تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع

یک هدف مشترک در بین شرکت‌ها در دنیای امروزی مبتنی بر داده، هوشمند شدن است. دانستن اینکه فرصت‌های بازار در کجا نهفته است، وضعیت‌های غیرقابل حل زنجیره تأمین کجا هستند و کجا می‌توان پیشرفت‌های فرآیند را پیدا کرد. علم داده در پشت این روند تقویت شده و اکنون هوشمندتر می‌شود.

به لطف پیشرفت‌های خیره‌کننده در هوش مصنوعی (AI) و زیربخش‌های آن، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، شرکت‌ها در حال دستیابی به سطوح جدیدی از کارایی در تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند که بر کل تجارت آنها تأثیر می‌گذارد. موج فزاینده پذیرش هوش مصنوعی در صنایع، باعث رشد قابل توجهی در دهه آینده خواهد شد و درآمد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تا سال 2025 به 90 میلیارد دلار خواهد رسید. حضور هوش مصنوعی برای دانشمندان داده و مدیران تجاری وسوسه‌انگیز است که می‌خواهند به ماشین‌ها اجازه دهند تا کسب و کار را در سطح کل‌نگر هوشمندتر کنند.

هوش مصنوعی در مسیر سریع

شاخص اصلی مسیر رشد بخش بازار را معمولاً می‌توان با دنبال کردن جریان پول یافت. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(VC) به دنبال فرصت‌های رشد بزرگ هستند و اکنون در تجارت هوش مصنوعی آن را پیدا می‌کنند.

به گزارش فوربس از سال 2000، تعداد استارتاپ‌های فعال هوش مصنوعی 14 برابر و سرمایه‌گذاری در این استارتاپ‌ها توسط شرکت‌های VC در آن دوره 6 برابر افزایش یافته است. در همین حال، از سال 2013 شرکت‌هایی که برنامه‌های هوش مصنوعی می‌سازند و از آنها استفاده می‌کنند، در مسیر رشد مشابهی قرار دارند و مشاغلی که به مهارت‌های هوش مصنوعی نیاز دارند، 4.5 برابر افزایش یافته است.

سازمان فناوری اطلاعات یک ذینفع بزرگ هوش مصنوعی است

جای تعجب نیست سازمان فناوری اطلاعات، بخشی که به طور تمام وقت با داده‌ها سروکار دارد، شاید بزرگترین ذینفع از قابلیت‌های هوش مصنوعی باشد. مطالعه‌ای در هاروارد بیزینس گزارش می‌دهد بین 34 تا 44 درصد از شرکت‌های جهانی مورد بررسی، از هوش مصنوعی برای کمک به حل مشکلات پشتیبانی فنی کارکنان، خودکارسازی پیشرفت‌های سیستم داخلی و اطمینان از استفاده کارمندان فقط از فناوری‌های فروشندگان تأیید شده، استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی میان سازمانی است

از جمله رایج‌‌ترین نمونه‌های هوش مصنوعی در سازمان می‌توان به تشخیص و برچسب ‌گذاری تصویر، پردازش داده‌های بیمار، محلی‌‌سازی و نقشه ‌برداری، نگهداری پیش‌‌بینی ‌کننده، پیش‌‌بینی و خنثی کردن تهدیدات امنیتی، تکنیک‌های استخدام هوشمند و مدیریت منابع انسانی اشاره کرد. اما شاید فعال‌ترین پذیرش در عملیات بازاریابی و فروش دیده می‌شود که استفاده هوشمندانه از داده‌ها و توانایی یادگیری از تعاملات انسانی می‌تواند مزایای مالی زیادی ایجاد کند.

