ویژگی های برتر یک مدیر بازاریابی موفق چیست؟

مدیران بازاریابی نقشی اساسی در موفقیت یک شرکت دارند. یک مدیر بازاریابی که مسئول توسعه مشتری یک شرکت است، نقش مستقیمی در تقویت روابط با مشتریان دارد. مسافرت زیاد و ساعتهای طولانی بخشی از تجربه مدیر بازاریابی برای یک شرکت است. وقتی شخصی به عنوان مدیر بازاریابی در یک شرکت فعالیت می کند، حقوق و مزایای فوق العاده ای دریافت خواهد کرد.

راه رسیدن به مدیر بازاریابی معمولاً سالها تجربه در زمینه بازاریابی را می طلبد. زمانی که یک کارمند توانایی خود را در جذب و حفظ مشتری جدید ثابت کند قابلیت ارتقا به این سمت را دارد.

حقوق مدیریت بازاریابی

مدیران بازاریابی به دلیل تقاضای زیادی که از آنها می شود، حقوق خوبی دریافت می کنند. انتظار می رود تقاضا برای مدیران بازاریابی طی ده سال آینده حداقل 20 درصد افزایش یابد. شرکت ها باید افرادی را استخدام کنند که بتوانند با روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی سازگار شوند. شرکت ها می خواهند افراد واجد شرایط را پیدا کنند که بتوانند محصولات یا خدمات خود را در سطح بین المللی به بازار عرضه کنند.

الزامات آموزش

برای تبدیل شدن به مدیر بازاریابی هیچ الزام رسمی آموزشی وجود ندارد. کیفیت مشترکی که به نظر می رسد همه مدیران بازاریابی دارند، تجربه گذشته است که نشان از موفقیت آنها در این سمت دارد. آنها ممکن است در گذشته به عنوان نمایندگی بازاریابی شرکت ها فعالیت داشته باشند. یک شرکت معمولاً می خواهد ببیند که شخصی سه تا پنج سال تجربه در یک موقعیت بازاریابی دارد. اگر تصمیم دارید مدیر بازاریابی شوید، پس باید مدرک لیسانس خود را در بازاریابی یا مدیریت بازرگانی دنبال کنید. مدرک تحصیلی در روابط عمومی نیز می تواند برای این موقعیت مفید باشد.

مهارتهای مورد نیاز

اگر می خواهید مدیر بازاریابی شوید، باید مهارت های ارتباطی بسیار خوبی داشته باشید. شما باید توانایی برقراری ارتباط با مزایای یک سرویس یا محصول خاص را داشته باشید که توسط شرکت شما ارائه می شود. شما باید علاقه مشتریان بالقوه را جلب کنید. همچنین ممکن است لازم باشد برای افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در محصول یا خدمات یک شرکت هستند، سخنرانی کنید. شما باید فردی باشید که بتواند در تبلیغ یک محصول جدید ابتکار عمل را داشته باشد.

مسئولیتها

یکی از مسئولیت های اصلی یک مدیر بازاریابی توسعه برنامه هایی است که مشتری را برای یک محصول توسعه دهد. این بدان معنی است که شما ممکن است یک ابتکار بازاریابی در شبکه های اجتماعی جدید ایجاد کنید که علاقه جوانان به محصول شما را افزایش می دهد. شما مسئول اصلی ایجاد “سروصدا” در مورد یک محصول هستید. شاید لازم باشد شما بر گروهی از نمایندگان بازاریابی نظارت کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها برای یک ماه مشخص اهداف خود را برآورده می کنند. شما در نمایندگی برند شرکت خود نقش مهمی دارید.

دنیای بازاریابی همیشه در حال رشد است و بسیاری از دانشجویان تجارت مدرک بازاریابی و مدیریت بازاریابی را در نظر می گیرند. با محبوبیت، رقابت به وجود می آید، بنابراین برای هر کسی که به دنبال ایجاد شغل در مدیریت بازاریابی است، مهم است که در دو زمینه آگاه باشد: مدیریت بازاریابی چیست و چه نوع شخصی بهترین مدیر بازاریابی را ایجاد می کند.

مدیریت بازاریابی برای افرادی که از برقراری ارتباط راحت با مشتریان و سایر متخصصان سازمان خود راحت هستند مناسب است. این امر به توانایی مشاهده عینی، تحقیق موثر، حل مسئله و پردازش داده ها برای تصمیم گیری بهتر برای آینده نیاز دارد. بنابراین، نه تنها به توانایی پیدا کردن و استفاده از داده ها نیاز دارد، بلکه شامل کار با دیگران است.

