چگونه یک طراح هوش مصنوعی شویم؟

هوش مصنوعی دیگر ایده‌ای آینده‌نگر نیست که به طور مبهم در داستان‌های علمی تخیلی به آن اشاره شده است. در حال حاضر در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و طراحان و مهندسان با کار بر روی محصول به جای ارائه زیبایی شناسی، نام خود را بدست می‌آورند.

امروزه به عنوان یک نیروی محرکه در بسیاری از زمینه‌های کسب و کار، نیاز روزافزونی به طراحان هوش مصنوعی وجود دارد. آن‌ها به توانایی‌های هوش مصنوعی مسلط هستند و در جریان تکامل سریع این حوزه قرار می‌گیرند.

طراح هوش مصنوعی چیست؟

طراحان هوش مصنوعی حرفه‌ای‌هایی هستند که با مهندسان برای ایجاد سیستم‌هایی همکاری می‌کنند که جمع‌آوری کارآمد و ساده داده‌های با کیفیت بالا را از طریق حاشیه نویسی تسهیل می‌کند. ارائه داده‌های با کیفیت بالا برای یادگیری از هوش مصنوعی، یک جنبه حیاتی در ساخت فناوری هوش مصنوعی است. هنگامی که رویکردهای خودکارتر قادر به ارائه نتایج مطلوب نیستند، اغلب از طراحان هوش مصنوعی خواسته می‌شود تا در فرآیند جمع‌آوری داده‌ها کمک کنند.

طراح هوش مصنوعی در مقابل معمار هوش مصنوعی

طراحان هوش مصنوعی درک عمیقی از بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی که اکنون در دسترس هستند، دارند و در جریان تکامل این قابلیت‌ها قرار می‌گیرند. طراحان هوش مصنوعی در رشته‌های طراحی، مدیریت پروژه و تحقیقات تلاش می‌کنند تا تضمین کنند که مهندسان نرم‌افزار خواسته‌های کاربران را با ابزارهای مناسب برآورده می‌کنند.

در حالی‌که معماران هوش مصنوعی مسئول مفهوم سازی، ساخت، استقرار و اجرای خط لوله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند. معماران هوش مصنوعی ممکن است با متخصصان داده، مهندسان داده، برنامه نویسان، عملیات‌ها و متخصصان امنیتی همکاری کنند تا به ایجاد یک زیرساخت پایدار در سطح سازمانی کمک کنند.

نقش شغلی طراح هوش مصنوعی

برای طراحان هوش مصنوعی بسیار مهم است که در هنگام ایجاد هوش مصنوعی به مهندسان در درک امکانات راه‌حل‌های متنوع و تأثیر آنها بر زندگی افراد کمک کنند. نقش‌های زیر برای طراحان هوش مصنوعی ضروری است تا به طور همزمان انجام شوند.

1. طراحی نمونه های اولیه هوش مصنوعی

گردش کار معمولی یک طراح هوش مصنوعی شامل ترسیم بسیاری از مفاهیم محصول مختلف است که هریک خلاصه یک صفحه‌ای خود را به همراه تصاویر همراه دارد. پس از تکمیل نمونه اولیه، سازمان هوش مصنوعی ممکن است پروژه تحقیق یا توسعه جدیدی را ادامه دهد. طراحان هوش مصنوعی بسیار خلاق هستند و به جای کاوش عمیق در یک فناوری خاص، بر طیف گسترده‌ای از مفاهیم تمرکز می‌کنند.

2. توسعه فناوری های جدید

طراحانی که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارند، اغلب با سایر اعضای یک تیم فناوری همکاری نزدیکی دارند تا بر مسیر کار خود تأثیر بگذارند. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مانند پروژه‌های بینایی کامپیوتر، صدا، ترجمه، چند رسانه‌ای و دستیار هوش مصنوعی تمرکز طراحان هوش مصنوعی است.

3. توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی

وظایف یک طراح هوش مصنوعی ممکن است شامل ایجاد کاربردهای خلاقانه برای هوش مصنوعی، تست آزمایشی این کاربردها و سپس ارائه ایده‌ها به سرمایه گذاران بالقوه در صورت تولید نتایج باشد. طراحان در این زمینه اغلب تجربه ایجاد سخت افزار جدید یا همکاری با توسعه دهندگان در مفاهیم نرم افزاری نوآورانه را دارند. آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های نامشخص به خوبی عمل کنند و می‌دانند چگونه معیارهایی را برای تصمیم‌گیری در مورد دنبال کردن یا کنار گذاشتن یک خط تحقیق خاص تعیین کنند.

4. جمع آوری داده ها برای یادگیری هوش مصنوعی

طراحان هوش مصنوعی همچنین برای افزایش بهره‌وری از طریق همکاری در توسعه ابزارهایی برای جمع آوری داده‌ها و حاشیه‌نویسی با مهندسان همکاری نزدیک دارند. علاوه بر این، آنها باید با استفاده از پلتفرم‌هایی که به طور مدبرانه ساخته شده‌اند، جمع‌آوری داده‌های با استاندارد بالا را برای مصرف کنندگان ساده‌تر کنند.

