از TikTok تا Clubhouse: تغییر چشم انداز رسانه های اجتماعی

کاور نامه، سوابق کاری و شبکه سازی، بخش مهمی از فرآیند درخواست شغل هستند. اما برای اینکه واقعاً برجسته شوید و مهارت های خود را به رخ بکشید، ابزار دیگری به نام پورتفو وجود دارد که هر حرفه ای بازایابی دیجیتال باید آن را به بخش جستجوی شغل خود اضافه کند.

ضرورت هوش مصنوعی

با رشد و متنوع شدن مخاطبان رسانه های اجتماعی، برندها بیشتر از همیشه به دنبال فرصت هایی برای شخصی سازی ارتباط خود با هر کاربر برای دستیابی به نتایج موثر هستند. خوشبختانه آنالیز داده ها و هوش مصنوعی به بازاریابان کمک می کند تا رفتار کاربر را درک کرده و استراتژی رسانه های اجتماعی خود را حول اقداماتی که بیشترین تأثیر را خواهند داشت تنظیم کنند.

رئیس دیجیتال کمپانی زیبایی DECIEM، عنوان کرد در تمام برندهایی که با آنها کار کرده ‌است، نقش هوش مصنوعی و شخصی‌سازی، دو مورد مهمی بوده که این دو کاملاً در هم تنیده هستند. هوش مصنوعی به شما این امکان را می دهد تا رفتار مصرف کننده و الگوهای جستجو را تجزیه و تحلیل کرده و از آن داده ها، برای درک چگونگی یافتن محصولات یا خدمات خود توسط مشتریان استفاده کنید.

این موضوع می تواند به شما کمک کند تا نحوه برخورد با مشتریان را شخصی سازی کرده و بتوانید پیام مناسب را در زمان مناسب به فرد مناسب ارسال کنید.  همچنین عنوان کرده که در تمام برندهایی که با آنها کار کرده‌، دیده است که‌ تمرکز بیشتر حول این موضع است که مشتریان شما چه کسانی هستند، کجا هستند و با چه روشی مرتبط با آنها صحبت کنید، نه اینکه صرفاً اطلاعات را افزایش دهید.

یک پلتفرم می‌تواند میزبان بسیاری از جوامع باشد

با افزایش پلتفرم های رسانه های اجتماعی، دانش عمیق از مشتریان ضروری است. هر پلتفرم از نظر لحن، فرهنگ و نوع محتوایی که دارد منحصر به فرد بوده و در حال متنوع شدن هستند. به عنوان مثال، TikTok با گروه نسبتاً همگنی از کاربران راه اندازی شده است و قدرت آن به گونه ای است که به سرعت می فهمد بیننده اش چه چیزی می خواهد و آن محتوا را به آنها نشان می دهد. به این ترتیب TikTok می تواند اجتماعات ضعیف را در کنار هم جمع کند و این برای بازاریابانی که راه ارتباط با آن ها را می دانند، یک فرصت طلایی است.

توییتر زادگاه بسیاری از مکالماتی است که در سطح فرهنگی صورت می گیرد چه این مکالمات سیاسی باشد، چه فیلم یا چیز دیگری. رئیس بازاریابی کسب و کار توییتر در آمریکای شمالی، می گوید: “توییتر خانه افراد بسیار تأثیرگذار است. کاربران توییتر همیشه در پایین ترین سطح قرار دارند و سپس شروع به گسترش می کنند. وقتی به این افراد دسترسی پیدا می کنید، اگر یک برند یا فردی باشید که در مورد موضوع خاصی صحبت می کنید، به سرعت به کانال های دیگر، اخبار، اینستاگرام، فیس بوک، کلاب هاوس، گفتگوهای TED (گفتگوهای کوتاه و قدرتمند در زمینه تکنولوژی، سرگرمی و طراحی) سرایت می کند.

تعاملات غیرمعمول و معتبر توسط رسانه های اجتماعی

در مقایسه با مدل تبلیغات خرید مرسوم، که در آن برندها پیام هایی را که به جهان منتشر می کنند به شدت کنترل می کنند، رسانه های اجتماعی بسیار تعاملی تر هستند. در واقع در رسانه های اجتماعی یک مبادله وجود دارد. برخی از پیام های بازاریابی، مهم، کاملاً کنترل شده هستند، در حالی که برخی دیگر معمولی تر و واقع بین بوده و اعتبار به معنای کنار گذاشتن برخی کنترل هاست. در حقیقت کنترل پیام شما در تضاد با رشد طبیعی است. برای برخی از برندها مشکلی وجود ندارد و تبلیغات سنتی هنوز هم یک گزینه است، اما برای برندهایی که به دنبال دسترسی طبیعی تر از طریق اجتماعی هستند، شما فقط می توانید امیدوار باشید که در یک گفتگوی بزرگتر مشارکت کنید نه در کنترل آن.