مهمترین خصوصیات یک مدیر بازاریابی موفق

کنجکاوی و تفکر نوآورانه

یک مدیر بازاریابی باید ایده های جدید و درک مفهومی داشته باشد که درک آن در نگاه اول دشوار است. همانطور که یک مهندس پیمانکاری ممکن است به فناوری ساخت یک پل جدید نگاه کند و سپس برای دستیابی به شناختی از نحوه کارکرد آن مطالعه کند، یک مدیر بازاریابی نیز باید برای تحقیق در مورد جنبه ای از بازار که خارج از تجربه وی است، اقدام کند. این نوع کنجکاوی باعث تغییر دیدگاه مدیر می شود که می تواند به پیشرفت های اساسی در آینده منجر شود. یک مدیر بازاریابی نمی تواند یک کمپین بازاریابی را به سادگی ارائه دهد زیرا در گذشته کارساز بوده است.

خلاقیت

مدیر بازاریابی همیشه در راه ایجاد کمپین ها و شعارهایی که باعث خنده، گریه، تفکر و مهمتر از همه خرید مردم می شود، از انواع خلاقیت بهره مند است. همانطور که یک ترانه سرا قادر است کلماتی را بسازد که عموم مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، یک مدیر بازاریابی موفق نیز می تواند بخشی از جامعه را مورد هدف قرار دهد و نه تنها فرهنگ را شناسایی کند بلکه بر آن تأثیر بگذارد. در حالی که بسیاری از وظایفی که مدیر بازاریابی انجام می دهد شامل کار با دیگران است، آنها باید بتوانند با دیگران در یک تیم کار کنند و هنگام کار از خلاقیت نهایت استفاده را ببرند.

مهارتهای خوب ارتباط با مردم

به قول معروف، “مشتری همیشه حق دارد.” از آنجا که این همیشه اینگونه نیست، مدیر بازاریابی دائماً در تلاش است تا مشتری را راضی نگه دارد. ممکن است مدیر بازاریابی باشد برای تحقق ایده های خود و هدایت مشتری به بهترین راه حل ممکن تلاش می کند. این نیاز به مهارت های ارتباطی، حساسیت و برخورد خوب هنگام ارتباط با دیگران دارد.

مدیر بازاریابی همچنین باید برای کارکنان خود رهبر خوبی باشد. بسیاری از مواردی که امروزه در بازاریابی و تبلیغات اتفاق می افتد، مستلزم استفاده از فناوری روز است. مدیر برای تحقق ایده های خود با پرسنل IT، گروههای فیلم سازی و تولید و مدیران شبکه های اجتماعی هماهنگی خواهد کرد. این افراد فنی و خلاق برای دستیابی به ایده هایی که باید به واقعیت تبدیل شوند، به مهارت های ارتباطی خوبی نیز نیاز دارند.

تطبیق پذیری

همانطور که در ابتدای پروژه مهم ساختن برنامه های اولیه است، توانایی سازگاری با مسائل و حل مشکلات در طول یک کمپین بازاریابی اغلب در مدیریت بازاریابی ارزشمند است. افراد کمی ممکن است خطرات ناشی از یک رویکرد سختگیرانه برای هدایت تیم را ببینند، اما مشکلات معمولاً زمانی اتفاق می افتد که تیمی توانایی تشخیص مسئله، ارزیابی وضعیت و ایجاد تنظیماتی برای ادامه روند پروژه را نداشته باشد. این زمانی است که یک مدیر بازاریابی باید به تفکر خلاق و مهارت حل مسئله خود اعتماد کند تا بتواند به راه حلی برسد که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شود.

ذهنیت فروش

همه چیز به ذهنیت فروش شما بر می گردد به نگاهی که به فروش و البته نقش خودتان در روند فروش دارید. همانطور که داشتن خلاقیت و مهارت ارتباط با افراد برای مدیر بازاریابی مهم است، در پایان، همه چیز درمورد تجارت است. در بازاریابی، فروش در همه جا وجود دارد. مشتری باید ایده ارائه شده توسط سازمان بازاریابی را خریداری کند. البته نتیجه زمانی مشخص می شود که کمپین تمام شده در معرض دید عموم قرار گیرد و فروش آن ثبت شود.

همانطور که قبلاً گفته شد، حرفه مدیریت بازاریابی یک کار هیجان انگیز است و به یک حرفه بازرگانی نیاز دارد که بتواند در بسیاری از عرصه های تجاری به طور موثر کار کند. در حالی که تجربه در فروش یا موقعیت فنی قبلی شروع خوبی برای یک مدیر بازاریابی است، تحصیلات در مدیریت بازاریابی بهترین راه برای ورود به این زمینه هیجان انگیز است.