10 فن آوری برتر در حال ظهور

تکنولوژی با گذشت زمان بسیار پیشرفت کرده است. رشدی جهشی داشته و حتی یک شک و شبهه در مورد آینده آن در ذهن مردم باقی نگذاشته است. سال‌ها پیش، زمانی که برای برقراری تماس روی یک صندلی می‌نشستیم، چه کسی فکر می‌کرد که پس از چند سال آنها می‌توانند مردمی را که در دوردست‌ها زندگی می‌کنند، به صورت لحظه‌ای روی صفحه‌نمایش تلفن‌شان ببینند. 

افرادی که پس از یک درخواست برای تماس تلفنی ساعت ها می نشستند، اکنون با خوشحالی می توانند عزیزان خود را ببینند. اختراع تلفن های هوشمند یا حتی تلفن های همراه یک رویداد بزرگ در تاریخ فناوری بود، یک نقطه عطف بود و به اندازه اولین تماس تلفنی گراهام بل مهم بود.

این اختراعات همیشه برای ما راحت نبود که در مورد آنها صحبت کنیم. روزی روزگاری، اینها چیزی نبود جز اندیشه ای که یک دانشمند روی آن کار می کرد. اینها چیزی بیش از فناوری های نوظهور نبودند.

در این وبلاگ، ما قصد داریم در مورد 10 فناوری نوظهور برتر که می توانند دنیای آینده را در بهترین حالت تحت تأثیر بگذارند، بحث کنیم.

برترین فناوری های نوظهور

  1. اینترنت رفتار (IoB)

اگر نام اینترنت اشیا (IoT) را شنیده اید، باید بدانید که اینترنت اشیا به اینترنت رفتار نیز گسترش می یابد. به زبان ساده، IoB به استفاده از داده ها و بینش ها برای تأثیرگذاری بر تغییرات رفتاری می پردازد. می توان آن را به عنوان دستگاه های اینترنت اشیاء که به عنوان منابع داده عظیم برای مفاهیم اینترنت رفتار (IoB) خدمت می کنند تفسیر کرد. 

کسب‌وکارها می‌توانند رفتار مشتری را زیر نظر بگیرند و با کمک IoB از IoB برای پلتفرم‌های خود استفاده کنند. به عنوان مثال، یک برنامه ردیابی سلامت می تواند اطلاعاتی در مورد رژیم فعالیت بدنی، غذا، خواب و غیره شما جمع آوری کند.

هدف IoB جمع آوری، تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ به انواع رفتارهای انسانی است به گونه ای که به افراد اجازه می دهد با استفاده از پیشرفت های فناوری در حال توسعه و پیشرفت در الگوریتم های یادگیری ماشین، ردیابی و تفسیر شوند. 

اقدامات افراد ردیابی می شود و از مشوق ها و عوامل بازدارنده استفاده می شود تا افراد را متقاعد کنند که مطابق با مجموعه ای از معیارهای عملیاتی عمل کنند. چیزی که IoB را بسیار مهم می کند این است که فقط توصیفی (تحلیل رفتار) نیست، بلکه پیشگیرانه است (تشخیص اینکه کدام متغیرهای روانشناختی باید تحت تأثیر قرار گیرند تا نتیجه خاصی حاصل شود).

  1. هایپراتوماسیون

هایپراتوماسیون جنبه های مختلف اتوماسیون ابزارها و فناوری را با هم ترکیب می کند تا پتانسیل خودکارسازی کار را افزایش دهد.

این سیستم با اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) در پایه خود شروع می کند و سپس هوش مصنوعی (AI)، فرآیند کاوی، تجزیه و تحلیل داده ها و سایر فناوری های پیچیده را برای افزایش قابلیت های اتوماسیون اضافه می کند.

در چند سال آینده، اتوماسیون بیش از حد بدون شک به یک روند فناوری ضروری برای سازمان هایی تبدیل خواهد شد که به دنبال دستیابی به عملیات بهینه و کارآمد هستند. این توانایی را دارد که با ارائه رویه‌های خودکار، افزایش کارایی، افزایش انطباق و کاهش ریسک، بینش صحیح و موارد دیگر، به سازمان‌ها سود برساند.

  1. هوش مصنوعی Edge

هوش مصنوعی Edge با سرعت بخشیدن به فرآیندها و کارآمدتر کردن دستگاه ها در مصرف انرژی، تصمیم گیری را افزایش می دهد، پردازش داده ها را ایمن تر می کند، تجربه کاربر را از طریق شخصی سازی بیش از حد بهبود می بخشد و هزینه ها را کاهش می دهد.

