چگونه یک دانشمند هوش مصنوعی شویم؟

رشد هوش مصنوعی در دهه گذشته روندی آهسته اما پیوسته داشته است، زیرا شاهد آن بودیم که در همه چیز از دستیاران خانگی گرفته تا خودروهای خودران نمایان شده است.

به راحتی می‌توان فهمید که چرا این همه رایج شده است: هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است. می‌تواند وظایفی را انجام دهد که در غیر این صورت برای انسان بسیار پیچیده است، مانند تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها یا تصمیم‌گیری بر اساس الگوها و روندها. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش بهره‌وری و کارایی در تمام صنایع باشیم.

دانشمند هوش مصنوعی چیست؟

دانشمند هوش مصنوعی کسی است که هوش مصنوعی را طراحی و ایجاد می‌کند. آنها در علوم کامپیوتر کار می‌کنند و اغلب در یادگیری ماشین یا بینایی کامپیوتر تخصص دارند. کار یک دانشمند هوش مصنوعی مستلزم آن است که در ریاضیات، آمار و برنامه‌نویسی به خوبی تسلط داشته باشند.

حوزه هوش مصنوعی در دهه گذشته به دلیل پیشرفت در فناوری رشد فوق العاده‌ای داشته است. به این ترتیب، دانشمندان هوش مصنوعی مسیرهای شغلی مختلفی دارند که بسته به آنچه می‌خواهند با تحصیلات و آموزش خود انجام دهند، می‌توانند آنها را دنبال کنند.

دانشمند هوش مصنوعی در مقابل مهندس هوش مصنوعی در مقابل مهندس ML

در حالی که هر یک از این نقش‌ها برای رشد هوش مصنوعی مهم هستند، همه آنها نقش‌های متفاوتی در این فرآیند دارند.

• دانشمندان هوش مصنوعی در ساخت الگوریتم‌ها متخصص هستند. آنها مسئول ایجاد الگوریتم‌های جدیدی هستند که می‌توانند مشکلات را به روش‌های جدید حل کنند یا الگوریتم‌های موجود را بهبود بخشند. آنها معمولاً با دانشمندان داده و برنامه نویسان رایانه برای توسعه مدل‌های دقیق و قابل اعتماد کار می‌کنند.

• مهندسان هوش مصنوعی مسئول ساخت ابزارهایی هستند که دانشمندان هوش مصنوعی از آنها استفاده می‌کنند. وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند که ابزارهای ارائه شده توسط تیم‌های دیگر به درستی و کارآمد کار می‌کنند تا دیگران بتوانند از آنها استفاده کنند بدون اینکه هیچ مشکل یا اشکالی باعث کاهش سرعت آنها شود.

با این حال، آنها همچنین باید بتوانند هر گونه مشکلی را با این ابزارها عیب‌یابی کنند تا بر توانایی آنها برای انجام کارها به طور مؤثر (یا اصلاً) تأثیر نگذارند.

• مهندسان ML مدل‌هایی می‌سازند که از مجموعه داده‌ها یاد می‌گیرند و رویدادهای آینده را بر اساس داده‌های تاریخی پیش‌بینی می‌کنند. آنها بر اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های یادگیری ماشین قبل از انتشار آنها در محیط‌های تولید تمرکز می‌کنند.

تفاوت اصلی بین این سه موقعیت تمرکز اصلی آنهاست: یک دانشمند هوش مصنوعی بر تحقیق تمرکز می‌کند، یک مهندس هوش مصنوعی بر توسعه برنامه‌ها تمرکز می‌کند و یک مهندس ML بر توسعه محصول تمرکز می‌کند.

نقش شغلی دانشمند هوش مصنوعی

دانشمند هوش مصنوعی نسل جدیدی از دانشمندان کامپیوتر است که برای بهبود نحوه تفکر و یادگیری کامپیوترها کار می‌کند. این شغل به شخصی نیاز دارد که بتواند به روش‌های جدید به مشکلات فکر کند و ایده‌های خود را به دیگران منتقل کند.

دانشمندان هوش مصنوعی مسئول طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که نیازهای کسب و کار را برآورده می‌کنند. آنها روی پروژه‌هایی همچون موارد زیر کار می‌کنند:

  • درک اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند و یاد می‌گیرند
  • حل مسائلی که مستلزم استدلال انسانی است
  • توسعه عوامل هوشمندی که در محیط‌های آنلاین با انسان‌ها تعامل دارند

نقش ها و مسئولیت های دانشمند هوش مصنوعی

دانشمندان هوش مصنوعی می‌توانند از جدیدترین تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای حل مشکلات در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. آنها مسئول ایجاد الگوریتم‌هایی هستند که داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و الگوهای پنهان را کشف می‌کند.

آنها اطمینان می‌دهند که این الگوریتم‌ها قابل اعتماد و دقیق هستند و می‌توانند در محیط‌های تولید استفاده شوند. دانشمند هوش مصنوعی معمولاً در یک محیط توسعه نرم افزار کار می‌کند و از ابزارهایی مانند زبان پایتون یا R Scripting برای ایجاد الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند.

آنها همچنین از ابزارهایی مانند TensorFlow برای آموزش مدل‌های خود استفاده می‌کنند که می‌تواند بسیار پیچیده باشد. دانشمند هوش مصنوعی همچنین باید با تیم علم داده که داده‌ها را جمع‌آوری کرده و وارد مدل می‌کند، از نزدیک کار کند.

مهارت های دانشمند هوش مصنوعی

مهارت‌هایی که برای اینکه یک دانشمند هوش مصنوعی باشید شامل تفکر خلاقانه، تمرکز روی مشکلی که ممکن است راه حل فوری نداشته باشد و داشتن صبر و حوصله برای ساختن چیزی است که در درازمدت به نفع مردم باشد. شما همچنین به مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز دارید زیرا اغلب کار خود را برای دانشمندان، مدیران یا مشتریان دیگر توضیح می‌دهید.

شما همچنین به مهارت‌های زیر نیاز دارید:

• تجربه یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی

• تجربه با تکنیک‌های علم داده مانند مهندسی ویژگی، انتخاب مدل، اعتبارسنجی مدل و تنظیم فراپارامتر

• تجربه در ساخت سیستم‌های توزیع شده در مقیاس بزرگ برای مدل‌های آموزشی (به عنوان مثال، TensorFlow توزیع شده)

• آشنایی با حداقل برخی از زبان‌های برنامه نویسی (پایتون یا R) و یک زبان سطح بالا (مانند اسکالا، جاوا)

• تجربه در تجزیه و تحلیل داده‌ها از چندین منبع (به عنوان مثال، گزارش‌های وب، پاسخ های نظرسنجی)

چشم انداز شغلی دانشمند هوش مصنوعی

چشم انداز شغلی دانشمند هوش مصنوعی خوب به نظر می‌رسد. جهان به دانشمندان هوش مصنوعی برای توسعه و پیاده سازی راه‌های جدید برای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیاز دارد. آنها همچنین نیاز به طراحی الگوریتم‌ها، ایجاد مدل‌ها و ساخت سیستم‌هایی دارند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اینها برخی از کارهایی است که دانشمندان هوش مصنوعی انجام می دهند.

دانشمندان هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، بازاریابی و فروش، خرده فروشی، خودروسازی و تولید، بیمه، مهندسی و ساخت و ساز، سرگرمی (بازی)، صنعت بانکداری و خدمات مالی (BFSI)، سازمان‌های دولتی، نظامی و غیره فرصت‌های زیادی دارند.