در نظرسنجی Statista در سراسر جهان، 87 درصد از پذیرندگان فعلی هوش مصنوعی گفتند که از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی فروش و بهبود بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند یا در نظر دارند استفاده نمایند. در حالیکه پیش‌بینی فروش اغلب توسط فناوری تا حدی خودکار می‌شود، می‌توان آن را با یک عامل هوش مصنوعی که تعاملات مشتری و تغییر الگوهای بازار را نظارت می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد، بهبود بخشید. بازاریابان ایمیلی نیز می‌توانند حس بازاریابی یک به یک را از طریق هدف‌گذاری هوشمندانه‌تر و ایجاد محتوا برای مخاطبان مختلف ایجاد کنند.

مک‌کینزی دریافت شرکت‌هایی که از ابتکارات هوش مصنوعی سود می‌برند و در زیرساخت‌ها برای حمایت از مقیاس آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 3 تا 15درصد حاشیه سود بیشتری بدست می‌آورند. مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و خدمات حرفه‌ای بیشترین افزایش را در حاشیه سود خود در نتیجه پذیرش هوش مصنوعی مشاهده می‌کنند.

تأثیر هوش مصنوعی در سال 2023

تاثیر هوش مصنوعی بر فرهنگ مدرن به شدت مورد مناقشه است. برخی دیگر بر این باورند که هوش مصنوعی بر زندگی روزمره افراد تأثیر مثبت می‌گذارد، زیرا می‌تواند فعالیت‌های پیش پا افتاده و حتی پیچیده را کارآمدتر و مؤثرتر از انسان‌ها انجام دهد. با این حال، برخی نگران هستند که هوش مصنوعی منجر به افزایش سطح بیکاری، تجاوز به حریم خصوصی و پروفایل‌های نژادی شود.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین هوش انسانی شود؟

تسلط نهایی بشر توسط هوش مصنوعی و انقراض نهایی ما غیرممکن نیست. فرض کنیم محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی در استدلال و تصمیم‌گیری نشان دهنده قابلیت‌های آینده آنها نیست. دور از ذهن نیست کامپیوترهای هوش مصنوعی که برای پاسخگویی مناسب به موقعیت‌های جدید آموزش دیده‌اند، روزی دیگر نیازی به نظارت انسانی نداشته باشند.

هوش مصنوعی جانشین نیروی انسانی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های امروزی شده است. به عنوان مثال، در بخش بسته‌بندی، ماشین‌ها عمدتاً وظایفی را بر عهده گرفته‌اند که زمانی با دست انجام می‌شد. هوش مصنوعی عمدتاً در بازاریابی تلفنی و پشتیبانی مشتری جایگزین کارگران انسانی شده است. در دسترس بودن مداوم و موانع کم برای ورود چت بات‌ها باعث محبوبیت آنها در این بخش‌ها شده است.

تأثیر هوش مصنوعی

جستجوی مبتنی بر صدا

توسعه هوش مصنوعی تأثیر عمیقی بر تقریباً هر بخش از وجود انسان داشته است. یکی از فناوری‌های هوش مصنوعی که از توانایی AI در ساده‌ سازی فرآیندها برای کاربرانش سود می‌‌برد، تشخیص گفتار است. جدیدترین نوآوری می‌تواند پیام‌های صوتی شما را به متن تبدیل کند. همچنین می‌تواند به گفتار شما یاد دهد که با صدای شما دستوراتی صادر کند. در نتیجه اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل، فیسبوک و… به فناوری تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی توجه زیادی کرده‌اند. دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای دارای تشخیص صدای داخلی در حال حاضر رایج هستند. به عنوان مثال می‌توان به اکو آمازون، سیری اپل و هوم گوگل اشاره کرد.

هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی به تازگی آغاز شده است. یادگیری ماشین(ML) در شناسایی گرایش‌ها در یک جمعیت نوید می‌دهد، مشابه اینکه چگونه بینایی کامپیوتر(CV) می‌تواند بیماری‌ها را با استفاده از اشعه ایکس و پردازش زبان طبیعی(NLP) در ایمنی دارو تشخیص دهد. همه این پیشرفت‌ها برای بیماران به محض دستیابی به قابلیت تعامل اطلاعات واقعی، که از تبادل امن داده‌های سلامت پشتیبانی می‌کند، گرد هم می‌آیند.