نرم افزار Edge AI توسط یک ریزپردازنده کنترل می شود. زمانی که نیازی به انتقال داده به فضای ابری نباشد، باتری ابزار بیشتر دوام می آورد. این برنامه داده ها را در زمان واقعی جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل می کند و پس از پایان روز کاری، داده ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر به ابر منتقل می کند. 

برای مثال، در مواقع اضطراری، یک ابزار مجهز به هوش مصنوعی ممکن است خود را خاموش کند. سازنده بینش مهمی در مورد نحوه عملکرد کالاهای خود به دست می آورد و ممکن است این دانش را در توسعه محصول آینده به کار گیرد.

  1. 5G

فناوری 5G یکی از محبوب‌ترین و ضروری‌ترین فناوری‌های امروزی است، زیرا تقریباً تمام فناوری‌های کلیدی، مانند رایانش ابری ، اینترنت اشیا (IoT)، بلاک چین، واقعیت مجازی و سایر فناوری‌ها ، به شدت به بهبود اتصال به اینترنت متکی هستند. سرعت اینترنت بالا، کاهش تأخیر، راندمان بالاتر، توان عملیاتی بالا و سایر ویژگی‌های فناوری‌های 5G، اتصال به اینترنت را به ارتفاعات جدیدی سوق می‌دهد و دنیای جدیدی از امکانات فنی را برای انواع فناوری‌ها و شرکت‌های مختلف باز می‌کند.

5G از همان فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کند که گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های Wi-Fi و ارتباطات ماهواره‌ای شما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، اما به فناوری‌ها اجازه می‌دهد بسیار دورتر سفر کنند.

جدای از توانایی دانلود یک فیلم HD کامل در چند ثانیه (حتی از یک استادیوم شلوغ) در تلفن خود، 5G همه چیز را به همه جا مرتبط می کند – به طور مداوم و بدون تأخیر – به طوری که مردم بتوانند چیزها را به صورت واقعی نظارت، تجزیه و تحلیل و مدیریت کنند.

  1. شبکه امنیت سایبری

امنیت سایبری یکی از آن گرایش‌های فناوری است که در سال‌های آینده افزایش قابل‌توجهی در تقاضا و پذیرش را تجربه خواهد کرد، زیرا تقریباً کل جهان دیجیتالی می‌شود. همچنین، از آنجایی که داده ها در حال تبدیل شدن به با ارزش ترین دارایی یک سازمان هستند، نیاز به ایمن سازی داده ها و اطلاعات در برابر حملات سایبری و نقض داده ها وجود دارد. 

وقتی از شبکه امنیت سایبری صحبت می کنیم، در مورد رویکردی انعطاف پذیرتر و پراکنده تر به اقدامات امنیت سایبری صحبت می کنیم. به عبارت دیگر، هر کسی می‌تواند با کمک Cybersecurity Mesh از هر مکانی که در آن باشد، به هر دارایی دیجیتالی دسترسی امن داشته باشد.

برای اینکه دستگاه‌ها بتوانند به شبکه دسترسی پیدا کنند، مدل‌های قدیمی‌تر امنیت سایبری محیط‌های محافظت‌شده با رمز عبور و سطوح دسترسی مدیریت‌شده داخلی را ایجاد کردند. رویکرد شبکه امنیت سایبری برای توسعه فناوری اطلاعات مستلزم مهندسی مجدد کامل فرآیند است که شامل اقدامات مختلف در طول ساخت شبکه است. 

  1. ابر توزیع شده

ابر توزیع شده یک فناوری محاسبات ابری سطح بالاتر است. این یک سرویس رایانش ابری عمومی است که به شما امکان می‌دهد زیرساخت‌های ابر عمومی را در مکان‌های مختلف اجرا کنید. از جمله در محل، در مراکز داده دیگر ارائه‌دهندگان ابر، و در مراکز داده شخص ثالث یا مراکز کولوکیشن، همگی در حالی که همه چیز را از یک کنترل واحد مدیریت می‌کنید.

سازمان شما ممکن است برنامه‌ها یا مؤلفه‌های برنامه خاص را در ترکیبی از مکان‌ها و تنظیمات ابری استقرار و اجرا کند که به بهترین وجه با نیازهای شما برای عملکرد، انطباق با مقررات و موارد دیگر با این توزیع هدفمند و کنترل‌شده مرکزی خدمات ابر عمومی مطابقت دارد.

اگر پیش‌بینی‌ها باور شود، بسیاری از پلت‌فرم‌های ابری حداقل برخی از خدمات ابری توزیع‌شده را ارائه می‌کنند که در نقطه تقاضا تا سال 2025 اجرا می‌شوند.

