چگونه به یک رهبر دیجیتال تبدیل شویم

با افزایش سرعت تغییر در دنیای دیجیتال امروزی، رهبران دیجیتال باید بتوانند فناوری های مخرب را شناسایی و برای برجسته شدن در میدان رقابتی نوآوری های فناوری، قدرت نفوذ آنها را درک کنند. حال چگونه در زمان حال برای آینده استراتژی تعیین می کنید؟

آینده ی کاربر محور

با توجه به اینکه کسب و کارهای امروزی بیشتر در تلاش برای اولویت بندی تجارت با کابران هستند، شرکت های آینده نگر به دنبال راه هایی هستند تا حجم بازخورد مشتریان را افزایش دهند.

به عنوان مثال برند peloton که در زمینه تناسب اندام کار می کند، نسبت به سایر برندها پیشتاز است به طوری که مدیر محصول این برند توضیح می دهد که اعضای این تیم با نظراتش یکصدا و صادق هستند و در زمان تصمیم گیری در مورد محصولات از نظرات آنها استفاده می کند.

همچنین اشاره می کند که وقتی برندی دارید که مانند برند ما به مشتری وفادار است، مردم واقعا ما را به عنوان عضوی از خانواده خود احساس می کنند و در گفتن نظرات مثبت و منفی خود دریغ نمی کنند و ما هم از تمام این نظرات برای بهبود محصول خود استفاده می کنیم تا بفهمیم که به کدام سمت و سو می رویم.

البته بازخورد کاربر در زمان آزمایش محصولات هم بسیار مهم است. به این صورت که اغلب نرم افزار را برای زیرمجموعه کوچکی از مردم راه اندازی می کنیم و تعیین می کنیم که هر حرکتی که میخواهیم انجام دهیم آیا به شاخص کلیدی عملکرد ما (KPI) ضربه میزند و اگر اینطور است بدون هیچ ترس و خجالتی آن را لغو کرده و مجددا آن را بازسازی و عرضه می کنیم.

از دیدگاه او رهبری دیجیتال بدین معناست که در دنیایی که محصولات آنلاین ما در سراسر جهان و در سراسر مرزها به دست مردم میرسد، از مسئولیتی که بر عهده داریم آگاهی داشته و دیدگاهی جهانی داشته باشیم که چگونه محصولات خود را برای مشتریان طراحی کرده و آن را در مرکز همه کارهای خود قرار دهیم.

داشتن سواد و آگاهی

در سال های اخیر داده های بزرگ بوسیله شرکت های که تلاش می کنند تا در آنالیز و علم داده سرمایه گذاری کنند بر بحث های پیرامون کسب و کار و تکنولوژی حکم فرما بوده اند. وقتی نوبت به تبدیل این اطلاعات به دانش و بصیرت می شود اکثر کسب و کارها سطحی عمل می کنند و در واقع مهارت های دیجیتالی متخصصان و سواد داده ای آنها متوسط یا پایین است که با توجه به حجم روزافزون داده هایی که جمع آوری می شود باید این سواد داده ای بهبود یابد.

به عنوان نمونه اگر به داده های شرکت بین المللی داده (IDC) که از حسگرهای اینترنت اشیاء (IOT) بدست می آید نگاه کنید (مثلاً حسگر روی لاستیک ماشین یا چراغ راهنمایی یا روی یک قایق در اقیانوس)، متوجه می شوید که این داده ها اکنون چهارصد درصد افزایش یافته است.

به این معنا که در سال گذشته 56 میلیارد دستگاه متصل، 79 زتابایت داده تولید کرده اند. به همین خاطر صاحبان کسب و کار برای افزایش دانش و بصیرت متخصصان خود سعی کرده اند روی داده ها بیشتر تمرکز کنند و به استفاده از فضای ابری و دیجیتالی کردن داده ها روی آورند.

آینده نگری

گاهی اوقات، آینده نگر بودن مستلزم نگاهی طولانی به کارهایی است که در گذشته انجام داده اید. با یک جمع و تفریق ساده می توانید ابزارها و پلتفرمهایی که دیگر با ابتکارات و استراتژیهای جدیدتان مطابقت ندارد را کنار گذاشته و سعی کنید از پلتفرمهای جدید استفاده کنید.

وقتی به آینده ای نامطمئن نگاه میکنید سعی کنید بر روی مهارتهای فنی و سخت که مطمئناً برای استفاده از آخرین تکنولوژیها مورد نیاز است تمرکز کنید. اما برخی رهبران دیجیتال معتقدند ضروری ترین مهارت برای رسیدن به موفقیت کنجکاوی است و همدلی و تجربه و درک سایر افراد برای پیشبرد سازمان بسیار مهم است.

در کتاب “شش مهارت ضروری کارآفرینان خارق العاده” عنوان شده که بطور متوسط، ما به عنوان بزرگسال فقط حدود 10 سوال در روز میپرسیم، اما همه این رهبران دیجیتال صدها سوال در روز میپرسند.

یک رهبر دیجیتال نیاز دارد تا سواد دیجیتال و مهارت کنجکاوی داشته، تا بتواند با اختلالات جدیدی که دنیای دیجیتال او را قادر به انجام آن می کند پیشرفت غیرمنتظره ای داشته باشد.

مدیریت کار در شرایط بحرانی

در بحران بهداشتی اخیر و شیوع بیماری کوید-19، هیچ شرکتی واقعاً نمی توانست برای این همه گیری برنامه ریزی کند، بنابراین این بحران بهداشتی توانایی همه را برای سازگاری و وفق دادن با شرایط آزمایش کرد. درس های آموخته شده در این مدت بسیار باارزش است که نباید نادیده گرفته شوند. در دنیای جدید رهبری دیجیتال، باید انعطاف پذیر بود. این بیماری همه گیر شرکت ها را در موقعیتی قرار داد که برای هیچ کس قابل پیش بینی نبود اما آموختند که می توانند از راه دور هم کار کنند و همچنان موفق باشند.

بنابراین یک رهبر دیجیتال باید این توانایی را داشته باشد که در چنین شرایطی بتواند تیم منسجم خود را مدیریت کرده و همچنان به تولید محصولات خود و عرضه آن به مشتریان ادامه داده و رو به جلو حرکت کند تا با کمک پلتفرم های مدیریت کار و کارمندانی که از راه دور کار می کنند به بهره وری لطمه ای وارد نشود.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ دارید؟اکنون بیاموزید.