هوش مصنوعی در مقابل علم داده: نقشه‌برداری مسیر شغلی شما

وقتی صحبت از علم داده و هوش مصنوعی (AI) می‌شود، اغلب تلاقی‌های زیادی بین این دو مسیر مهارت پیدا خواهید کرد. هوش مصنوعی دارای زیرمجموعه‌های متعددی مانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق است. علم داده از این فناوری‌ها برای تفسیر و تجزیه و تحلیل داده‌ها، کشف الگوها، پیش‌بینی‌ها و ایجاد بینش استفاده می‌کند. بنابراین، تصمیم‌گیری بین هوش مصنوعی در مقابل علم داده می‌تواند دشوار باشد.

از سوی دیگر، فناوری‌هایی مانند ML به شیوه‌های قوی علم داده وابسته هستند تا از آموزش الگوریتم‌ها و سیستم‌های ML اطمینان حاصل کنند. ناگفته نماند که علم داده یک فیلد مربوط به رشته های مختلف علمی است که اغلب دانش هوش مصنوعی و ML را در خود جای می‌دهد. بسیاری از مشاغل هوش مصنوعی، مانند یک مهندس هوش مصنوعی، به مهارت‌های دانشمند داده نیاز دارند.

بنابراین برای شروع تعجب آور است که از کجا شروع کنیم؟ این یک سوال مبرم برای کسانی است که می‌دانند تقاضا برای علم داده و مهارت‌های هوش مصنوعی سر به فلک کشیده است و می‌خواهند وارد آن شوند.

هیچ پاسخ درست یا غلط یا سلسله مراتب اساسی وجود ندارد. اما تفاوت‌های کلیدی در دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای برخی نقش‌های شغلی، در نهایت سفر شما به سمت مهارت و پیش‌بینی شغلی شما را شکل می‌دهد.

مشاغل و الزامات مهارتی پیشرو هوش مصنوعی در مقابل علم داده

یک مکان خوب برای شروع، تصمیم‌گیری در مورد نوع شغلی است که مناسب شماست و سپس تلاش برای برآورده کردن نیازها و مهارت‌های مربوط به آن مسیر شغلی خاص. همچنین، بررسی صلاحیت‌هایی که یک کسب‌وکار برای موقعیت‌های خاص نیاز دارد، مانند نوع مدرک یا مهارت‌های «نرم» مانند داشتن یک ارتباط خوب.

اگر در مورد مسیر شغلی که می‌خواهید انتخاب کنید مطمئن نیستید به عقب برگردید. به مجموعه مهارت‌های مربوطه مورد نیاز در هر مسیر نگاه کنید. سپس در مورد انتخاب شغلی تصمیم بگیرید که به بهترین وجه با مهارت‌هایی که شما برای آن مناسب‌تر هستید یا علاقه‌مند به آن هستید، مطابقت دارد.

موارد زیر سه مورد از پرتقاضاترین موقعیت‌های شغلی در زمینه‌های هوش مصنوعی در مقابل علم داده است. با درک الزامات شغل و صلاحیت‌های لازم که سازمان‌ها به آن نیاز دارند، می‌توانید دقیقاً جایی که مهارت‌ها و علایق شما در این زمینه‌های خاص قرار می‌گیرند مشخص کنید تا به مسیر شغلی منحصر به فرد خود نزدیک شوید.

مهندس یادگیری ماشین

نیاز به درک قوی از زبان‌های برنامه نویسی، ریاضیات، مهارت‌های تحلیلی، مجموعه داده‌ها و درک ابزارهای توسعه دارد. همچنین، بیشتر سازمان‌ها می‌خواهند که شما مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در علوم کامپیوتر یا ریاضیات داشته باشید.

دانشمند داده

درک تحلیل‌های آماری، پلتفرم‌های کلان داده مانند Hadoop، زبان ‌های برنامه نویسی و همچنین ارتباطات قوی، مهارت‌های تحلیلی و دانش تجاری بسیار مهم است.

توسعه دهنده هوش تجاری

مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله عالی، توانایی تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های پیچیده برای شناسایی روندهای بازار، دانش فناوری‌های BI و گواهینامه‌ها در علم داده توصیه می‌شود.

دیگر انتخاب‌های شغلی محبوب در این زمینه‌ها عبارتند از: دانشمند پژوهشی، دانشمند رباتیک، تحلیلگر داده، تحلیلگر تجاری و معمار داده. برای یافتن مسیر شغلی که برای شما بهترین است، در مورد الزامات شغلی و شرایط لازم تحقیق کنید.

در نظر گرفتن توقف در امتداد جاده

هنگام تصمیم گیری بین مهارت‌های هوش مصنوعی در مقابل مهارت‌های علم داده، ابتدا باید اهداف شغلی خود را در نظر بگیرید. آیا به دنبال گسترش شایستگی‌های خود هستید یا خیر. پایگاه دانش موجود خود را بهبود بخشید یا به کسب و کار خود کمک کنید تا از طریق تحول دیجیتال به سمت مسیر جدیدی حرکت کند.

برای کسانی که مطمئن نیستند از کجا شروع کنند، هم علم داده و هم هوش مصنوعی مهارت و دانش مشابهی دارند: آمار، ریاضیات و برنامه‌نویسی. اینها مسیرهای یادگیری پایه محکمی هستند که در را برای علم داده یا مسیر شغلی متمرکز بر هوش مصنوعی باز می‌گذارند.

سپس شروع به کاوش در دوره‌های مختلف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کنید. اگر این مورد علاقه شماست، شروع به جستجوی دوره‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند زبان‌های برنامه نویسی، کدنویسی، مدل سازی داده‌ها، الگوریتم‌ها یا تجسم کنید.

اگر بیشتر به تحلیل و جنبه تجاری یادگیری علاقه دارید، مسیر آموزشی علم داده نقطه شروع شما است. شکل دادن به مهارت‌های خود را در داده کاوی یا بحث، مدل سازی داده، مدیریت پایگاه داده و زبان‌های برنامه نویسی مانند پایتون و R آغاز کنید.

مسیر شغلی شما از اینجا شروع می شود

درک اینکه می‌خواهید در شغل خود کجا باشید و برای چه می‌خواهید از مهارت‌های خود استفاده کنید، به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که کدام مسیر آموزشی برای شما مناسب است. شغلی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با مهارت‌ها، علایق و صلاحیت‌های توانایی‌های موقعیت‌های پیشرو و مورد تقاضا در صنعت مطابقت دارد تا بدانید چگونه مسیر شغلی مناسب خود را شروع کنید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی مهندس داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی تحلیلگر داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی دانشمند داده دارید؟اکنون بیاموزید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی تحلیلگر هوش تجاری دارید؟اکنون بیاموزید.