5. طراحی ابزارهای توسعه هوش مصنوعی

طراحان تیم هوش مصنوعی نه تنها برنامه‌هایی را برای مهندسان هوش مصنوعی در داخل ایجاد می‌کنند، بلکه برای جامعه گسترده‌تر توسعه‌دهندگان نیز از طریق ابتکارات منبع باز برنامه‌هایی ایجاد می‌کنند. طراحان مسئول ایجاد برنامه‌هایی هستند که متناسب با نیازهای آن‌ها باشد، در حالی‌که اهمیت مجموعه ابزار را به عنوان یک کل در نظر دارند.

مسئولیت های طراح هوش مصنوعی

طراحان هوش مصنوعی مسئول ایجاد ارتباط بین نهادهای مختلف هستند. این امر نه تنها مستلزم ایجاد حس اعتماد در سیستم از سوی کاربر است، بلکه همچنین تضمین می‌کند که آنها چیزی از تعامل دریافت می‌کنند. در زیر لیستی از مسئولیت‌های اصلی که توسط طراحان هوش مصنوعی انجام می‌شود آورده شده است.

• با شرکت‌های بزرگ درگیر شوید تا از برنامه‌های تجاری، پروفایل‌های مصرف‌کننده و اهداف راه‌حل‌های هوش مصنوعی آگاه شوید.

• انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل در مورد اهداف مصرف کننده و سفرهای مشتری مرتبط با آنها.

• نمونه‌های اولیه، طرح‌های شماتیک و چارچوب‌هایی را توسعه دهید که به طور موثر طراحی با تیم‌های توسعه و مشتریان فردی ارتباط برقرار کنند.

• با استفاده از تکنیک‌های طراحی کاربر محور، تجربیات تعاملی ایجاد کنید که نه تنها موثر و مبتکرانه هستند، بلکه دلپذیر نیز هستند.

• علاوه براین، نیاز به آینده‌‌نگری در مورد پیشرفت‌های فنی دارد که ممکن است به نرم‌افزارهای پیشرفته تبدیل شوند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد موقعیت خود را در بازار حفظ کنند.

مهارت های طراح هوش مصنوعی

برای موفقیت در زمینه هوش مصنوعی باید ماهیت تحلیلی داشت و مهارت یافتن راه‌حل‌های خلاقانه، کارآمد و کم هزینه برای مشکلات را داشت. در زیر لیستی از مهارت‌هایی است که طراحان هوش مصنوعی باید در جعبه ابزار خود داشته باشند.

حل کننده مشکل

طراحان هوش مصنوعی باید منعطف باشند و برای حل مشکلات خاص فکر کنند. برای ارائه، توضیحات و در صورت لزوم، پشتیبانی از مکالمات مشتری، آنها باید بتوانند با موفقیت آن ایده‌ها را به همکاران و مشتریان منتقل کنند.

بازیکن تیمی

طراحان هوش مصنوعی باید بتوانند همکاری‌های محکمی با محصول و تیم‌های فنی ایجاد کنند و همچنین بدانند که چگونه تفاوت‌های خلاقانه بین تیم‌ها و سهامداران را کنترل کنند تا ثبات برند را حفظ کنند.

کاربر محور

طراحان هوش مصنوعی باید بتوانند از کاربران دفاع کنند و بهترین تجربه ممکن را که مبتنی بر طراحی است برای آنها فراهم کنند.

تیزهوشی تجاری

طراحان هوش مصنوعی باید تمایل به مطالعه و درک نگرانی‌های پیچیده تجاری و همچنین توانایی طراحی راه حل‌هایی را داشته باشند که با موفقیت با این چالش‌ها مقابله کنند.

تکنولوژی محور

به منظور ایجاد راه حل‌های هوش مصنوعی ویژه کاربر، طراحان هوش مصنوعی نیاز به درک عمیقی از زبان‌های برنامه نویسی، جبر خطی و تجزیه و تحلیل، روش‌های پردازش سیگنال و طراحی شبکه‌های عصبی دارند.

دستمزد طراح هوش مصنوعی

دستمزد یک طراح هوش مصنوعی نه تنها از مکانی به مکان دیگر، بلکه با توجه به تعداد سال‌هایی که فرد در این حرفه کار کرده است نیز متفاوت است.

چشم انداز شغلی طراح هوش مصنوعی

بیشتر سازمان‌ها شروع به استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی کرده‌اند و نیاز زیادی به طراحان هوش مصنوعی در سراسر جهان وجود دارد. شرکت‌های معتبری مانند گوگل، مایکروسافت و IBM، در میان بسیاری دیگر، نقش‌های طراح هوش مصنوعی را به شرح زیر ارائه می‌دهند.

• طراح ارشد محصول

• مهندس طراحی فیزیکی

• طراح UI/UX محصول

• طراح تجربه مکالمه

• طراح اصلی محصول

• طراح UX/UI به هم پیوسته

اگر آرزوی کار در زمینه هوش مصنوعی را دارید، باید همین الان با مسلح کردن خود به مهارت‌ها و منابعی که برای انجام مؤثر کار به آن نیاز دارید، شروع کنید. کسب اعتبار در زمینه‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مکانی فوق‌العاده برای شروع است. اگر مهارت‌های مناسب را داشته باشید، امکانات تقریباً بی حد و حصر است.

جهت آشنایی بیشتر با موقعیت شغلی طراح هوش مصنوعی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.