعی داشته باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها یک مهارت حیاتی برای معماران هوش مصنوعی است. این امر مستلزم آشنایی عمیق با چارچوب‌های کاربردی هوش مصنوعی و زیرساخت ‌های زیربنایی است که بر روی آن کار می‌کنند.

نقش شغلی معمار هوش مصنوعی

با توجه به اینکه هوش مصنوعی دارای الگوهای استقرار و موارد استفاده بسیار متنوعی است، معماران هوش مصنوعی باید توانایی انجام وظایف زیر را داشته باشند:

• با یافتن و آزمایش موارد کاربردی، به ابتکارات تحول دیجیتال با کمک دانشمندان داده و کارشناسان هوش مصنوعی کمک کنید. با ذینفعان کسب و کار در مورد قابلیت استفاده و سبک معماری مشورت کنید تا به تبدیل هدف مدیران تجاری به یک اجرای فناورانه قابل دستیابی کمک کنید. همچنین، توجه مردم را به تلاش‌هایی که مکمل نیستند یا از مواردی استفاده کنید که کارساز نیستند، جلب کنید.

• از طیف گسترده‌ای از طرف‌ها، از جمله مشتریان شرکتی، تحلیلگران داده، متخصصان امنیت، مهندسان داده و استراتژیست‌ها، و بخش عملیات فناوری اطلاعات، بازخورد جمع‌آوری کنید و از این اطلاعات برای شکل دادن به رویه‌ها و محصولات نهایی استفاده کنید تا مطابق با نیازهای فعلی و آینده باشد.

• در تصمیم‌گیری برای ابزارهای منبع باز و تجاری برای ساخت هوش مصنوعی و طراحی معماری آن پیشقدم شوید. یک نوع استقرار (ابر، درون محل یا ترکیبی) را انتخاب کنید و مطمئن شوید که ابزارهای جدید با ابزارهایی که از قبل برای مدیریت داده و تجزیه و تحلیل وجود دارند، به خوبی کار می‌کنند.

• با تمرکز بر بهبود مستمر، ارزیابی ابزارها و روش‌های هوش مصنوعی، از جمله داده‌ها، الگوریتم‌ها و توسعه نرم‌افزار را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که راهی برای دریافت بازخورد در مورد خدمات هوش مصنوعی وجود دارد، چیزی که می‌تواند به تنظیم مدل‌ها و در صورت لزوم آموزش مجدد هوش مصنوعی کمک کند.

•با همکاری با متخصصان امنیتی، تهدیدهایی مانند آلودگی داده‌های آموزشی، سرقت مدل هوش مصنوعی و نمونه‌های خصمانه را پیش‌بینی و مقابله کنید. قوانین جدید را دنبال کنید و نحوه اعمال آنها را در بهترین روش‌های فعلی بیابید.

مسئولیت های معمار هوش مصنوعی

یک معمار هوش مصنوعی باید معماری را با استفاده از پیشرفته‌ترین پایه‌های فناوری هوش مصنوعی ایجاد و مدیریت کند. همچنین راه‌حل‌های عملی را به مشتریانی که با آنها همکاری می‌کنند ارائه دهد. آنها باید بتوانند با مشتریان همدلی کنند و سپس راه‌حل‌هایی را توسعه دهند که خواسته‌های آنها را برطرف کند.

علاوه براین، آنها باید طراحی را با توجه به محدودیت‌هایی مانند نیازهای رقابتی و محدودیت‌های دیگر مدیریت کنند. همه این موارد نیاز به ارزیابی‌های بسیار دقیق دارند که فقط توسط با تجربه‌ترین کارشناسان هوش مصنوعی قابل انجام است.

یک معمار هوش مصنوعی باید به گستره وسیعی از ابزارها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی مسلط باشد. همچنین نبض صنعت را درک کند و قادر به انطباق سریع با پیشرفت‌های جدید به منظور انتخاب مناسب‌ترین فناوری برای هر پروژه خاص باشد.

مهارت های معمار هوش مصنوعی

از آنجایی که هوش مصنوعی ممکن است در چنین زمینه‌های متنوعی مورد استفاده قرار گیرد و به روش‌های بسیار متفاوتی به کار گرفته شود، معماران سیستم‌های هوش مصنوعی باید مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع از جمله موارد زیر را داشته باشند:

مهارتهای فنی

اگر می‌خواهید به عنوان یک معمار هوش مصنوعی حرفه‌ای موفق داشته باشید، باید با توانایی‌های فنی زیر آشنا باشید.

1.دانش اجزای مختلف و مبادلات ساختاری دخیل در کل پردازش داده، مدیریت، تکنیک‌های شبیه‌سازی، استقرار و فرآیندهای تولید.

2. درک فرآیندها و سیستم‌هایی که خطوط راه یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را تشکیل می‌دهند.

3. تسلط بر یادگیری ماشین و چارچوب‌های یادگیری عمیق (مانند TensorFlow) و متدولوژی‌های آن

4. آشنایی با ابزارهای تحلیلی پیچیده (مانند SAS، R و Python)

5. آگاهی از ریاضیات کاربردی (مانند شبکه های عصبی و جنگل های تصادفی)

مهارت های نرم

تخصص فنی لازم است، اما کافی نیست. شما باید در این مهارت‌های نرم مهارت داشته باشید.

1. رهبری فکری

معماران هوش مصنوعی باید به عنوان عوامل تغییر برای ترویج تحول فرهنگ هوش مصنوعی در سراسر شرکت عمل کنند. مدیران فناوری اطلاعات که به طور کلی رهبری فکری دیجیتال را ارائه می‌دهند، باید تصویری واقع بینانه از محدودیت‌ها و خطرات مرتبط با هوش مصنوعی ارائه کنند.

2. ذهنیت مشارکتی

معماران هوش مصنوعی باید با دانشمندان داده، مدیران پایگاه داده، مهندسان ML، سایر مهندسان، مدیران واحدهای تجاری و CxOs همکاری نزدیک داشته باشند. آنها باید ارتباطات بین همه را هماهنگ کنند تا تضمین کنند که پلتفرم‌های هوش مصنوعی هم اهداف تجاری و هم اهداف فناوری را برآورده می‌کنند.

چشم انداز شغل معمار هوش مصنوعی

در حال حاضر شرکت‌های مشهوری وجود دارند که به معماران هوش مصنوعی نیاز دارند و بسته‌های جبرانی جذابی را به نامزدهای احتمالی ارائه می‌دهند. موقعیت‌های موجود در مایکروسافت، خدمات وب آمازون (AWS) و گوگل عبارتند از:

  • معمار هوش مصنوعی مکالمه
  • معمار ابر وابسته
  • معمار راهکار‌های هوش مصنوعی
  • معمار داده، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی
  • AWS  و معمار راهکار هوش مصنوعی
  • معمار راهکار ابری، داده و هوش مصنوعی، داده و تحلیل ها