شبکه چت عمومی Clubhouse یکی از نمونه‌ پلتفرم هایی است که در آن پیام‌رسانی برند باید پشت سر هم قرار گیرد. ایجاد یک استراتژی که در کلاب هاوس کار کند چیزی است که واقعاً نمی توانید برای آن برنامه ریزی کنید. شما می توانید پایه های یک استراتژی را ایجاد کنید، اما نمی توانید محتوا را مانند سایر شبکه های اجتماعی برنامه ریزی کنید.

مدیر روابط عمومی و تأثیر اجتماعی شرکت مایکروسافت می گوید: “همه می‌دانند مایکروسافت کیست و نیازی به ساختن یک برند ندارم و از دیدگاهی بسیار متفاوت به آن می پردازم. چیزی که من خیلی سریع یاد گرفتم این بود که ما باید هویت خود را به عنوان یک شرکت ابهام زادایی کنیم. این برای مردم محلی چه معنایی دارد؟ برای شرکت های محلی چه معنایی دارد؟ چه کسی با درک درستی از آنچه ما واقعاً برای آن ایستاده ایم می خواهد با ما کار کند؟ ما متوجه شدیم که اجتماع مکان بسیار خوبی برای صحبت در مورد آن است. ما توانستیم انواع کارها، کارهای واقعاً مردمی را که درون دیوارهایمان انجام می‌دهیم، به نمایش بگذاریم”.

اهداف او در مایکروسافت بیشتر بر ایجاد روابط در دراز مدت متمرکز است. از نظر او موفقیت برای آنها واقعاً زمانی است که کسی برای شغلی در شرکت درخواست می دهد و به آنها می‌گویند که من ویدیوها را تماشا می‌کردم، محتوا را می‌دیدم و واقعاً به این تیم علاقه مند هستم چون احساس می‌کنم آنها با انواع کارهایی که من می‌خواهم انجام دهم همسو هستند.

لحظه ها را غنیمت بشمارید

رسانه‌های اجتماعی توسط مکالمات، گرایش‌ها و سایر محتوایی هدایت می‌شوند که معمولاً در چرخه‌ها اتفاق می‌افتند. به این معنی که هر روز یک لوح تمیز است. وارد شدن به آن مکالمه به معنای انعطاف پذیر بودن و آمادگی برای حرکت در زمان بروز فرصت است.

در سال 2020 توییتر، نمونه خوبی بود که می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بین همه‌گیری ویروس کرونا، اولین سالگرد قتل جورج فلوید، اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» (Black Lives Matter)، و حمله به کاپیتول هیل، سال 2020 یک سال تبلیغاتی برای جلب مشارکت کاربران در توییتر بود. اما هیچ‌کدام از این رویدادها یک لحظه برندسازی خوبی ایجاد نکردند. به این معنی که برندها باید یاد می گرفتند که چگونه در فضایی مشابه این بحث ها همزیستی کنند، حتی اگر در بیشتر موارد مشارکت مستقیم در آنها مناسب نبود. هزینه‌های تبلیغاتی در طول شروع کووید به طرز چشمگیری کاهش یافت. مردم قرار نبود پذیرای پیام های برند باشند. با گذشت زمان، اوضاع کمی بهتر شد و متوجه شدند که مردم هنوز باید دندان های خود را مسواک بزنند و ماشین سواری کنند، فیلم ببینند و… بنابراین همه چیز برگشت. با این حال، این رویدادهای خبرساز هرگز از وقوع باز نمی مانند.

استفاده از برخی هشتگ ها در رسانه های اجتماعی می تواند نمونه ی استفاده از لحظه ها باشد. یکی از برندها این گونه عنوان کرد که: “ایمیلی از یک کتابفروشی زنجیره ای با یک سری کتاب دریافت کرده که در #BookTool پرطرفدار بودند. هشتگی که توسط جامعه کتاب دوست TikTok استفاده می شود و سال ها پس از آن کتاب ها را در فهرست پرفروش ترین ها قرار داده اند. بنابراین فوراً روی آن کلیک کردم تا ببینم چه کتاب هایی را ارائه می کنند. با وجود اینکه قبلاً یک دسته از این کتاب ها را داشتم، در نهایت تعداد دیگری را خریدم”.

فضای دیجیتال، ما همیشه باید گوش به زنگ باشیم تا بتوانیم به صورت استراتژیک لحظات مرتبط با نام تجاری خود را مشخص کنیم. کمپین موفق کمپینی است که مردم آن را ارزشمند بدانند و به گونه‌ای با آن درگیر شوند که آن را به اشتراک بگذارند.

چرا به پورتفوی بازاریابی دیجیتال نیاز دارید؟

 چه به دنبال شغل و چه عاشق شغل خود باشید، داشتن یک پورتفوی بازاریابی دیجیتال هرگز ایده بدی نیست. داشتن ویترین از کارتان مهم است. نمایش کارتان به شما کمک می‌کند که توسط کارفرمایان بالقوه کشف شوید. به‌علاوه، دیدن اینکه چقدر پیشرفت و رشد کرده‌اید و مسیرهای مختلفی که کارتان طی کرده، بسیار خوب است. به روز نگه داشتن پورتفو نشان می دهد که شما متعهد و متخصص هستید و می تواند به ارتباطات جدید یا حتی پیشنهادهای شغلی منجر شود.