  1. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو گرایش فناوری هستند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و احتمالاً در سال‌های آینده نیز به این روند ادامه خواهند داد. وقتی صحبت از این دو فناوری می شود:

  • واقعیت مجازی (VR) به ایجاد یک محیط شبیه‌سازی شده از دنیای فیزیکی با استفاده از فناوری کامپیوتر مربوط می‌شود، در حالی که
  • واقعیت افزوده (AR) به بهبود آن محیط با استفاده از اجزای کامپیوتری مربوط می شود.

آنها در زمینه های مختلفی از جمله بازی، حمل و نقل، آموزش، مراقبت های بهداشتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند. پیش‌بینی می‌شود در 3 تا 4 سال آینده، بازار جهانی AR و VR به حدود 500 میلیارد دلار با CAGR بیش از 45 درصد برسد. این آمار کافی است تا به همه بگوید که بازار AR و VR با چه سرعتی در حال رشد است.

  1. محاسبات کوانتومی

اگرچه محاسبات کوانتومی اصطلاح جدیدی در صنعت فناوری اطلاعات نیست، اما محبوبیت آن در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. و، به ویژه با توجه به اپیدمی کووید-19، زمانی که به جلوگیری از گسترش ویروس همه گیر و ایجاد واکسیناسیون کمک کرد، توجه به محاسبات کوانتومی در سال 2021 از اهمیت بیشتری برخوردار است . 

عمدتاً به فرآیندهای رایانه ای مربوط می شود که مبتنی بر پدیده های کوانتومی مانند برهم نهی، درهم تنیدگی و غیره هستند. این فناوری پتانسیل استفاده در زمینه های مختلف از جمله بانکداری و مالی، مراقبت های بهداشتی، تدارکات و بسیاری موارد دیگر را دارد.

بر اساس برآوردها، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی محاسبات کوانتومی تا سال 2026 به حدود 7.1 میلیارد دلار برسد که نشان می‌دهد محاسبات کوانتومی آینده درخشانی در بخش فناوری دارد.

  1. مجموع تجربه (TX)

آینده در جهت بهتر کردن اوضاع برای همه است. در این جست و جو به نقطه ای رسیده ایم که تجربه کاملی را پیش روی خود داریم. 

تجربه کامل (TX) رویکردی است که تجربه کاربر (UX)، تجربه مشتری (CX)، چند تجربه (MX) و تجربه کارکنان (EX) را برای ایجاد تجربیات مشترک برتر به هم متصل می‌کند. این چیزی بیش از افزایش تجربه یک جزء است. این در مورد بهبود تجربیات بسیاری از حوزه ها برای ایجاد یک نتیجه کسب و کار انقلابی است.

از کارمند گرفته تا مشتری و کاربر، TX شامل کل تجربه شرکت است. بیش از مراقبت از مشتریان، ایجاد فضایی عالی برای کارکنان و کاربران بخشی از تجربه کلی است.

  1. بلاک چین

با تغییرات قیمت در بیت‌کوین و اتریوم در سال گذشته، بلاک چین، فناوری زیربنایی که زیربنای همه دارایی‌های رمزنگاری است، در معرض دید عموم قرار گرفت. حتی زمانی که ارزش گذاری بیش از حد ارزهای دیجیتال دچار یک اصلاح بزرگ (و بسیار مورد نیاز) می شود، درک پیامدهای فناوری دفتر کل توزیع شده/بلاک چین حیاتی است.

ارزهای دیجیتال ، مانند بیت کوین، تنها بخش کوچکی از فناوری بلاک چین است. به غیر از ارزهای رمزنگاری شده، در زمینه های مختلف دیگری مانند مراقبت های بهداشتی، زنجیره تامین و تدارکات، تبلیغات و غیره نیز استفاده می شود. 

این اساسا یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است که هر تراکنشی را که از طریق یک شبکه جهانی از سیستم های کامپیوتری انجام می شود، پیگیری می کند. کسب‌وکارهای مختلف به دنبال پلتفرم‌های بلاک چین برای ایجاد راه‌حل‌های تجاری سطح بالا هستند که باعث افزایش تقاضا برای فناوری بلاک چین می‌شود.

نتیجه

فناوری با گذشت هر ثانیه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. زمانی که مطالعه یک کتاب را به پایان می رسانیم، یک فناوری جدید در جایی از این دنیا اختراع می شود. با افزایش تکنولوژی، ما باید از این واقعیت مطمئن باشیم که با گذشت زمان همه چیز آسان تر می شود و بسیاری از اصلاحات فناوری جدید به زودی به سراغ ما می آیند و این جهان را متحول می کنند.

در پایان شما را با یک جمله معروف از بیل گیتس ترک می کنم،

«پیشرفت فناوری بر این اساس است که آن را به گونه‌ای تنظیم کند که واقعاً متوجه نشوید و بخشی از زندگی روزمره گردد.»