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

هوش مصنوعی پیامدهای آتی برای شرکت شما خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که تأثیر قابل توجهی برنحوه عملکرد کسب و کار شما داشته باشد، اما هیچ نقطه منفی ظاهری وجود ندارد. این امر مستلزم یک چشم انداز خوش بینانه و اشتیاق برای امتحان چیز جدید است.

بسیاری از بخش‌های اقتصاد به دلیل ظهور هوش مصنوعی، تغییرات عمیقی را تجربه می‌کنند. وقتی در فرآیندهای تجاری اعمال می‌شود، توانایی هوش مصنوعی در تشخیص الگوها و ناهنجاری‌ها در حجم عظیمی از اطلاعات دیجیتال، راه‌های جدیدی از فرصت‌ها را به وجود می‌آورد. در صورت آموزش می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های روزمره را با مهارت انجام دهد.

کارمندان از کارهای روزمره و تکراری رها می‌شوند، بنابراین ممکن است بر مشکلات فنی سطح بالاتر تمرکز کنند یا کیفیت مراقبت از مشتری را که با ظهور هوش مصنوعی ممکن شده است، افزایش دهند.

هوش تجاری

داده‌های تولید شده توسط مشتریان، ابزارها و رویه‌ها برای کسب و کارها بسیار زیاد است. مردم متوجه می‌شوند که ابزار استاندارد هوش تجاری که استفاده می‌کردند هنوز باید آن را کاهش دهند. راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به زودی جایگزین روش‌های سنتی مانند صفحات گسترده و داشبورد خواهند شد. این ابزارها می‌توانند به طور خودکار داده‌ها را بررسی کنند، بینش‌ها را بیاموزند و توصیه‌هایی ارائه کنند. این منابع نحوه استفاده کسب و کارها از اطلاعات و تصمیم گیری را تغییر خواهند داد.

آموزش

حوزه‌ای که انتظار می‌رود هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشته باشد. هوش مصنوعی بطور قابل توجهی به بخش و سیستم آموزشی کمک خواهد کرد که نیاز به بازنگری دارد. تنها کاری که باید انجام شود این است که مشخص شود چه چیزی باید تغییر کند و برنامه‌ای برای اجرای آن تغییر ارائه شود. یکی از عوامل تغییر دهنده بازی، استفاده از نویسنده آسان هوش مصنوعی در ایجاد یک مسیر یادگیری منحصر‌به‌فرد، کاربردی و عملی برای هر موضوع است.

خرده فروشی

هوش مصنوعی تأثیرات عمیقی بر بخش خرده فروشی خواهد داشت. خرده فروشان برای ارائه خدمات برتر به مشتریان در سال‌های آینده، سرمایه گذاری زیادی روی هوش مصنوعی خواهند کرد. پیش بینی می‌شود که بازاریابان در صنعت خرده فروشی شروع به استفاده از قابلیت های AR/VR کنند. پیش‌بینی می‌شود محبوبیت کاتالوگ‌های محصولات تعاملی و زیبایی‌ شناختی، که در آن مصرف‌کننده نهایی می‌تواند یک کالا را قبل از خرید آن امتحان کند، افزایش یابد.

نتیجه گیری

بازار هوش مصنوعی بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت در حال رشد است. هوش مصنوعی تقریباً در هر صنعتی برای ساده‌ سازی عملیات استفاده خواهد شد. بازیابی سریعتر داده‌ها و تصمیم گیری دو راهی هستند که هوش مصنوعی می‌تواند به گسترش کسب و کار کمک کند. با کاربردهای صنعتی متعدد و پتانسیل آینده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال حاضر داغ‌ترین بازارها برای مشاغل هستند.

آیا تمایل به آشنایی با موقعیت شغلی تحلیلگر هوش تجاری دارید؟اکنون بیاموزید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در مقابل هوش انسانی