به عنوان مثال، می‌توانید چند عکس از یک کمپین اینستاگرامی را با عنوانی که نقش شما را توصیف می‌کند ارائه کنید: آیا برنامه استراتژیک را توسعه دادید؟ هماهنگی خرید تبلیغات دیجیتال را انجام دادید؟ نقش خود را توضیح دهید و بگویید چگونه به نتایج کمک کردید. به اشتراک گذاری اطلاعات تحلیل شده در کنار تصاویر بصری، راه دیگری برای برجسته کردن مهارت های شماست (مخصوصاً برای بازاریابی موتورهای جستجو یا پروژه های بهینه سازی موتور جستجو)، اما مطمئن باشید که می توانید از نقش خود و چگونگی کمک به موفقیت حمایت کنید.

محتوای پورتفوی بازاریابی دیجیتال

به راحتی می توان حدس زد که یک نویسنده، طراح یا توسعه دهنده وب چه نوع کاری را می تواند در مجموعه خود به نمایش بگذارد. اما وقتی نوبت به پورتفوی بازاریابی دیجیتال می‌رسد، ممکن است محتوا کمتر آشکار باشد. این به این دلیل است که بازاریابی دیجیتال اغلب شامل کار گروهی، تفکر استراتژیک و برنامه ریزی است که همیشه نمی تواند در یک نمونه نوشتاری یا تصویر ثبت شود.

به عنوان مثال، می‌توانید چند عکس از یک کمپین اینستاگرامی را با عنوانی که نقش شما را توصیف می‌کند نشان دهید: آیا برنامه استراتژیک را توسعه دادید؟ کپی را بنویسید؟ هماهنگی خرید تبلیغات دیجیتال؟ نقش خود و اینکه چگونه به نتایج کمک کردید را را توضیح دهید. به اشتراک گذاری اطلاعات تجزیه و تحلیل در کنار تصاویر بصری راه دیگری برای برجسته کردن مهارت های شما است (مخصوصاً برای بازاریابی موتورهای جستجو یا پروژه های بهینه سازی موتور جستجو)، اما مطمئن باشید که می توانید از نقش خود و چگونگی کمک به موفقیت پشتیبان تهیه کنید.

اگر تجربه بازاریابی دیجیتال نداشته باشید، باید چه چیزهایی را در پورتفوی خود قرار دهید؟

اگر تجربه کاری در بازاریابی دیجیتال ندارید، هنوز هم می توانید شروع به ساخت پورتفو کنید. ابتدا روی پروژه های شخصی و پروفایل های رسانه های اجتماعی که می تواند راهی برای نشان دادن مهارت ها و حساسیت های بازاریابی دیجیتال شما باشد تمرکز کنید. شما می توانید محتوای خود را به نمایش بگذارید، خواه این یک خبرنامه ایمیلی باشد که هر دو هفته یکبار می نویسید، یا حضور قوی در توییتر یا اینستاگرام که می‌تواند در پورتفو نشان داده شود تا به کارفرمایان بالقوه نشان دهد چگونه فکر می‌کنید و چگونه خلق می‌کنید.

اگر ترجیح می دهید پروفایل های شخصی خود را خصوصی نگه دارید، یک پروژه پرشور مانند اینستاگرام یا وبلاگ اختصاص داده شده به گیاهان آپارتمانی یا آشپزی را در نظر بگیرید و در پورتفوی خود قرار دهید. در این زمینه، دوره های بازاریابی دیجیتال می تواند کمک کند، زیرا بسیاری از آنها به شما این امکان را می دهند که در  تعدادی از حوزه ها کار کنید.

نحوه شروع ایجاد یک پورتفوی بازاریابی دیجیتال

برای شروع ایجاد پرتفوی بازاریابی دیجیتال، شما ابتدا باید یک وب سایت پورتفو پیدا کنید تا در سازماندهی و نمایش کار به شما کمک کند. در حال حاضر طیف گسترده ای از وب سایت های رایگان یا نسبتاً مقرون به صرفه وجود دارد که قالب های آماده یا قابل تنظیم برای پورتفوهای آنلاین ارائه می دهند که Squarespace، Wix و Weebly تعدادی از آنها هستند.

به یاد داشته باشید که پورتفوی شما نمونه ای از کارتان می شود، بنابراین مهم است پلتفرمی انتخاب کنید که استفاده از آن راحت باشد. پس آن را خوب و منظم نگه دارید و برای خود یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید و شخصیت خود را نشان دهید. پس از اینکه پورتفو آماده شد، با افزودن یک لینک در رزومه خود، در صفحه LinkedIn و حساب های رسانه های اجتماعیتان، یافتن آن را آسان کنید.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی بازاریابی رسانه های اجتماعی دارید؟اکنون بیاموزید.